Symptomen hoefbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Symptomen hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 21:16

Wat zijn de symptomen van hoefbevangen?
Ik zag vandaag dat de witte lijn van Anouar z'n voorhoeven iets breder was, ongeveer 3 mm (normaal nog geen mm) Hij loopt goed.
Ik vroeg me af of dit een lichte hoefbevangenheid is of iets anders, hij staat dag en nacht in de wei.
Waar kan ik aan zien of het hoefbevangenheid is?

Ik bekap zelf, dus ik heb de hoefwand zover ingekort dat hij (tijdelijk) geen contact maakt met de grond en de witte lijn dus weer sterk kan worden.
Maar als het door het gras komt moet ik daar even iets op verzinnen.

Liever geen reacties over dat zelfbekappen slecht is enzo, daar kan ik niks mee.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:09

Waar je het vaak aan kan zien is of de manenkam nog goed beweegelijk is, vaak lopen ze dan nog net goed.

Verder lopen ze als het ware op eieren, omdat het hoefbeen kantelt.

Misschien heb je hier iets aan?
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... mages.html

Het 1e plaatje van het paard, zo erg heb ik het nog nooit gezien bij een paard. Wel dat ze typisch lopen, waggelend...je ziet duidelijk dat ze pijn hebben.
Ik heb het trouwens ook echt alleen maar gezien bij paarden die wel overgewicht hadden + veel eiwitrijk gras (het is er nu wel de tijd voor!!!)

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:38

Idd wat Lise81 zegt en ook verbreden van de witte lijn.
Bij hoefbevangenheid zijn de bloedvaten in de hoef kapot, waardoor je ook rode vlekken kan krijgen en verder kunnen een soort strepen/riggels in de hoeven een aanwijzing zijn, net als het ontlasten van de voorbenen. Maar dat laatste en die bloedvlekken zijn vaak geloof ik wel pas in een laat stadium van de hoefbevangenheid.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 13:43

Ik heb voor de zekerheid de helft van de wei afgezet.
Maar hij heeft ook een tijd vitaminetekort gehad, daar kan de witte lijn natuurlijk ook zwakker door zijn geworden.

Zo ziet de hoef er nu aan de onderkant uit. De witte lijn is echt maar heel ietsjes breder, maar je kan er maar beter vroeg bij zijn als het iets is
http://img228.imageshack.us/img228/4074/p62000821pb.jpg

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:28

Op de foto lijkt de witte lijn juist helemaal niet breder, maar gewoon normaal. Maar misschien komt dat door de foto?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 14:36

Hij is ongeveer 3 mm breed, voorin zie je het een beetje. Normaal is hij nog geen mm breed

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:24

De witte lijn wordt breden naar maten dat het hoef been kanteld en de hoef groeid.Maar als de witte lijn verbreding bij jou paardje te maken zou hebben met hoef bevangenheid had hij zeker niet goed gestaan en goed gelopen want dan is de bevangenheid in een al erg ver gevorderde stadium.

Ik denk niet dat jij je zorgen hoef te maken over het ijwit in het gras want het gaat om het fluktraan gehalte in het gras waar paarden hoefbevangen van worden en die is na een goeie dag zon na 12 uur s'midags uit het gras getroken en fluktraan komt meestal voor in het begin van de lente en wanneer het s'avonds koel en vochtig is geweest en over lekker de zon er op. Dan kun je het beste je paard na 12 uur op het land zetten zodat die bijna geen fluktraan binnen krijgt en heb je een zeer geringe kans op hoefbevangenheid.

Maar zoals ik al zei ik denk niet dat die witte lijn die jij ziet door hoefbevangeheid is want dan zou je paardje er erg slecht aan toe zijn.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: Symptomen hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:39

ik keek laats bij mijn pony en die heeft zijn hele hoef aan de onderkant wit dat is toch geen teken of wel..?? hij loopt alleen op kiezelsteentjes niet fijn voor de rest wel

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re: Symptomen hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:47

Een hoefbevangenpaard kan wel of geen verbrede witte lijn hebben. Ook kan een hoefbeenkanteling ontstaan zonder verbrede witte lijn. Dat zegt niet altijd wat

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Symptomen hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 13:16

Hij loopt inmiddels weer helemaal goed, gelukkig