[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:30

Als de dierenarts en hoefsmid zeggen dat het kan, dan kan je vast wel heel rustig gaan opbouwen :j

sparxx
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:12

Jannepauli bedankt voor de pb!

Ik wandel iedere week met mijn shets... altijd mensen die zeggen "wat heb jij een grote hond" of "je moet erop gaan zitten in plaats van ernaast"..

Zo jammer dat wanneer de bevangenheid weer toeslaat het niet kan :( Normaal vind ik de opmerkingen irritant maar dan mis ik ze gewoon.

Ik merk altijd al vrij snel wanneer het niet gaat dat mn pony het zelf aangeeft..
Toen de dierenarts bij mijn pony was geweest toen het voor de eerste keer kwam opzetten kreeg ze een zware pijnstiller.
Gevolg was dat ze als een idioot door de wei is gaan rennen en de volgende dag (toen de pijnstiller was uitgewerkt) kon ze alleen nog maar liggen :( het vreemde was dat die van mij het geworden is in de winter toen er een heleboel sneeuw lag...

Ik vind het vreselijk dat zoveel paarden en pony's het hebben. Bij mij zakt de moed vaak in de schoenen.. maar het doet mij goed om op dit forum te lezen dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem en dat jullie elkaar hier steunen...
Ook andere gebruikers en gasten hebben hier erg veel aan!

paars

Berichten: 5612
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:08

Letizia schreef:
Ik had een beetje rare vraag, omdat mijn paard weigert de equipalazone en de magnesium door het voer te eten, geef ik ht in een spuit, ik doe het gewoon samen in het bekertje oplossen en dan opzuigen, de eerste tijd dat ik het zo gaf was het vrij warm weer, dus ik vond het niet vreemd dat het eerste water wat uit de kraan kwam warm aan voelde in het bekertje, maar vorige week was het een frisse dag geweest en had de kraan al een poos aangestaan voordat ik water in het bekertje deed, toch was het warm, conclusie: de menging van magnesium en equipalazone reageert op elkaar. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik daar mee aan moet, bedoel, kan het wel apart geven, maar dan komt het nog tegelijk in de maag. Zat te denken om een poosje met de magnesium te stoppen, kijken wat er gebeurd.

Als je magnesium oplost in water komt er idd warmte vrij. Heb dat indertijd aan mijn DA voorgelegd, maar het was verder geen probleem volgens haar.

Over het voeren van hooi: Ik voer mijn paard (HB of niet) nooit vers hooi. Minstens 6 weken moet het hebben gelegen, liefst voor ik hooi van jaar ervoor en dat lukt vaak wel. Tegen de tijd dat dat op is, is het hooi van het lopende jaar een half jaar oud en dan durf ik wel aan.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:53

Helaas, Perdy blijkt toch rechtsvoor licht bevangen te zijn.. definitief op de paddock dus (hopelijk kan ik dat toch op deze stal regelen..) en ze staat op pijnstillers. Ga gelijk maar weer koelen en ga nu even kijken of ik de hoefsmid kan bereiken! Straks nog maar even heen om te kijken of alles goed gaat :(:) bah bah, wat voel je je toch altijd gelijk schuldig hè.. 'had ik maar.. '

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:23

zo, dat zijn een heleboel nieuwe berichten in 1 dag

ik ga even reageren :D

Isapaardje schreef:
Pak een klein open, liefst glazen bakje, waar je wat water in doet en wat van beide poeders. Als het gaat bruisen, reageert het. Alleen wat warm worden, lijkt mij niet zo'n probleem. Anders even dierenarts navragen hoe het zit. Ik gaf destijds ook buut en magnesium tegelijk, de laatste in een spuit water, de eerste op een plakje appel.


er bestaan tabletten voor mensen die phenylbutazone en magnesium bevatten, ik denk dus niet dat het kwaad kan dat er wat warmte reactie is.
Houd er wel rekening mee dat de opname van phenylbutazone verminderd als er net hooi gegeten is of als je vlak daarna hooi gaat geven. een uurtje ertussen is het beste.

Nado schreef:
Even hier een waarschuwing voor graszaadhooi. Ik ben er recent helaas achter gekomen dat het ene het andere niet is. Mijn eigen hooi was op en ik heb toen via marktplaats bijgekocht. Het zag er wel anders uit dan mijn eigen hooi, veel stro-achtiger en het was dichter gepakt. Ook waren alle stengels even lang, zo leek het. Ik voerde het net 2 weken toen ik op vakantie ging. In die tijd merkte ik wel dat er wat minder gedronken werd en mijn IJslander had 2 keer dunnere mest. Maar ze stonden ook langer op het gras (Nado natuurlijk met masker), dus daar wijtte ik dat aan. Toen ik net een aantal dagen op vakantie was kreeg ik een belletje van mijn stalgenootje dat ze mijn IJslander niet vertrouwde. DA erbij, paard linea recta naar Utrecht, mega-verstopping. Het heeft niet veel gescheeld of hij moest open, gelukkig heeft het infuus voldoende geholpen. Maar ontzettende rot-situatie en paard met veel pijn. Hij staat nu nog in Utrecht en mag elke dag weer een beetje meer eten. Hopelijk mag hij over een paar dagen naar huis.

Ik dacht dus dat graszaadhooi gewoon graszaadhooi was. Maar dit was achteraf dus echt niet goed voor mijn paarden. Ik heb het dan ook gedoneerd aan een koeienboer die ik ken hier in de buurt. Als pensprik is het prima spul. Over 4 weken heb ik weer mijn eigen oogst. Tot die tijd hooi weken voor Nado en hopen dat ie goed blijft. Dus, pas goed op met wat voor graszaadhooi je koopt, als je het gaat aanschaffen. Het kan dus ook niet best aflopen.


tjee, dat is schrikken, hopen dat hij snel weer opknapt en naar huis mag :(:) , weet je welke soort graszaadhooi dit was ?

Wendy15 schreef:
Ik zou idd ook hooi vers van het land (dus nog niet gelegen) moeten gaan geven, ben toen zelf achter hooi van vorig jaar aangegaan. Maar dat is nu zo goed als op, ben aan het laatste pak bezig. Inmiddels ligt dat andere hooi wel 6 weken, maar ik durf het niet goed te geven :n (het hooi week ik ongeveer een half uurtje tot een uur)
Ben nu dus op zoek naar wat anders, heb al een advertentie geplaatst, maar nog niks gevonden :n.


Als het echt heel droog gewonnen is, zou het moeten kunnen, wat ik je wel aan wil raden is om nu het nieuwe hooi al te gaan mengen met het oude, en steeds een beetje meer van het nieuwe hooi er doorheen. Dan kunnen de darmen er even aan wennen.
Mocht je pony er slecht op reageren of stijf worden, dan is het hooi nog te vers geweest of te suikerrijk.
Probeer in ieder geval niet inene over te gaan op een andere partij hooi.
Weet het loonbedrijf niet toevallig nog wat ouder hooi te zitten ?

whiehiej schreef:
hoi allemaal,

Vandaag is de hoefsmid bij mijn pony geweest en die constateerde een verbreede witte rand wat naar hoefbevangenheid wijst, ik heb haar meteen op de paddock gezet, denken jullie dat het nodig is dat de dierenarts komt? ze heeft verder geen symptomen...


Het enige waarvoor de DA nu zou moeten komen is om pijnstillers en ontstekingsremmers te brengen,
als jouw pony geen verdere symptomen heeft (ziek, stijf, pijn enz) zou ik de DA niet apart laten komen.
Blijkbaar kan jouw pony zich al redden zonder pijnstillers, houd hem wel goed in de gaten, pas zijn voer aan en als er iets veranderd, bel dan de DA

Yellowfish schreef:
Helaas, Perdy blijkt toch rechtsvoor licht bevangen te zijn.. definitief op de paddock dus (hopelijk kan ik dat toch op deze stal regelen..) en ze staat op pijnstillers. Ga gelijk maar weer koelen en ga nu even kijken of ik de hoefsmid kan bereiken! Straks nog maar even heen om te kijken of alles goed gaat :(:) bah bah, wat voel je je toch altijd gelijk schuldig hè.. 'had ik maar.. '


Dat is geen goed nieuws Yellowfish, sterkte ermee.


nou... de pulsatie in het been van mijn merrie is weer weg gelukkig,
waarschijnlijk is het dus toch gekomen van de struikeling die ze maakte.
ik ga morgen de normale routine dus maar weer oppakken wat haar beweging betreft.

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:26

lolclub schreef:
er bestaan tabletten voor mensen die phenylbutazone en magnesium bevatten, ik denk dus niet dat het kwaad kan dat er wat warmte reactie is.
Houd er wel rekening mee dat de opname van phenylbutazone verminderd als er net hooi gegeten is of als je vlak daarna hooi gaat geven. een uurtje ertussen is het beste.

Is dat zo? Want ik had begrepen dat mensen absoluut geen bute mogen gebruiken, aantasting ruggemerg, als ik het me goed herinner, daarom zou het verboden zijn in NL, omdat hier paarden nog steeds onder consumptie(?) dieren valt.
Goede tip van dat hooi btw :j

Balen Yellowfish, sterkte, hopelijk kom je er uit met je stal :)

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:44

Vervelend Yellowfish :(:)

Fijn dat de pulsatie weg is lolclub! :)

Wandelen vandaag ging goed, hij was braaf. hij begon 1x weer keihard te hinnikken en nek erop nog voor we bij de bak waren, dus ketting eraan gedaan en hij was zo mak als een lammetje. Ik wandel gewoon met het halstertouw aan het halster, en ketting heb ik er ook aan, maar die houd ik losjes vast en trek ik alleen aan als dat nodig is :)

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:57

Letizia schreef:
Is dat zo? Want ik had begrepen dat mensen absoluut geen bute mogen gebruiken, aantasting ruggemerg, als ik het me goed herinner, daarom zou het verboden zijn in NL, omdat hier paarden nog steeds onder consumptie(?) dieren valt.
Goede tip van dat hooi btw :j


Ja, dat heb ik ook gehoord, maar het wordt nog steeds ingezet bij spondylitis, het zijn tabletten voor humaan gebruik.
misschien niet toegestaan in Nederland maar blijkbaar wel in de VS en Canada

For the treatment of backache and ankylosing spondylitis,
A drug that has anti-inflammatory, antipyretic, and analgesic activities. It is especially effective in the treatment of ankylosing spondylitis. It also is useful in rheumatoid arthritis and Reiter's syndrome (investigational indication). Although phenylbutazone is effective in gouty arthritis, risk/benefit considerations indicate that this drug should not be employed for this disease. (From AMA Drug Evaluations Annual, 1994, p1822)

Brand Mixtures
1.Alka Phenyl Tab (Aluminum Hydroxide + Magnesium Trisilicate + Phenylbutazone)
2.Alka Phenylbutazone Tab (Aluminum Hydroxide + Magnesium Trisilicate + Phenylbutazone)
3.Phenylone Plus Tab (Aluminum Hydroxide + Magnesium Trisilicate + Phenylbutazone)

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:59

xFioon schreef:
Wandelen vandaag ging goed, hij was braaf. hij begon 1x weer keihard te hinnikken en nek erop nog voor we bij de bak waren, dus ketting eraan gedaan en hij was zo mak als een lammetje. Ik wandel gewoon met het halstertouw aan het halster, en ketting heb ik er ook aan, maar die houd ik losjes vast en trek ik alleen aan als dat nodig is :)


Die van jou krijgt toch geen pijnstillers meer ?

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:13

nee al 9/10 weken ofzo niet meer ;)

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:31

xFioon schreef:
nee al 9/10 weken ofzo niet meer ;)


Nou... volgens mij kan die gekke pony van jouw wel weer wat gaan doen hoor :D :D ,

als ze zo vrolijk en goed lopen zonder pijnstillers mag je er best weer rustig mee aan de gang.
geen korte draaien maken en niet op te harde en te mulle grond gaan rijden.
lange aaneengesloten stukken draf eerst nog vermijden en nog even wachten met de galop
(ivm unipedale ondersteuning op het voorbeen)

als je pony de dag erna stijver is heb je teveel gedaan en moet je een pasje terug in je opbouw, net zolang tot je weet wat hij aankan zonder gevolgen.

Beweging is juist goed voor je pony en hij geeft nu ook zelf aan dat hij er aan toe is ;) .

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:31

lolclub schreef:
Houd er wel rekening mee dat de opname van phenylbutazone verminderd als er net hooi gegeten is of als je vlak daarna hooi gaat geven. een uurtje ertussen is het beste.

Oh ja? Nooit geweten.
Maar is dat specifiek voor hooi? Of voor ieder voer?
Want vaak wordt buut toch wel door een of ander (kracht) voer gegeven.
Juist hooi kan over het algemeen weinig kwaad. Ook als je homeopatische druppels oid geeft, is het juist het krachtvoer wat niet in combinatie kan, maar hooi kan dan geen kwaad.

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:35

lolclub schreef:
xFioon schreef:
nee al 9/10 weken ofzo niet meer ;)


Nou... volgens mij kan die gekke pony van jouw wel weer wat gaan doen hoor :D :D ,

als ze zo vrolijk en goed lopen zonder pijnstillers mag je er best weer rustig mee aan de gang.
geen korte draaien maken en niet op te harde en te mulle grond gaan rijden.
lange aaneengesloten stukken draf eerst nog vermijden en nog even wachten met de galop
(ivm unipedale ondersteuning op het voorbeen)

als je pony de dag erna stijver is heb je teveel gedaan en moet je een pasje terug in je opbouw, net zolang tot je weet wat hij aankan zonder gevolgen.

Beweging is juist goed voor je pony en hij geeft nu ook zelf aan dat hij er aan toe is ;) .

Okee :)
Wat zou jij dan doen nu, eerst nog langer gaan wandelen (stappen, draven aan de hand gaat hem niet worden denk ik), of longeren of er op en stappen? :o

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:36

Isapaardje schreef:
lolclub schreef:
Houd er wel rekening mee dat de opname van phenylbutazone verminderd als er net hooi gegeten is of als je vlak daarna hooi gaat geven. een uurtje ertussen is het beste.

Oh ja? Nooit geweten.
Maar is dat specifiek voor hooi? Of voor ieder voer?
Want vaak wordt buut toch wel door een of ander (kracht) voer gegeven.
Juist hooi kan over het algemeen weinig kwaad. Ook als je homeopatische druppels oid geeft, is het juist het krachtvoer wat niet in combinatie kan, maar hooi kan dan geen kwaad.

is mij ook nooit verteld :n
Ik gaf het over de kwikbeet, en meteen daarna kreeg hij hooi.

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:38

Isapaardje schreef:
lolclub schreef:
Houd er wel rekening mee dat de opname van phenylbutazone verminderd als er net hooi gegeten is of als je vlak daarna hooi gaat geven. een uurtje ertussen is het beste.

Oh ja? Nooit geweten.
Maar is dat specifiek voor hooi? Of voor ieder voer?
Want vaak wordt buut toch wel door een of ander (kracht) voer gegeven.
Juist hooi kan over het algemeen weinig kwaad. Ook als je homeopatische druppels oid geeft, is het juist het krachtvoer wat niet in combinatie kan, maar hooi kan dan geen kwaad.


Dosage and administration Pro-Dynam should be administered by mouth. For each 450 kg (1000 lbs) bodyweight the following dosage guide should be used according to individual response: Day 1 Two sachets twice daily (equivalent to 4.4 mg/kg on each occasion). Day 2–4 One sachet twice daily (equivalent to 2.2 mg/kg on each occasion) followed by one sachet daily (2.2 mg/kg daily) or on alternate days as required. If no response is evident after 4–5 days, discontinue treatment. Hay may delay the absorption of phenylbutazone and so the onset of a clinical effect. It is advisable not to feed hay immediately prior to, or during the administration of Pro-Dynam. For ease of administration Pro-Dynam may be mixed with a quantity of bran or oats.

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:44

xFioon schreef:
Okee :)
Wat zou jij dan doen nu, eerst nog langer gaan wandelen (stappen, draven aan de hand gaat hem niet worden denk ik), of longeren of er op en stappen? :o


Longeren zou ik niet doen, dat is teveel belasting voor het binnenbeen wat scheef wordt neergezet tijdens het longeren.
korte draaien moeten ook voorkomen worden en daar hoort longeren bij ;)

ik zou er opstappen en lekker eens 10 minuten gaan stappen op goede verende grond, gaat dit een week lang goed, dan een 50 meter draf erbij pakken en weer gaan stappen.
gaat dit ook een week goed, de draf uitbouwen naar 100 meter en zo steeds verder.
steeds stappen tussendoor en goed proberen aan te voelen wat er onder je gebeurt.

ik draaf mijn merrie wel in een opgerichte houding aan de teugel, ik kan haar dan beter op het achterbeen zetten en zo ontlast ze de voorhand.
draven aan de lange teugel geeft struikelen tot gevolg en dit moet je zien te vermijden
(dat heb ik dus in de praktijk gemerkt het weekend :o)

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:47

Dat draven, wanneer zijn jullie daar mee begonnen?
Ik wandel inmiddels weer 20 minuten met mijn pony. In z'n zandstukje in het land rent ie en maakt ie bokkesprongen als ik aankom. Wandelen doen we langs de weg door de berm. Zou ik eens proberen of hij aan de hand een klein stukje wil draven?
Vind het ook moeilijk beoordelen omdat hij extra gangen heeft en hij meestal niet in draf gaat :o

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:53

okee dankje voor de info! :D

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:10

Wendy15 schreef:
Dat draven, wanneer zijn jullie daar mee begonnen?
Ik wandel inmiddels weer 20 minuten met mijn pony. In z'n zandstukje in het land rent ie en maakt ie bokkesprongen als ik aankom. Wandelen doen we langs de weg door de berm. Zou ik eens proberen of hij aan de hand een klein stukje wil draven?
Vind het ook moeilijk beoordelen omdat hij extra gangen heeft en hij meestal niet in draf gaat :o


Wandel je echt of stap je stevig door ?
door stevig te stappen gaat je pony zijn vetweefsel aanspreken,
dit is dus een extra aangelegenheid om je pony af te laten vallen.
Door gerichte beweging kunnen ze straks ook weer wat meer hooi/voer krijgen als de aanbevolen hoeveelheid.
hiermee kom je dus in een positieve spiraal terecht, je pony kan wat meer en/of vaker eten en dat train jij er weer af door beweging.

probeer het gewoon eens om een stukje te draven, niet te lang en op goede grond zonder steentjes.
is ze de volgende dag nog net zo kwiek en monter, doe je hetzelfde weer, desnoods met een dag ertussen eerst.
Tolt of telgang maakt volgens mij niet uit mits ze daar in ieder geval rad in is,
het belangrijkst is hoe ze de volgende dag is.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:33

Betreft: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid, deel 2

Zo beste mensen... mede dankzij de hulp en inbreng van een aantal van jullie is de klus geklaard en staat het voorwoord voor het 2e deel van het Centrale Topic voor hoefbevangenheid klaar om gepost te worden!
Het was een dikke klus * veegt zich de zweetdruppeltjes van het voorhoofd* en ik hoop dat jullie het de moeite waard zullen vinden. :D

Zodra ik het topic gepost heb ( over een minuutje), zal onze mod het huidige topic afsluiten en jullie in dit topic de nieuwe link geven. Het oude topic blijft natuurlijk bewaard ( een link staat in de introductie) zodat je altijd nog kunt terugkeren om te lezen.

Nou... daar gaan we! Tot schrijfs in deel 2 !!

Groetjes, JP

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:35

*\o/*

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:35