heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steph1989
Berichten: 884
Geregistreerd: 29-07-05

heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 18:43

Mss een rare titel, maar ik heb vandaag de dierenarts laten komen omdat Margje al een half jaar ofzo, dan weer eens mankt, dan weer hard, dan rust, en dan weer in orde, dan weer ff, enzoverder...

Dus nu eindelijk de dierenarts laten komen omdat ik volgende week normaal op kamp vertrok met haar, daar moet ze twee uur per dag zwaar dressuur lopen.

Nouw, dat kamp kan ik al vergeten. De DA vond zo direkt niks, hij dacht aan artrose of een andere "slijtage-ziekte". Ze is nu 12 en ik heb haar van haar 10de. Daarvoor zou ze wsl te hard voor haar leeftijd moete hebben werken (lees: te vroeg ingereden, te vroeg en te veel gesprongen,...). Wat zich nu dus uit...

Ik moet nu pijnstillers geven en mag maandag pas beginnen met wat te stappen tegen het einde van volgende week eens een galopje proberen, is het nog niet beter, moeten er foto's worden genomen om te weten of het zeker wel artrose ofzo is en kan er een pijnstilller worden gegeven van een half jaar ofzo, wat het probleem eigenlijk niet oplost maar gewoon omzeilt...

Heeft iemand ook ooit een paard gehad met dit ? Heeft iemand dit ook meegemaakt ? En wat hebben jullie dan gedaan ? En wat konden jullie nadien nog met het paard doen ? Konden jullie er nog mee springen op jumpings enzo ?

Groetjes, hopelijk kan iemand me helpen met m'n vragen want ik wil m'n paardje nog niet kwijt, en ik had zoooo graag met haar die stage gedaan, gewoon omdat ik haar de laatste tijd lijkt het wel wat "vast" heb gereden en daar leerde ik altijd zoveel en nadien was ze op dressuurvlak altijd terug goed, achterhand terug actief enzo... Jakkes zeg Verdrietig

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:47

Ten eerste, wat vervelend voor je dat ze kreupel is!

Ik zelf heb ook een paard met artrose, precies hetzelfde verhaal als wat jij omschrijft.. Een week goed lopen, dan weer kreupel, etc. Wij zijn met de mijne naar de kliniek gegaan, en onderzoek laten doen. Er kwam artrose uit. Lichte vorm, dat wel. Hebben hem ervoor laten behandelen, ingespoten met een soort vloeistof. Dit heeft het allemaal vertraagd, maar niet verbeterd. Op dit moment rij ik hem 1 á 2 keer in de week hobbymatig, meer zit er niet in! En springen, dat moet je vergeten, dat doet ze ontzettend pijn tijdens het landen. Natuurlijk kan een sprongetje van 30 cm. wel een keertje, maar een b parcours zit er niet meer in.

In mijn geval dan! Bij jou kan het natuurlijk heel anders zijn..(ik hoop het voor je)

Steph1989
Berichten: 884
Geregistreerd: 29-07-05

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 18:56

@ Sannum: van dat springen: kben vorige week nog op jumping geweest en ze "trok" nog steeds verschrikkelijk naar de sprong enzo, alé ze sprong nog even vrolijk en graag als vroeger echt zelf erover willen enzo. Zou het dan kunnen dat ze geen pijn heeft ? Of doen ze dat dan nog ? Want mijn "trainer" (nouwja, lang verhaal niet echt een heel profesionele man Knipoog !), die zei van: "ja ze zal geen pijn hebben bij het springen, want ze vliegt er nog zo naar toe !". Dusja dat weet ik nu wel niet :s! Oooh als ik niet meer met haar zou kunnen springen dat zou ik vreselijk vinden...

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:04

Hai

Ik heb de zelvde klachten met mn pony als jou.
Ook wisselend onregelmatig.
De dierenarts was al een keer op stal geweest en had toen ook pijnstiller gegeven.
Mijn pony is al 28 daar niet van....
Maar werd allemaal niet beter op.

Ik ben afgelopen dinsdag naar de kliniek geweest en iedereen was er van overtuigd dat het atrose en allemaal versleten was of zal zijn !
Ik ging daar ook vanuit en de dierenarts ook.

Wat blijkt??? Ze kreeg voor de atrose zelf een 1tje !
Kan je nagaan een pony van 28 !
De oorzaaak was niet te vinden op de foto's
Daarna een eco gemaakt....
Blijkt een peesblessure te hebben.
De dierenarts zei dat het een oude blessure was van vroeger die nu weer een opdonder heeft gekregen.

Ik moet haar nu tot november op rust zetten en ik hoop dat ik er dan weer op kan rijden....
Gewoon recratief ofzo.
Springen mocht ik al jaren niet meer maar deed het af en toe wel eens en dat vondt ze geweldig......


Dus wie weet is het heeel iets anders !

Succes !!!

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:54

Ik had een paard met artrose die kon uiteindelijk helemaal niets meer dus die heb ik in moeten laten slapen. je moet er van uitgaan dat een paard kreupel loopt omdat hij pijn heeft. en niet omdat hij nog naar de hindernis toe trekt misschien wel niet heeft. Die van mij wilde ook altijd wel ook al liep hij op 3 benen.

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:55

meestal is dat dan spat, spat staat bekend om rust en dan weer kreupel..
veel succes nog! en laat het goed nakijken hoor Lachen

Steph1989
Berichten: 884
Geregistreerd: 29-07-05

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 18:03

Ja gaan we zowiezo laten doen waarschijnlijk, kben al gaan kijken naar een ander paardje, woensdag ga ik er een paar proberen. Maar Margje gaat nog niet meteen weg hoor ! Zou ik zo niet kunnen ! Maar we hadden toch al zoiets van, een hoog niveau wedstrijd zal er zowiezo niet meer inzitten, wat ze ook mankeert... dus ja

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:41

mijn pony(29) heeft ook artrose. maar sinds ze 4 jaar geleden een trap tegen haar been heeft gekregen en daarbij der griffelbeentje is gebroken loopt ze wel wat tijver. ze heeft het in allebei der voor benen. maar ze is nog knettergek. een galopje in het bos is ze altijd voor in en loopt de jongste paarden(mijn fries) er zelfs uit in een wedstrijdje. ze heeft er geen lat van tijden springen wel maar ik spring niet met har(ben geen springer) en de bochten in de bak rijden gaat af en toe wat moeilijekr verder heeft ze er niet z veel last van. en doet alles wat ze zelf wilt

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:59

ik heb een verzorgpaard gehad met artrose, helaas hebben we hem 6 februari dit jaar laten inslapen. Hij had te veel pijn. Hij had ook een vorm van overhoef, botaangroei boven de hoeven zeg maar. En hij had z'n voeten niet helemaal goed staan en leunde te veel op de voorhand. Dit bezorgde hem heel veel pijn en hij had ook nog een enorme wond achter dus het ging gewoon niet meer want hierdoor ging hij nog meer op de voorhand vallen..

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:30

'mijn' fjord heeft ook artrose.
ze was soms vanuit het niets kreupel. dan weer een hele tijd niet en dan opeens weer kreupel. die periodes dat ze niet keupel was werden steeds korter, dus na DA geweest en foto's gemaakt.
ze bleek artrose te hebben. ik ben gelatinaat gaan voeren en dat hielp wel. maar je kon gewoon merken dat ze het eerste kwartier met rijden stijf was.
dressuur ging uiteindelijk niet meer echt. springen is zowiezo slecht voor een paard met artrose.
voor buitenritten was ze nog prima geschikt, maar dat vond ik zelf niet leuk.

ik heb haar uiteindelijk weggegeven aan de duinwatermaatschappij. daar staat ze nu met 13 ander fjorden en daar mag ze grasmaaien tot haar dood. (zie profiel)

Borivage

Berichten: 418
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: NB te ZH

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 06:45

Bo heeft artrose bij haar bekken, het enige wat je kan doen is zorgen dat de doorbloeding op die locatie stimuleren waardoor het enigzins minder wordt ( voor haar gevoel) en veel dressuur matig rijden en zorgen dat alles maar dan ook echt alles los is.

Zorg wel even dat je weet waar het precies zit want soms kun je het bovenstaande niet doen omdat het gewoonweg geen effect heeft. Ik kan met haar dressuren en springen racen noem het maar op. zolang ik haar eerst goed los rijd en daarna heeeel goed uitstap. Masseren van de locatie helpt ook erg goed.

veronake
Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-05

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:55

ik heb een paard met chronische artritis, en heel stijve gewrichten. omdat ze niet echt mankt maar wel ontzettend bokt heb ik haar laten nakijken. Ze hebben geen fotos genomen omdat ze niet kreupel loopt , enkel stijf.
Ik geef nu 2 weken een product voor de gewrichten bij en daar doet ze het super op!
Ze stapt voor het eerst gewoon in de wei goed over!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:18

Mijn paard (Casablanca) Heeft ook lichte Athrose.... Ook idd een maand goed, weer een maand kreupel etc....

Na eerst bij een andere DA te zijn geweest met een verkeerde diagnose (achteraf) Ben ik nadat ze weer kreupel werd naar Emmeloord gegaan... Daar bleek ze dus in beide kogels aan de voor benen lichte Athrose te hebben. Na 3 maanden stappen aan de hand en JOINT SUPLEMENT weer op gaan bouwen met rijden..... Ze is niet meer kreupel geweest.. (na ja een keer, toen we dachten met de suplementen te kunnen stoppen) Ze krijgt nu gewoon elke dag haar suplementen door dr voer, en loopt als een zonnetje....
Dat ze stil moest staan waren we L1 + 5 en nu zijn we L2 + 9... Ze heeft net een jaar stil gestaan, maar dat komt omdat ze drachtig was, en wij geen bak hadden om te rijden.....
Ben er laatst weer voor het eerst op geweest en ze liep echt lekker en ook nog zonder ijzers, die ze normaal wel altijd had, omdat ze gevoellig liep zonder ijzers.....

Ik kan gewoon weer trainen met de dressuur met dr, en ze loopt ook niet meer kreupel... We zijn echt weer aan het trainen om ooit nog eens de Z of hoger te halen... En aan haar benen zou het niet liggen.........

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:30

Mijn paard van 20 jaar heeft ook artrose. Hij werd echt chagrijnig, maar ik had eerst niet door wat er aan de hand was. Af en toe kon hij weleens onregelmatig lopen.
Ik ben meteen met hem naar de kliniek gegaan (DAP Bodegraven). Daar hebben ze een kreupelheidsonderzoek gedaan, foto's gemaakt enz. en toen bleek het. Beide voorbenen artrose. Hij is ingespoten en na 6 weken moest ik terugkomen. Toen bleek hij nog zo goed te lopen, dat de injecties niet zijn herhaald. Overigens was hij meteen na de injecties ook weer zijn eigen vrolijke zelf Haha! Toen hij opnieuw last kreeg, heb ik hem laten inenten met een duurder middel waar hij langer goed op moet blijven, 1 jaar. Het middel waarmee hij nu ingespoten is heet Hylartil. Het is wel duur maar ja... Elan loopt nu weer als de beste en heeft er echt weer zin in. Natuurlijk belast ik hem i.v.m. zijn leeftijd minder dan een jonger paard, maar als ik hem op deze manier nog een tijdje levensvreugde kan schenken, dan doe ik dat. Dat heeft hij ook verdiend na een leven keihard werken (zie profiel).

Jiviejik

Berichten: 989
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Almere

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:07

Mijn 15 jarige ruin heeft artrose.. nog niet zo zwaar.. Hij is ervoor ingespoten en het gaat nu prima met hem! Niet meer springen(alleen af en toe een sprongetje) maar daar valt mee te leven

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:59

ik heb ook een paardje van 9 met lichte artrose ,ze wordt nu nog recreatief 2 a 3 keer per week bereden. STERKTE!!!!!!!!

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:09

eehj,
veel sterkte met je paardje!!
Een vriendin van mij heeft een ietsje langer dan een half jaar ook een paardje gehad met artrose.
Dit kwam omdat het paardje vroeger een polo-paard was en een zware tijd heeft gehad. Men vriendin heeft er nog enkele goeie jaren meegehad tot de artrose echt doorbrak Verdrietig Die tijden bleven maar duren ze waren echt een goed team, met dressuurwedstrijden veel bij de prijzen enzo...
Het begon met manken en het verergden maar. Men vriendin heeft voor een zware keuzen gestaan, ze heeft haar verkocht aan mensen die haar als gezelschap paardje gingen gebruiken Knipoog Ik vond dit een goeie keuzen want je zag echt haar paard verslechteren Verdrietig
Dit wa een zware tijd!!!

greetz

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:10

Hopelijk komt het toch weer goed met je paardje Knipoog
Mijn verzorgpony heeft ook artrose. Ik geloof al vanaf zijn 5e/6e. Hij is nu 13, maar nog steeds zo gek als een deur.
We rijden wel alleen recreatief met hem, omdat hij na enkele keren dressuurmatig rijden al niet meer goed loopt. (springen mag hij al jaren niet meer)
Hij heeft wel ijzers met een zooltje, waardoor hij ook al duidelijk beter loopt.
Gelukkig heeft hij er niet zo veel last van en ik hoop dat dat nog heel wat jaren zo blijft. Ach gut

Steph1989
Berichten: 884
Geregistreerd: 29-07-05

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 22:31

Zou ze nog gezond kunnen springen ?

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:01

Als ze artrose heeft iig niet. Dat is bij mijn verzorgpaard heel duidelijk gezegd door de DA Knipoog

UrbanLJarig

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:06

Leys heeft ook atrose op alle 4 zijn benen rondom status ongeveer 3/4 ik heb hem gelijk laten inspuiten en gaat nu al 3 jaar super. Ik spring niet meer met hem rij regelmatig en volgens een vast schema.

Ben blij dat ik heb gedaan.

Hij was idd niet altijd kreupel en niet echt een been dus na de foto;s was het gelijk duidelijk *helaas*. Heb geen speciaal beslag (had hij al) of medicijnen (geloof ik niet in pijnstillers) zolang hij zo blijft lopen mag hij blijven.

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:26

Mijn belg liep ook steeds kreupel.
Dan wel dan niet.
Ben naar de kliniek geweest om foto`s te maken.
De uitslag was:Hoefkraakbeen vergroeing.
Dan zit er vergroeid bot op het kraak been.
En als je dan veel op de verharde weg draaft wort dat gevoelig.
De DA adviserde me om rubber of leer tussen de ijzers te doen voor de demping. Ik heb voor rubber gekozen omdat leer steeds veranderd met weer. (Met nat weer zacht en droog weer hart)
En om ongv 9 a10 weken beslaan.
Hebben we gedaan en moet zeggen dat ze nu niet meer heeft gekreupeld! (Is nu 8 weken geleden)

Anoniem

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:48

Paard van de buren hier is onderhand 20, hij staat al ruim 10 jaar stil, wordt enkel nog gelongeerd maar meer durft de eigenaressie niet aan. Hij liep Z-dressuur en had een zodanige vorm van artrose dat hij niet verder kon, helaas. Hij loopt nu al jaren buiten en krijgt Gelatinaar bijgevoerd.

En nóg een ander paard, vzpaard van vriendin, heeft ook artrose en die wordt gewoon nog dagelijks gereden en getraint, alleen springen gebeurt niet meer. Gaat om een lichte vorm van artrose, hij krijgt een vloeibare vorm van Glucosamine, weet niet welk merk.

Ander geval, mijn 'stappaard' heeft artrose in der hals. Doordat ze ook scheve bekken heeft wordt er niet of nauwelijks meer dressuur gereden, nu zijn ze aan het oefenen voor buitenrijden. Door die ellende loopt ze vaak linksvoor moeilijken niet altijd even onregelmatig, verder krijgt ze Glucosamine Complex.

Ervaringen met artrose verder heb ik niet, is de enige 'info' die ik je kan geven.

Succes verder. Lachen

KletsKoekje
Berichten: 3305
Geregistreerd: 20-01-06

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:59

Hay! Wat vervelend van jou paardje!
Ik heb ook een pony gehad met atrose. Hij had ook ongeveer dezelfde klachten als jou pony en heb hem toen heel goed laten onderzoeken. Hij had atrose. Hij was al op zijn 2e ingereden en is ook vaak geslagen. Ik heb hem op zijn 4e gekocht. Ik reed dressuur wedstrijden op M niveau toen hij in ene x heel onregelmatig liep , maar dat was na een dag rust weer weg en liep hij weer goe. Maar het kwam steeds vaker voor dat hij slechter ging lopen. Atrose.... Geen wedstrijden meer etc.. geen springen ... geen lange bosritten meer.. Hij was 11 toen atrose geconstateerd werdt. Ik heb een nieuw paardje gekocht van 3 jaar om mee verder te rijden en heb hem als weide/stalgenootje gehouden , dus als vriendje voor het nieuwe paardje. Ik heb na een maand een verzorger van 15 jaar genomen omdat ik toch wel merkte dat hij graag wilde werken. Zij deed 1x in de week een ponyclub les en reed voor de rest eigenlijk alleen nog maar kleine buitenritjes , rustig aan , maar wel met galop. In der loop der jaren begonnen zijn achterbenen helemaal krom te staan etc, zo erg dat hij op zijn 22ste inzakte en ingeslapen moest worden omdat zijn achterbenen gewoon helemaal opwaren. TOch heb ik nog 11 jaar van mijn lieve Sultan morgen genieten!

Laat je paardje goed onderzoeken!
Sterkte !

kussie Mellanie

Annn

Berichten: 11531
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: heeft er iemand nog een paard met artrose of andere slijtage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:40

vervelend van je paardje Verdrietig
mijn verzorgpaard heeft ook artrose, en heeft er nooit echt last van..
alleen struikeld hij soms, en als we te snel beginnen met werken struikeld hij steeds meer..
Het was eens een goed springpaard, maar nou kunnen we niet meer met hem springen, jammer maar het is zo ook goed Lachen