HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 09:35

nou de wal van de slootkant toegankelijk maken

*zie net dat je op de veluwe zit..* ik ben zoo gewend aan een sloot om elk weiland. Noordholland he Knipoog

Je kan wel een stukje weiland afgraven en het zand dat je overhoudt storten als rijbak

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:39

Je hebt het tegen mij Arabesk? Zo niet reageer ik toch Tong uitsteken
Onze wei heeft een nogal stenige bodem. Weidepaaltjes gaan er al amper in op sommige plaatsen Clown En of de boer blij is met een afgraving, ik denk het niet.

Wat ik dus doe is rondom de badkuip die als waterbak dient regelmatig een hele boel emmers water leegkiepen zodat het daar een flinke plas wordt (groot bijkomend voordeel is dan dat de badkuip ineens weer helemaal voorzien is van schoon drinkwater Haha! ). Jammere alleen is dat na 2 uur zo goed als alles alweer is weggezakt Scheve mond

Maar tot nu toe hebben zijn hoeven het prima gehouden, dus het is te doen zo.

Trouwens, een aantal jaar terug stond ik nog met mijn paard in Elst, sloten genoeg daar hoor Tong uitsteken

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 09:41

ja als het niet je eigen land is, is afgraven niet handig Clown

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:54

Wij hebben ook geen meertje ofzo, alleen in ons natuurtrein maar daar lopen alleen de jonge hengsten. Als we zien dat de hoeven een beetje droog zijn zetten we ze met de voorbenen gewoon in twee emmers water, werkt ook goed Ja

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:56

Maar zouden die hoeven niet prima tegen de droogte kunnen? In de natuur zullen ze ook niet dagelijks in een plas water staan, zeker in het droge seizoen niet. Lijkt me alleen vervelend voor het hoefmechanisme, dat zal verslechteren door de verharding/verminderde elasticiteit van de hoef (het hoorn)?

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:59

Een groot deel van onze paarden heeft geen problemen met de hoeven, alleen een merrie maar die heeft een zeer slechte kwaliteit hoeven. En mijn paardje zet ik er af en toe in omdat zijn hoeven ook snel de nijging hebben om te gaan brokkelen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:00

Ik doe het zelf ook hoor (in de nattigheid zetten af en toe), zo blijven ze tenminste een béétje te hanteren met de vijl Clown Maar ik vroeg het me gewoon af.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 10:00

Djilan schreef:
Maar zouden die hoeven niet prima tegen de droogte kunnen? In de natuur zullen ze ook niet dagelijks in een plas water staan, zeker in het droge seizoen niet. Lijkt me alleen vervelend voor het hoefmechanisme, dat zal verslechteren door de verharding/verminderde elasticiteit van de hoef (het hoorn)?


paarden drinken elke dag ook in het wild
en dat is meestal niet uit een drinkbak maar uit een meertje of rivier
zo komen de hoeven elke dag in aanraking met water!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:12

Is niet altijd waar. Er zijn zat gebieden waar paarden het in een droge zomer moeten doen met hele kleine poeltjes waar ze niet met hun hele lijf inpassen. Tenminste, als ik de natuurfilms op Discovery en National Geographic mag geloven Knipoog

Of waar ze zelfs moeten graven naar water! Ik denk niet dat ze dan ook de tijd nemen om even de hoeven nat te maken..

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:14

Hun hele lijf hoeft er ook niet in, meestal raken alleen de randje van de hoef het water. En als ze graven komen ze ook bij vochtige grond toch?

Anoniem

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:15

Arabesk schreef:
paarden drinken elke dag ook in het wild
en dat is meestal niet uit een drinkbak maar uit een meertje of rivier
zo komen de hoeven elke dag in aanraking met water!

Of dit elke dag is, weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat een kudde wilde paarden ook weleens in een gebied lopen waar geen meertje of rivier is. En dat ze dan een dag of langer geen water tot hun beschikking hebben.

De waterbadjes voor de hoeven van mijn paard deed ik tijdens de droogte ook niet dagelijks. Doordat ik haar minstens een kwartier in het water liet staan, konden de hoeven zich helemaal vol zuigen met water. Ik kon er ook telkens weer wat water bij in doen, het water werd echt door de hoeven opgenomen. En dan zagen de hoeven er ook de volgende dag nog goed uit.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:16

Maar dan toch echt alleen de voorhoeven neem ik aan. De achterhoeven zullen er dan niet in de buurt komen.

Maar het ging mij er eigenlijk meer om of de hoef echt schade ervan ondervindt als hij langere tijd niet in aanraking komt met vocht. Is dat geen probleem of wel?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 10:33

het is beter om ze elke dag nat te maken, maar ze gaan niet meteen naar de bliksem als je dat niet doet
vergeet ook niet het effect van dauw he 's ochtends!!

heel vaak is het gras gewoon nat 's nachts

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:50

Onze wei heeft praktisch geen gras meer dus Bliksem Tong uitsteken zijn hoeven krijgen weinig dauw mee. Dus ik voorkom het naar de bliksem gaan van Bliksem zijn hoeven door als de bliksem regelmatig de grond rond de waterbak nat te maken Haha!
En met afspuiten na het werk in die hitte kregen die bliksemse hoeven ook vocht mee Haha!
(sorry, kon het niet laten Cool )

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:10

Djilan schreef:
Maar zouden die hoeven niet prima tegen de droogte kunnen? In de natuur zullen ze ook niet dagelijks in een plas water staan, zeker in het droge seizoen niet. Lijkt me alleen vervelend voor het hoefmechanisme, dat zal verslechteren door de verharding/verminderde elasticiteit van de hoef (het hoorn)?


juist. dat is nou precies de reden waarvoor ik niet de moeite neem om de hoeven van mijn paarden elke dag nat te maken. overigens regent het nu weer dus ze worden vanzelf wel weer nat. Haha!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:11

Ja, momenteel komt alles weer goed Haha!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 11:11

Djilan schreef:
Onze wei heeft praktisch geen gras meer dus Bliksem Tong uitsteken zijn hoeven krijgen weinig dauw mee. Dus ik voorkom het naar de bliksem gaan van Bliksem zijn hoeven door als de bliksem regelmatig de grond rond de waterbak nat te maken Haha!
En met afspuiten na het werk in die hitte kregen die bliksemse hoeven ook vocht mee Haha!
(sorry, kon het niet laten Cool )


anders gaan bliksems hoeven naar de bliksem Clown

Marianne2
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-07-06

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:40

Hallo allemaal,

Heb net een tijdje mee en terug zitten lezen en vind de discussie hier zeker interessant. Dit is mijn eerste keer op bokt maar verbaast me hoe actief hier gediscussieerd wordt.

Waar ik me even plompverloren voor in de discussie meng, ik wil graag jullie hulp vragen.

Op het moment ben ik bezig met de dissertatie van mijn Masters opleiding, zeg maar de laatste afstudeeropdracht. Deze Masters is gericht op dierwelzijn en diergezondheid. Als dissertatie moeten we een onderzoek opzetten naar een onderwerp welke met dierwelzijn te maken heeft.

Ik heb ervoor gekozen mijn onderzoek te richten op, je raad het al, natuurlijk bekappen. Er is hier heel veel over te doen maar weinig onafhankelijk onderzoek gedaan.

De hoofdvraag die ik mij in mij onderzoek stel is: Is de behandelmethode van het natuurlijk bekappen beter in staat om de ziekten hoefkatrolontsteking en hoefbevangenheid te behandelen dan "reguliere" methoden?

Een onderdeel van mijn onderzoek is enquetering van paardeneigenaren die paarden hebben met deze problemen, zowel mensen die hun paarden regulier laten of hebben laten behandelen of via een natuurlijk bekappen methode. Deze enquete ga ik telefonisch afnemen.(Hier maakt het dus niet uit of je paard zonder of met ijzers loopt)


Verder heb ik ook nog een enquete die alleen bestemt is voor mensen die ervoor hebben gekozen hun paard zonder ijzers te laten lopen. Dus ook gezonde paarden mogen hier aan mee doen. Deze is bestemt om achtergrondinformatie te verschaffen, waarom kiezen mensen hiervoor en wat zijn de ervaringen. Ik heb deze tweede enquete op een internetsite staan waar ook meer informatie te vinden is over mijn onderzoek. Deze is al verschillende keren ingevuld door mensen die benaderd zijn door hun natuurlijk bekapper. Dus het kan dat je al een mail gehad hebt. Maar des te meer mensen des te beter.

Dus om het kort samen te vatten, als je gebruik maakt van natuurlijk bekappen zou ik je willen vragen om de internetenquete in te vullen, en als je ook nog een paard hebt of gehad met hoefkatrolontsteking of hoefbevangenheid zou ik graag willen weten of je ook mee wilt werken aan de telefonische enquete.

de internetsite is www.onderzoek-natuurlijkbekappen.nl

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mee te werken en als je mensen kent die ook geinteresseerd zijn geef het alsjeblieft door, kom ik een keer koekjes trakteren.

Ik blijf bereikbaar op deze site om vragen te beantwoorden of op opmerkingen te reageren.

groeten Marianne

[url]

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 11:46

he fijn eindelijk wordt er eens onderzoek gedaan
ik heb alle wetenschappelijke literatuur al doorgekeken maar helemaal NIKS te vinden erover...

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:52

Ik heb je enquete meteen maar even ingevuld. Wel jammer dat er bepaalde dingen ontbreken, maar logisch dat je op zich keuzes moet maken.

Succes met je onderzoek!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:59

Marianne2 schreef:
Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mee te werken


Niet leuk, ben nu al benieuwd naar resultaten Knipoog

Anoniem

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:01

Hallo Marianne,

Ik ben met je enquete bezig, maar mis toch een paar essentiële zaken die van belang zijn om een goed beeld te krijgen van het natuurlijk bekappen.

Bij vraag 3 loop ik hier al tegen aan.
De vraag is: "Indien u geen gebruik meer maakt van natuurlijk bekappen, wat is hiervoor de reden?". Mensen kunnen hier een optie aanklikken en dit antwoord kan een vertekend beeld geven van waarom men bijv. toch weer overgestapt is op ijzers.
In je enquete zou je ook een beeld moeten scheppen van de omstandigheden waarin het paard leeft en gehouden/verzorgd wordt. En welke tevens voorwaarden zijn voor het slagen van NB.
Wanneer iemand z'n paard veel op stal houdt, kilo's krachtvoer geeft en de hoeven niet regelmatig bijhoudt, dan is de kans van slagen van NB klein. Dit komt dan echter niet uit de enquete naar voren en zal het lijken alsof NB in z'n algemeenheid niet werkt.
Dus m.a.w., wanneer je vragen stelt over de leefomstandigheden van het paard, krijg je een reëel beeld. Het is dus echt van belang dat je hier in je enquete vragen over stelt!
Van belang is tevens hoe lang iemand NB heeft gedaan.

Bij vraag 5 moet het mogelijk zijn om meerdere opties aan te klikken. Bijv. ik zelf rijd zowel dressuur als buitenritten. Als ik nu dressuur aanklik, lijkt het bij de uitkomst alsof ik hoofdzakelijk dressuur rijd en mijn paard nauwelijks over de weg en andere ondergrond dan zand komt. Als ik buitenritten aanklik, lijkt het bij de uitkomst net alsof ik alleen maar 'bos hobbel' en mijn paard daarom geen ijzers nodig heeft oid.

Ook moet je de vraag stellen hoe frequent de eigenaar zelf de hoeven bijhoudt. En hoe frequent een professionele bekapper komt.

Bij vraag 8 moet je een methode aanklikken. Mijn methode staat hier niet bij. Dus hier zou je een extra optie moeten geven.

Bij vraag 16, 17 en 18 moet er ook een blanco optie zijn, of optie "n.v.t.".

Ik hoop dat je bovenstaand meeneemt in je enquete.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:39

Vraag 8. Indien u weet van welke methode van natuurlijk bekappen uzelf, of uw bekapper gebruik maakt kunt u dit onderstaand invullen?
–Bij antwoord anders, mis ik de invulbox om het te definiëren

Vraag 10. Welk hoefprobleem had uw paard op het moment van de overstap naar natuurlijk bekappen?
-Brokkelhoeven is wat anders dan een incidenteel brokkeltje, neem ik aan

Vraag 15. Ik ben tevreden over de professionele begeleiding die beschikbaar is bij het natuurlijk bekappen.
-Ik mis de optie “maak geen gebruik van professionele begeleiding”

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:54

opala schreef:
Vraag 15. Ik ben tevreden over de professionele begeleiding die beschikbaar is bij het natuurlijk bekappen.
-Ik mis de optie “maak geen gebruik van professionele begeleiding”


ik ook niet
heb toen maar de vraag in gedachten genomen of ik vind voor ieder ander of er voldoende goede begeleiding beschikbaar is

enquetes zijn vreselijk lastig om op te stellen, heb er laatst zelf 1 gemaakt, dacht werkelijk alles dichtgetimmerd te hebben... krijg ik nog klachten...

germie

Berichten: 26075
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:19

En ik mis vooral het niveau waarop gereden wordt. Ik heb het idee dat er zeer weinig mensen zijn die nb doen en ook nog hoog in de sport lopen (Z dressuur of Z springen (Z springen zonder ijzers heb ik nog geen bokker over gehoord)).
De belasting bij endurance is weer heel anders dan bij het springen (springen vraagt een kortstondige explosie, endurance of dressuur vragen meer uithoudingsvermogen)