achterijzers aan de voorhoeven..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
obelixXx

Berichten: 186
Geregistreerd: 30-09-05

achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 19:15

Heej, mijn pony heeft laatst nieuwe ijzers gekregen. Hij was er 2 verloren 1 achter en 1 voor de hoef daarvoor was heel kort en raar afgebroken zag er niet best uit, dus ik liet de smid de volgende dag komen, ik was toen op vakantie. De smid heeft hem gelijk helemaal gedaan het moest tog gebeuren. Ik was er niet bij toen die dat deet ik was op vakantie. Ik kwam terug en zag dat hij van diej lipjes van de ijzers aan de zijkanten had en normaal allen 1tje aan de voorkant Verward ik dacht van ja leuk maar heb hij nou achterijzers aan zijn voor hoeven..? kan dat of heb dat een reden of moet dat om de zoveel tijd...? ik heb geprobeert mijn smid te bellen maar die neem niet op... weet iemand dit..?
xXx Haha!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:19

Een paard hoor géén ijzers met dubbele lippen te hebben en zeker niet aan de voorhoeven!

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:20

kan wel kloppen, had een paard bij ons op stal ook, komt omdat de hoeven dan te ovaal zijn voor 'normale' ijzers, en dan verliest het paard ze minder snel met de achterijzers Knipoog

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:24

waarschijnlijk heeft ie dat gedaan omdat ze zo 'kort en raar afgebrokkeld' waren.
maar gewoon nog een keer proberen de smid te bellen, dan kan hij het zelf uitleggen.

obelixXx

Berichten: 186
Geregistreerd: 30-09-05

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 19:40

bedankt

Erika3

Berichten: 363
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: De Goorn

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:45

Mijn paard heeft dat ook wel gehad. Dan waren de voorhoeven zo afgebrokkeld dat een ijzer met 1 lipje er zo weer onder vandaan gelegen had waardoor de hoef nog meer zou beschadigen. Het zal waarschijnlijk niet het beste zijn om een achterhoefijzer onder de voorhoeven te slaan (je hebt niets voor niets voor en achterhoefijzers) maar misschien is het uit de twee "kwade dingen" wel het beste. Ik bedoel; als je paard straks geen hoeven meer over heeft voor dan kan je helemaal niets meer met je paard doen en het zal voor je paard ook niet echt prettig zijn..

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:47

"vroeger" waren voor en achter ijzers allebij met 2 lipjes, weet niet meer precies waarom toen wel en waarom het is veranderd maar heb ik op school gehad Clown

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:51

Orisse heeft het ook een tijd gehad, omdat ze hele grote ronde pannekoek hoeven heeft haha,

nu heeft ze een andere smit en die heeft gewone voorijzers eronder gezet, en dat werkt ook gewoon super, het ligt dr maar net aan hoe ze bekapt worden. en hoe het groeit en hoelang je wacht met je smit bellen....

maar het kan iig geen kwaad.

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:07

Summer heeft dit ook vanwege haar altijd maar terug komende scheur in haar voorhoeven. Ook toen haar hoefbeen gebroken was stond ze op een achter ijzer. Dit werd door de hoefsmederij van Faculteit Utrecht gedaan. Dus ik neem aan dat het niet echt veel uitmaakt. Het zorgt er i.p.v. dat de hoef wat minder kan uitzetten bij het neerkomen.

lirasso
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-06-06

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:50


Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 00:01

Pebblesje schreef:
"vroeger" waren voor en achter ijzers allebij met 2 lipjes, weet niet meer precies waarom toen wel en waarom het is veranderd maar heb ik op school gehad Clown


Volgensmij hadden alle paarden vroeger voorijzers aan iedere hoef. Toch?

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 00:04

Begin niet aan ijzers met zijlippen! Heb hier een paard dat er een half jaar lang van naar de klootviool is geholpen!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 00:23

MIJN paard verloor vorge maand 3 keer 1 van zijn voorijzers. deze is er2 x weer onder gezet, daarna heb ik het maar even zo gelaten. Toen de smid opnieuw kwam liep hij inmiddels toch wel een beetje kort. Hij besloot voorijzers met 2 lippen te geven omdat deze minder snel worden afgetrapt en het nu toch wel belangrijk was dat ze er echt onder blijven. Tot nu toe( 4 weken lter) zitten ze nog steeds!!!!!

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 00:46

santos schreef:
MIJN paard verloor vorge maand 3 keer 1 van zijn voorijzers. deze is er2 x weer onder gezet, daarna heb ik het maar even zo gelaten. Toen de smid opnieuw kwam liep hij inmiddels toch wel een beetje kort. Hij besloot voorijzers met 2 lippen te geven omdat deze minder snel worden afgetrapt en het nu toch wel belangrijk was dat ze er echt onder blijven. Tot nu toe( 4 weken lter) zitten ze nog steeds!!!!!


Je ijzers zitten er misschien nog steeds, maar het hele hoefmechanisme van je paard gaat naar de ju!

_Cassandra_

Berichten: 1912
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Den Bommel

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:35

Mijn pony heeft van voren ook een ijzer met dubbele lippen, maar dit is een voorteenscheur ijzer. Dit omdat hij white line disease heeft en dit ijzer moet de hoef bij elkaar houden.
Je kunt het beste je hoefsmid gewoon bellen en vragen waarom er een ijzer onder zit met dubbele lippen.
Als je nu gaat rijden kun je beste met springschoenen gaan rijden, dan trapt je paard minder snel zijn ijzer er weer onder vandaan en wanneer je paard weer een normale hoeflengte heeft kun je het wel weer zonder proberen. Maar zoals je nu zecht dat zijn hoef erg kort is, is dit wel het beste. Want als hij nu weer zijn ijzer verliest houd je pony waarschijnlijk helemaal geen hoef meer over.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:02

Mijn oude paard heeft ze ook gehad, niet omdat ze beter blijven zitten maar omdat hij erg onderuit groeide en hij zo wat platter bleef.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:05

Een ijzer met twee lippen is niet per definitie een achterijzer hoor, de vorm zal ook anders zijn, immers een voorhoef heeft een andere vorm dan een achterhoef... ik heb ook een paard gehad die voor altijd op ijzers moest met twee lippen...

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:36

je hebt ook ijzers voor voor met twee lippen. Die heeft de vorm van een voorhoef daar de achterhoef heel anders van vorm is. Ik heb een paard dat al jaren op zo'n ijzer staat en hiermee veel beter loopt. Sportpaarden in Duitsland bijvoorbeeld zie je hiermee ook vaak.

_Cassandra_

Berichten: 1912
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Den Bommel

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:06

oestinja schreef:
Een ijzer met twee lippen is niet per definitie een achterijzer hoor, de vorm zal ook anders zijn, immers een voorhoef heeft een andere vorm dan een achterhoef... ik heb ook een paard gehad die voor altijd op ijzers moest met twee lippen...

Dit is wat ik eigenlijk wat ik ook duidelijk wilde maken Knipoog Wat mijn pony dus heeft een voorteenscheur ijzer zie je het al aan het woord dat het een ijzer voor voren is Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:11

ik vind het zo'n onzin dat iedereen zo tegen die dubbellippen voor de voorhoeven is !

ik heb meerdere paarden gehad, die door aftrappen van de voorijzers (door de cross) voor dubbellips kregen, nooit problemen gehad, doe je het goed, dan laat je ze niet langer dan 2 maanden eronder zitten, waarna ze naar alle waarschijnlijkheid weer lang genoeg gegroeit zijn voor enkellips.

dus TS maak je niet druk, het kan geen kwaad Knipoog

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:19

crossmonster schreef:
ik vind het zo'n onzin dat iedereen zo tegen die dubbellippen voor de voorhoeven is !


niet per definitie alleen voor, helemaal ook achter!!! Ik ben er sinds 3 weken super TEGEN!
En waarom ik heb een 23 jarige gelderse merrie. zij heeft altijd als een jong paard van drie jaar gelopen alleen een half jaar terug ging ze steeds slechter gelopen... geen idee waarom, we dachten haar leeftijd. We dachten aan slijtage vanwege haar leeftijd...
Niet dus! Nu heeft ze sinds 3 weken weer normale lippen en loopt super! Weer als een 3jarige Haha!
Ik ben er niet bij ieder paard tegen, maar niet ieder paard kan er tegen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:46

ijzers met 2lippen belemmeren gewoon de hoefgroei,dat is een feit!
Dus als resultaat krijg je enorme samengeknepen hoeven waarvan het hoefmechanisme niet werkt en de gewrichten de schokken krijgen!

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:23

Armaris schreef:
ijzers met 2lippen belemmeren gewoon de hoefgroei,dat is een feit!
Dus als resultaat krijg je enorme samengeknepen hoeven waarvan het hoefmechanisme niet werkt en de gewrichten de schokken krijgen!


En vooral voor een ouder paard totaal niet bevorderlijk Vork

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:07

Armaris schreef:
ijzers met 2lippen belemmeren gewoon de hoefgroei,dat is een feit!
Dus als resultaat krijg je enorme samengeknepen hoeven waarvan het hoefmechanisme niet werkt en de gewrichten de schokken krijgen!

Ik heb nooit verschil gemerkt in hoefgroei als mijn paard een keer een ijzer met twee lippen had met wanneer hij een 'normaal' voorijzer had. En ook op het ijzer met twee lippen kon ik zien dat zijn hoef kon werken op hij ijzer.
En volgens mij zitten de lippen niet zover naar achter dat de hoef er samengeknepen van wordt. Ik denk dat dat vooral aan de manier van beslaan ligt = aan de kundigheid van de smid. Een slechte smid kan elk paard kapot maken, een goede smid kan een paard met slechte hoeven verbeteren.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: achterijzers aan de voorhoeven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:15

Esther schreef:
Armaris schreef:
ijzers met 2lippen belemmeren gewoon de hoefgroei,dat is een feit!
Dus als resultaat krijg je enorme samengeknepen hoeven waarvan het hoefmechanisme niet werkt en de gewrichten de schokken krijgen!

Ik heb nooit verschil gemerkt in hoefgroei als mijn paard een keer een ijzer met twee lippen had met wanneer hij een 'normaal' voorijzer had. En ook op het ijzer met twee lippen kon ik zien dat zijn hoef kon werken op hij ijzer.
En volgens mij zitten de lippen niet zover naar achter dat de hoef er samengeknepen van wordt. Ik denk dat dat vooral aan de manier van beslaan ligt = aan de kundigheid van de smid. Een slechte smid kan elk paard kapot maken, een goede smid kan een paard met slechte hoeven verbeteren.


Zowel een ijzer met 1lip als een ijzer met 2lippen belemmeren de hoefgroei,dus het is meer dan normaal dat je niets merkt