[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:57

Essie schreef:
Krackertje, ik weet niet precies meer hoe het zet, maar er is een verband tussen hoefbevangenheid en dracht. Mijn hoefsmid heeft me dat verteld (n.a.v. een bevangen, drachte merrie bij de buren). Misschien weet iemand anders hier meer over....


Mijn hoefsmid legt dat verband ook maar geeft daarbij wel aan dat de medische wereld er niet aan wil ( niet bewezen tot nu toe )

Ik vindt het wel belangrijk genoeg om mee te nemen in de fokkerij.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:34

Maar dat komt dan nog wel... Kijk eens naar het laatste jaar, ineens beginnen er steeds meer dingen duidelijk te worden over bevangenheid.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:46

Waar kan ik die laatste ontwikkelingen terugvinden?

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:51

Hier op bokt en paardnatuurlijk.nl... o.a. Maar merk een verandering bij dierenartsen.

De eerste keer dat mijn pony bevangen was kwam het door het lange gras (dat er niet was) nu snap ik dat juist het korte gras hem bevangen heeft gemaakt.

Er zijn, volgens mij ook in dit topic, toch een aantal mensen die heel wat weten over bevangengheid en het een en ander hebben uitgezocht.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:59

Ik zal ook eens rondsnuffelen jammer genoeg komt het te laat voor mijn merries.

Ik heb bij de laatste merrie voor ik haar liet dekken bij Belgische dierenartsen navraag gedaan en Nederlandse dierenartsen en allemaal vertelden ze dat er geen verband was en zo heb ik dus toch deze merrie laten dekken en ben haar kwijt geraakt.

Deze merrie stond op plaats 43 van alle dressuurgefokte merries en ook had ze een speciale betekenis voor ons gezin dus ellende alom.

In mijn onderschrift staat Turbo en dat is een zoon van haar en gelukkig heb ik nog een Olivi-dochter dus ik kan nog door met deze lijn maar ja ze vervangen moeder niet helemaal natuurlijk.

Ook staat in mijn onderschrift het pasgeboren veulen van Democraat en de moeder daarvan is de enigste dochter die ik heb uit de eerst overleden merrie van ons aan deze ellendige ziekte.

Je begrijpt dat ik een drachtige merrie nauwlettend in de gaten houdt en zeker uit deze moederlijnen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:11

Essie schreef:
De eerste keer dat mijn pony bevangen was kwam het door het lange gras (dat er niet was) nu snap ik dat juist het korte gras hem bevangen heeft gemaakt


Vaak is dit toch nadat ze te veel eiwitrijk gras hebben opgenomen.
Een te veel aan eiwit is slecht voor de lever die daarna de suikers uit het korte gras niet meer kan omzetten en dus bevangenheid veroorzaakt.

In feite is al het gras voor pony's die snel bevangen zijn gevaarlijk; kort of lang.

Alles met mate dus, maar ondertussen wel heel goed de mineralen/sporenelementen huishouding in de gaten houden. Die is echt super belangrijk voor een goede stofwisseling. Zeker bij de robuuste paarden/pony rassen mankeert hier al snel iets aan.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:32

Isapaardje schreef:
[
Vaak is dit toch nadat ze te veel eiwitrijk gras hebben opgenomen.
Een te veel aan eiwit is slecht voor de lever die daarna de suikers uit het korte gras niet meer kan omzetten en dus bevangenheid veroorzaakt.



Het was februari er was al vanaf september geen lang gras meer geweest en de groei was er ook nog niet. Dierenarts snapte er niks van, maar het was duidelijk bevangenheid. Lang gras zal best, maar dan moet het de zomer ervoor geweest zijn.

Ben het wel met je uitspraak eens dat AL het gras een gevaar vormt, maar juist in kort gras zit fructaan in de uiteinden. Zeker voor een pony die al gevoelig is , is dat funest!

En dat van de dierenarts was dus eigenlijk mijn punt. Toen mijn pony voor het eerst bevangen raakte zou dat alleen van vers gras zijn (volgens DA). Nu wordt er steeds meer bekend over bevangenheid en nu kan ik wel rijmen waarom mijn pony bevangen werd...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:51

Ik zei het eigenlijk ook verkeerd.
Het ligt er ook nog eens aan WAT voor gras je hebt. In raaigrassen zit veel sneller veel meer fructaan. Er zijn zelfs grassoorten waar nauwelijks fructaan in zit. In Exmoor (Engeland) hebben wij destijds toen we er waren totaal geen raaigras gezien.

En fructaan zit ook voornamelijk (of zelfs alleen maar?) in de stengel (niet in het blad). Kort bladrijk grasland is dus minder gevaarlijk dan wat langer stengelig grasland. Kort stengelig grasland is eigenlijk funest.

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:30

poeh wat een info allemaal zeg Ik ga dit maar eens uit printen. Ik heb net een fjord die vorig jaar hoefbevangen is geweest. Ze staat nu op wei met kort bijna geen gras. En krijgt geen kuilgras maar een soort hooi wat er op lijkt. Bewegen dat wist ik ook al Niet te rijk gras ook Ik heb eiwit armbrok omdat ik nog geen pavokoeken heb gevonden hier en haar toch de mineralen enz wil geven Ze krijgt daar ook maar een klein beetje van.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:04

Hoe denken jullie over een drachtige pony (ze moet nu nog 2 maand -1 dag Tong uitsteken) die zeer gevoeilig is voor hoefbevangenheid?
Ik kan er maar weinig info over vinden Boos!..

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:57

Wat ik begrepen heb komt hoefbevangenheid tijdens de dracht niet vaak voor (omdat moeder al het voedsel om moet zetten in bruikbare stoffen van het veulen). Echter het afblijven van de nageboorte kan wel weer bevangenheid veroorzaken.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:33

Isapaardje schreef:
maar ondertussen wel heel goed de mineralen/sporenelementen huishouding in de gaten houden. Die is echt super belangrijk voor een goede stofwisseling. Zeker bij de robuuste paarden/pony rassen mankeert hier al snel iets aan.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat doe?

Ik maak me nu al zorgen over komende zomer, mijn paard is 2 jaar achter elkaar bevangen geweest.
Wat moet ik hem dan bijvoeren als hij op de wei staat?
Naar binnen halen elke dag is geen optie want hij staat dan alleen en breekt de stal af. Ook zou ik dan zelf 2x daags moeten komen, het is me wel een poosje gelukt maar deze zomer gaat dat zeker niet lukken...

We willen hem op het kaalste weitje zetten wat beschikbaar is en ik wil als proef op de som een stuk inzaaien met speciaal paardengraszaad.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:32

Tja lastig eigenlijk om een goed antwoord op te geven.

Ten eerste is het beter dat een paard 24 uur per dag wat te grazen heeft, dan bijvoorbeeld maar 2 uurtjes weidegang. Omdat hij in die 2 uur veel meer loopt te schrokken. Maar je moet wel opletten waar je je paard zet. 24 uur mals gras is funest. Kaal weitje is ook niet alles. Kans op inname zand is aanwezig. Daarbij als het kort stengelig gras is, is het ook weer niet goed, vanwege een hoog fructaangehalte. Kijk zelf dus even wat je voor gras heb. Ikzelf heb super kort gras, maar wel bladrijk. Speciale graszaadmengsels zijn er wel, maar je bodem is dan weer van belang. Is hij te voedingsrijk, dan groeien arme grassoorten er toch niet op.
Dus ja ... komen we bij het volgende ... hoe is je bodem. Hoe bemest je, of niet. Totaal niet bemesten is namelijk ook weer net zo slecht als te veel bemesten. Geef nooit kunstmest, maar altijd organische mest. Het gras groeit dan geleidelijker en je grasmat wordt steviger. In kunstmestgras zit te veel stikstof en te veel eiwit.

Eiwit kan op zich dus niet zoveel kwaad, ware het niet dat het de lever extra belast. Geen probleem bij een gezond paard, maar wel bij een paard met verminderde weerstand of een tekort aan mineralen/sporenelementen.

En juist robuuste rassen hebben weer meer aan die laatste 2 nodig om hun lichaam te laten functioneren dan een hoger in het bloed staand paard.

Nog te volgen??

Het is dus steeds een en-en-verhaal. Ik ben er jaren mee bezig geweest, om uit te vinden wat nu goed was.

Maar met het voer van Hippolyt uit Duitsland heb ik wel goede resultaten geboekt lijkt me zo. Het is puur-natuur voer (dus geen chemische toevoegingen) en voorzien van extra mineralen en sporenelementen. Ze hebben voor ieder ras wel een soort voer. Nadeel is dat het in Nederland nauwelijks verkrijgbaar is.

Mijn kennis heeft goede ervaringen met pavo summerfit koeken toen zijn pony fiks bevangen raakte. Ze kregen deze koeken naast sobere weidegang en goed hooi.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:28

Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.
Ik ben nu ook al een tijdje bezig ermee en heb op zich wel dezelfde dingen bedacht als jij,alleen heb ik niet altijd de regie in handen omdat ik dus op een pensionstal sta en daardoor afhankelijk ben van anderen.

Vorig jaar is hij dus onverhoopt op een 'verkeerde' wei terechtgekomen omdat de paarden waar hij mee stond ineens weggehaald werden en hij dus alleen achterbleef. Dat soort dingen.

Ik heb nu ook aurakoeken en daarbij ook nature's best van pavo,ik kan echt nergens vinden waar ik hippolyt in de regio breda of aalsmeer kan kopen.

De bemensting e.d. doe ik niet zelf,ik sta dus gewoon op een pensionstal
(hoewel de boer wel actief meedenkt) en de weiden waren eerst koeienweiden, dus 'slecht' gras.
Naar mijn weten wordt er helemaal niet bemest of in elk geval geen kunstmest, misschien dat hij zijn paardenmest over het land uitrijdt, zal het eens vragen.

Vorig jaar na de hoefbevangenheid heb ik hem op een kale wei gezet en hooi bijgevoerd.
Hij is toen hoefbevangen geraakt omdat hij vanuit een matig kale wei is verhuisd naar een wei met redelijk hoog gras.
Men dacht: ach er zit in juli toch niks meer in dus kan hij wel op die wei.
Mis gedacht blijkbaar.

De stalhouder wil hem dus om dit te voorkomen komend jaar op een superkaal weitje zetten, nu vraag ik me af of dat het beste is.

Ik geef nu extra magnesium, vorig jaar was de hoefbevangenheid zo weg toen ik hiermee begon, maar ik vraag me dus af hoeveel en welk voer ik moet geven om de sporen/mineralen huishouding op peil te houden.

Mijn paard is een robuust ras ook, dus dat klopt allemaal wel.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:10

Om zomaar voeding aan te raden is erg moeilijk. Het ligt er erg aan wat ze dus nog meer krijgen, hoe de bodem is, kwaliteit van het hooi, wat voor werk ze doen, hoe ze verder lichamelijk zijn enz.

Ik heb toen mijn pony voor de zoveelste keer bevangen was, een bloedonderzoek laten doen. Daaruit bleek dat de leverwaarden niet in orde waren. Dus ben ik me daar in gaan verdiepen en ontdekte toen pas het hoe en wat van de lever. Niet alleen wat de lever doet, maar ook welke stoffen de lever nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Ik weet het zo allemaal niet meer uit mijn hoofd, maar in ieder geval zat zink erbij. Dus heb ik een voer gekozen waar extra veel zink in zat. In dit geval was voor mij de keus op hestamix energie light van Hippolyt gevallen (te verkrijgen bij Superhorse in Breda als ik het goed heb ... ikzelf haal het in Duitsland). Weinig energie, maar veel zink, koper en veel en veel meer.

Laat je goed adviseren door experts. Superhorse kan dat ook zag ik op hun site (die niet geheel af is). http://www.superhorse.nl
Ikzelf heb me laten adviseren door Rene Wielens in Haaksbergen.
Inmiddels voer ik natuurmuesli ... wel extra mineralen e.d. maar niet zoveel als in hestamix en er zit ook wat meer energie in (omdat ze nu weer voor de kar kan ... gelukkig).

Edit: Zeewier door het voer is ook een goede aanvulling ... koop wel een goede kwaliteit. Ikzelf heb die van de paardendrogist. Zit veel zink en jodium in.

Cowgirl

Berichten: 23767
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:35

Kan een paard ook bevangen zijn zonder dat je er iets aan merkt?.

dat ie gewoon eet, gewoon rondloopt in de loopstal, helemaal uit zijn dak gaat in de bak met zijn vriendjes, geen ziekte verschijnselen toont zoals koorts o.i.d.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 01:08

Cowgirl, dat lijkt me niet.
Het eerste waar je hoefbevangenheid aan herkent is dat het paard niet meer wil lopen of loopt alsof ie op eieren loopt.

Ik heb ook een tijd zeewier gevoerd. Ik weet alleen niet meer precies waarom ik gestopt ben...

Het verhaal wat jij vertelt over voedsel klopt wel nu ik erover nadenk.
Alles gaat redelijk goed (hoewel zijn hoeven wel heel slecht worden van 24/7 weidegang) totdat ik bijv. een tijdje stop met bijvoeren omdat ik denk: hij is dik zat.

Cowgirl

Berichten: 23767
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:04

De reden dat ik het vroeg is het volgende:

In januarie dit jaar heb ik voor de eerste keer een natuurlijk bekapper mijn paarden laten doen.
Nog diezelfde week viel me op dat mijn beide paarden erg gevoelig waren op het harde(asfalt betonplaat bij ons op stal). En dat terwijl het daarvoor nooit een probleem was.

Nu verweet ik het aan een iets andere stand maar de gevoeligheid bleef en ging eigenlijk ook niet weg.
Daar heb ik afgelopen zaterdag de smid mee geconfronteerd . Hij bekeek de voeten en kwam direct met het antwoordt dat mijn fjord hoefbevangen was of is geweest.
Ook bij mijn haflinger zei hij dat.

Ik stond perpleks...ik heb daar nooit wat van gemerkt. Ze hebben geen dag ander gedrag vertoont.

Bij de vraag of ik het op een foto zou kunnen zien gaf ie als antwoordt dat er niks te zien zou zijn.
Dat vond ik raar want bij hoefbevangen is er toch een kanteling van het hoefbeen zichtbaar?
Of zijn er soms diverse stadia's van HB?

Het enige wat een verandering in de hoeven zou kunnen zijn is dat het buiten erg nat is en dat ze allebei slecht tegen kuil voer kunnen.

Op aandringen van de smid gaat daar wel verandering in komen. Eindelijk want ik had het ook al 10x gezegd dat de kuil niet goed is.

Hoefbevangenheid geloof ik niet in. En ik weet ook niet of ik wel zo blij moet zijn met deze smid.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:27

neeeee...hoefbevangenheid gaat (gelukkig) niet altijd met een kanteling van het hoefbeen samen. Mijn paard is 2x hoefbevangen geweest en heeft ook geen kanteling Lachen
Ik kan me niet voorstellen dat een paard wat bevangen is vrolijk door de wei dartelt, daarvoor doen de hoeven te veel pijn.
Tekenen van bevangenheid bij mijn paard zijn: te sloom, veel liggen, stijfheid, extreem raar lopen met de achterbenen (achterbenen worden ver naar buiten gedraaid) en uiteindelijk strompelen als een bejaarde. De tweede keer was ik er heel snel bij en heeft ze eigenlijk niet gevoelig gelopen.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:12

Mijn merrie heeft niet dezelfde kenmerken laten zien als het paard van Kinke. Indiana was (achteraf gezien) erg tam/mat, maar liep wel, ze lag niet veel, stond niet in de typische stand, heeft altijd goed willen eten.
Ik kan het het beste omschrijven dat het leek alsof ze te kort bekapt was. Het was ook elke keer mis na het bekappen. 3 a 4 weken verder ging het dan weer 'prima'.
Op het moment dat ik het niet meer wist, heb ik foto's laten maken. Ze was toen zo in haar element dat ze een vriendin van mij nog de trailer uitsleurde (wat ze anders nooit doet) en enthousiast liep te doen op het erf bij de dierenarts.
Uit de foto's bleek dat ze hoefbeenkanteling had links en rechtsvoor van 5 en 10%.
Het was dus bij haar heel erg wisselend.
De ellende is vroeg voorjaar 2005 begonnen.
We zijn ondertussen 2 jaar verder. Na de belabberde zomer van 2005 (o.a. 2 weken kliniek) gaat het nu heel erg goed. Volgens de hoefsmid is er aan haar voeten niet te zien dat ze hoefbevangen is geweest. Eigenlijk wil nog wel een keer foto's laten maken.
Ik heb haar o.a. magnesium gegeven. Nu geef ik dat nog af en toe. Ook krijgt ze sinds enkele weken weer half voordroogkuil en half hooi. Voorheen kreeg ze alleen hooi.
Verder krijgt ze speciaal voer van Spillers, Happy Hoof. Hier zit erg weinig fructaan.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:45

Het is bij paarden net als bij mensen ... de ene piept al bij een klein pijntje, de ander laat niets merken als is hij doodziek.

Nog maar even "mijn" verhaal:

Mijn pony is nooit in de typische bevangenheidstand komen te staan. Het was een rare dag, die dag dat ze bevangen raakte. Ze was net van de ijzers en had een cortisone injectie gehad omdat ze uitslag had in de manenkam. Ze liep wel wat korter op de weg toen we haar inspanden, maar gooiden het op het net van de ijzers af komen. Lekker gereden. in het bos niets te zien, op het harde op eieren.
Eenmaal thuis vertrouwde ik het niet en toch de DA maar gebeld (ze wilde later niets meer eten, maar stond wel gewoon te staan). DA wilde niet komen omdat hij niet aan iets ernstigs dacht. Gewoon wat spierpijn omdat ze haar gevoelige voeten voor de kar had willen ontzien. Echter volgende dag DA toch laten komen ... hij haar onderzocht en kon weer niets anders constateren dan een fikse spierpijn. Hoefsmid laten komen. Zelfde verhaal. Och dat is gewoon wat spierpijn.
Na een week liep ze beter. Na een half jaar vergroeiingen in de hoeven. toen pas bleek dat ze toch bevangen was geweest (aan 4 hoeven nog wel), met een lichte hoefbeenskanteling.
Ik bedoel maar.

Later is ze nog enkele keren bevangen geraakt (helaas), maar liep ze op de wei gewoon goed. Niets aan te zien. Op het harde liep ze op eieren, op grind bijna niet. Met haar hoefschoenen aan liep ze stukken beter, ook op het harde. Maar soms ook op het harde niet (je krijgt dan te horen dat het tussen de oren van het dier zit).
Stond ze dan weer op de wei dan was het weer rennen en bokken. DA's begrepen er vaak niets van.

Vandaar dat ik dus uiteindelijk bloedonderzoek liet doen. Want wilde weten of het echt tussen de oren zat, of dat ze wel degelijk wat had. Toen bleek haar lever dus niet in orde te zijn (en werd ze daardoor vaak licht bevangen waarschijnlijk).

Maw ... ja ik denk wel dat bevangenheid zich, zij het in lichte mate, kan uiten in alleen maar gevoelig lopen op het harde.

Maar let wel ... dat kan ook tig andere oorzaken hebben. Het is dus niet zo dat ik nu zeg dat ieder paard dat gevoelig loopt, bevangen is Bloos

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:50

He Isapaardje, fijn dat het met Isabella ook goed gaat. Met Indiana gaat het super.
Bij indiana is ook is in totaal 4x bloed onderzoek gedaan. Waarbij 2x ook is gekeken naar insuline. Dit was dus beide keren verdubbeld, ze is insulineresistent. Haar andere waarden waren wat dat betreft goed.
Groetjes Margot

Cowgirl

Berichten: 23767
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:37

bedankt voor jullie verhalen.

Al met al blijf ik het frapant vinden dat juist na die eerste bekapping mijn paarden niet meer op het harde wilde lopen...ik was bij wijze van de vorige dag nog met ze aan de fiets weggeweest en was er niks aan de hand.

Mijn haf is na het verwijderen van de ijzers altijd gevoeliger gebleven .

Gister leken ze wel wat beter over het stukje beton te lopen. De loopstal waar ze in staan is trouwens zo'n koeien stal dus de ondergrond is alleen maar hard en daar heb ik ze niet moeilijk zien doen.

We hebben nu godzijdank ander voer en de ontlasting zag er vandaag eindelijk eens uit zoals het hoort te zijn. Verklaart wellicht ook weer waarom ze wat beter liepen.
Ik ga zeker een second opinion vragen aan de andere smid die andere paarden beslaat.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:14

Gevoelig lopen kan dus tal van andere oorzaken hebben. Bevangenheid is er eentje van en komt niet zomaar voor. Ik bekap mijn pony ook op de natuurlijke manier, maar laat de hoefwand wel wat langer dan "officieel" zou moeten. Als ze geheel op haar zool loopt, is ze veel sneller gevoelig als ze eens op een steentje trapt. Dit kan ook te maken hebben met haar oude bevangenheid, maar ze kan ook gewoon nog altijd te dunne zolen hebben waardoor sneller een (kleine) kneuzing ontstaat.

Bevangenheid zie je vaak ook terug aan een verbreedde witte lijn. Heeft mijn pony ook. Die blijft ook, ondanks dat het hoefbeen weer (volgens RXfoto's) op zijn plaats zit.

Een second opion is nooit niet verkeerd, zeker niet als je zelf twijfelt.

Fijn dat het met Indiana ook zo goed gaat Margot. Je hebt er ook genoeg mee "gesukkeld" destijds. Zie je maar weer hoe belangrijk het is de juiste oorzaak te achterhalen om tot een goede genezing te komen.

bietjuhh

Berichten: 1514
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Nieuwkoop - Zuidholland

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:07

givonne is 2 jaar geleden bevangen geweest ik zit zelf nu alleen heel erg met het land van de zomer.