Kneuzing in de hoef ; Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iepke

Berichten: 1804
Geregistreerd: 26-05-04

Kneuzing in de hoef ; Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:12

Mijn paard is sinds zondag echt duidelijk kreupel, rechtsvoor. Aan het been was verder helemaal niks te zien, niet warm, niet dik en niet gevoelig.
We hebben maandag de dierenarts erbij gehaald en hebben hem laten lopen op het harde, waarna de dierenarts de conclusie trok dat hij waarschijnlijk op een steen is gaan staan en daardoor een kneuzing in de hoef heeft. (Vonden later een beschadigde steen, met wittere krassen zeg maar, waar hij misschien op heeft gestaan, maar kunnen we dus niet met zekerheid zeggen)
De dierenarts vertelde dat de kneuzing na een paar dagen weer over zou zijn, maar nu, woensdag, loopt hij nog steeds hetzelfde: Hardstikke kreupel... Er zitten maar een paar dagen tussen, maar als het zo is dat het na een paar dagen over moet zijn, verwacht ik eigenlijk wel wat verbetering... Misschien was hij nu slechter omdat ik hem even in de bak liet lopen (Meer druk op de hoef omdat het zand er tegen drukt)

Dus mijn vraag aan jullie, wat is jullie ervaring met een kneuzing in de hoef, hoe lang heeft een paard daar gemiddeld last van en wat kan ik er evt. nog aan doen?

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:07

Mijn pony heeft precies het zelfde gehad, de eerste week kreeg ik er echt pijn in me buik van omdat hij zo slecht liep.De tweede week ging het met mondjes maat beter.Dus het duurt echt wel langer maar je moet wel verandering zien, dus dat het beter gaat al is het maar een klein beetje.

diola
Berichten: 53
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:24

Als blijkt dat er echt een kneuzing zit dan ka dit ook overgaan in een zoolzweertje en zal deze uitgesneden moeten worden mischien een optie om je smid hiernaar te laten kijken en ff te laten knijpen met een tang. Een zoolzweer hoeft niet altijd warme hoeven te geven. Zo ontsaan vaak de meeste zoolzweren door eerst een kneuzing of een steentje in een hoef.

succes ermee

Iepke

Berichten: 1804
Geregistreerd: 26-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 11:25

De dierenarts heeft ook met een tang gecontroleerd, even erin geknepen. Maar naja, ook omdat hij zei dat het binnen een paar dagen weer over zou zijn Niet echt dus... Nouja, we zullen wel zien, in ieder geval bedankt! Hoop dat 'ie snel opknapt want hem aan te zien voelt 'ie zich er alles behalve prettig onder

Prissey

Berichten: 1149
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Leiden

Re: Kneuzing in de hoef ; Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 00:26

Hou het gewoon de komende week goed in de gaten. Zodra jij een naar gevoel heb bel je gewoon weer een DA. Je moet altijd je eigen gevoel nagaan, je kan beter voor niets bellen, dan dat je dadelijk moet bellen dat het te erg is geworden. Dus hou het gewoon eventjes in de gaten.

Veel suc6 verder
groetjes prissey

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Kneuzing in de hoef ; Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:43

Ik zou de hoefsmid er naar laten kijken. Soms zit er een ontsteking die ze open snijden zodat de troep er uit kan. Het duurd dan wel weer een tijd voordat het dicht is en je paard weer lekker loopt.