[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:02

inderdaad Jackie, bovendien....meestal is het niet eens nodig om iets bij te voeren.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:01

Dank voor de verzamelde informatie, ga het nog eens rustig lezen, hoewel ik zelf ook al veel erover gelezen heb vanwege een steeds terugkerende bevangenheid bij mijn pony.

Eerste keer kwam door een te hoge dosering van een cortisone-injectie van de dierenarts. In eerste instantie had ik niets gedaan, omdat de DA het niet nodig vond (ik wist er toen nog niet veel van, daarbij stond ze niet in de typische bevangenheidsstand en dacht de DA aan spierpijn ... ze was net van de ijzers ook en we maakten een rit voor de kar op blote voeten).

Na een half jaar vergroeide de hoeven en foto's laten maken. Bleek ze aan 4 hoeven bevangen geweest, met voor zelfs een gekanteld hoefbeen. Ze heeft toen op omgekeerde ijzers gestaan het zgn. speciale beslag (hoewel dat bij haar wel heel speciaal was, want pas later begreep ik hoe verdomd slecht dit was aangebracht).

Later heeft ze steeds weer en weer teruggehad, zonder dat ik kon achterhalen waarom. Ze heeft geen ijzers meer gehad; kreeg wel hoefschoenen. Vorig jaar ging het weer helemaal mis. Toen een bloedonderzoek erbij gedaan en bleek ze een niet goed werkende lever te hebben.
Dat kon de bevangenheid van de voorgaande jaren ook wel eens verklaren. Ik heb haar lever toen met een reinigingskuur gereinigd en ben acuut overgestapt op natuurvoer uit Duitsland. Niets geen chemische toevoegingen erin of synthetische vitamines. Voer met extra mineralen en sporenelementen oa verrijkt met zeewier. Dat was kennelijk wat ze nodig had, want dit jaar nergens last van en ze staat de hele dag door op de wei (wel kort gras).

Een pony van een kennis van me is vorig jaar ernstig bevangen geraakt. Braam aan het hoefbeen (zgn. hoedenrand ... dat is een vergroeiing aan de punt van het hoefbeen) en het gehele hoefbeen was in de hoef gezakt (niet gekanteld, maar horizontaal gezakt). Pony kreeg geen ijzers, maar hoefschoenen met zachte zolen om in beweging te blijven (proberen) en wilgetakken als natuurlijke pijnstillers (naast de medicijnen van de DA) en werd natuurlijk bekapt. Ze is er nog en loopt inmiddels perfect zonder ijzers nog altijd, ook over harde bodem (in alle gangen).

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:21

jackie schreef:
ik ben benieuwd hoe lang het nog duurd voordat het ouwe wijvenverhaal van de eiwitten eindelijk de wereld uit is. paarden en pony's worden niet hoefbevangen van eiwitten maar van SUIKERS. eiwitarme müsli zit barstensvol met suikers (zetmeel)


Even een correctie want het is niet helemaal waar wat je hierboven zegt.
Het eiwitverhaal is wel uit de tijd, maar niet helemaal "onwaar". En dat heb ik zelf vorig jaar ervaren zoals hierboven ook stond.

Even in het kort proberen te omschrijven:

Een teveel aan eiwit belast de lever. Deze moet de eiwitten omzetten in nuttige stoffen. Werkt de lever niet tot onvoldoende, dan gaat er wat fout in het paardenlijf. Fructaan wordt ook in de lever omgezet, maar dat gaat niet vanwege de "blokkade" van het teveel aan eiwit en het gaat dus volledig mis. Het uit zich vaak als eerste in de hoeven. Had het paard niet dat te veel aan fructaan gekregen, had je het misschien niet eens gezien dat hij wat mankeerde, maar in feite waren de teveel aan eiwitten het eerste probleem. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar met een paard met een slechte leverwerking moet je wel degelijk opletten met een teveel aan eiwitten.

Daarbij zorgt een teveel aan eiwit voor afbraak van een of ander belangrijk mineraal (ben even zo snel kwijt welk). Krijgt een paard dit dan niet via het voer toegediend, dan wordt hij ook ziek.

Vandaar dat goede voeding wel degelijk belangrijk is. Maar let wel ... wel goede voeding. Er zijn heel veel voedingsmiddelen in de omloop die echt niet het stempel "paardenvoer" mogen hebben als je het mij vraagt. Ik heb me nogal verdiept in diverse voeders en onderling de waarden vergeleken van mineralen en sporenelementen e.d. In veel Nederlandse voeders zit veel te veel energie ook nog eens en worden er middelen toegediend die ervoor zorgen dat het voer "lekker kijkt" voor ons mensen.
Ik geef liever voer met lage energiewaarde, maar wel bomvol belangrijke mineralen. Dit omdat mijn pony niet dermate natuurlijk gehouden wordt dat ze volop beschikking heeft over een eigen kruidentuin en heideveldje om haar eigen menusamenstelling te kiezen.

Ik heb daarbij ook nog eens vnl. raaigrassen in de wei, die bekend zijn om hun hoge eiwitgehalten, maar ook hoge fructaangehalte. Dit gras is in feite ongeschikt voor robuuste, bevangengevoelige paarden. Er zijn speciale grasmengsel met lage fructaanwaarde en laag eiwitgehalte. Helaas heb ik het geprobeerd, maar dit gras vertikt het om op onze bodem (droge zandgrond) te willen groeien.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:26

bron: http://www.dengie.com/laminitis.htm:

Contrary to popular belief LAMINITIS IS NOT CAUSED BY FEEDING EXCESS PROTEIN.

It’s important to remember that horses and ponies evolved to eat a high fibre diet, on a little and often basis. Based on existing knowledge, we know that the main culprits in feed related Laminitis are likely to be the water soluble carbohydrates (sugars, including Fructans) and starch found in feeds. Research suggests that horses and ponies that are overfed water-soluble carbohydrates or starch, through an excessive intake of cereals or grass sugars, develop an increase in hind gut acidity. This can produce a variety of symptoms ranging from irritability, to stable vices such as crib-biting, through to Laminitis.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:10

hallo, ik heb een vraag

bij mn paard loopt er op de wei een pony, die erg gevoelig is aan hoefbevangeheid, sinds jongsaf aan vele keren bevangen geweest maar nooit echt voldoende verzorgt/opgevolgd.

die pony loopt dus al een tijdje naast mn paard en is afwisselend mank/rad maar als ze kreupel is nooit heel erg. ook de typische stand van de hoeven en de kringen zijn aanwezig.

nu loopt die merrie sinds gisteren zo kreupel dat ze niet meer normaal kan lopen, ze wil nog wel maar zwalpt vreselijk omdat ze zo hard vermijdt gewicht op haar linkse voorbeen te zetten.

ik voel geen verwarming aan de hoef of pulsatie aan de kogel, ook de straal is ongevoelig. enige wat ik kan opmerken is een beetje verdikte strekpees achteraan het pijpbeen. ook als ze gewoon staat neemt ze niet de typische 'hoefbevangenheidshouding' aan, wat ze normaal wel doet.

is dit nu ook een 'aanval' van hoefbevangenheid of moet ik het ergens anders gaan zoeken?

ik had al lang een DA laten komen maar de eigenaars willen er nog een dag tegenaan kijken, meestal gaat kreupelheid bij dit paard over als ze ze gewoon op stal zetten met enkel hooi. toch vind ik deze kreupelheid echt ernistig, ze valt bijna om als ze loopt.

wie helpt?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 20:33

Als ze niet lopen wil/kan dan is dat meestal toch wel een teken van hoefbevangenheid en dan heeft ze heel snel een dierenarts nodig.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:17

Zou ook een peesblessure kunnen zijn. Is moeilijk te zeggen.
Mijn paard was ook hoefbevangen en nam de stand niet aan, geen pulsatie in de kootholte enz. Merkte het alleen doordat hij niet wilde lopen/draaien. Dit was overigens van de ene op de andere dag (de dag ervoor liep hij super, niets aan te merken). Gelukkig waren we er snel bij en heeft hij geen kanteling opgelopen.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:54

Kinke is nu 2x hoefbevangen geweest en heeft in beide gevallen niet die typische stand aangenomen.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:14

ook mijn paard heef nooit de typische stand met ondergeschoven achterhand vertoond. ze leek alleen stijf in de schouders en onregelmatig met draaien.

het paard met de twee doorgebroken hoefbeentjes voor, waar ik op de voorgaande pagina foto's van heb geplaatst ontlast zelfs de achterkant van de voorvoeten en staat op de toont. belast dus de voorkant waar het hoefbeen door de zool steekt.

het is ook mogelijk dat die chronisch hoefbevangen pony een hoefzweer heeft aan het kreupele voetje.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:10

Het volgende wat ik me afvraag is waarom pony's zo veel gevoeliger zijn voor hoefbevangenheid dan paarden.
Is dat omdat het eigenlijk meer sobere rassen zijn (sportponies ligt dan denk ik weer anders) en ze eigenlijk te rijk voer krijgen?

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:20

dat is zo ongeveer het verhaal, ja.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:30

I.c.m. dat er veel minder mee gedaan wordt. Het zijn vaak volgevreten knuffelpony's Clown

Maar niet alleen te rijk voer, ook een tekort aan mineralen kan een oorzaak zijn. Van nature hebben pony's een ander mineralen behoefte dan paarden.

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 00:17

Ik heb al een keer gereageerd in dit topic, maar wou eigelijk mijn stukje ervaring met jullie delen Knipoog

4 weken geleden is mijn lieve merrie ingeslapen ten gevolgen van hoefbevangenheid,

Ze is in haar eerste drie levensjaren hoefbevangen geraakt, en daar is nooit en of te weinig aan gedaan, ze is toen 11 jaar van de vorige eigenaar geweest, waar ik haar van heb gekocht...

Jacky heeft altijd platvoeten gehad, toen ik haar kocht ging het opzich best goed met haar voetje's, totdat ze kreupel liep, en steeds erger kreupel raakte... foto's laten maken, daar uit bleek dat ze hoefbevangen was, er was een hele duidelijke kanteling van het hoefbeen te zien, zo ver dat als je haar zool bekeek je idd het hoefbeen er door heen zag komen... Ook was op de foto's te zien dat ze botontkalking had, en dus als stukje's hoefbeen miste, en beginnende atrose aan haar voorbenen...

Na veel DA & hoefsmeden gesproken te hebben ect. Hebben de keuze moeten maken:

Of ze gaat ruim een traject in van 1.5 jaar waar van ze 1.5 jaar op pijnstillers moet staan, met een kleine kans van slagen

Of we verlossen haar...

Wij hebben voor het laaste gekozen..


Nu wil ik niet zeggen dat hoefbevangeheid het einde is, echt niet...

maar er moet zeker optijd wat aan worden gedaan.... niet net als mijn paard...

Ze heeft waarschijnlijk ongveer 12 a 13 jaar pijn gehad, en haar hoefbeen is veder gaan zakken, doordat ik dacht goed te doen en haar lekker op het land te zetten... Bloos

Als er bij haar eerder goed was ingerepen, dat had ze nu nog bij mij geweest... zonder pijn... ik heb 5 maanden van haar mogen genieten....

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:02

Ik heb het boek "Founder" van Jaime Jackson pas uit en vroeg me af of jullie dat al gelezen hadden?
Het is een echt een aanrader voor eigenaren van hoefbevangen paarden en eigenlijk gewoon voor elke paardeneigenaar.

Zinn

Berichten: 4518
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Beerse, België

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:19

Hoi,mijn pony is deze zomer ook bevangen geraakt (door overgewicht en te weinig beweging) ze kreeg eerst pijnstillers, elke dag een beetje stappen en 3 keer per dag haar voetjes afkoelen. Dit had echter weinig of geen effect en toen hebben we een andere dierenarts gebeld en de bleek heel veel ervaring te hebben met hoefbevangen paarden en pony's. Hij had ook al veel methodes geprobeerd en hij kreeg de beste resultaten met gips.Hij heeft rontgenfoto's genomen en 1 hoefbeentje bleek een heel klein beetje gekanteld. Hij heeft dus de 2 voorste voetjes van mijn pony in het gips gezet,met een verhoogd hieltje en we moesten haar metacam geven en dat al na een paar dagen afbouwen. Met de gipsjes zagen we meteen verbetering en geen klein beetje! de volgende dag stapte ze gewoon terug rond! (te bedenken dat ze de dag daarvoor alleen maar op de grond lag en alleen rechtstond als wij kwam om met haar rond te stappen, hier hielp de pijnstiller natuurlijk ook wel bij,maar toch!) Na max 2 weken kreeg ze al totaal geen pijnstiller meer en na nog een weekje mochten de gipsjes er terug af. Ze had helemaal geen pijn meer bij het staan en stappen,draf en galop ging de eerste dagen nog een beetje moeilijk,maar na een week maakte ze alweer gekke sprongen in de wei!!

Omdat dit zo'n goed en snel resultaat gaf bij mijn pony, ben ik een beetje verbaasd dat ik hier nergens iets lees over gipsjes bij hoefbevangen paarden of pony's,maar mss is dit het proberen waard voor paarden die er vaak last van hebben en waarbij dit nog nooit geprobeerd is!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 14:15

Wordt niet veel meer gedaan omdat vaak maar één been gedaan wordt en dan staat het paard op rust en dan krijgen ze vaak nog veel erger.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:56

In een boek over hoefziekten staat dat je kunt "testen" of je paard bevangen is door bij de hiel een verhoging te maken van rolletjes verband en vastplakken met tape. Als ze dan direct beter lopen, is het bijna zeker dat ze bevangen zijn. Deze methode lijkt een beetje op wat jij omschrijft met dat gips en de verhoging bij de hiel. Dat ze daarmee dus direct beter loopt is dus zeer waarschijnlijk.

Veel belangrijker is echter dat zo snel mogelijk de oorzaak van de bevangenheid wordt gevonden en wordt weggenomen. Samen met zo veel mogelijk beweging is dit nog altijd de beste manier om een bevangenheid te genezen.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:49

Ik denk zelf dat de metacam net zo veel helpt. Mijn pony is van kijken naar eten al bevangen. Het gebeurd me helaas dus soms dat hij van de ene op de andere dag bevangen is (dan vaak wel in begin stadium, waar ik hem vrij snel weer uit krijg). Na ongeveer 2 weken metacam is het over, zonder het gedoe van gips.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:10

De mijne leek t/m vorig jaar ook om de haveklap bevangen. De laatste keer heb ik haar bloed eens laten onderzoeken en bleek ze een probleem met de lever te hebben. Daarom werkte haar stofwisseling dus niet optimaal. Nu de lever weer in orde is, kan ze ook weer veel meer hebben qua voer. Ze is niet meer direct bevangen na een hapje te veel zeg maar. Iets wat voorheen ook was. Misschien een idee Essie om daar ook eens op te laten onderzoeken? (mocht je zoiets nog niet gedaan hebben). Ik had er voorheen ook niet aan gedacht om eerlijk te zijn, tot de DA er eigenlijk zelf mee aankwam.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:16

Wat heeft de dierenarts er aan kunnen doen? Zit namelijk wel over een onderzoek te denken...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:57

De DA op zich niet veel. Die wilde nl. met prednisolon gaan behandelen, maar dat vond ik zelf niet zo'n geweldig idee. Ik heb toen gekozen voor een natuurlijke reinigingskuur van de lever. En compleet ander voer, waar geen "belastende" stoffen in zitten als glansmiddel en ander onnatuurlijk spul zeg maar. Zodat de lever ook niet extra belast wordt.

Ik Pb je even voor wat meer informatie.

Miepmiept
Berichten: 2039
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:28

Mag ik vragen wat voor natuurlijke reinigingskuur voor de lever? (Info, waar te halen e.d.)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:19

Ik had LIV.52
Is eigenlijk voor mensen, maar ook voor paarden te gebruiken werd mij verteld. Ik heb het bij iemand prive gehaald die kruidentherapieen verkoopt. Zij heeft voor mij berekend wat ik mijn pony moest geven.
Maar het is ook oa op internet te koop bij kruidensites.

oa http://www.atlantis-new-age.nl/atlantis ... =d103.html

Hier staat ook uitleg over LIV.52

Birgit_

Berichten: 602
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 02:14

Mijn paard is ook hoefbevangen geweest. Dat kwam doordat ze ineens te dun was geworden. Dat kan dus ook een oorzaak zijn. Kan zijn dat je dat al had gezegt en ik er overheen heb gelezen Bloos

Wij hebben ons paard 2 x per dag 1 uur in een modderbad laten lopen.
En wij hebben haar magnesium gegeven, gemengt met gepureerde appel of wortel.
Verder moet het paard als het kan ook veel in beweging zijn op zachte bodem.

Zo is het bij ons paard over gegaan gelukkig Lachen

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:10

Ja dat kan ook. Want ook met te snel laten afvallen, loop je niet alleen het risico tot vet in het bloed, maar je haalt de stofwisseling van het paard overhoop. En bevangenheid is een (verstoorde) stofwisselingsziekte.