Platvoeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Julz
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-06-06

Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 23:04

Ik heb net een geweldige pony gekocht, maar de hoefsmid heeft verteld dat hij platvoeten heeft.
Hij loopt er niet kreupel op ofzo maar zijn ijzers zitten er nu 10 dagen onder en de nageltjes steken er al boven uit.
Hij kan ook niet het land op want daar worden zijn hoeven te zacht van en wordt het net boterkoek.
Ik gebruik Hoof-Hardner. Ik rij nu zoveel mogelijk wedstrijden want ik ben bang dat zijn ijzers eraf gaan en dan kan ik weken niet rijden. Hebben jullie Tips/Suggesties?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:23

Ik heb wel tips/suggesties. Haha!

De ijzers laten verwijderen en goed en regelmatig laten bekappen.
De pony wèl en vooral weidegang geven. Beweging is essentieel voor z'n hoeven.
Jezelf inlezen in de materie (en/of een cursus volgen). In het sticky staan diverse websites waar je veel van kunt leren, zodat je je eigen inzichten en kennis kunt verbreden en zelf gaat inzien wat het beste is voor jouw pony en z'n hoeven.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:16

Julz schreef:
Ik heb net een geweldige pony gekocht, maar de hoefsmid heeft verteld dat hij platvoeten heeft.
Hij loopt er niet kreupel op ofzo maar zijn ijzers zitten er nu 10 dagen onder en de nageltjes steken er al boven uit.
Hij kan ook niet het land op want daar worden zijn hoeven te zacht van en wordt het net boterkoek.
Ik gebruik Hoof-Hardner. Ik rij nu zoveel mogelijk wedstrijden want ik ben bang dat zijn ijzers eraf gaan en dan kan ik weken niet rijden. Hebben jullie Tips/Suggesties?

Alvast bedankt!

Naast Jovarna's tips, zou ik niet te veel op buitenwedstrijd gaan, want dan moet je stiften zetten, en dat is weer een extra aanslag op de toch al niet al te beste hoeven.
En inderdaad op tijd bekappen/beslaan.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:38

Ja Ik ga met jovarna mee, ik zou ook de ijzers er onderuit laten halen, veel beweging geven en je kunt ook biotine bijvoeren, het kan dat je paard een tekort daaraan heeft.
Laat de hoeven zo bekappen dat de straal net aan de grond komt bij het lopen, zo zullen de hoeven sneller gaan groeien en sterker worden.

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:50

Inderdaat, precies wat de rest zegt. Ijzers er onder weg halen!

Anoniem

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:28

IJzers eronder vandaan; Bekappen bij houden. Goed op de wei is belangrijk, want veel bewegen stimuleert de bloedsomloop > gezonde hoeven. Lachen

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:46

Vriendin van me heeft een fjord met platvoeten, juist deze moet op ijzers, anders loopt ze met de straal op de grond en zou ze alleen op zachte ondergrond kunnen rijden. Ze heeft een hoefsmid die ook de paarden beslaat bij WK mennen, en die houdt het goed bij. In het begin had ze inderdaad het probleem dat de ijzers er redelijk snel weer afgingen. Na 1,5 jaar is het goed, het paard is nl. eerder nooit echt serieus goed bekapt/beslagen.

*edit*
Zachte hoeven zijn juist verender en brokkelen minder snel Knipoog

Anoniem

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:58

Lise81 schreef:
Vriendin van me heeft een fjord met platvoeten, juist deze moet op ijzers, anders loopt ze met de straal op de grond en zou ze alleen op zachte ondergrond kunnen rijden.

Dit is juist de functie van de straal. De straal mòet grondcontact maken!

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:54

Wel iets, maar als je ermee over de weg rijd wordt het uiteindelijk wel pijnlijk voor je paard!!

Anoniem

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:09

Lise81 schreef:
Wel iets, maar als je ermee over de weg rijd wordt het uiteindelijk wel pijnlijk voor je paard!!

Pijnlijk?? Verward
Weet je wel waar de straal precies voor dient? Waarom hij daar zit?

Liedje_

Berichten: 4856
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:38

Vertel.. (weet het ook niet namelijk Clown)

Anoniem

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:49

Wanneer een paard loopt/graast (de continue beweging die van essentieel belang is voor de hoef), vindt een hoefmechanisme plaats. Dit mechanisme wordt in gang gezet door de straal. De straal heeft dan ook diverse functies:

    ** Pompmechanisme. Het is de straal die de hoef 'open' drukt bij belasting; er ontstaat een onderdruk en het bloed wordt in de hoef gezogen. Als de straal weer wordt ontlast, dan 'sluit' de hoef zich weer en wordt het bloed weer omhoog - richting hart - gepompt. Dus ook:
    ** Doorbloeding. Een goede doorbloeding zorgt voor zuurstof en een goede opbouw van nieuwe weefsels. Dit maakt de hoef sterk en gezond, zodat het weerstand kan bieden aan invloeden van buitenaf.
    ** Groeisensor. Als de hoef veel slijt, raakt de straal meer op de grond. Als er meer druk op de straal komt, neemt de hoefgroei toe. Groeit de hoef weer en raakt de straal de grond weer wat minder, dan neemt de groei weer af. Zo is er een evenwicht waarbij de hoef probeert een bepaalde constante druk op de straal te houden. Veel druk op de straal betekent dus veel hoorngroei; geen druk op de straal betekent geen hoorngroei.
    ** Schokdemping. De straal dient voor schokabsorbtie en een paard voelt met de straal op wat voor ondergrond hij loopt. De veerkracht van de hoef kan een klap van meer dan 1000 kilo opvangen.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:09

Goh... en t wordt weer een discussie tussen ijzermensen en natuurlijkebekappersmensen Haha!

Anoniem

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:22

Tulandro schreef:
Goh... en t wordt weer een discussie tussen ijzermensen en natuurlijkebekappersmensen Haha!

Vaak loopt het daarop uit ja. Haha!
Het gebeurt niet met opzet, iedereen geeft adviezen vanuit zijn/haar inzicht, kennis en ervaring. Knipoog Laten we dat gewoon van elkaar respecteren. Pling

Mijn reden om in dit topic te reageren, was vanwege het feit dat mijn paard ook platvoeten had toen ze van mij werd. D'r hele leven op ijzers gestaan, platvoeten van hier tot @&%$#.....
De ijzers zijn er nu 2,5 jaar onder weg en ze heeft nu prachtige, sterke hoeven. Haar voetje linksvoor zal ws. altijd enigszins plat blijven, maar in vergelijking met 4 jaar geleden zijn ze allevier enorm veranderd, sterk en gezond geworden! Dat was ons niet gelukt met ijzers; de ijzers hebben ze nl. zo gemaakt zoals ze waren (plat en zwak).

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:52

Ik denk dat het niet ligt of je natuurlijk bekapt of ouderwets, het heeft altijd te maken door wie het wordt gedaan. De ene hoefsmid is de andere niet. En Jovarna, ik respecteer je mening, maar ik ben er gewoon zelf nog niet van overtuigd dat wanneer je 4 dagen per week echt op de weg komt met je paard (bijv. met mennen, dus ook draven op de weg) dat de hoefgroei dit bij kan houden. Platvoeten kunnen best zonder ijzers, maar kan je daarmee vanaf de 1e x bekappen al gelijk zo veel mee over de weg bijv.????

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:54

Jovarna schreef:
Tulandro schreef:
Goh... en t wordt weer een discussie tussen ijzermensen en natuurlijkebekappersmensen Haha!

Vaak loopt het daarop uit ja. Haha!
Het gebeurt niet met opzet, iedereen geeft adviezen vanuit zijn/haar inzicht, kennis en ervaring. Knipoog Laten we dat gewoon van elkaar respecteren. Pling

Mijn reden om in dit topic te reageren, was vanwege het feit dat mijn paard ook platvoeten had toen ze van mij werd. D'r hele leven op ijzers gestaan, platvoeten van hier tot @&%$#.....
De ijzers zijn er nu 2,5 jaar onder weg en ze heeft nu prachtige, sterke hoeven. Haar voetje linksvoor zal ws. altijd enigszins plat blijven, maar in vergelijking met 4 jaar geleden zijn ze allevier enorm veranderd, sterk en gezond geworden! Dat was ons niet gelukt met ijzers; de ijzers hebben ze nl. zo gemaakt zoals ze waren (plat en zwak).

ja, want ik ken 2 paarden die juist met behulp van ijzers vooruit zijn gegaan!!! maar het ligt er gewoon aan wie het doet.. er zijn maar weinig goede hoefsmeden in Nederland.

Anoniem

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:47

Lise81 schreef:
Ik denk dat het niet ligt of je natuurlijk bekapt of ouderwets, het heeft altijd te maken door wie het wordt gedaan. De ene hoefsmid is de andere niet. En Jovarna, ik respecteer je mening, maar ik ben er gewoon zelf nog niet van overtuigd dat wanneer je 4 dagen per week echt op de weg komt met je paard (bijv. met mennen, dus ook draven op de weg) dat de hoefgroei dit bij kan houden. Platvoeten kunnen best zonder ijzers, maar kan je daarmee vanaf de 1e x bekappen al gelijk zo veel mee over de weg bijv.????

Mocht blijken dat de hoeven sneller slijten dan groeien, dan kun je natuurlijk altijd hoefschoenen nemen. Da's altijd nog beter dan ijzers, vooral op de weg. Pling

Anoniem

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:51

Tulandro schreef:
ja, want ik ken 2 paarden die juist met behulp van ijzers vooruit zijn gegaan!!! maar het ligt er gewoon aan wie het doet.. er zijn maar weinig goede hoefsmeden in Nederland.

Kan ik het niet mee eens zijn. Het is namelijk zo dat mijn paard vóórdat ze bij mij kwam, veel verschillende eigenaren heeft gehad. Ze is dus ook door veel verschillende hoefsmeden bekapt en beslagen geweest. In 'mijn tijd' zijn er drie hoefsmeden geweest. Waren dit allemaal slechte hoefsmeden? Dat kàn natuurlijk wel.

Die twee paarden die er dankzij de ijzers op vooruit zijn gegaan (dus van platvoeten naar geen-platvoeten); hoe oud waren die paarden en hebben die voordat de ijzers eronder kwamen, eerst jarenlang blootvoets gelopen? En altijd door dezelfde hoefsmid bekapt, of ook door verschillende?

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:20

Als je over respect begint, toon dan ook een klein beetje meer respect voor het enthousiastme van een ander. (Misschien bedoel je het niet zo, maar je komt heel sceptisch over!)

Bekappen door meerdere hoefsmeden ben ik ook niet voor, elke hoefsmid heeft een andere visie. Veel verschillende hoefsmeden doet bijna geen enkel paard goed. Van de 3 hoeft er maar 1 zijn die het niet goed deed.
Advies voor TS: zoek een hoefsmid uit die als erg goed bekend staat en een goede opleiding heeft genoten en misschien niet al te sceptisch tegen over "natuurlijk"bekappen staat.
(Hoefsmid is geen beschermde naam dus iedereen kan zich zo noemen!)

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:22

Sorry, iets of-topic...ik zou graag willen weten waarom hoefschoenen beter zijn..enige wat ik kan bedenken is dat je dan niet in de hoeven hoeft te nagelen.
Mijn hoefsmid heeft iets van een soort spul wat je op de draagrand kan spuiten wat hard wordt...soort opplak ijzer...iemand mee bekend?

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:19

Een paard met Echte platvoeten, zal nooit zonder ijzers kunnen staan.

Mijn 15 jarige merrie heeft vreselijke platvoeten, en zal nooit zonder haar ijzers kunnen staan. Dit is door welke manier dan ook uitgesloten !

Anoniem

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:47

@Lise81: Respect en scepsis gaan prima samen hoor. Knipoog

Wat je vraag over hoefschoenen betreft, hier een stukje van de website van de firma Smit:

Waarom adviseren wij hoefschoenen in plaats van hoefbeslag?

De reden waarom men vaak kiest voor hoefbeslag is bescherming van de hoef tegen slijtage; dus bescherming tegen de ondergrond waarover het paard loopt. Ook wij zijn van mening dat je een paard op blote voeten niet op alle soorten ondergrond kan laten bewegen. Een paard zonder bescherming laten lopen op bijvoorbeeld een pad vol grind en kiezelstenen vinden wij zelfs dierenmishandeling. Ook jij zou het niet prettig vinden om op blote voeten over een dergelijk pad te rennen en je zult zeker de voorkeur geven aan een paar stevige schoenen. Maar hoefijzers of kunststof hoefbeslag vinden wij voor paarden geen goede oplossing. Een paardenbeen- en hoef bestaat namelijk uit heel veel onderdelen die elk een eigen functie hebben, maar ook weer in verbinding staan met elkaar. Eigenlijk is dit een heel knap systeem. Het is dus belangrijk dat je het been en de hoef niet hindert om zo goed mogelijk te functioneren. Het is niet onze bedoeling om uitgebreid de anatomie van een paardenbeen uit te leggen. Wel is een beetje kennis van de onderdelen en de werking van de hoef noodzakelijk om te kunnen begrijpen waarom je jouw paard een groot plezier doet met hoefschoenen.

Hoefmechanisme
Het systeem wat bedoeld is om het bloed in een paardenvoet te laten circuleren, noemt men het hoefmechanisme. Een goedwerkend hoefmechanisme zorgt voor een goede doorbloeding. Een goede doorbloeding is belangrijk voor je paard, want daardoor worden alle afvalstoffen in de hoef opgeruimd en dit houdt je paard gezond. Maar hoe werkt dit hoefmechanisme nu eigenlijk?

Afbeelding Afbeelding

Wanneer het paard zijn hoef neerzet op de grond, dan zet zijn hoef uit. De hoef vraagt hierdoor om meer bloed. Als het paard zijn hoef vervolgens optilt, dan veert de hoef terug waardoor het bloed gaat circuleren. Dit uitzetten en krimpen werkt dus als een soort pomp. Op deze manier wordt het bloed door de hoef gepompt. De pompende werking van een hoef wordt ernstig gehinderd door het hoefbeslag en dit gaat ten koste van de doorbloeding van de hoef. Je kunt je nu misschien voorstellen dat de hoeven van een paard met hoefijzers niet goed kunnen uitzetten en terugveren. Bovendien loopt een paard op blote voeten op de zool en de straal. Met beslag wordt volkomen onnatuurlijk al het gewicht via de hoefwand op het ijzer afgeleid.

We staan er vaak niet bij stil, maar een gezonde paardenhoef is eigenlijk heel flexibel. Zowel in de breedte als in de lengte is de hoef bijzonder nageeflijk. Een blote gezonde hoef is in staat om hoogteverschillen tot ongeveer 2 cm op te vangen. Hierdoor worden de gewrichten van je paard ontlast. Een paard met hoefbeslag moet diezelfde oneffenheden opvangen met zijn gewrichten. Een hoefschoen is gemaakt van bijzonder elastisch materiaal, zodat het hoefmechanisme op geen enkele manier gehinderd wordt.

Afbeelding
Afbeelding

Trillingen
Teveel trillingen en schokken in de benen van het paard zorgen voor slijtage in de gewrichten en kunnen er zelfs voor zorgen dat ook andere organen in het lichaam van het paard ontregeld raken of pijn veroorzaken. Hoefschoenen vangen de trillingen tot maar liefst vijf keer beter op dan ijzers. Hoefbeslag zorgt voor een enorme verhoging van de trillingen. Stel je eens voor dat jij de rest van je leven op ijzeren sandalen zou moeten lopen. Wat goede schoenen zijn voor jou, zijn hoefschoenen voor je paard!

Afwikkelen
Het lopen van een paard kun je vergelijken met het lopen van een mens. Eerst raakt je hiel de grond en daarna je tenen. Bij een paard gaat dit precies hetzelfde. Dit noemt men het afwikkelen. Je maakt het een paard met ijzers wel heel moeilijk om op de juiste manier af te wikkelen. Hoefschoenen verhinderen het paard op geen enkele manier goed af te wikkelen.

En heb je wel eens stil gestaan bij de volgende voordelen van hoefschoenen ten opzichte van ijzers……?

Door het gebruik van hoefschoenen heeft je paard meer grip op de ondergrond. Grip is belangrijk voor je paard, denk maar eens aan de glijpartijen op nat gras, modder, putdeksels en sneeuw, maar ook op het asfalt. Meer grip voorkomt glijden. Het dragen van hoefschoenen betekent minder kans op verwondingen aan de benen van je paard.

Door slijtage van het ijzer of door het groeien van de hoef, moet je paard zeer regelmatig opnieuw beslagen worden. De frustratie over een verloren of loszittend ijzer zal voor veel mensen herkenbaar zijn. Waarom je paard nog laten beslaan, als je je paard voor de buitenrit in een mum van tijd de hoefschoenen kan aantrekken? Na de rit trek je ze uit en kan je paard weer lekker met blote hoeven de wei in.

Een paard op schoenen geeft hetzelfde gevoel als een auto of fiets met rubberen banden en schokbrekers. Het gebruik van hoefschoenen betekent dus meer comfort voor jou als ruiter.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:48

Een paard met platvoeten kan inderdaad in de meeste gevallen niet zonder ijzers! Een goed, ruim passend ijzer moet voldoende zijn.. En misschien zal je hem wat vaker moeten laten beslaan als een 'normaal' paard.. Of de smid tussendoor nog eens laten kijken als de nagels zoveel uitsteken. Succes hé!

Serendipity1

Berichten: 6046
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:32

amigootje schreef:
Een paard met Echte platvoeten, zal nooit zonder ijzers kunnen staan.

Mijn 15 jarige merrie heeft vreselijke platvoeten, en zal nooit zonder haar ijzers kunnen staan. Dit is door welke manier dan ook uitgesloten !


Mag ik vragen waarom dat precies niet kan?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:42

Mijn paard heeft ook platvoeten. Ze moet om de 6 weken opnieuw bekapt en beslagen worden. We zijn er nu 2 jaar mee bezig en het ziet er al stukken beter uit. Maar als ik ook maar 1 keer te lang wacht met de hoefsmid gaat het weer achteruit.
Ze staat op ijzers omdat anders de achterkant van de hoef, bij de verzenen te snel afslijt.