**SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

**SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 11:51

Aangezien de zoekfunctie niet werkt wil ik jullie het volgende vragen (heb overigens al gekeken op hoefcare.nl maar kon geen bevredigend andwoord krijgen)

Vanochtend ben ik erachter gekomen dat sjors (volgens mij) de beginselen heeft van rotstraal...aan alle 4 haar benen nog wel..Wanneer ik haar beenoptil en dan op de hoef kijk is het uiteinde vd straal erg klef en te vochtig, en het stink ongelovelijk!!
Achter is he erger dan voor...Ik las op hoefcare etc dat egyptische zalf en betadine, goed moet helpen, en natuurlijk droog houden..

Het stomme is dat er eigenlijk geen enkele aanleiding is dat sjors dit krijgt.Echter de laaste dagen met het mooie weer, staan ze snachts buiten en niet overdag..Misshcien heeft dat er mee te maken? Dan ze nu dus overdags langer op stal staat..

Effin de stalhouder heeft ook schapen, hij vertelde me dat blauwe violetspray ook moet werken..Aangezien daar een bacterie dodend middel in zit.Dat heb ik dus op alle 4 haar benen gesproten...Maar aangezien deze spuitbus nu op is, heb ik zojuist nietuwe gehaald..Nu heet het blauwspray, echter kon de verkoper van de dierenwinkel me niet zegen of het ook de zelfde eiegenschapen heeft als de violetspray...
Weet iemand of ook dit een goed middel is tegen rotstraal?

Heb mijn smid ook nog even gebeld die verteld dat inderdaad de beste behandeling droog houden en violetspray is, dagelijks meerder malen behandelen..Mocht het eind vd aankomende week niet weg zijn moest ik hem weer ff bellen...

Ik heb dit met sjors nog niet eerder gehad, en ben een beetje bang dat het ernstiger gaat worden...Weet iemand van jullie nog meer tips? Of maak ik me ernstige zorgen om niets??

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:51

het beste is dryfeet elke keer na de hoeven uit te krabben er in te spuiten !!

dewindhoek

Berichten: 490
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Leidschendam

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:55

Hoi
Ik ben bang dat blauwspray de windspray is. Staat dit niet op de verpakking.

Die ultraviolet spray gebruik ik ook. (heet bij mij oTC spray) en heb ik gewoon bij de dierenarts gehaald. Toen ik daar mee begin was het zo over.
Ik maakte me er ook zorgen om maar schoonhouden en die spray gebruiken werkte bij mij echt goed.

Succes ermee

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 13:30

wat is windspray dan?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:21

Denk dat blauwspray niet hetzelfde is....
De violetspray werkt meestal goed. Bij gebrek aan vind ik betadine ook goed werken. Schoonmaken, erin laten lopen. Voet tijdje omhoog houden en neerzetten. Vaak trekt het dan met een paar dagen weer dicht.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:24

Mijn pony heeft er een enkele keer last van gehad (manege personeel dat de stallen niet grondig uitmest Rolleyes )
Ik heb toen Strahl san van Leovet gebruikt. Een heel effectief middeltje met aangename geur! Binnen drie dagen was haar hoefje weer normaal. Lachen

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:01

Het spijt me maar als jouw smid via de telefoon advies geeft vind ik het geen goede smid.Wie zegt dat het rotstraal is?Kan ook gewoon dood materiaal zijn,schimmel etc en elke behandeling is anders!

Bovendien,als het rotstraal is moet je smid langskomen om de geïnfecteerde stukken weg te snijden zodat er lucht kan aan komen.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:12

Ik zet eerst de verdachte hoef een poos in sodawater en daarna gaat er een watje met ontsmettingsvloeistof in de straal. Daarna goed droog houden en watje om de dag verversen. De mijne krijgt het in natte periodes aan zijn nauwe voet. (ongelijke hoeven voor) CTC spray kan ook werken, ligt eraan welke bacterie/schimmel er in de voet zit. Het goedje wat ik van de DA gekregen heb krijgt alles dood maar is wel link spul, alleen met handschoenen aanbrengen. Volgens mij is het een formaline verdunning ofzo.

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:17

Als het rotstraal is moet de hoefsmit de rotstraal wegsnijden zover mogelijk. Mijn veearts adviseert altijd CTC spray (is inderdaad blauwe spray), maar deze is alleen bij de veearts verkrijgbaar. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat zijn stal schoon en droog is.

Steph1989
Berichten: 884
Geregistreerd: 29-07-05

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:18

Egyptische zalf werkt super maar is ook wel een heeeeeeel straf spul, ook niet te dicht bij gaan hangen enzo dus Knipoog

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:22

Armaris schreef:
Het spijt me maar als jouw smid via de telefoon advies geeft vind ik het geen goede smid.Wie zegt dat het rotstraal is?Kan ook gewoon dood materiaal zijn,schimmel etc en elke behandeling is anders!

Bovendien,als het rotstraal is moet je smid langskomen om de geïnfecteerde stukken weg te snijden zodat er lucht kan aan komen.

De stal eigenaar is ook bekend met dit soort dingen en die kon mij vertellen dat het toch ect rotstraal is...Ik weet zelf ook wel het verschil tussen rotstraal en gewoon doodmateriaal..Dood materiaal (betreffende hoef) echter geurt niet omdat het niet "leeft"

Smid zegt tegen mij dat hij nu niet veel kan doen, gewoon goed schoonhouden, hij kan wel langskomen maar dan kost het mij ook handen vol geld, daarom hefet hij mij het advies gegeven door het droog te houden vele bewegen en betadine of ctc pray..en dat zijn we nu dus aan het doen...Mocht het niet beter worden komt hij langs..ik ben zelf moet ik zeggen niet een "doe het zelver"voorl wat betreft Sjors, maar meerdere mensen hebben mij gerustgesteld en vertelen me, dat dit gewoon de methode is, die we nu gebruiken....

vanochtend zat weer gewoon de behandeling herhaalt, gestap op het harde,en weer het land op...
Stal goed schoongemaakt...Em maar afwachtten....

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:24

voet helemaal schoon maken(met water en ontsmettings rommel) en dan de straal goed interen en op (Een schone) stal zetten

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:28

Cynthiaaapje schreef:
voet helemaal schoon maken(met water en ontsmettings rommel) en dan de straal goed interen en op (Een schone) stal zetten

Teren is mij verteld dat dat juist niet de bedoeling is, aangezien er dan gene suurstof bij kan komen...en juist zuurstof dood de bacterie die de rotstraal veroorzaakt...
of zie ik dat verkeerd?

Noetanchamon
Berichten: 2259
Geregistreerd: 16-10-04

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:29

Ikzelf ZWEER bij dry-feet!! Niet alleen om rotstraal te verhelpen maar ook om het in de toekomst te voorkomen.
Hoeven en zool worden goed hard en hardstikke droog al staat je paard iedere dag in de natte wei.

Noetanchamon
Berichten: 2259
Geregistreerd: 16-10-04

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:30

Neeeeeee, bij rotstraal NOOIT teer gebruiken!!
Kan de troep er niet uit, sluit je de boel af zeg maar.

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:31

dry feet...Waar is dat ergens te verkrijgen? ...Op bv divoza kan ik zoiets niet vinden...tik ik et in bij google dan krijg ik waterdichte schoenhoezen te zien Haha!

Noetanchamon
Berichten: 2259
Geregistreerd: 16-10-04

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:41

Ik zal even zoeken naar de leverancier hier in Nederland oke.
Lukt vandaag ws niet meer.............
Maar op zondag kun je toch niks beginnen. Ik heb het destijds besteld en het was binnen 2 dagen binnen. Tot die tijd zou ik betadine gebruiken, goed in laten trekken (dus hoef omhoog houden)
Sterkte en nogmaals het adres pb ik je ff

Groetjes Saskia

PS: Heb al een optie ge-pbt Knipoog

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:40

Ik zou hoefpedicuur gebruiken helpt altijd.....als ze te hard zijn als ze te droog zijn en als ze rotte stralen hebben....wonder middel!

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:57

Rotstraal kan zomaar komen als de weerstand van je paard wat minder is. Het gaat om een anaërobe bacterie (kan alleen leven zonder zuurstof) die de straal 'opeet'. De stank en de prut is de 'ontlasting' van de bacterie. Tis een smerig, raar praatje maar echt waar!
Gebruik, na het schoonmaken en evt bijsnijden van de straal (zodat er dus zuurstof bij kan komen!) Ctc spray! Vroeger was "violetspray" Otc spray; oxytetracycline, dat werd verboden en nu hebben ze de oxy (zuurstof?) vervangen door chloor (C) Lachen.
Het werkt super. Suc6!!

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:01

OTC spray bestaat nog wel.
althans ik heb er een bus van Haha!
(niet de CTC , nee OTC Tong uitsteken )

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:45

Ik kreeg via iemand te horen dat ik CTC spray eens moest gebruiken en had een goede resultaat, ik kon het alleen via de hoefsmid krijgen of via de vee arts.

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 15:41

ctc spray en betadine ben ik nu dagelijks 2x mee bezig...Het stink nog wel ontzettend maar heb niet het idee dat het erger word....Maa beter worden doet het ook niet mijn inziens....

Na hoeveel dagen moet je normaal gsproken verbetering zien?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:37

claudia23 schreef:
ctc spray en betadine ben ik nu dagelijks 2x mee bezig...Het stink nog wel ontzettend maar heb niet het idee dat het erger word....Maa beter worden doet het ook niet mijn inziens....

Na hoeveel dagen moet je normaal gsproken verbetering zien?


Nadat de hoefsmid de aangetaste delen heeft weggesneden Clown

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:45

Tja, wat wil je nou. De stralen moeten bij rotstraal echt bijgesneden worden, niet alleen alle rotte zooi er af maar vaak moet de middelstre straalgroeve wat meer geopend worden zodat er lucht bij kan en de boel dus ook meer uitdroogt. Je kunt er op smeren wat je wilt maar dit vind ik toch wel voorwaarde nr 1. Ik weet niet wat jouw smid vraagt maar bij de mijne kost dat geen handen vol met geld. Ik ben niet de rijkste maar als het om het welzijn van mijn vriendje gaat ben ik al snel bereid prioriteiten te stellen.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: **SPOED**vraag betreffende Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:27

Je kunt idd pas goerd met behandelen beginnen wanneer de smid de aangetaste delen zo veel mogelijk heeft weggesneden.
Naast bovengenoemde middelen werkt droogzetpeniciline voor koeien ook heel erg goed.