[discussie] Hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:57

Jovarna schreef:
mylittlejoy schreef:
Als de hoeven de schokdempers zouden zijn, waarom kunnen ze dan de zogenaamde schokken die het ijzer zou veroorzaken niet dempen? Als ik een stukje ijzer onder mijn nike airs zou plaatsen (onder de bal van je voet), zou mijn nike nog steeds de schokken absorberen, waarom zou dat bij een paard dan anders zijn?

Dit laatste zie je toch echt verkeerd. Je zou de proef onder de som kunnen nemen door werkelijk een stuk ijzer onder je nike vast te zetten en daarmee te gaan (hard)lopen. Voel dan het verschil eens. Pling


Of neem zo'n veiligheidsschoen, die hebben ook een metalen plaatje in de zool.
Ik kan je vertellen dat dat alles behalve aangenaam loopt. Heb er een maand mee moeten rondlopen op mijn vakantiejob en ik heb er nog steeds last van in m'n knieën. En van mij werd niet eens verwacht dat ik ermee ging hardlopen. Lachen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:06

Ik heb nu ook veiligheidsschoenen aan, maar geen enkel probleem om mee te lopen, hoor. En ook nog niet eens zo'n lomp modelletje Knipoog

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:10

dat zal dan ook weer individeel verschillend zijn Haha!
Maar mijn knieën zijn sowieso al niet schitterend. En dan zijn die dingen een echt marteltuig. (en lelijk als de pest)

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:10

Jovarna schreef:
Tenzij je bedoelt dat deelnemen aan wedstrijden voor jou belangrijker is dan het herstellen van de hoeven van je paard?

Het was een vraag... Zie het vraagteken achter de zin.


Zie je eigen redenering nog eens? Tenzij ik bedoel? Waar haal je dat vandaan? Ik heb het over een paard stilzetten. Als ik mijn paard dwing te lopen als hij letterlijk VALT (je kent het wel zakt door de knieen en ligt volledig op de grond) vind ik dat zieliger als hem een gelukkig leven te geven mét ijzers. Ik heb het woord wedstrijd niet in mijn vingers gehad, en geef jou het advies eens na te denken wat je zegt over andersmans paard.

Jovarna schreef:
Als dat in jouw beleving "goed" is (paard op de hei zetten en er niet naar omkijken), verschillen we ook daarin van mening. Verder voegt deze opmerking van jou weinig toe aan de discussie over wel/geen hoefijzers.


Hadden de paarden in de geschiedenis ook jou hulp nodig? Nee toch zeker.. daar kwam ook geen hoefsmid bij te pas hoor.. dus wat dat betreft (beetje doordenken is niet veel moeite!) niet toevoegen aan de discussie, jawel. Als je het zo goed wilt doen, doe het dan allemaal goed en niet voor de helft. En stop met het overtuigen.

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:15

@ShannaY: Jammer dat je zo hatelijk begint te worden.
Ik weet idd niks van jou en je paard. Jij echter ook niet van mij en mijn paarden. Veroordelen en aanvallen heeft geen enkele zin.
Ergens heb ik jou niet goed begrepen en daarom ook stelde ik die vragen over het stilzetten waar je het over had.
Laten we het vriendelijk houden, oké.

mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:15

En daarom hou ik mijn pony ook lekker op ijzers.
Zonder kan ze gewoon niet lopen. Duivel
Achter zijn er inmiddels af en dat bevalt goed. Knipoog

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:17

Ik ga hier niemand quoten omdat ik niemand wil viseren.
Maar waarom is het voor sommigen zo moeilijk om een discussie te voeren?
Het hele opzet van een discussie is toch net het wisselen van ideeën en je gesprekspartner van jou ideeën proberen te overtuigen. Waarom zou je anders de moeite doen om te communiceren.
Persoonlijk vind ik dat er al aardig wat argumenten van beide kanten zijn aangevoerd die tot nadenken stemmen. Waarom dan de discussie verpesten met verwijten als "bekeringsdrang" en "zwart-wit denken".
Uiteindelijk kan je toch altijd overeenkomen dat je niet overeenkomt?

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:20

Ik wordt een beetje groen-geel als ik iemand hoor zeggen dat mijn wedstrijden belangrijker zouden zijn dan het welzijn van mijn paard. Dát voegt niks toe aan de discussie, en dan ben je ook heel verkeerd bezig, of je het paard nu kent of niet.

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:32

ShannaY schreef:
Ik wordt een beetje groen-geel als ik iemand hoor zeggen dat mijn wedstrijden belangrijker zouden zijn dan het welzijn van mijn paard. Dát voegt niks toe aan de discussie, en dan ben je ook heel verkeerd bezig, of je het paard nu kent of niet.

Niemand zegt dat wedstrijden voor jou belangrijker zouden zijn dan het welzijn van jouw paard. Blijkbaar heb je dit zo geïnterpreteerd.
Even terug:

opala schreef:
Algemeen: Welke hoef is gezonder denk je. Een hoef welke zonder ijzer kan of een hoef welke niet zonder ijzer kan?

ShannaY schreef:
En hoef zonder ijzer. Maar wat je daarmee zeggen? Dat ik mijn paard dan maar een jaar lang stil moet zetten, omdat ik dan wel goed bezig ben en met ijzers niet? Zweverig gedoe Slapen

Jovarna schreef:
Wat versta je onder 'je paard stil zetten'? Zoals je wellicht weet, is het stil zetten van een paard funest voor z'n hoeven (en voor z'n algehele welzijn), dus dat stil zetten is geen optie, jùist niet en jùist veel bewegen. Tenzij je bedoelt dat deelnemen aan wedstrijden voor jou belangrijker is dan het herstellen van de hoeven van je paard?

In mijn beleving ging het dus over wel/geen ijzers en welke hoef gezonder zal zijn. Waarin jij vraagt of je je paard dan een jaar moet gaan stil zetten. Waarna ik vroeg wat voor jou dat stil zetten inhoudt (echt stilzetten, op stal bijv., of geen wedstrijden meer rijden).

Heel simpel een vraag in een discussie.

mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:39

Okee okee een hoef zal normaal gezonder zijn zonder ijzers Sigaar
Maar verklaar dan eens hoe het komt dat mijn pony geen atrose heeft (stond eerder in dit topic dat een paard er atrose van krijgt Nors opkijken )

En dat de hoefsmid en dierenarts zeggen dat ze ZELDEN zo'n pony zien met zulke goede hoeven en beenstand op 28 jarige leeftijd !

En mijn pony staat al meer dan 15 jaar op ijzers Clown

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:45

Mijn paard loopt bloodvoets net als de paarden in de natuur,zolang hij geen ijzers nodig heeft krijgt hij ze ook niet.Ik vind het een smak geld waar ik andere dingen van kan doen,ik koop zelf ook niet van die dure schoenen zeker niet iedere 8 weken.Maar als een paard niet zonder kan is het een uitkomst om ze dan te hebben.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:48

Maar als je je paard helemaal natuurlijk wilt hebben moet je ze op de heide zetten en gaan paardrijden bij de C&A...Maar dit was geloof ik al eerder gezegd.

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:50

Ach kijk eens hoe ze vroeger reden toen hadden ze toch bijna geen spullen enzo zelfs geen c&a.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:54

mariekie schreef:
Okee okee een hoef zal normaal gezonder zijn zonder ijzers Sigaar
Maar verklaar dan eens hoe het komt dat mijn pony geen atrose heeft (stond eerder in dit topic dat een paard er atrose van krijgt Nors opkijken )

En dat de hoefsmid en dierenarts zeggen dat ze ZELDEN zo'n pony zien met zulke goede hoeven en beenstand op 28 jarige leeftijd !

En mijn pony staat al meer dan 15 jaar op ijzers Clown


Dan mag jij jezelf heel gelukkig prijzen dat je zo'n gezond paardje hebt.
Tuurlijk zijn er paarden genoeg die 'ondanks' ze hoefijzers hebben hier nooit last van zullen hebben.
Niemand beweert hier trouwens dat dat in de regel zo is.

Maar toch kan het evengoed verkeerd uitdraaien, en volgens mij is het zelfs waarschijnlijker dat er problemen van komen, dan dat er geen problemen van komen.
Ik ken echt heel weinig beslagen paarden die een respectabele leeftijd bereiken, zonder hoef of beenproblemen.

Achterom
Berichten: 23074
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:56

mariekie schreef:
Maar verklaar dan eens hoe het komt dat mijn pony geen atrose heeft (stond eerder in dit topic dat een paard er atrose van krijgt Nors opkijken )

En dat de hoefsmid en dierenarts zeggen dat ze ZELDEN zo'n pony zien met zulke goede hoeven en beenstand op 28 jarige leeftijd !

En mijn pony staat al meer dan 15 jaar op ijzers Clown

Koe

Dat de kans op atrose groter zou zijn betekent niet dat elke pony het krijgt, alleen dat er waarschijnlijk wel een aantal rondlopen met atrose die het zonder ijzers niet hadden gehad.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:58

Ik ken ook niet heel veel onbeslagen paarden die een respectabele leeftijd bereiken zonder hoef- of beenproblemen. Dat heeft met die respectabele leeftijd te maken, vrees ik Clown
En er zijn ook paarden die nog nooit een ijzer van dichtbij hebben gezien die op jonge leeftijd al artrose hebben. Dus wat veroorzaakt nou die artrose??
Laatst bijgewerkt door Waratje op 22-08-06 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:58

Maar toch kan het evengoed verkeerd uitdraaien, en volgens mij is het zelfs waarschijnlijker dat er problemen van komen, dan dat er geen problemen van komen.
Ik ken echt heel weinig beslagen paarden die een respectabele leeftijd bereiken, zonder hoef of beenproblemen.[/quote]

Dus jij beweerd dat ik alsnog problemen gaat ondervinden van haar ijzers?
We zullen zien !
En waarom mag ik me dan zeer gelukkig wensen?
Dat mn paard omdat ik er ijzers onder zet nog niets heeft gehad?
Puur geluk ofzow????

Of begrijpik je nu verkeerd? Knipoog
Laatst bijgewerkt door mariekie op 22-08-06 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:00

mariekie schreef:

En dat de hoefsmid en dierenarts zeggen dat ze ZELDEN zo'n pony zien met zulke goede hoeven en beenstand op 28 jarige leeftijd !



Hi, sorry maar toen ik je bericht nog eens las vond ik deze eigenlijk wel goed. Haha!

Vreemd dat je smid zelden een paard tegenkomt dat op die leeftijd nog goed loopt. Ik vraag mij af hoe dat dat zou komen? Clown Misschien omdat je smid vooral beslagen paarden tegenkomt van die leeftijd??? Dan is jou pony de uitzondering op de regel Lachen

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:02

Jovarna schreef:
Waarin jij vraagt of je je paard dan een jaar moet gaan stil zetten. Waarna ik vroeg wat voor jou dat stil zetten inhoudt (echt stilzetten, op stal bijv., of geen wedstrijden meer rijden).


Nutteloze vraag dus, want een normale training per dag is zwaarder dan een wedstrijd.
Wat dus zou betekenen dat je beter het trainen kunt laten staan en dan wedstrijdje rijden. Is gewoon een snaai omdat je blijkbaar wedstrijd foto's in mijn profiel ziet staan, en er vanuit gaat dat het leven van mijn paard daaruit bestaat. Vooroordelen noemen ze dat.

Nogmaals, een normale training is belastender dan een wedstrijd. Een training doe je elke dag een wedstrijd misschien 1 keer in de maand. Die opmerking voegt gewoon helemaal niks toe aan deze zogenaamde discussie.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:03

mariekie schreef:


Dus jij beweerd dat ik alsnog problemen gaat ondervinden van haar ijzers?
We zullen zien !

Of begrijpik je nu verkeerd? Knipoog


Hoeft niet persé, heb ik ook niet gezegd en waarschijnlijk zelf niet. Als het al zo lang uithoudt met ijzers dan, zal ze wel heel sterke benen en hoeven hebben Knipoog
Maar de meeste dieren hebben nu eenmaal al veel vroeger last van artrose of andere dingen, en halen die leeftijd gewoon niet. En dan kan je je gaan afvragen hoe dit zou kunnen komen?

mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:04

Misschien dat mijn smid bijna geen oude paarden beslaat omdat de meeste dat niet eens halen? Clown

Weet ik veel waarom dat die dat zegt.
Zal wel gelogen zijn dan? Slapen

En mijn pony heeft geen atrose hoor !
Kreeg ze een maand geleden nog een 1 tje voor bij de kliniek.
Ow wat slecht die ijzers haal ze er gelijk onder vandaan Gestoord

mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:10

mariekie schreef:
Maar toch kan het evengoed verkeerd uitdraaien, en volgens mij is het zelfs waarschijnlijker dat er problemen van komen, dan dat er geen problemen van komen.Ik ken echt heel weinig beslagen paarden die een respectabele leeftijd bereiken, zonder hoef of beenproblemen.


hier zeg je het wel degelijk!
Laatst bijgewerkt door mariekie op 22-08-06 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:10

Waratje schreef:
Ik ken ook niet heel veel onbeslagen paarden die een respectabele leeftijd bereiken zonder hoef- of beenproblemen. Dat heeft met die respectabele leeftijd te maken, vrees ik Clown
En er zijn ook paarden die nog nooit een ijzer van dichtbij hebben gezien die op jonge leeftijd al artrose hebben. Dus wat veroorzaakt nou die artrose??


Ze vinden het altijd heel makkelijk (voor de natuurlijk paardenleven aanhangers) alle problemen die een paard heeft af te schuiven op de technieken die voor paarden ontwikkeld zijn in de laatste eeuw. Klinkt logisch, maar zo krom is de paarden wereld nou eenmaal. Rugpijn -> niet meer rijden Hoefproblemen -> ijzers er onder vandaan -> atrose -> overbelastig, verkeerde stand en ga zo maar door. Ik kan zat voorbeelden noemen van gezonde paarden die niet op ijzers staan en geen gekke dingen hebben, en nog steeds atrose, hoefkatrol of enig andere beenproblemen hebben. Mijn paard heeft momenteel ook een peesblessure, maar achter, waar hij geen ijzers heeft, dus daar kan dit keer niet op gewezen worden. Dan wordt natuurlijk weer gewezen naar overbelasting. Klopt, maar wanneer mensen dat woord horen denken ze dat dit door overbelasting komt door het rijden, en dat is 1 van de grootste fouten. Ik vind het jammer dan mensen vaak iets roepen zonder dat ze zich er echt in verdiept hebben, en het in de praktijk ook meegemaakt hebben, ipv uit de boeken, en dan heb ik het over directe praktijk en niet het paard van mijn moeder der zus, haar neef zijn neefje en die zijn achternicht- die het ook had.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:17

Waratje schreef:
En er zijn ook paarden die nog nooit een ijzer van dichtbij hebben gezien die op jonge leeftijd al artrose hebben. Dus wat veroorzaakt nou die artrose??


Niet alle gevallen van artrose komen voort uit verkeerde stand, belasting of incorrecte beweging.

Wij hebben zelf twee vrij jonge onbeslagen paarden met artrose.

De ene is een negenjarige merrie met lichte spat. (maar nietemin aardig mank)
Bij haar is de spat het gevolg van een schop van een andere pony die ze gekregen heeft op haar gewricht. Met als gevolg een lichte beschadeging van het gewricht en een ontsteking die niet snel en agressief genoeg is behandeld. Gevolg= spat

De andere is een achtjarige merrie die op 5 jarige leeftijd ernstig geblesserd is geweest aan haar sprongewricht. (op drie benen op de wei gevonden) Bij haar was eveneens het gewricht beschadigd en zij had ook gescheurde collateraalbanden. Ze is hier aan geopereerd. Maar heeft nu dus ook ernstige spat maar ook artrose hoger in dit gewricht. Waarschijnlijk veroorzaakt door een verkeerde belasting in dit gewricht door het afwezig zijn van de collateraalbanden in combinatie met een verkeerde manier van lopen die ze heeft aangenomen om haar gewonde been te ontzien

Bij deze twee paarden, is het dus een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:19

mariekie schreef:
mariekie schreef:
Maar toch kan het evengoed verkeerd uitdraaien, en volgens mij is het zelfs waarschijnlijker dat er problemen van komen, dan dat er geen problemen van komen.Ik ken echt heel weinig beslagen paarden die een respectabele leeftijd bereiken, zonder hoef of beenproblemen.


hier zeg je het wel degelijk!


Ik snap em niet ?