[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:17

dit weer is prachtig, maar ik hou m'n hart weer vast voor de paarden en pony's die gevoelig zijn voor bevangenheid...lekkere koude nacht en nu een blauwe lucht en lekker veel zon....

_sioux_

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:54

bij ons op stal staat een friese merrie van 5 jaar..
na de bevalling van haar veulen is het mis gegaan..toen is ze hoefbevangen geraakt. ze heeft het aan bijde voorbenen, de linkse is het ergst.

ze was altijd een forse merrie (zeg maar te dikke merrie)..maar daar is nu helemaal niks meer van over!
na de bevalling toen ze dus hoefbevangen is geraakt is ze verschrikkelijk afgevallen.
ze hebben het veulen er iets eerder bij weg gehaalt..maar dat heeft ook niks geholpen..ze blijft mager..

ze loopt al wel weer een stuk beter..maar ze wil niet eten..
ze proberen vanalles..maar na 2 dagen laat ze het staan..wat je ook probeert ze eet het niet op!

kuil eet ze ook haast niet..het enigste was ze eet is wortelen maarja daar mag ze ook niet teveel van..want daar gaat ze weer veel van plassen (en dat doet ze al zoveel ivm niervalen)

de merrie kijk verder heel helder uit de ogen en is ook allert..maarja zo als het nu gaat kan het niet door gaan! ze is echt brandhout mager en wil niet eten..

haar baasjes zijn ten einde raad (deze merrie is niet van mij)..ze zijn nu weer begonnen met een nieuw soort voer wat het lichaam zal reinigen ofzo..maar dat laat ze ook weer staan..

hebben jullie misschien tips wat ze zouden kunnen doen??

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:04

wat een vreemd verhaal zeg, dat ze niet wil eten...misschien een rare wending maar...misschien heeft ze last van haar gebit?

_sioux_

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:45

ja ik weet het het is een heel raar verhaal..ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt dat een paard echt niet wil eten..(gelukkig want het is verschrikkelijk vindt ik)

ze zeggen dat ze geen last heeft van haar gebit..
ik heb zelf nog zitten denken aan misschien iets in de keel of slokdarm..
hinneken kan ze ook haast niet..maar dat kan misschien ook weer komen door dat ze zo zwak is..

haar bloed is getest en ze hebben haar mest bekeken..dat was allemaal goed..

ik ga in iedergeval nog even zeggen tegen haar baasjes dat het een goed idee is misschien de tandarts nog een keertje te laten komen..

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:10

Dit verhaal klinkt mij als een verhaal dat ik lang geleden eens van iemand kreeg via de welsh vereniging. Ongeveer hetzelfde ... dachten eerst aan koliek, toen aan bevangenheid (wat er ook bij zat). Ook gebeurd na een bevalling.

Uiteindelijk bleek het vet in het bloed te zijn (hyperlimea heet dat geloof ik). Daar had totaal niemand aan gedacht. Maar paard wilde niet eten, viel af en daarmee verergerde het probleem zich dus alleen maar.

toen iemand hun erop tipte was het te laat voor het paard.

Laat hier dus toch eens op onderzoeken. Bij bloedafname kunnen ze dit gelijk zien (er drijft dan letterlijk een vetlaag op het bloed).

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:25

heeey!! oeff gevonden dit topic!
Ik zou eigenlijk al lang iets willen vertellen Lachen
Het gaat over een ponytje hier uit de buurt. Een 20 jaar oud diertje dat al 7 (!!!!!) jaar met hoefbevangenheid staat...
Ze heeft erge pijn en staat dus ook al maaaanden in een stalletje, heel mager want ze krijgt nog nauwlijks eten omdat het dan nog erger wordt :s haar hoefjes zijn reeds 30 cm lang!!!

Ik heb echt medelijden met dit ponytje! Het is mijn ponytje niet dus ik kan er niet echt veel aan doen... Maar ik zou die mensen wel tips willen geven, of zeggen wat ze best zouden doen want zij weten het dus duidelijk ook niet... Ze dachten aan een spuitje maar ze krijgen het niet over hun hart... ik zou ze evt kunnen overnemen en ze zelf laten behandelen, maar dat kost heel veel geld natuurlijk, en als arme student heb je dat niet...
dus iemand tips?
alvst heel erg bedankt!

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:01

ik snap de vraag niet, het lijkt me nogal logisch dat het arme dier eerst maar eens bekapt moet worden, dan zullen de pijnklachten hoogstwaarschijnlijk al flink afnemen...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:38

ramgad schreef:
Ze dachten aan een spuitje maar ze krijgen het niet over hun hart...

Maar wel om het dier pijn te laten lijden?
Duidelijk is dat hier sprake is van verwaarlozing van de bevangenheid. 7 jaar pijn en 30 cm lange hoeven is echt schandalig.
Laat er eerst maar eens met spoed een goede bekapper bij komen, haal vervolgens het dier uit de stal en laat hem lopen. Alleen door goede bekapping en veel beweging en de JUISTE voeding (dat is dus niet alleen maar minder voeding) kan bevangenheid genezen.

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:43

heey thx! ik had het die mensen al eens gezegd maar :s ik zou ze willen overnemen en ze zelf laten verzorgen, dat het diertje haar persioentje nog lekker kan doorbrengen, zonder pijn... maar ik wou dus eerst weten of het wel nog zou overgaan na 7 jaar... want ja, anders kan je er alle kosten in steken, zonder resultaat...

Jitske_
Berichten: 389
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 01:56

Jeetje zeg. Dit is gewoon een geval voor de dierenbescherming. Zulke mensen zou je toch gewoon moeten zeggen dat ze beter voor hun diertjes moeten zorgen en dat je anders de dierenbescherming inschakelt? Moet je zien hoe hard ze dan ineens een hoefsmid gaan bellen!

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:14

@ Isapaardje. jou verhaal komt me heel erg bekend voor. Mijn pony van bijna 4 was woensdag voor 2 weken terug ineens kreupel. Ze is altijd al stevig geweest, beetje dik, maar nooit geen probelemen gehad. DA erbij, hoefbevangen door een stofwisselingsprobleem. Omdat er nu weinig op het land staat gaat ze haar vetten afbreken, maar door een tekort aan vit E en selenium gaat dit fout. Ze was ineens ook erg dun. Nu moet ze op dieet en zou het beter moeten gaan alleen gaat het steeds slechter, ze word wel dunner,maar kan ook steeds minder. Deze week hebben we haar al 4 keer overeind moeten helpen. Ik weet het echt niet meer. We hebben haar moeder van het zomer al in laten slapen door hoefbevangenheid (ze had het op jonge leeftijd ook al gehad was 24). Is het ook iets erfelijks of?

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:49

heeft er iemand ervaring met wortels en hoefbevangen paarden?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:01

Wortels bevatten natuurlijke suikers (fructanen) één van de belangrijkste oorzaken van Bevangenheid. Dus niet goed. Mijn merrie kan er hooguit 1 a 2 verdragen op een dag. Niet aan te raden dus. Geldt voor ongeveer alle fruitsoorten

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:13

Hoefbevangenheid is een stofwisselingsprobleem, altijd. Echter belangrijk is de oorzaak te achterhalen, waarom en vooral waarvan ze bevangen zijn geraakt. Dit valt niet altijd mee.
Soms is de lever niet in orde en daardoor kan gewoon ogend voedsel totaal verkeerd vallen. Als je het niet vertrouwd waar het probleem zit, laat dan een bloedonderzoek doen. Nieren, leverwaarden laten testen.
Is het een gebrek aan een mineraal ga dit dan toedienen. Mineralen en sporenelementen zijn belangrijk bij goede stofwisseling. En daarbij ... beweging. Zoveel mogelijk beweging en goed hooi.
Niet te veel "verwennen" met allerlei soorten fruit en zo; alles kan te veel zijn als er "iets" intern niet klopt.
Erfelijk is het niet, maar bepaalde ponyrassen zijn er wel gevoeliger voor omdat ze vaak erg onnatuurlijk worden gehouden (de stofwisseling van sobere rassen is niet ingesteld op rijke graslanden en voeders met allerlei energie-gevers).

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:21

Dank je voor de informatie.

marillion
Berichten: 970
Geregistreerd: 27-10-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:48

Zinn schreef:
Hoi,mijn pony is deze zomer ook bevangen geraakt (door overgewicht en te weinig beweging) ze kreeg eerst pijnstillers, elke dag een beetje stappen en 3 keer per dag haar voetjes afkoelen. Dit had echter weinig of geen effect en toen hebben we een andere dierenarts gebeld en de bleek heel veel ervaring te hebben met hoefbevangen paarden en pony's. Hij had ook al veel methodes geprobeerd en hij kreeg de beste resultaten met gips.Hij heeft rontgenfoto's genomen en 1 hoefbeentje bleek een heel klein beetje gekanteld. Hij heeft dus de 2 voorste voetjes van mijn pony in het gips gezet,met een verhoogd hieltje en we moesten haar metacam geven en dat al na een paar dagen afbouwen. Met de gipsjes zagen we meteen verbetering en geen klein beetje! de volgende dag stapte ze gewoon terug rond! (te bedenken dat ze de dag daarvoor alleen maar op de grond lag en alleen rechtstond als wij kwam om met haar rond te stappen, hier hielp de pijnstiller natuurlijk ook wel bij,maar toch!) Na max 2 weken kreeg ze al totaal geen pijnstiller meer en na nog een weekje mochten de gipsjes er terug af. Ze had helemaal geen pijn meer bij het staan en stappen,draf en galop ging de eerste dagen nog een beetje moeilijk,maar na een week maakte ze alweer gekke sprongen in de wei!!

Omdat dit zo'n goed en snel resultaat gaf bij mijn pony, ben ik een beetje verbaasd dat ik hier nergens iets lees over gipsjes bij hoefbevangen paarden of pony's,maar mss is dit het proberen waard voor paarden die er vaak last van hebben en waarbij dit nog nooit geprobeerd is!

Hallo,
Ook mijn pony is hoefbevangen geweest en mijn dierenarts merkte dat door op haar hoefjes te tikken met een hamertje doordat zij daar heel gevoelig op was moesten wij direct foto's laten maken en daaruit bleek dat er bij allebei haar voorhoefjes het hoefbeentje was gekanteld ze ging dan ook direct het gips in voor 6 weken ze heeft eerst 3 weken aan de metacan gestaan maar dit ging nog niet zo goed toen 2 maanden aan de bute.
dit alles is in juni begonnen en nu 6 maanden later gaat het gelukkig al een stuk beter we zijn zelfs weer aan het rijden en willen dan ook in de zomer nog een keer in de Z1 of Z2 starten maar we hebben dan ook zeker geen haast, ohja bij mijn pony kwam het waarschijnlijk van een ontsteking in haar longen die zij 5 maanden daarvoor had gehad.
Maar hoe je het went of keert je komt er nooit precies achter hoe het is ontstaan doordat er zoveel manieren zijn waardoor het komt.
1 ding is zeker neem er vooral de tijd voor anders komt het heel snel terug en ik was blij dat mijn dierenarts zo snel reageerden voor de foto's

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 09:09

Ik ben wel heel benieuwd naar jullie manier van gips. Zouden jullie mij willen pm'en?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:46

hoi heb even een vraagje over voeding.
mijn shetlander van 25 is heel gevoelig op bevangenheid. nu staat hij noodgedwongen op stal (kalverenbox met een uitloop naar buiten) omdat hij half november weer ernstig bevangen was, hij stond op een zeer schraal weiland. nu wordt hij dus constant in de gaten gehouden en weten we wat hij eet. in het begin mocht hij echt alleen hooi en sinds een maand krijgt hij ook wat snijmais en soms een plukje kuilgras. gaat heel erg goed nu met hem maar hij is wel erg mager bovenop, heeft wel een klein buikje.
nu wil ik hem graag extra bijvoeren om ook alle vitamines/mineralen erin te krijgen, van likblokken is hij niet echt fan. nu dacht ik zelf aan sowiezo eens een vitaminestoot (in pastavorm) en daarnaast misschien van die koeken van pavo. of kan ik beter een zak wortels en appels halen en daar elke dag wat van geven?

Wie heeft er dus ervaring met het voeren van die pavo koeken (summerfit) bij pony's met hoefbevangenheid/gevoeligheid. hij hoeft namelijk echt maar 1 keer wat verkeerds te krijgen en hij is bevangen. het hoefbeentje is wat gekanteld maar hij heeft geen pijn, is lekker vrolijk en sinds kort galopeert hij weer aan de longe (en bokken kan hij ook nog Haha! )

ik wil meneer dus een lekkere oude dag gunnen maar wel dat hij niks tekort komt en ook niet teveel want dan is het waarschijnlijk echt einde verhaal voor hem Ach gut

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:22

Mijn shetlander krijgt PAVO koeken, (summerfit). Hij is ook heel erg gevoelig voor bevangenheid. Hij krijgt elke avond een halve koek en hij is er dol op. (verder voer ik hem alleen hooi bij en af en toe mag hij 10 min in de wei.)
Het werkt prima!!

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:26

mijn paardje is ook een paar hoefbevangen geweest maar het gaat nu goed ze zit goed in haar vel.
ik bewaar dit topic voor de tips

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:06

bedankt voor de uitleg!!

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:42

Brendageene, geen appels en wortelen voeren, daar zitten veel suikers is. Kuilgras is ook slecht, hooi is beter (geen jong hooi). ik zou bij zo'n oud dier geen risico meer nemen. Gewoon in een paddock houden, misschien max. een half uurtje per dag gras. kortgegeten gras is erg slecht trouwens. Je zou kunnen overwegen om hem helemaal niet meer op gras te zetten. Ikzelf laat mijn paard nog maar maximaal een uur per dag op de wei, verder staat ze in een paddock met hooi. Je zou voor de vitamines bijvoorbeeld GemuseKrauter van St. Hippolyt kunnen geven.
oh ja, let er wel op dat bij een gekanteld hoefbeen de hielen niet te hoog worden en je pony nietop zn tenen gaat lopen, dat is erg pijnlijk omdat alle druk dan op de voorkant van het hoefbeen komt.

beauterd
Berichten: 36
Geregistreerd: 16-09-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:37

Mijn shetlander is ook 4 maanden geledenhoefbevangen geweest. We hebben toen foto's laten maken en het hoefbeen was gelukkig niet gekanteld. Wel was het hoefbeen al enkele milimeters gezakt.
Met medicatie/rust en alleen nog hoor geven/water/liksteen is mijn pony er weer boven op gekomen. Ik heb mijn pony echter wel verplaatst. Omdat het weiland van de andere stal gewoonweg te voedingrijk was.
Hij staat nu in een inloopstal met een kaal stuk grond. Hij krijgt nu weer 2 plakken hooi per dag en 2 handjes muesli (pavo speciale voor hoefbevangen paarden)/met 3 wortels.
Het gaat nu perfect met hem. heeft het goed naar zijn zin en loopt weer te rennen en doen. Dit terwijl hij al 20 jaartjes is Pling

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:03

Ik heb mijn merrie 2.5 jaar geleden in moeten laten slapen door hoefbevangenheid.

Het hoefbeen drukte bijna door de zool heen ze noemen dat een Sincker.

Mijn merrie heeft het de eerste keer gekregen aan het eind van haar dracht.

De 2e keer en ook gelijk de laatste keer was idem dito aan het eind van haar dracht.


Meerdere dierenartsen hadden mij verteld dat ik haar gerust kon laten dekken omdat het niet door de dracht zou komen nou het resultaat is bekend.

Ik ben bijna 7 jaar gelden op dezelfde wijze een andere fokmerrie kwijt geraakt alleen kreeg zij het wat eerder in haar dracht en het gevolg was precies hetzelfde.

Wij fokken met meerdere merries en voortaan houdt ik mijn drachtige merries goed in de gaten.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:35

Krackertje, ik weet niet precies meer hoe het zet, maar er is een verband tussen hoefbevangenheid en dracht. Mijn hoefsmid heeft me dat verteld (n.a.v. een bevangen, drachte merrie bij de buren). Misschien weet iemand anders hier meer over....