[discussie] Hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:23

Luckystory schreef:
mariekie schreef:
Okee okee een hoef zal normaal gezonder zijn zonder ijzers Sigaar
Maar verklaar dan eens hoe het komt dat mijn pony geen atrose heeft (stond eerder in dit topic dat een paard er atrose van krijgt Nors opkijken )

En dat de hoefsmid en dierenarts zeggen dat ze ZELDEN zo'n pony zien met zulke goede hoeven en beenstand op 28 jarige leeftijd !

En mijn pony staat al meer dan 15 jaar op ijzers Clown


Dan mag jij jezelf heel gelukkig prijzen dat je zo'n gezond paardje hebt.
Tuurlijk zijn er paarden genoeg die 'ondanks' ze hoefijzers hebben hier nooit last van zullen hebben.
Niemand beweert hier trouwens dat dat in de regel zo is.

Maar toch kan het evengoed verkeerd uitdraaien, en volgens mij is het zelfs waarschijnlijker dat er problemen van komen, dan dat er geen problemen van komen.
Ik ken echt heel weinig beslagen paarden die een respectabele leeftijd bereiken, zonder hoef of beenproblemen.



hieruit begrijp ik toch degelijk dat je erop doeld dat ik alsnog problemen gaat ondervinden omdat mijn pony op ijzers staat ondanks haar leeftijd

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:26

mariekie schreef:


hieruit begrijp ik toch degelijk dat je erop doeld dat ik alsnog problemen gaat ondervinden omdat mijn pony op ijzers staat ondanks haar leeftijd


O nee, dat bedoelde ik helemaal niet Haha!
Mijn eerste alinea ging over jou paardje, de tweede alinea was meer algemeen bedoeld. jou pony heeft immers die respectabele leeftijd al bereikt.
Excuus, ik had misschien iets specifieker moeten zijn in mijn verwoording. Koe

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:30

Mariekie: Ik zou wel foto's willen zien van de onderkant en als het kan van de zij- en voorkant. Van hoeven kan ik niet genoeg krijgen Tong uitsteken

mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:32

En denk je nou dat ik werkelijk foto's ga maken. Gestoord
Kom op zeg !

Ben jij gediplomeerd hoefsmid dan?
Of ben je helderziend zodat je mij advies kan geven?
Wat wil je er mee bereiken met een foto van de hoeven van mijn pony?
Ze blijft toch op ijzers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sorry hoor .......

Achterom
Berichten: 23074
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:36

Wat is dat nou voor rare reactie? Je kunt toch ook op een normale manier zeggen dat je daar geen zin in hebt?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:39

De boodschap is duidelijk. Kort lontje Huilen

mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:40

Zei toch sorry !

Ik kan de tegen reactie dan al raden.

Omdat ik dan niet wil bewijzen dat mn pony geen hinder heeft ondervonden na al die jaren met ijzers...

Sorry opalo Ach gut

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:43

opala schreef:
De boodschap is duidelijk. Kort lontje Huilen


Ach gut
Ik wil voor je op zoek gaan naar een andere twintiger met ijzers, zonder beenproblemen, maar spijtig genoeg is de enige die daarvoor in aanmerking kwam, 3 maanden geleden overleden. Hartstilstand.
Je zal moeten wachten tot er nog eens eentje zo oud wordt, vrees ik.

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:47

Luckystory schreef:
Maar die marathonlopers lopen wel op air-nikes Lachen

Tuurlijk kan het gewricht van een paard wel wat hebben, en het hoeft niet persé desastreus af te lopen met alle hoefijzer-paarden. Maar je zou maar net de eigenaar zijn van een paard wiens gewrichten er niet tegen kunnen.
(En aangezien dat mijn paard met haken en ogen aan elkaar hangt, ga ik er sowieso maar van uit dat dit het geval is. Knipoog Bespaart mij veel miserie)


Dat is mogelijk. Er zijn zeker paarden die absoluut niet met ijzers kunnen lopen, maar dit verschilt gewoon per paard.

Citaat:
Ja, met er zooltjes tussen te doen. Zal dit wel geminimaliseerd worden. Daarin moet ik je gelijk geven. Maar er zijn zoveel paarden zonder zooltjes. Voor die dieren gaat dit dus niet op.
En wat jij eigenlijk doet bij jou paard is om een probleem op te lossen (=artrose) een nieuw probleem creëeren. (namelijk de extra schok op de gewrichten door het ijzer) En om dit probleem weer op te lossen, gaan dan de zooltjes ertussen. Er is over nagedacht Knipoog maar ik vind dit persoonlijk nogal omslachtig. (En dan zijn er nog de mogelijke bijkomende problemen die hier al door anderen zijn aangehaald)
Is het dan niet beter om de hoef en de beweging van het paard zelf te optimaliseren, ipv terug te grijpen naar al die hulpmiddelen?


Dat is nou het probleem met artrose: het is niet op te lossen. De botwoekering blijft, het enige wat je kan doen is zorgen dat het niet verergert. Door het breakoverbeslag hoeft ze minder kracht te zetten om haar hoef te laten afrollen en dit verminderd dus de druk op de gewrichten. Met de zooltjes denk ik dat je oorzaak en gevolg door elkaar haalt. De zooltjes zitten er niet tussen om de schokken van het ijzer op te vangen, maar om uberhaupt schokken op te vangen, zodat ze nu minder schokken krijgt als dat ze blootsvoets zou lopen. Als ik de zolen eronder zou doen om dezelfde schoksterkte te behouden als zonder ijzers, zou het weinig zin hebben en zou het idd nogal omslachtig zijn. Maar de schokken zijn juist minder, wat het gewenste effect is.

Maar hoe zou jij de hoef en de beweging willen optimaliseren? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Citaat:
Het afmaken gedeelte van het gesprek (evenals het opereren gedeelte) waren we al gepasseerd toen ie begon over speciaal beslag. Knipoog
Wat supplementen betreft heb ik al wel wat op het oog, maar je mag me altijd laten weten wat jij gebruikt, extra info is nooit verloren. Lachen

Ik weet dat ik iets zal moeten ondernemen, want haar vooruitzichten zijn allesbehalve goed.
En soms zijn hoefijzers inderdaad heel verleidelijk. Bloos Maar ik weet evengoed dat die het probleem alleen maar verbergen. En dat er structureel niets verandert, de degeneratie gaat gewoon door.
En persoonlijk voel ik meer voor een oplossing, die iets kan veranderen aan de oorzaken van het probleem, ipv symptoombestrijding. Spijtig genoeg blijkt dit voor mijn paard niet zo vanzelfsprekend. (Ze is nogal een speciaal geval) Maar toch ben ik overal info aan het inwinnen en hopelijk kom ik dan wel in de nabije toekomst tot een actieplan. Haha! Maar ik weet wel al dat hoefijzers daar geen deel van zullen uitmaken. (zo wanhopig ben ik nog niet Clown )


Ik gebruik Cortaflex en PrimeVal. Werkt super. Maar ja, ook dit verschilt weer per paard. Het beste is om iets ongeveer een maand te proberen, al heb ik nog maar weinig paarden gezien die niets deden op de Cortaflex.

Ik ben ook niet wanhopig hoor... Haha! Maar ik zag (en zie) in ijzers voor mijn paard wel een oplossing. Hopelijk kom je eruit! Ach gut

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:48

Õh ik heb er nog eentje voor je hoor! Reth heet hij! 18 jaar oud en volledig rondom beslagen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-06 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:50

Nee je hoeft niet op zoek te gaan voor mij. Ik dacht "vragen staat vrij". Geen foto's ook goed.

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:51

Jeetje wat gaan jullie snel! Clown

Jovarna schreef:
Hoefloze dieren hebben weer andere voeten die de schokken dempen. Denk bijv. aan de kussentjes van honden en katten.
Noem mij een dier dat voeten heeft dat geen schokken dempt en puur en alleen met hun lichaam (botten en spieren) schokken opvangen?


De mens? Ongeveer elke vogelsoort? een schildpad? (al blijft te raden hoeveel schokken die te verwerken krijgt Clown )

mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:52

Bij mij kwam het niet echt over als een vraag !

Verkeerde opvatting denk Haha!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:08

Off topic Clown

http://www.mijnalbum.nl/Album=KNCEP6WA

Ik maak namelijk zelf af en toe foto's, niet omdat het allemaal er zo geweldig uitziet, maar wel om te zien waar het beter kan of beter is geweest. Eén ding is mij wel heel duidelijk hoeven zijn constant aan verandering onderhevig, ze zien er geen week hetzelfde uit.

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:11

Ook even off topic:

Op een van die foto's (van de zijkant genomen) lijkt het alsof z'n hoeven veel te lang zijn, er zit al een lichte "krul" in de vorm van de hoef, klopt dat?

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:17

Ik denk dat je het over deze hebt Afbeelding

Ik vind de teen hier veel te lang. Paarden kunnen hier door overigens peesblessures krijgen.

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:30

Die bedoelde ik ja, thanks voor het opzoeken.

Ik weet dat ik het de hele tijd over het afrollen heb, maar het lijkt mij dat met zulke lange tenen dat toch heel moeilijk gaat.

Er staat op hoofcare zo'n plaatje, ik zal 'm even opzoeken...Ik heb 'm gevonden, maar kan 'm hier niet laten zien. Hoe dan ook, dat plaatje laat zien hoe de krachtverdeling is bij het lopen in een mooie lijn (evenwijdig aan de hoefrand, moeilijk uit te leggen zo zonder plaatje) van de koot tot aan de grond. Als je die lijn zou trekken in deze foto, zit er een knik in.

Maar goed, dit klinkt misschien allemaal een beetje vaag zonder het plaatje gezien te hebben...Clown

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:30

mylittlejoy schreef:
Dat is nou het probleem met artrose: het is niet op te lossen. De botwoekering blijft, het enige wat je kan doen is zorgen dat het niet verergert. Door het breakoverbeslag hoeft ze minder kracht te zetten om haar hoef te laten afrollen en dit verminderd dus de druk op de gewrichten. Met de zooltjes denk ik dat je oorzaak en gevolg door elkaar haalt. De zooltjes zitten er niet tussen om de schokken van het ijzer op te vangen, maar om uberhaupt schokken op te vangen, zodat ze nu minder schokken krijgt als dat ze blootsvoets zou lopen. Als ik de zolen eronder zou doen om dezelfde schoksterkte te behouden als zonder ijzers, zou het weinig zin hebben en zou het idd nogal omslachtig zijn. Maar de schokken zijn juist minder, wat het gewenste effect is.

Maar hoe zou jij de hoef en de beweging willen optimaliseren? Daar ben ik wel benieuwd naar.


Dit klinkt allemaal logisch, en waarschijnlijk zal dit ook wel iets doen. Want voor jou paard werkt dit blijkbaar wel. Het enige wat je hier schrijft, waar ik niet mee akkoord kan gaan, is dat artrose niet op te lossen is. Er zijn gevallen bekend van paarden die na bepaalde behandelingen, op RX-foto een sterke verbetering vertonen. Bot is immers een levend weefsel en herstel is 'in theorie' wel mogelijk. (en nu probeer ik heel voorzichtig te zijn in de manier waarop ik dit schrijf Knipoog )
Artrose het gevolg van een verkeerde belasting van het kraakbeen en been weefsel waardoor en er woekeringen onstaan, of door een onsteking waardoor het beenweefsel de noodzakelijke voedingstoffen niet krijgt, etc...
In theorie zijn deze processen wel omkeerbaar. Zorg ervoor dat de verkeerde belasting wordt teniet gedaan en dat de balans wordt hersteld, en zorg voor voldoende bloedtoevoer/afvoer om afvalstoffen en voedingstoffen noodzakelijk voor het beenmetabolisme te kunnen aanvoeren/afvoeren. En het bot zal zich herstellen.
De moeilijkheid bestaat erin om dit te doen, artrose is namelijk een vicieus cirkeltje waar maar moeilijk uit te geraken is. Het houdt zichzelf in stand. De botwoekeringen vermijden immers een normaal bewegen van het gewricht en bloedtoevoer etc.... En daarom heeft het de naam onomkeerbaar te zijn.

Er zijn enkele stromingen/mensen die hier wel goede resultaten in behalen. Denk bijvoorbeeld maar aan Antoine de Bodt, die door zijn manier van trainen de verkeerde belasting probeert om te keren naar een goede balans.
En Dr. Strasser die door haar manier van hoefbekappen al heel wat opgegeven paarden terug rad heeft gekregen. Door een paard correct op z'n hoeven en benen te zetten, wordt de balans hersteld en de bloedvloei in de benen geoptimaliseerd.

Zelf ben ik er nog niet uit wat de beste manier is om het probleem van mijn paard aan te pakken. Zoals ik hierboven al schreef is het in haar geval niet zo simpel. Het probleem bij haar is niet alleen de artrose. Ze heeft geen mediale collateraalbanden meer, en dus is niet zeker of een normale beweging in haar sprongewricht überhaupt nog wel mogelijk is voor haar. Daarom dat iedereen die ik aanspreek, of om raad vraag nogal terughoudend is over de prognose.
Ik had contact gezocht met Dr Strasser en op deze moment ben ik nog steeds aan het overwegen mijn paard voor een tijdje naar een hoefkliniek in Duitsland te doen.
Maar of ik daar mee doorga, daar ben ik dus nog niet helemaal uit. Knipoog

In tegenstelling tot de dingen die ik hier heb neergeschreven, zijn hoefijzers puur syptoombestrijding. Er wordt niets gedaan aan de oorzaak.
En voor mij is syptoombestrijding het laatste redmiddel, als blijkt dat de oorzaak niet aangepakt kan worden. Puur pijnbestrijding eigenlijk. Maar zoals ik al zei, zo wanhopig ben ik nog niet Knipoog en ik hoop nog steeds een beetje op een meer structurele en landurigere oplossing. (aangezien mijn paard nog maar 8 is)




mylittlejoy schreef:
Ik gebruik Cortaflex en PrimeVal. Werkt super. Maar ja, ook dit verschilt weer per paard. Het beste is om iets ongeveer een maand te proberen, al heb ik nog maar weinig paarden gezien die niets deden op de Cortaflex.



Primeval werkt niet, dat had ik nog staan van m'n zus der pony en heb ik al geprobeerd. Was geen succes.
Over Cortaflex heb ik inderdaad al veel goede dingen gehoord, die houd ik in gedachten. Lachen
Ik heb nu info aangevraagd over het natumed, daar had ik ook al positieve verhalen over gehoord.
(Alhoewel ik er moet bijzeggen dat de DA's niet verwachten dat voedingssupplemnten iets gaan uithalen bij mijn paard. Maar wie niet waagt, niet wint natuurlijk Lachen )
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 22-08-06 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:30

De hoefwanden zijn te lang inderdaad. Ik denk dat je een brokkel bedoelt, maar dan zul je zien dat het alleen het buitenste gedeelte van de hoefwand is. De hoefwand bestaat namelijk uit een gepigmenteerd (gekleurd) en ongepigmenteerd (ongekleurd) gedeelte.

De teen is ook lang daarom moet ik het 2-wekelijks steeds afronden, toch kan ik nooit verder gaan dan tot de witte lijn.

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:32

Ik ben er voor als het nodig is.
Vorig jaar stond mijn pony op ijzers, vierkant.
Dit omdat ik veel spring wedstrijden reed.
Nu loopt ze weer lekker op blote voeten !

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:54

mylittlejoy schreef:
Die bedoelde ik ja, thanks voor het opzoeken.

Ik weet dat ik het de hele tijd over het afrollen heb, maar het lijkt mij dat met zulke lange tenen dat toch heel moeilijk gaat.

Er staat op hoofcare zo'n plaatje, ik zal 'm even opzoeken...Ik heb 'm gevonden, maar kan 'm hier niet laten zien. Hoe dan ook, dat plaatje laat zien hoe de krachtverdeling is bij het lopen in een mooie lijn (evenwijdig aan de hoefrand, moeilijk uit te leggen zo zonder plaatje) van de koot tot aan de grond. Als je die lijn zou trekken in deze foto, zit er een knik in.

Maar goed, dit klinkt misschien allemaal een beetje vaag zonder het plaatje gezien te hebben...Clown


Ik weet wat je bedoelt, maar ik ga nu naar huis en straks naar paard, dus lees vanavond verder.

De hoefwand hoort niet in een glooiende lijn af te lopen, maar recht. Klopt helemaal.

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:08

@luckystory:
Dat klinkt interessant! Mij is tot dusver door iedereen verteld dat artrose onomkeerbaar is. Zelfs de dierenarts zei het (nou was zij niet bepaald het toonbeeld van intelligentie, maar toch). Ik stuur je wel even een PB'tje, anders wordt dit een groot artrose topic, maar ik wil er zeker meer over weten.

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:26

ShannaY schreef:
Wat dus zou betekenen dat je beter het trainen kunt laten staan en dan wedstrijdje rijden. Is gewoon een snaai omdat je blijkbaar wedstrijd foto's in mijn profiel ziet staan, en er vanuit gaat dat het leven van mijn paard daaruit bestaat. Vooroordelen noemen ze dat.

Vooroordeel... Ik heb je profiel niet bekeken en ga ik ook niet doen.

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:53

Waarom haal je het er dan uberhaubt bij? De wedstrijd ruiters zijn sowieso in de minderheid van de recreatie ruiters! Geef gewoon toe dat het een misplaatste reactie was die de spijker volledig missloeg in dit topic.

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:28

ShannaY schreef:
Waarom haal je het er dan uberhaubt bij? De wedstrijd ruiters zijn sowieso in de minderheid van de recreatie ruiters! Geef gewoon toe dat het een misplaatste reactie was die de spijker volledig missloeg in dit topic.

Mijn vraag was (nogmaals), wat jij onder "stil zetten" van je paard verstaat. Ik vroeg daar naar, want dat houdt de discussie helder. Het was geen reactie/oordeel, het was een vraag. Waar jij nog steeds boos over bent....

Nog één keer ter verheldering:

Jij reageerde op de vraag "Welke hoef is gezonder denk je. Een hoef welke zonder ijzer kan of een hoef welke niet zonder ijzer kan?" als volgt: "Een hoef zonder ijzer. Maar wat je daarmee zeggen? Dat ik mijn paard dan maar een jaar lang stil moet zetten, omdat ik dan wel goed bezig ben en met ijzers niet? Zweverig gedoe."
Hierna vroeg ik jou wat jij onder 'je paard stil zetten' verstaat, waarbij ik aangaf dat het stil zetten van een paard funest is voor z'n hoeven (en voor z'n algehele welzijn), dus dat stil zetten geen optie is, jùist niet en jùist veel bewegen. Met aansluitend de vraag "Tenzij je bedoelt dat deelnemen aan wedstrijden voor jou belangrijker is dan het herstellen van de hoeven van je paard?"
En deze vraag stelde ik omdat jij misschien niet letterlijk 'stil zetten' bedoelde, maar dat jij "'gewoon' rijden / geen trainingen en wedstrijden rijden" e.d. ook een vorm van 'stil zetten' vindt. Zou kunnen toch, dat je dat zo beleeft (veel wedstrijdruiters beleven dat namelijk zo, geen wedstrijden = stil zetten).

Dit was absoluut geen snaai of wat dan ook in die zin. Het kan namelijk heel goed zijn dat iemand zo graag wedstrijden rijdt, dat hij/zij het er niet voor over heeft om een jaar geen wedstrijden te rijden (in dit geval om de hoeven de herstelperiode te gunnen). (En met geen wedstrijden rijden, vervallen imo ook de trainingen voor de wedstrijden.)
En hier is ook helemaal niets mis mee! Jij interpreteerde dit als een aanval/snaai naar jou toe, waarna je behoorlijk in de aanval ging naar mij toe. Maar het was het helemaal niet bedoeld als aanval of snaai naar jou. Het was een oprechte vráág.
Als jij had gereageerd in de trant van "Ja, ik vind wedstrijden belangrijk, ik vind het geweldig om te doen en mijn paard en ik beleven er veel plezier in" oid, dan hadden we nu niet dit gedoe gehad.

Maar wat mij betreft, laten we het rusten. Hoewel ik nog steeds niet weet wat je onder 'je paard stil zetten' verstaat, maar dat laat ik maar zo.