Rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 00:14

Wat is nou een goed middel daartegen? Mijn bijrijdpaard heeft dat namelijk en volgens mij ook best erg, maar de hoefsmid heeft er nooit wat van gezegd (ik ben er nog nooit bijgeweest als hij beslagen werd, maar hoort een hoefsmid daar niet iets van te zeggen? Het gaat sowieso altijd maar een beetje vreemd met de hoefsmid, de eigenaar komt namelijk steeds minder naar het paard en pas na dat ik het 3 keer gezegd heb ofzo belt hij de hoefsmid, daarom liggen nu allebei zijn ijzers er al een week af, maar dat terzijde).

Maarja het probleem is dus dat ik niet goed weet wat ik er tegen kan doen.. Ik heb wel gehoord van teren, maar ik heb ook weer gehoord dat dat juist niet goed is.
Dus hebben jullie tips?

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 01:18

Absoluut NIET teren op het moment dat het paard rotstraal heeft. Dit sluit namelijk de (onderkant van de) hoef af van zuurstof en daar doe je de bacteriƫn veel plezier mee. Deze bacterie wil namelijk geen zuurstof.

Kijk eens op: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm

Zeer interessant en leerzaam! Mijn paard heeft ook rotstraal en ik heb heel veel aan de tips op deze site. Bij mijn paard werkt de betadinespray erg goed (zie website).

Succes!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 10:14

Ja dat dacht ik dus ook van dat teren. Maar het wordt toch echt vaak gezegd!
Maar bedankt voor de site, zal hem vanmiddag eens goed gaan bekijken!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:12

Spirit schreef:
Ja dat dacht ik dus ook van dat teren. Maar het wordt toch echt vaak gezegd!
Maar bedankt voor de site, zal hem vanmiddag eens goed gaan bekijken!


Teren is alleen goed ter voorkoming van... Niet als de bacterie er eenmaal inzit.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:13

Tja, ik ben van oude stempel en als mijn paard rotsraal heeft teer ik het 1 keer met een dun laagje teer over alleen de straal en de volgende dag of zeker na twee dagen is het weg.
Veder heb ik ook hoef and sole dat ik er op kan spuiten maar ik vind dat dat iets minder goed werkt want dat moet ik vaak meer keer er op doen terwijl het al over kan zijn bij 1x teren.
Veder is regelmatige bekapping en het optijd bij snijden van de straal het beste middel tegen rotstraal

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:15

Ik heb toen mijn paard rotstraal had van de DA een potje gehad om de straal mee in te smeren en het was in no time genezen..
Was een paarse dikke creme, naam weet ik niet meer.
Laat van te voren de smid alles even bijwerken.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:17

In de soda of de biotex zetten. Gewoon een grote emmer/specikuip neerzetten daar het been in. Dit werkt ook erg goed tegen mok.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:34

Toekie schreef:
Zeer interessant en leerzaam! Mijn paard heeft ook rotstraal en ik heb heel veel aan de tips op deze site. Bij mijn paard werkt de betadinespray erg goed (zie website).


Nou, de hoefsmid is vandaag geweest en wat blijkt: de rotstraal is weg!

Het advies van de Hoofcare-site (uitspuiten, goed droogmaken en insprayen met betadine) heeft zijn werk dus goed gedaan!! Pling

Anoniem

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:14

Teren wordt idd vaak gezegd, je kan het wel preventief voor de straal gebruiken, sommige zijn ook van mening dat rotstraal wel baat heeft bij teren, maar dan moet wel de straal zeer grondig gereinigd worden met bacterie-dodendspul; en dan de teer erop, dan sluit het idd af voor de bacterien. Maar goed, ik heb zelf Straalsan van Leovet, tevreden mee verder; behalve dat het stinkt Haha!
Verder is Egyptische zalf toch wel de meest bekende en werkende & vooraf een badje biotex/soda.
En niet te vergeten paard op droge stalbodem, vooral ammoniak uit paardenpies is een grote boosdoener.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:05

CTC spray (soort blauwspray, verkrijgbaar bij de dierenarts) werkt goed. Eerst de smid de rotstraal zo ver en nauwkeurig mogelijk weg laten snijden en dan CTC spray erop spuiten. Veel succes! Knipoog

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 21:33

Nou volgende week komt de smid eindelijk (eindelijk contact gekregen met de eigenaar).. weet niet hoe laat dus ga maar de hele dag op de manege rondhangen ofzo. Dan kan ik vragen of de smid ernaar wil kijken want hij heeft er tot nu toe niets aan gezegd/gedaan.

Ik heb trouwens ook gewone wondspray staan.. weet niet of dat ook helpt? Anders moet ik ff betadinespray of een van die andere dingen gaan halen..

Anoniem

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:42

niet te veel aan vrotten. Goed schoonhouden en droog maken. Zorg voor een schone stal.
Ik heb zelf een mengsel van betadine/formaldehyde gebruikt. Dat schijnt bij schapen veel gebruikt te worden. Werkt ook super bij paarden!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 21:48

En waar haal je dat? Bloos

Schone stal heeft hij op zich meestal wel. Daar letten ze wel goed op, bij elk paard sowieso.

Anoniem

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:03

laten mengen bij de apotheek.

De stal moet zo schoon zijn dat hij nooit in zijn eigen mest trapt. Mest in de hoeven is een genot voor de hoefrot-bacterie

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:53

Ja dat is zo. Maar je moet inderdaad maar eens aan je smid vragen of hij het nauwkeurig weg wil snijden. De kliniek had mij aangeraden om er daarna Chloor Tetra Cycline (CTC) op te spuiten en het werkte goed! Maar ik heb inderdaad ook wel eens van formaldehyde gehoord dat dat goed werkte. Maar het zal per paard wel verschillen... Maar wondspray helpt niet geloof ik Doei, doei

Sifra_

Berichten: 485
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Limburg, Geleen

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:18

Ik denk dat de hoefsmid dat wel merkt want rotstraal stinkt best wel.

Verder kun je het zelf ook al wat uitwassen met een harde borstel en badedas en dat (bijna) iedere dag doen.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:26

iedere dag (indien mogelijk 2 X daags) goed uitschrobben met water en een borstel
daarna drogen, en rijkelijk blauwspray of isobetadine opspuiten.
indien mogelijk even op de poetsplaats laten staan zodat het goed kan indrogen
(doe een regenbroek oid aan, als je op de hoeven spuit spuit je er regelmatig naast Haha!)