[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:23

De één zegt dit, de ander dat.......... Ik weet het niet meer. Mijn hoefsmid dacht aan hoefkatrol. Ik naar de DA, die zei bevangen. Mijn paard heeft nu een week Bute gehad, drie keer daags spoelen, na een aantal dagen twee keer daags ook nog 10 minuten stappen, leek de goede kant op te gaan, en nu sinds drie dagen zonder Bute......... Gisteren nog niks aan het handje. Vandaag was het weer helemaal mis!!!!! Gelijk DA gebeld, vrijdagmiddag foto's van de hoeven.

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:26

Kan inderdaad allebei zijn. Symptomen kunnen veel op elkaar lijken. Heb zelf een paard die jaren voor Chronsich hoefbevangen is behandeld en een straal been cyste hadt. Vergelijkbaar met hoefkatrol ontsteking. Nu ze goed behandelt wordt gaat het heel wat beter. De foto's kunnen je vertellen wat het is.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:51

Apart dat je paard bute krijgt bij hoefbevangenheid; vaak wordt dat juist afgeraden omdat het net als prednison hoefbevangenheid kan opwekken is mij verteld..

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:36

Vrijdag voor foto's geweest. Géén verkanteling van het hoefbeen, géén hoefkatrol. Wel licht artrose, maar niet noemenswaardig, en al helemaal niet gezien haar leeftijd. Ilse is dus gewoon hoefbevangen door een eiwitallergie.... Klein, maar niet onbelangrijk detail; de hoefsmid dacht eerst aan hoefzweer en heeft dus in beide voorvoeten in de zool zitten wroeten. En wel zo erg dat haar zool twee weken na zijn gepeuter nog maar 3mm dik is! Eén steentje verkeerd onder de zool en het was einde verhaal geweest!! De lamlul!!! vandaar dat ze zo erg kreupelde. Ze heeft nu speciaal bseslag, mèt leren zool en siliconen. Komt gelukkig allemaal weer goed!

jjs
Berichten: 184
Geregistreerd: 08-06-05

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:19

Hoe ben je er nu achter dat het hoefbevangen door eiwitallergie is?

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:24

ik ben blij dat bokt bestaat!!
ik ga opzoek om verlichting te vinden voor mijn cronisch hoefbevangen verzorgpony.. ik wil er alles van weten.

Dan nog een vraag cronisch hoefbevangen zegt in feite dat ze er niet meer van afkomen.. maar is er echt geen manier om ze weer normaal aan het lopen te krijgen? zonder pijn

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:37

@jjs - dit is een conclusie naar aanleiding van eerder onderzoek. Mijn paard heeft allerlei allergietjes en zo. En ik ben al ruim twee en half jaar met haar aan het dokteren. Ze leek ook vaak rugpijn te hebben, blijkt nu gewoon eisprong probleem te zijn. Mevrouw is pismerrie, en heeft daardoor wel eens wat last van de eierstokken. Als je haar dan poetst trekt ze haar rug net zo weg als bij rugpijn....

@Lorie-reden van bevangenheid achterhalen en proberen op te lossen, en eens de gebroeders van Nassau bellen. Ik kende ze ook niet, heb gewoon gebeld, kon ze niet bereiken, heb toen leerling van ze gebeld. Was heel vriendelijk, had alle tijd voor me, en ik kreeg een heldere en duidelijke uitleg! Voor dat gesprek was ik heel bang dat het einde verhaal was met mijn paard, en na het gesprek zag ik de toekomst een stuk zonniger in!!!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 19:29

lorie schreef:
ik ben blij dat bokt bestaat!!
ik ga opzoek om verlichting te vinden voor mijn cronisch hoefbevangen verzorgpony.. ik wil er alles van weten.

Dan nog een vraag cronisch hoefbevangen zegt in feite dat ze er niet meer van afkomen.. maar is er echt geen manier om ze weer normaal aan het lopen te krijgen? zonder pijn



Chronisch betekent niet altijd dat ze pijn hoeven te leiden. heb zelf een chronisch bevangen paard die met middeltjes (homeopatisch) het zo goed doet dat ze normaal kan functioneren. Chronisch moet je vaak zien als het steeds terug komen van de problemen. Er hoeft maar even een klein ding niet goed te gaan en je bent weer terug bij af. Vaak duurt het jaren aan ervaring voor je weet wat kan en wat niet. Mijn DA zei altijd het is een uurwerk die heel gevoelig is. één tandje scheef en het loopt niet meer....

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:28

die homeopathiesche middeltjes heb ik al opgeschreven Knipoog
Ik zal eens kijken hoe en wat maar goed ze is dus chronisch hoefbevangen maar heeft wel tijden dat ze nergens last van heeft..
Ik ga mijn best doen..

trouwens de reden was bij haar duidelijk echt overgewicht.. Inmiddels is ze mooi slank en ziet ze er echt super uit alleen moeten we nu er achter zien te komen waarom ze het steeds weer terug krijgt.
Ze staat nu op een kaal weitje naast haar vrienden bij de kudde kan ze echt niet in want dan is ze zo weer bevangen..

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:55

Ik ben trug van Laukje en ik moet zeggen ik heb er vertouwen in dat het goed gaat komen!
Ze heeft mij eind december voor het laatst gezien en ze kwam hinnekend naar mij toen rennen vanuit de weide.. dat vind ik al een heel positief iets.
verder eiste ze mijn volledige aandacht op ik ga haar van de week verder verzorgen..

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:53

het blijft oppassen inderdaad. Mijn fjord heeft vorig jaar ook een kanteling gehad, maar door haar goede conditie was ze er binnen 3 maanden weer bovenop. Maar ik blijf allert op te veel gras. Ze heeft het nu een jaar niet meer gehad (afkloppen), maar ik blijf altijd oppassen. Ze krijgt nu een strookje gras per dag er bij. Ze kan wel bij haar maatjes staan omdat die nu ook maar weinig krijgen ( iedereen id erg geschrokken van mijn paardje vorig jaar.... juist omdat ik de zeikert was wbt voer en altijd zei: geef ze nu niet te veel want je voert ze kapot...en dan overkomt het mij).

Ik rij nu veel dus dan gaat het goed, maar ik denk dat alsm ik volgend jaar weer 3 weken wegga en ze niks doet ik haar appart zet op een stukje en hooi bij geef om alle ellende te voorkomen.

flettie

Berichten: 8654
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:36

Meldt zich ook om op de hoogte te blijven.
Hier afgelopen week een 2 jarige Shet gehad die erg dicht tegen hoefbevangenheid aan zat. Vorige week maandag naar de hoefsmid geweest en dinsdagavond (laat) viel het me op dat hij zo moeilijk en voorzichtig liep. Woensdagochtend nog steeds hetzelfde verhaal en dus gelijk de DA gebeld die 's avonds is langs gekomen.
Diagnose: hoefsmid heeft de zolen waarschijnlijk te dun weg bekapt maar Shet zat wel erg dicht bij hoefbevangenheid.
Dus gelijk op bak-arrest en hooi-dieet gezet en pijnstillers + antibiotica gekregen. Na 2 dagen liep hij alweer als vanouds en kon hij zelfs weer galopperen en gek doen Lachen
Nu gaan we de strijd aan met de overtollige kilo's. Kilootje of 50 mag er toch zeker vanaf dus we gaan aan de wandel met hem.

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:17

Even een belangrijke vraag ::

Ik ben van plan een pony tekopen maar de pony is al wel 2 keer hoefbevangen geweest.
Krijgt nu ook speciale musli zonder eiwitten dus zou die het dan nog vaak kunnen worden en wat zijn de kosten dan.
Is het ook een optie om hem in de zomer niet in de wei te zetten of in een wei met weinig gras?

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:23

En moet een pony die hoefbevangen is geweest persee op ijzers staan?

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 00:27

Marlis schreef:
En moet een pony die hoefbevangen is geweest persee op ijzers staan?


nee

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:10

De pony die ik ga kopen die moet op ijzers staan zeg het baasje heb nu gewonen ijzers maar heb ook speciaal beslag gehad.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 10:18

Marlis schreef:
Even een belangrijke vraag ::

Ik ben van plan een pony tekopen maar de pony is al wel 2 keer hoefbevangen geweest.
Krijgt nu ook speciale musli zonder eiwitten dus zou die het dan nog vaak kunnen worden en wat zijn de kosten dan.
Is het ook een optie om hem in de zomer niet in de wei te zetten of in een wei met weinig gras?



Een paard dat al eens hoefbevangenheid heeft gehad blijft er heel gevoelig voor/ Dus de kansen dat ze het krijgt blijven bestaan. Kosten ligt eraan, hoe erg het is. Dat kan van 150,00 euro tot wel 1000 euro oplopen in het ergste geval. Hoe vaker ze het krijgen hoe sneller ze het opnieuw kunnen hebben, in zo'n geval lopen de kosten hoog op.
Juist in de zomer is het nog niet zo erg hem in de wei te zetten maar het voor en najaar is het gevaarlijkst. Je kan hem dan op een zandvlakte zetten. (wel opppassen met zand eten)

Persoonlijk zou ik het afraden een pony te kopen waarvan ik weet dat ze hoefbevangen is geweest.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 10:20

Marlis schreef:
En moet een pony die hoefbevangen is geweest persee op ijzers staan?



Dat ligt eraan. De meeste paarden en pony's hebben er wel veel baat bij. Mijn eigen chronisch bevangen merrie kan absoluut niet zonder ijzers. En zo ken ik er wel meer. Door speciale ijzers kan je de punt van het hoefbeen ontlasten of juist tegenhouden bij gevaar op kanteling enz.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:05

Nee juist NIET op ijzers. Met natuurlijk bekappen worden hele goede resultaten behaald met hoefbevangen paarden.

dollemina

Berichten: 878
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:09

Je gaat een paard dat hoefbevangen is en altijd op ijzers heeft gestaan toch niet van zijn ijzers afhalen?
Het paard heeft al genoeg pijn in zijn voeten en als je dan de ijzers er ook nog afhaalt heeft die dat er ook nog bij.
Zeker als een paard sincker heeft dan moet hij op speciaal beslag.
Niet alles is op te lossen met ijzerloos @arabesk.
Ik ben heus geen voor of tegenstander van hoefijzers maar als je arabesk moet geloven dan is alleen haar waarheid de enige waarheid.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:23

Persoonlijke beledigingen ga ik niet op in Zij zijn groot en ik is klein!, dat is geen manier van discussieren.

Even ter info van mijn verhaal hieronder het eea neerzetten:

Citaat:
Tegenwoordig wordt hoefbevangenheid gezien als een enorme, beangstigende ramp. We zijn gewend bijna alles met high-tech medicijnen op te kunnen lossen maar tegenover hoefbevangenheid lijken we machteloos te staan. We hebben tegenwoordig ook geen geduld meer, we willen het liefst dat morgen alles weer normaal is. Maar hoefbevangenheid is een situatie waarbij tijd een belangrijke genezingsfactor is.

Het paard heeft geen "orthopedische" hoefijzers nodig, hij heeft geen medicijnen nodig die de natuurlijke spontane genezing in de weg staan en zijn lever overbelasten, en hij heeft allesbehalve stalrust nodig!

Paarden kunnen heel goed zichzelf genezen. Paarden kunnen heel goed genezen van hoefbevangenheid zonder hoefijzers maar met een goede natuurlijke bekapping, en veel, heel veel beweging. Hoe meer we interfereren met medicijnen en behandelingen, hoe moeilijker het voor hem is om zichzelf te genezen.

Hoefbevangenheid is een ernstige situatie die onmiddellijk eerste hulp vereist. Hieronder vind je een stappenplan:

Zet het paard of pony buiten, liefst op zachte ondergrond zoals vochtig zand, modder of aarde.
Verwijder alles wat eetbaar is.
Achterhaal de oorzaak. Mogelijke oorzaken staan hierboven opgenoemd. Heb je je paard aangetroffen naast een half leeggegeten voerton dan ligt de oorzaak voor de hand, is de oorzaak echt een raadsel bel dan sowieso een dierenarts.
Bel met spoed een natuurlijk bekapper. Het is zeer belangrijk dat de hoefwand zo snel mogelijk zo kort wordt gemaakt dat het gewicht van het paard er niet meer op rust.
Geef je paard hooi, liefst van een latere snede. Voorjaarshooi is niet geschikt.
Geef je paard een goed magnesium-supplement, als je dit niet hebt bestel het zo snel mogelijk. De resultaten van een behandeling met magnesium is dermate succesvol dat veel bekappers deze al standaard toepassen. Zie ook onze pagina over Magnesium.
Via onze website kunt u magnesium-chelaat bestellen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat.
Ook al is het pijnlijk, probeer beweging te stimuleren zodra de hoeven zijn bekapt volgens een hoefbevangenheidsmodel. Doorbloeding is essentieel om afgestorven weefsel op te ruimen en de genezing in gang te zetten.
Heb geduld! Bedenk dat het met goede verzorging maanden gaat duren voor je paard weer de oude is. Er is geen medicijn of wondermiddel dat dit kan versnellen. (Heb is misschien vervelend om te horen, maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren. Wanneer je je nu al realiseert dat dit lang gaat duren heb je waarschijnlijk meer geduld.)



Dit is een SAMENVATTING, het hele verhaal is te lezen op de site van paardnatuurlijk (mod's dit mag ik toch wel zeggen of is dat ook spammen?)

Open teen ijzers is het aller aller slechtste wat je kan doen, ook Rob van Nassau van Hoofcare waarschuwt hier uitdrukkelijk voor op zijn site. En dat is geen natuurlijk bekapper.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:42

Arabesk schreef:
Persoonlijke beledigingen ga ik niet op in Zij zijn groot en ik is klein!, dat is geen manier van discussieren.

Even ter info van mijn verhaal hieronder het eea neerzetten:

Citaat:
Tegenwoordig wordt hoefbevangenheid gezien als een enorme, beangstigende ramp. We zijn gewend bijna alles met high-tech medicijnen op te kunnen lossen maar tegenover hoefbevangenheid lijken we machteloos te staan. We hebben tegenwoordig ook geen geduld meer, we willen het liefst dat morgen alles weer normaal is. Maar hoefbevangenheid is een situatie waarbij tijd een belangrijke genezingsfactor is.

Het paard heeft geen "orthopedische" hoefijzers nodig, hij heeft geen medicijnen nodig die de natuurlijke spontane genezing in de weg staan en zijn lever overbelasten, en hij heeft allesbehalve stalrust nodig!

Paarden kunnen heel goed zichzelf genezen. Paarden kunnen heel goed genezen van hoefbevangenheid zonder hoefijzers maar met een goede natuurlijke bekapping, en veel, heel veel beweging. Hoe meer we interfereren met medicijnen en behandelingen, hoe moeilijker het voor hem is om zichzelf te genezen.

Hoefbevangenheid is een ernstige situatie die onmiddellijk eerste hulp vereist. Hieronder vind je een stappenplan:

Zet het paard of pony buiten, liefst op zachte ondergrond zoals vochtig zand, modder of aarde.
Verwijder alles wat eetbaar is.
Achterhaal de oorzaak. Mogelijke oorzaken staan hierboven opgenoemd. Heb je je paard aangetroffen naast een half leeggegeten voerton dan ligt de oorzaak voor de hand, is de oorzaak echt een raadsel bel dan sowieso een dierenarts.
Bel met spoed een natuurlijk bekapper. Het is zeer belangrijk dat de hoefwand zo snel mogelijk zo kort wordt gemaakt dat het gewicht van het paard er niet meer op rust.
Geef je paard hooi, liefst van een latere snede. Voorjaarshooi is niet geschikt.
Geef je paard een goed magnesium-supplement, als je dit niet hebt bestel het zo snel mogelijk. De resultaten van een behandeling met magnesium is dermate succesvol dat veel bekappers deze al standaard toepassen. Zie ook onze pagina over Magnesium.
Via onze website kunt u magnesium-chelaat bestellen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat.
Ook al is het pijnlijk, probeer beweging te stimuleren zodra de hoeven zijn bekapt volgens een hoefbevangenheidsmodel. Doorbloeding is essentieel om afgestorven weefsel op te ruimen en de genezing in gang te zetten.
Heb geduld! Bedenk dat het met goede verzorging maanden gaat duren voor je paard weer de oude is. Er is geen medicijn of wondermiddel dat dit kan versnellen. (Heb is misschien vervelend om te horen, maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren. Wanneer je je nu al realiseert dat dit lang gaat duren heb je waarschijnlijk meer geduld.)



Dit is een SAMENVATTING, het hele verhaal is te lezen op de site van paardnatuurlijk (mod's dit mag ik toch wel zeggen of is dat ook spammen?)

Open teen ijzers is het aller aller slechtste wat je kan doen, ook Rob van Nassau van Hoofcare waarschuwt hier uitdrukkelijk voor op zijn site. En dat is geen natuurlijk bekapper.


Ben het eens met Arabesk,vooral een flinke afronding van de hoefwand kan al voor heel wat pijnverlichting zorgen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:48

Moderatoropmerking:
dames en heren deze discussie wordt wederom in het persoonlijke getrokken. Het lijkt me een goed plan daarmee op te houden. Lukt dat niet, dan gaat dit topic op slot.

Verder het dringende verzoek om posts met gigantische quotes om aan te geven dat je het met een steller eens bent, achterwege te laten. De quotes voegen in dit geval niets toe.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:46

moet een pony die hoefbevangen is geweest perse op ijzers??? nee Lachen
Mijn paard werd in maart 2004 hoefbevangen, heeft 1 1/2 week in Emmeloord gestaan en het hele traject van ijzers en zooltjes doorlopen. In augustus na de laatste controle ben ik begonnen met haar 'natuurlijk' te laten bekappen. De DA in Emmeloord was hoogst verbaasd dat ik haar op blote voeten wilde laten lopen. Ze is dit jaar nog een keer bevangen geraakt, deze keer was ik er heel erg op tijd bij gelukkig. Ik heb ook weer foto's laten maken omdat ik nieuwsgierig was of het hoefbeen nog goed op z'n plaats zou zitten, wat dus het geval was Lachen Ook duidelijk te zien op de foto's waren haar dikke hoefwand en zool. Resultaat na ruim 2 jaar bekappen en geen ijzers....bikkelharde hoeven waar de bekapster flink heeft op staan te zweten afgelopen zaterdag Knipoog

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:51

ik heb niet alles gelezen, zag alleen het woord open teen ijzer voorbijkomen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik ken dit paard en zijn eigenaresse. hij is in februari hoefbevangen geraakt. hij stond toen niet op ijzers. volgens verschillende DA's en hoefsmeden moest hij persé beslagen worden. dit is het resultaat de foto's zijn twee weken oud.

de smid heeft een gewoon ijzer andersom op getimmerd en de verzenen veel te hoog gelaten. doordat het gekantelde hoefbeen geen enkele steun meer had is het door de zool gebroken. aan beide voorhoeven. een voorbeeld van hoe het niet moet.

een van mijn eigen paarden is jaren geleden hoefbevangen geweest. ze heeft nooit ijzers gekregen en het is weer helemaal goed gekomen.

Citaat:
Ik ben van plan een pony tekopen maar de pony is al wel 2 keer hoefbevangen geweest.
Krijgt nu ook speciale musli zonder eiwitten


ik ben benieuwd hoe lang het nog duurd voordat het ouwe wijvenverhaal van de eiwitten eindelijk de wereld uit is. paarden en pony's worden niet hoefbevangen van eiwitten maar van SUIKERS. eiwitarme müsli zit barstensvol met suikers (zetmeel)