kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elliza66
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Leuven

kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 17:01

Hoi
Mijn pony is 3 weken hoefbevangen geweest aan haar voorbenen. De smid is in die periode langsgeweest om haar hoeven te bekappen, maar dat lukte niet omdat ze haar evenwicht niet kon houden. Na 3 weken ging het een stuk beter met haar en de smid is dan ook opnieuw langsgeweest. Haar hoeven waren intussen wel behoorlijk lang. Nu, toen ie klaar was ging ze opnieuw kreupel, maar hij zei dat dat normaal was omdat de pezen opeens weer in een andere positie kwamen te staan. Het kon hoogstens een paar dagen duren. Nu zijn we een week verder en ze gaat nog steeds met korte stijve pasjes (voorbenen). Ik maak me nu toch zorgen, ik denk niet dat ze opnieuw hoefbevangen is, maar ik vermoed dat ze te kort bekapt is. Wat denken jullie en wat moet ik nu doen?

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:27

Zijn er ook rontgenfoto's gemaakt? Weet je ook of het hoefbeen nog op de juiste plek zit?
Indien het hoefbeen wel verzakt is kan het zijn dat haar hoeven nu niet in de juiste stand staan en er druk op de punt van het hoefbeen komt, dit is erg pijnlijk.

elliza66
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Leuven

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:34

Nee, geen foto's gemaakt. Heeft de dierenarts niets over gezegd..
Ze staat er wel een pak vrolijker en frisser bij dan in de periode dat ze hoefbevangen was, daarom denk ik dat het qua pijn wel gaat.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:03

Dit probleem had ik bijna elke keer als de hoefsmid bij mijn (ex)hoefbevangen paard was geweest. Mijn theorie is dat als het hoefbeen is gekanteld (bij mijn paard 5 en 10%, dus maar een beetje), en de hoefsmid de zool schoonmaakt/uitholt, dat gekantelde hoefbeen minder tegendruk krijgt van onderen. Dit doet blijkbaar flink pijn.
Ik heb nu een nieuwe smid die zegt dat je bij hoefbevangen paarden zoveel mogelijk van de zool af moet blijven.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:36

Ik raad je aan om zo veel mogelijk informatie over hoefbevangenheid te lezen. Er is een proces in het lichaam van je paard geweest dat hiertoe geleid heeft en dat is niet op te lossen door een eenmalige bekapping, naar gelang van wat er precies inwendig gebeurd is, duurt evenredig het herstel. Je moet nu nagaan welke dingen hiertoe geleid hebben en aan de hand daarvan de dingen veranderen wat maar fout geweest heeft kunnen zijn aan de manier hoe je nu je paard houdt.

elliza66
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Leuven

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:01

Ik heb wel gemerkt dat haar zool bijna niet is uitgehold in vergelijking met anders. Hij is zegmaar gewoon recht overal. Heeft het daar dan iets mee te maken of net niet?
romeorowan: hoelang duurde dat kreupel zijn gemiddeld bij jouw paarden?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:11

elliza66 schreef:
Ik heb wel gemerkt dat haar zool bijna niet is uitgehold in vergelijking met anders. Hij is zegmaar gewoon recht overal. Heeft het daar dan iets mee te maken of net niet?
romeorowan: hoelang duurde dat kreupel zijn gemiddeld bij jouw paarden?


Volgens mij heb je nog geen informatie gelezen Boos! . Bij de ernstigste vorm van hoefbevangenheid drukt het hoefbeen op de zool, dan is inderdaad de zool zo plat als een dubbeltje. Je paard heeft nu ontzettende pijn en heeft alle zorg nodig. Dus lezen a.j.b. die informatie.

elliza66
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Leuven

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 18:36

@opala: de smid is een week geleden geweest en heeft me hier niets van gezegd. Als er één iemand is die dat wel zou opmerken is hij het wel, denk je niet?
Het is inderdaad de eerste keer dat ik te maken krijg met hoefbevangenheid en ik heb er wel degelijk over gelezen. Wist jij er misschien alles van de eerste keer dat je er mee te maken kreeg?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:04

Zou even met de smid overleggen. Ze adviseren over het algemeen om de voeten na hoefbevangenheid wat langer te laten, omdat ze anders extra gevoelig zijn. Mijn paard liep na het bekappen ook gevoelig, dat duurde zeker 2 weken. Sindsdien worden de hoeven netjes en regelmatig (iedere paar weken) bijgehouden met de vijl. Dan is het verschil niet zo groot en heeft hij er geen last van.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:47

Heeft je paard geen pijnstillers gehad voor de eerste week van de bevangenheid?
En wat je ook zou moeten doen is steeds de voeten koelen met water.
Met een week of 2 zou het beter moeten gaan. Eigenlijk gelijk al als de DA is geweest want die behoort een ontstekingsremmer te geven en pijnstillers voor de eerste week of 10 dagen.
Wat je zelf kan doen is zo vaak mogelijk per dag de voeten koelen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:55

elliza66 schreef:
Wist jij er misschien alles van de eerste keer dat je er mee te maken kreeg?


Ik heb er niet mee te maken gehad en hoop dat mijn paard het nooit krijgt. In ieder geval hoop ik dat je paard volledig herstelt.

elliza66
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Leuven

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:22

@opala: bedankt

Vanmorgen ging het stappen een pak vlotter. Ik hoop dat het tijdens het weekend verder verbetert, als dat niet zo is komt de DA maandag.

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:21

Mijn pony heeft dit ook gehad. Die is toen natuurlijk bekapt en serieus, meteen erna was het al stukken beter!

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:35

Mijn paard heeft zeker 2 weken gevoelig gelopen na het bekappen. Maar vergis je niet, de bevangenheid kan zo weer terugkomen. Indiana heeft vorig voorjaar/zomer 3 enorme terugvallen gehad, terwijl ze aan de medicijnen was. Dus juist als wij dachten dat het eindelijk de goede kant opging, dan was het van het ene op het andere uur mis.

elliza66
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Leuven

Re: kreupel door bekappen na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 14:51

Hoi allemaal
ff een update: de DA is net geweest omdat ik vond dat ze nog niet vlot genoeg stapte. Hij zei dat het nog een uitvloeisel was van de hoefbevangenheid, haar hoeven zijn prima bekapt. Ze heeft een spuitje gekregen met ontstekingsremmer dat ongeveer een week werkt. Daarna komt ie haar nog eens onderzoeken. Ik ben natuurlijk erg opgelucht, hopelijk verbetert ze nu snel.