beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chant_xx

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: leiden

beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 14:40

hooi
ik zit te twijfelen of hem nou laat beslaan want ik hoorde dat het niet goed is voor de hoef
maar ik rij veel buiten
natuurlijk bekappen schijnt heel goed te zijn dus iemand die hier ervaring mee heeft is welkom

meningen welkom ervaring alles
want het is hard nodig dat de hoefsmid weer eens een bezoekje brengt

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:56

Hallo,

Die van mij wordt ook natuurlijk bekapt, en ik rij er veel mee buiten. Dit gaat harstikke goed hoor. Zn hoeven zien er gewoon normaal en gezond uit.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:56

Mijn tinker en quarter rijden heeel veel buiten en zijn niet beslagen
zowiezo staan veel paardeneigenaren niet blij te kijken als hun paarden met paarden met ijzers naar buiten gaan.
En als je paard geen last heeft van steentjes moetje hem gewoon laten bekappen, galloperen doen we niet eens op de weg en draven ook vrijwel niet.
Onze quarter is wel gevoelig voor steentjes maar die is gewoon iets langer gekapt en dat werkt net zo goed Lachen

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:58

ik rij bijna elke dag langs de weg en ik heb 1 zonder ijzers en 1 met ijzers. Die met ijzers die krijgt super slechte hoeven zonder ijzers omdat ik veel op de weg rij.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:01

ik denk dat je dat zelf moet bepalen.

Loopt je paard prima zonder en groeit hij gewoon af en niet scheef, dan zonder ijzers.
Heeft je paard het nodig ivm bv een peesblessure of afwijkende beenstand, dan kunnen ijzers noodzakelijk zijn

En natuurlijk bekappen.....ik ben er niet zo'n voorstander van maar dat moet je zelf ervaren !

Succes ermee en laat je niet gek maken

chant_xx

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: leiden

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 16:43

hij heeft ijzers gehad en de hoeven begonnen af te brokkelen ..
maar ik rij ook veel buiten
dus ik twijfel wel

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:31

Gewoon netjes (natuurlijk) laten bekappen. Als je paard geen echte afwijking heeft kan hij echt wel zonder ijzers. Eventueel wat meer in de berm rijden als de hoeven te kort zouden worden.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:09

Als je paard over de weg kan zonder gevoelig lopen of te snel afslijten: lekker zonder ijzers laten! Natuurlijk of traditioneel bekappen is een keuze die ieder voor zich maakt, er zijn genoeg topics op Bokt om de voor- en tegenstanders te horen.
Merk je dat je paard gevoelig loopt of slijt het allemaal te hard dan kun je je paard natuurlijk alsnog op ijzers zetten. Mijn wedstrijdpaarden gaan allemaal op ijzers, net als een paard met voetproblemen zonder ijzers, en hier allemaal goede voeten verder. Maar kan het zonder, waarom dan met?

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:14

je kan altijd je hoefsmid even om advies vragen dat heb ik ook gedaan.
als je paard sterke hoeven heefd zou ik hem gewoon bekappen,en geen ijzers zetten.mijn paard is iets toontredend,maar heefd hele sterke hoeven.mijn smid zei dat ik daar rustig een stukje mee kan buitenrijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:39

Ik zou gewoon laten bekappen, natuurlijk bekappen zo snel niet doen, en ook alleen maar als je het zelf bij kunt houden.
Mijn paarden staan allebei op ijzers, en varen er wel bij.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:10

chant_xx schreef:
hooi
ik zit te twijfelen of hem nou laat beslaan want ik hoorde dat het niet goed is voor de hoef
maar ik rij veel buiten
natuurlijk bekappen schijnt heel goed te zijn dus iemand die hier ervaring mee heeft is welkom

meningen welkom ervaring alles
want het is hard nodig dat de hoefsmid weer eens een bezoekje brengt

Dat zeg je goed! Het IS namelijk niet zo!
Het maakt niet uit welk stickertje de smid op z'n auto plakt, het gaat erom dat ie goed werk aflevert.
Ik heb liever mijn paardje op ijzers die er door een goede smid onder zijn gelegd, dan een "natuurlijk" bekapper die er een zooitje van maakt.......

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:04

mijn paard staat niet op ijzers, en wordt normaal bekapt. hij heeft ijzers ook niet nodig, ook al rij ik veel buiten op de harde weg.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:37

ikke schreef:
chant_xx schreef:
hooi
ik zit te twijfelen of hem nou laat beslaan want ik hoorde dat het niet goed is voor de hoef
maar ik rij veel buiten
natuurlijk bekappen schijnt heel goed te zijn dus iemand die hier ervaring mee heeft is welkom

meningen welkom ervaring alles
want het is hard nodig dat de hoefsmid weer eens een bezoekje brengt

Dat zeg je goed! Het IS namelijk niet zo!
Het maakt niet uit welk stickertje de smid op z'n auto plakt, het gaat erom dat ie goed werk aflevert.
Ik heb liever mijn paardje op ijzers die er door een goede smid onder zijn gelegd, dan een "natuurlijk" bekapper die er een zooitje van maakt.......


Vergeet je niet dat er ook een smid een zooitje van kan maken?

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:20

nadelen van ijzers:

Verminderd gevoel
Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef verdoofd raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn inderdaad maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard... Tenminste, als ze gedomesticeerd zijn en op ijzer lopen. Paarden hadden in de vrije natuur echter nooit zo lang kunnen overleven als ze zo vaak zouden struikelen. Ze zouden al snel eindigen in een ravijn of in de maag van een of ander roofdier.

Verzwakking van de hoefwand
Van nature is de hoefwand meestal niet plat aan de onderkant maar zit er een uitsnede in de kwartieren (de kwartierboogjes). Bij beslagen paarden wordt de hoefwand echter vlak bekapt en zijn de kwartieren eigenlijk te lang. Normaal gesproken zouden ze daar als eerste gaan afslijten of zelfs afbrokkelen zodat de natuurlijke vorm wordt hesteld maar dat gaat niet wanneer er een hoefijzer onder zit. De hoef reageert daarop door een dunnere en dus minder stevige hoefwand te produceren die sneller kan slijten.

Nagelgaten
De nagelgaten verzwakken zoals iedereen wel weet de hoefwand behoorlijk. Minder bekend is dat de witte lijn, waarmee het hoefbeen aan de hoefwand is verbonden, ook behoorlijk verzwakt raakt van de hoefnagels die er doorheen worden geslagen. De nagelgaten bieden bovendien toegang voor schimmels en bacterieën die hier een waar voedingsparadijs aantreffen en de hoef van binnenuit ongestoord kunnen aantasten.
Verandering wrijvingsweerstand
Hoefijzers veranderen de wrijvingsweerstand van de hoef. Op asfalt glijden hoefijzers een beetje door; het paard zal gemakkelijker verkeerde manieren van lopen aanleren. Worden er zogenaamde kalkoenen gebruikt dan wordt de wrijving juist te hoog; als het paard op zachte boden een abrupte wending maakt, kunnen de hoeven niet meer doorslippen en ontstaat grote schade aan het bewegingsapparaat.
Verhindering hoefslijtage
Wanneer de hoef niet goed bekapt is (en de hoef heeft daar vaak een ander idee over dan de hoefsmid) dan kan de hoef zichzelf corrigeren. Teveel uitstekende onderdelen en onregelmatigheden slijten harder af en na korte tijd heb je een hoef zoals die zou moeten zijn. Maar wanneer een hoef beslagen is valt er niets meer af te slijten; eventuele fouten blijven zitten tot de volgende bekappingsbeurt of langer. De hoefslijtage is bovendien nodig om een sterke hoef te krijgen, op dezelfde manier als waarop contact met ruwe voorwerpen bij mensen voor eelt zorgt.

Verhindering hoefonderhoud
Regelmatig onderhoud aan de hoeven, zoals het bijraspen van scheuren, brokkels of andere onregelmatigheden kan niet meer plaatsvinden omdat het hoefbeslag in de weg zit. Onderhoud wordt dan noodgedwongen gelimiteerd tot de zoveel-wekelijkse bekappingsbeurt. Hierdoor is de hoef dus gemiddeld gezien te lang, waardoor de hoef het gebrek aan slijtage probeert te compenseren door sneller slijtend weefsel te produceren: de hoefwand wordt dunner en zal uit gemakkelijker brokkelend en splijtend weefsel bestaan.
Verzwakking van de zool
De zool is eigenlijk een soort eeltlaag. Deze laag is niet vanzelf zo hard maar moet dat worden door het samendrukken tijdens het contact met de grond. Bij een paard dat hoefijzers heeft kan de zool geen contact meer maken met de grond en de buitenste laag van de zool wordt niet meer samengeperst maar verandert dan ook in een poederachtige brij. Je ziet deze kruimelachtige laag bij ieder paard dat hoefijzers heeft. Door verminderde doorbloeding wordt de zool nog eens extra verzwakt. Zoolkneuzingen treden vaker op bij beslagen paarden dan bij onbeslagen paarden.
Gewichtsverandering
Vergeleken met de mens heeft het paard heel dunne benen. Dit komt doordat bij een paard de spieren niet ín maar voornamelijk bóven de benen zitten. De spieren zelf hoeven daardoor niet bij iedere pas door de benen meegenomen te worden. Dat is niet voor niets: Door de benen licht te houden kan het paard meer snelheid ontwikkelen en blijven de versnellingskrachten toch binnen de perken. Ook de hoeven zelf zijn verbazingwekkend licht van gewicht. Hoefijzers gaan met hun zware gewicht radicaal tegen de bedoelingen van de natuur in en zorgen dat er krachten optreden waar de benen nooit voor bedoeld zijn.

Belemmering van de groei
Vóór het vijfde levensjaar tellen de effecten nog veel zwaarder: Paardenhoeven zijn pas volgroeid wanneer een paard een jaar of vijf oud is. Wanneer een paard voor die leeftijd hoefijzers krijgt kan het hoefbeen niet naar volwassen afmetingen uitgroeien; de hoef blijft permanent (te) klein en samengeknepen.
Nadelen voor de eigenaar
Afgezien van de gezondheidsproblemen die hoefijzers met zich meebrengen kleven er nog een aantal andere nadelen aan hoefijzers:
Onderhoudsgevoeligheid.
In de praktijk gaat er nogal eens wat mis met hoefijzers (loszittend ijzer of verlies van een ijzer). Hoeven beslaan is, in tegenstelling tot normale hoefverzorging en bekapping, niet zelf door paardeneigenaars uit te voeren en men is dan ook afhankelijk van de hoefsmid. Ongelukjes met hoefijzers gebeuren altijd net voor een belangrijke wedstrijd of uitstapje waardoor men in de zenuwen moet zitten of de smid nog wel op tijd zal komen.
Hoefijzers zijn duur.
De kosten van een cursus Natuurlijk Bekappen, bekappingsgereedschap en dergelijke heeft men na het weglaten van de hoefijzers doorgaans al na twee of drie bekappingen terugverdiend, om niet te spreken over de toekomstige dierenartskosten en afschrijving van het paard waar men flink op gaat besparen.
Hoefijzers zijn glad.
De kans op uitglijden is groter, zowel op asfalt als op gras, en als er sneeuw ligt geeft het ook al weer ellende. Zogenaamde kalkoenen brengen weer het probleem met zich mee dat er bij een misstap grote schade aan het bewegingsapparaat kan ontstaan, bovendien kan men met kalkoenen weer niet over de verharde weg rijden.

Myrte_

Berichten: 223
Geregistreerd: 04-09-05

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:57

tijger loopt voor de kar, en dus heel lang op de weg!
ik heb er ijzers onderzet omdat haar hoeven heel kort werden
en ze al 5 maanden heel stijf liep
nu loopt ze perfect!
maar vaak zijn ijzers niet nodig
dus als het niet nodig is gewoon niet doen hoor!

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:55

Armaris schreef:
ikke schreef:
Dat zeg je goed! Het IS namelijk niet zo!
Het maakt niet uit welk stickertje de smid op z'n auto plakt, het gaat erom dat ie goed werk aflevert.
Ik heb liever mijn paardje op ijzers die er door een goede smid onder zijn gelegd, dan een "natuurlijk" bekapper die er een zooitje van maakt.......


Vergeet je niet dat er ook een smid een zooitje van kan maken?

Ik ga voor kwaliteit, niet voor een naam. En ja, ik kan kwaliteit van rotzooi onderscheiden. En veel van wat voor "natuurlijk" door moet gaan is gewoon bagger............

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:10

Mijn pony staat ook beslagen. Ze heeft wat gevoelige hoeven door een hoefbevangenheid, en met ijzers loopt ze gewoon super. Ik rijd ook aardig wat buiten dus dan hebben ze het gewoon nodig. Lachen

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:19

bij sommige paarden is het ook zo dat als je ijzers hebt dat ze onwijs druk zijn en dan kun je niks meer met je paard Knipoog

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:32

ikke schreef:
Ik ga voor kwaliteit, niet voor een naam. En ja, ik kan kwaliteit van rotzooi onderscheiden. En veel van wat voor "natuurlijk" door moet gaan is gewoon bagger............


Ik heb nochtans veel meer smeden gezien die er een zooitje van hebben gemaakt.
Je moet natuurlijk een professionele bekapper nemen he Clown

chant_xx

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: leiden

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 20:40

mijn paard heeft ook een tijd met hoefijzers gestaan en de hoeven gingen scheuren en afbrokkelen
en nu staat hij zonder ijzers en worden de hoeven te kort en ik wil liever niet dat hij op z,n straal loopt
en met natuurlijk bekappen
lopen ze op de zool
en dat slijten ze veel minder
maar ik heb er zelf geen ervaring mee enz
en ik hoor verschillende dingen over natuurlijk bekappen
en ik heb zelf een hoefsmid die natuurlijk en gewoon beslagen en bekappen doet
dus ben echt aan het twijfelen wat ik nou zal doen

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:27

Armaris schreef:
ikke schreef:
Ik ga voor kwaliteit, niet voor een naam. En ja, ik kan kwaliteit van rotzooi onderscheiden. En veel van wat voor "natuurlijk" door moet gaan is gewoon bagger............


Ik heb nochtans veel meer smeden gezien die er een zooitje van hebben gemaakt.
Je moet natuurlijk een professionele bekapper nemen he Clown

Waarom? Dat zegt alleen dat ie de kost ermee verdient.
Ik zie ook wel smeden die er een zootje van maken, maar ik ken er ruim voldoende die hun vak WEL verstaan. Dat is genoeg om mijn paard gezond door het leven te laten gaan........

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:23

=>BEH

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:15

Wordt je paard nu alleen bekapt en heb je geen problemen? Dan lekker zo laten. Ik neem aan dat je nu ook wel veel buitenrijd?

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:45

orange1 schreef:
bij sommige paarden is het ook zo dat als je ijzers hebt dat ze onwijs druk zijn en dan kun je niks meer met je paard Knipoog
Afbeelding

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:34

chant_xx schreef:
mijn paard heeft ook een tijd met hoefijzers gestaan en de hoeven gingen scheuren en afbrokkelen
en nu staat hij zonder ijzers en worden de hoeven te kort en ik wil liever niet dat hij op z,n straal loopt

Op de straal lopen is juist goed, die heeft namelijk een schokdempende functie. Verder is mijn vraag eigenlijk of de hoeven echt te kort zijn (als in: heeft ie er last van) of denk jij dat ze te kort zijn?

Verder: als je tevreden bent over je smid, lekker bij je smid blijven Lachen