Droge hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_fjord

Berichten: 694
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Zwolle, Holten, Nijverda.

Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 14:07

Mijn fjorden hebben nu met het droge weer erg droge hoeven. Er komen scheuren in en ze gaan brokkelen.. het ziet er niet meer mooi uit met de ijzers. Ik doe nu elke dag de hoeven een kwartier in een emmer water, is dit een goede oplossing? zijn er nog meer goede middeltjes?

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:17

wat ik altijd van mijn hoefsmid leerde( en leer;)) dat je niet moet gaan smeren met allerlei troepjes, maar ze idd nat moet houden het liefst door ze in een bak met water te zetten, precies wat jij doet

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:45

Ik heb juist van mijn hoefsmid geleerd wél hoefvet te gebruiken, alleen in zeer geringe mate!
Smeer hooguit 1x per week een klein beetje hoefvet over de hoeven heen. Dit moet uiteindelijk voldoende zijn. Zodra je met teveel vet gaat lopen klooien raken de hoeven eraan gewend en produceren ze zelf geen vet meer.

yil
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:54

Ik gebruik hele handige hoefbevochtigers, even in water dompelen .
En dan om de hoef doen. Ze kunner er gewoon mee in het land en stal en je hoeft ook niet tijden te spuiten met water

Ik heb ze gekocht bij:
WWW.D-HC.nl

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:07

Misschien is hoefvocht van www.paardendrogist.nl een optie? Dit is op waterbasis, dus geen "gevaar" voor de hoeven.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:13

Mijn paardje had hier ook erge last van, met het warme weer spuit ik de hoeven iedere dag aan de binnen en buitenkant af. En 2x per week vet ik ze in op advies van de Hoefsmid.
Ook staat ze op ijzers nu en gaat het veel beter met de hoeven.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:02

Inderdaad in het water zetten of een modderbadje. Hoefvet sluit de hoef af zodat er geen vocht meer in kan dringen. Als je hoefvet wilt gebruiken moet je eerst de hoef nat maken en dan pas het vet inbrengen.

Maaike14
Berichten: 945
Geregistreerd: 10-09-04

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:08

als de onderkant van de hoef ook droog is kun je het best hoefteer gebruiken

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:11

Maaike14 schreef:
als de onderkant van de hoef ook droog is kun je het best hoefteer gebruiken


Hoefteer wordt gebruikt om vocht uit de hoef te onttrekken bij dreigende rotstraal...dus daar wordt het nog droger van.
Wat droog is moet je natmaken...logisch toch? En dan 1x per week een laagje vet eroverheen om het vocht op te sluiten in de hoef NA het natmaken....want vet stoot vocht af, dus als je het invet zonder nat te maken komt er geen vocht meer in de hoef.
Een badje in een papje van lijnzaadmeel helpt ook goed.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 00:05

Tip van onze hoefsmid. Maak een mengsel van 50% zonnebloemolie (of olijfolie) en 50% azijn. Dit op de hoeven smeren. Het schijnt al een heel oud middeltje te zijn.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:37

Sinds ik regelmatig NAF Hoefvocht van de Paardendrogist gebruik, zijn de hoeven van mijn paardje in topconditie... Echt een aanrader!

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:12

Ik gebruik ook hoefvocht van NAF. Top spul. Ik smeer de hoeven 2 keer per week in. Niet de hele hoef, alleen maar de kroonrand en een stukje er onder. Voor de rest veel afspoelen met water. Wel schaaf ik de hoeven af en toe als er echt grote brokken zitten.

Wij hebben nu als proef de grond rond de drinkbakken in de wei nat gemaakt (echt blubber). Dit zorgt ook voor voldoende vocht in de hoeven.

Naivy
Berichten: 216
Geregistreerd: 22-06-06

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:06

Op jullie advies ga ik het ook aanschaffen en hoop dat inderdaad zo goed werkt!
Ik hou jullie op de hoogte.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:08

Water erin laten trekken, daarna hoefvet erop. Dan blijft het vocht mooi in de hoef zitten en wordt het niet meteen weer afgegeven aan de omgeving.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:41

-> BEH

judithM
Berichten: 1497
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:45

Niet vetten!
Nathouden en als je wel wilt smeren (dat willen de meeste graag)Hoefvocht van de PD gebruiken, deze is op waterbasis en sluit de hoef dus niet geheel af!

Vet daarintegen sluit de hoef af en ookal heb je de voet eerst nat gemaakt voor het vetten het duurt tet lang voor het vet eraf is en de voet weer vocht op kan nemen! (Maar deze theorie willen de meeste mensen niet aannemen volgens mij!)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:50

staat je paardje buiten?Staat er een waterbak?Bak omkiepen (doe je waarschijnlijk al meerdere keren met dit weer pfff warm) zodat er een lekkere vochtig grond komt om de waterplaats.Staan je paarden toch regelmatig met hun voetjes in het water en het bespaart je om 4 x een kwartier bezig te zijn met de hoeven in een bak water te zetten.ik weet niet of het bij jullie helpt,maar bij mijn paardjes wel.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:50

judithM schreef:
Niet vetten!
Nathouden en als je wel wilt smeren (dat willen de meeste graag)Hoefvocht van de PD gebruiken, deze is op waterbasis en sluit de hoef dus niet geheel af!

Vet daarintegen sluit de hoef af en ookal heb je de voet eerst nat gemaakt voor het vetten het duurt tet lang voor het vet eraf is en de voet weer vocht op kan nemen! (Maar deze theorie willen de meeste mensen niet aannemen volgens mij!)

Jawel ben het volledig met je eens!

AikePeer

Berichten: 1052
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:56

Ik laat altijd het stuk voor hun waterbak vol lopen.
Zodra ze gaan drinken, wat ze met dit weer veel doen, staan ze met de hoeven nat.
En dan bedoel ik dus niet 1 minuut de kraan (pomp aan) maar echt 20 minuten laten stromen zodat de onderlaag ook goed nat wordt anders is het zo verdampt.

succes

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:50

judithM schreef:
Niet vetten!
Nathouden en als je wel wilt smeren (dat willen de meeste graag)Hoefvocht van de PD gebruiken, deze is op waterbasis en sluit de hoef dus niet geheel af!

Vet daarintegen sluit de hoef af en ookal heb je de voet eerst nat gemaakt voor het vetten het duurt tet lang voor het vet eraf is en de voet weer vocht op kan nemen! (Maar deze theorie willen de meeste mensen niet aannemen volgens mij!)



eerst goed natmaken een tijdje. en dan mag je wel vetten hoor.. Knipoog

en je kunt ook hoefolie gebruiken. dit is dus Geen hoefvet.
ik moest het ook gebruikjen van de hoefsmid. dat is beter dan vet, en olie is ook goed voor scheuren

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:29

Join the club, Rian heeft hetzelfde probleem helaas.
Bij Rian helpt vetten absoluut averrechts, die hoefjes hebben echt vocht nodig.
Ook heeft optijd beslaan van de hoeven ook een positief effect gehad, dus niet wachten tot de scheuren/brokkels.
Wel smeer ik soms manenvet op brokkels zodat het steviger bijelkaar blijft. Manenvet trekt goed in, en laat geen vochtwerende laag achter zoals hoefvet/olie dat doet.

AikePeer schreef:
Ik laat altijd het stuk voor hun waterbak vol lopen.
Zodra ze gaan drinken, wat ze met dit weer veel doen, staan ze met de hoeven nat.
Inderdaad dat is heel handig Ja Mijn Fjord is van weiland verwisseld en ze hebben nu een weidepomp,dus dat gaat nu helaas niet meer.
Maar mijn staleigenaar zou nog opzoek gaan naar een koeienvoetenbad, kon ik daar een modderbad in creeeren Pling
Tot die tijd staat ze 1 keer per dag in een emmertje water en na het werk nog met de spuit erover heen.

judithM
Berichten: 1497
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:04

shrOnatje schreef:
judithM schreef:
Niet vetten!
Nathouden en als je wel wilt smeren (dat willen de meeste graag)Hoefvocht van de PD gebruiken, deze is op waterbasis en sluit de hoef dus niet geheel af!

Vet daarintegen sluit de hoef af en ookal heb je de voet eerst nat gemaakt voor het vetten het duurt tet lang voor het vet eraf is en de voet weer vocht op kan nemen! (Maar deze theorie willen de meeste mensen niet aannemen volgens mij!)



eerst goed natmaken een tijdje. en dan mag je wel vetten hoor.. Knipoog

en je kunt ook hoefolie gebruiken. dit is dus Geen hoefvet.
ik moest het ook gebruikjen van de hoefsmid. dat is beter dan vet, en olie is ook goed voor scheuren


Nou ik zeg ook niet dat het niet mag Clown

Maar het werkt eigenlijk averrechts: door dat de voet afgesloten wordt kan het gewoon een hele tijd geen water meer opnemen (dus ook niet uit nat gras/uit modder etc).

Dat je eerst de voet nat maakt helpt natuurlijk op dat moment wel maar de voet heeft weer eerder vocht nodig dan dat het hoefvet er weer helemaal af is en tot die tijd dringt er dus geen vocht in de voet!

Ik snap ook echt niet dat er nog hoefsmeden zijn die dit aanraden.

Dus ik blijf erbij niet olieen of vetten Pling

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:47

Het is inderdaad heel goed om de hoeven van je paard nat te maken, maar dan zou je de hoeven wel een half uur in het water moeten laten staan. Daarna invetten is goed, omdat vet afsluit en zo het vocht de hoef niet uitkan. Invetten zonder de hoeven nat te maken is juist heel slecht. Het vet sluit de hoeven af en er kan geen vocht meer in, waardoor ze nog meer uitdrogen. Zelf gebruik ik voor mijn paard een mengsel van 1/4 azijn en 3/4 sla/olijolie. De azijn zorgt ervoor dat de hoornlaag open gaat staan en zo de olie in de hoef kan. Werkt perfect! Mijn paardje staat nu ook van 8.00 uur tot 22.00 op het land.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101801
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:56

Ik zie mensen regelmatig de hoeven van hun paard invetten met hoefolie/hoefvet..van dat witte spul...en dan de wei in...maar dat heeft dus allemaal geen nut als ik het hier zo lees...

judithM
Berichten: 1497
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:23

Shalimar schreef:
Ik zie mensen regelmatig de hoeven van hun paard invetten met hoefolie/hoefvet..van dat witte spul...en dan de wei in...maar dat heeft dus allemaal geen nut als ik het hier zo lees...


Klopt Pling