paar dagen kreupel als de smid is geweest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 13:19

elke keer als mijn paard opnieuw beslagen is, loopt hij zeker drie tot 5 dagen kreupel
Hij heeft gevoelige voeten, die niet snel groeien, maar moet toch minimaal elke 6 weken nieuwe ijzers, want dan is er al weer eentje af
hij heeft nogal brokkelvoeten
alle supplementen voor betere hoeven heb ik zo ongeveer gehad in de loop der jaren.
Ook heeft hij een jaar blootsvoets gelopen omdat er echt geen ijzer meer onder kon, dat was een jaar strompelen.
Ik zit te denken om ten einde raad dan maar eens plakijzers te proberen, al vraag ik me af hoe lang die blijven zitten en dat schijnt nogal wat te kosten
maar als iemand nog een tip heeft die ik niet ken of uitgeprobeerd heb, houd ik me aanbevolen !

lirasso
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-06-06

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:57

Een echt goede smid zoeken ??

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:24

Heb je al een keer een andere smid geprobeerd? Mijn paard had ook altijd hele slechte hoeven, stukken eraf, scheuren erin, en ze groeiden heel langzaam. Ook moest ie vaak nieuwe ijzers, doordat ze dan niet goed meer vast zaten en teveel sleten. Sinds we een andere smid hebben groeien zn hoeven veel beter en brokkelen bijna niet meer af. Ze zien er nu veeeel beter uit!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 14:25

ik heb jaren een speciale ortopedisch smid gehad en sinds kort een nieuwe
dus de vorige twee vragen zijn hiermee beantwoord lijkt me

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:33

Ik had ook een pony met hetzelfde probleem.
Ik heb hem hoefschoenen van Smit aan laten meten en hij loopt nu op blote voeten.
Nu, een jaar later heeft hij mooie harde hoeven die weer goed groeien en als ik op de weg moet dan gaan de schoenen aan.
Bevalt prima en is uiteindelijk veel beter voor zijn voeten en mijn portemonee.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:39

ja, Sjarett, die hoefschoenen heb ik ook gehad toen hij op blote voeten liep, maar hij liep er op te sloffen
Ook die van Old Mac zaten niet fijn
Maar er zijn meer mensen wie het goed bevalt inderdaad

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:08

Misschien eens kunststofbeslag proberen? Heeft een betere schokdemping en stimuleert de hoefwerking.

Meer info op: http://www.kunststofbeslag.tk/

Kunststofbelag is over het algemeen een klein beetje duurder dan ijzers.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:04

Beslaat je smid met een ruim ijzer of krap?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:14

Even naast alle ijzer tips.
Mijn paard kreeg echt zichtbaar betere hoeven door MaxH Ja
Je zag gewoon een lijn op de hoef zitten van oud hoef en nieuw hoef. www.maxh.nl

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:16

easywalkers heeftie ook onder gehad
fijnedingen, maar omdat hij zo snel weer nieuwe moest wel errug duur

en mijn vorige smid beskoeg met een krap ijzer, de huidige neemt een maat groter

en Max H heeftie ook al gehad
ik schreef al, volgens mij is er weinig wat ik nog niet geprobeerd heb, maar blijf vooral komen met suggesties ! Dank voor hetmeedenken

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:20

Een zooltje? Je zou ook eens foto's kunnen laten maken. Bij mijn merrie was te zien dat ze erg dunne zolen heeft. Kost wel wel maar je kan wel goed zien waar de zool erg dun is.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:37

Precies fjordenfan; hoe groter het ijzer hoe meer ruimte om dus te kunnen groeien.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:41

Laat je paard ijzerloos, kan je paard ook geen ijzer meer verliezen en wordt de hoefwand niet meer verzwakt. Het kost tijd, motivatie en een regelmatige bekapper, maar dan ben je van die ijzers af.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:34

ik zou overstappen op een andere smid.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:38

Ik zou denk ik ook zonder ijzers proberen, het lijkt me dat door die nagels het brokkelen alleen maar erger wordt, en zonder ijzers kun je af en toe zelf wat rondvijlen zodat ze niet meer zo erg brokkelen. Je hoeft geen dure ijzers meer te kopen en dus kun je de smid wat vaker laten komen om te bekappen..
En verder misschien wat biotine of ander hoefgroeispul voeren, kan zijn dat ie daar een tekort aan heeft.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:16

volgens mij geeft de TS al aan dat het paard een jaar blootsvoets gelopen heeft en dat dat geen succes was.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard, ik heb haar nu op equi-pak van vettec staan (www.vettec.com) dit vult de zool, maar hier "plakken" de ijzers ook nog een beetje aan vast.
Daardoor houden ze de ijzers er dus ook langer onder en krijgt de hoef meer tijd om te groeien.
Die van mijn paard groeien ook heel slecht.
Overigens kost het wel wat! maar je hebt ook wel wat.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 22:21

de smid hat het over eventueel ijzers plakken, maar dat dat nogal duur is
Op dit moment gaat het goed met de hoeven, dus misschien kunnen de nieuwe ijzers wel wat langer blijven zitten deze keer
eens afwachten
biotine voer ik al jaaaren
ik heb nu dat nieuwe spul wat in de Bit stond, van Marstall, Fortissimo, speciaal voor meer doorbloeding in de hoef

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:25

Ik zou ook voor een zooltje gaan als hij last heeft van gevoelige zolen! Toevallig heb ik het met m'n smid over gehad om eventueel voor plakijzers te gaan van Vettec omdat die van mij vaak last heeft van brokkelige hoeven. Hij raadde het af omdat ik vaak op de weg rijd dan zouden ze er zo af liggen volgens hem.
En kunstofijzers raadde hij helemaal af. Op de weg hoort een ijzers als het ware te 'glijden', neem je een kunstofijzer dan kap je a.h.w. de beweging af en zijn de klappen die je paard krijgt op z'n gewrichten veel erger.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:30

Vettec heeft geen echte plak ijzers, ze hebben wel spul dat er als een ijzer opgespoten wordt. Dit heeft mijn paard ook een keer gehad, toen kon er geen ijzer onder omdat ze een stuk van haar hoef eraf geschopt had. Het was puur een noodvoorziening en ik was er niet blij mee, want het werd idioot glad zodra je een stukje over nat gras gereden had.
Het spul wat ik bedoel gaat in combinatie met een gewoon ijzer.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:26

Symbeami schreef:
volgens mij geeft de TS al aan dat het paard een jaar blootsvoets gelopen heeft en dat dat geen succes was.


Kennelijk hebben de hoefwanden van dat paard een langere herstelperiode nodig gehad. De hoefwand kan verzwakken en wanneer - de eigenaar het wil - volledig herstellen. Een hoefwand kan herstellen door regelmatig en goed bekappen, dat kan alleen wanneer het paard geen ijzers onder heeft, want die haal je er niet om de 2 à 4 weken af.

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:47

Narco schreef:
En kunstofijzers raadde hij helemaal af. Op de weg hoort een ijzers als het ware te 'glijden', neem je een kunstofijzer dan kap je a.h.w. de beweging af en zijn de klappen die je paard krijgt op z'n gewrichten veel erger.


Off-topic maar even noodzakelijk; die opmerking van je smid klopt niet. Een paard zonder ijzers glijd ook niet door. Kunststof beslag heeft dezelde grip als een blote voet. De krachten die vrij komen bij het glijden, en regelmatig uitglijden, zijn niet goed.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:52

Ik heb dit probleem ook gehad, 2 smeden geleden. Nu heb ik een goede smid en is dit probleem verholpen! Bij mijn paard werd het ijzer er te krap onder gesmeed, zonder "garnituur" en met te weinig opzet. Mijn huidige smid legt het ijzer mooi ruim, smeed een opzetje aan de voorzijde voor het rollen makkelijker te maken. Daarnaast smeed hij het ijzer zo dat het niet vlak tegen de zool aandrukt. Resultaat: paardje is soms 1 dag iets gevoeliger op het harde en verder heb ik nergens last van. Ik zou eens omzien naar een andere smid dus als ik jou was........

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 23:24

Sythaa, zoals je had kunnen lezen heb ik net een andere smid
momenteel gaat het goed metzijn hoeven, ze brokkelen niet meer en groeien goed aan
ik heb dat spul van Marstall gekocht, dat in de Bit stond, de Fortissimo
verder heb ik al zo'n beetje alles al gehad
en hij gaat elke dag vijf minuten met zijn hoeven in emmers water met dit droge weer

L0vee_J0ran

Berichten: 203
Geregistreerd: 15-02-06

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:39

Mijn c pony heeft ook moeilijke en ongelijke hoeven, elke keer als die naar de smid was geweest was die ook kreupel. Wij vonden dit echt niet normaal en zijn een andere hoefsmidt gaan zoeken! dat is nu 1,5 jaar geleden en sinds dien is die neit meer kreupel geweest!!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: paar dagen kreupel als de smid is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:05

fransje23 schreef:
Narco schreef:
En kunstofijzers raadde hij helemaal af. Op de weg hoort een ijzers als het ware te 'glijden', neem je een kunstofijzer dan kap je a.h.w. de beweging af en zijn de klappen die je paard krijgt op z'n gewrichten veel erger.

Off-topic maar even noodzakelijk; die opmerking van je smid klopt niet. Een paard zonder ijzers glijd ook niet door. Kunststof beslag heeft dezelde grip als een blote voet. De krachten die vrij komen bij het glijden, en regelmatig uitglijden, zijn niet goed.


Idd! Dat is eigenlijk ook een kwestie van logisch nadenken. Een paardenhoef glijdt in principe niet door, met een ijzer daarentegen gebeurt dat veel sneller/vaker (zeker op het harde). Beetje krom om dan te zeggen dat het zo hoort. En dan heb ik het nog niet eens over de klap van ijzers op de pezen en gewrichten. Juíst bij kunststof beslag wordt de 'klap' goed opgevangen!

Citaat:
Doordat het kunststof inveert bij het neerkomen vangt het een groot gedeelte van de krachten op die met ijzerbeslag rechtstreeks naar de gewrichten van ondervoet en knie doorgestuurd worden. Er zijn aanwijzingen dat kunststofbeslag de schokken zelfs beter dempt dan de blote hoef. Voor gezonde paarden betekent dit minder schade aan de pezen en het gewrichtskraakbeen, zeker voor paarden die veel op harde ondergrond draven zoals koets- en endurancepaarden. Paarden met artrose schijnen met minder pijn te kunnen lopen dan met ijzerbeslag. De schokdemping van kunststofbeslag is voelbaar meer dan die van ijzers met zooltjes.

Bron: http://www.kunststofbeslag.tk/

En nee dit is geen kunststof beslag propaganda, mijn paard staat zelfs 'gewoon' op ijzers (voor). Maar ik ga dat kunststof beslag zeker wel proberen. Mijn reactie is misschien offtopic, maar ik vind dat het wel even gezegd moest worden. Vind de opmerking van de smid van Narco namelijk een beetje raar. Volgens mij is hier sprake van: ''onbekend maakt onbemind.''

@ fjordenfan: Fijn dat het nu beter gaat met de hoeven van je paard! Lachen