[discussie] Hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:29

Luckystory schreef:
opala schreef:
De boodschap is duidelijk. Kort lontje Huilen


Ach gut
Ik wil voor je op zoek gaan naar een andere twintiger met ijzers, zonder beenproblemen, maar spijtig genoeg is de enige die daarvoor in aanmerking kwam, 3 maanden geleden overleden. Hartstilstand.
Je zal moeten wachten tot er nog eens eentje zo oud wordt, vrees ik.


edit: verkeert gelezen.

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:35

ik ben tegen ijzers. volgens de DA moet mijn paardje op ijzers voor(voor 1 of 2 keer) waar ik het niet mee eens ben!
de hoefsmid ga ik bellen, maar hij is het waarschijnlijk wel met me eens. mijn hoefsmid is in dat opzicht best aardig, en zal hij er niet onnodig ijzers onder slaan omdat hij weet dat ik dat niet wil.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:53

En waarom raad de dierenarts jou aan om je paard voor op ijzers te zetten?
Dat zegt hij niet zomaar neem ik aan?

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:49

mariekie schreef:
En waarom raad de dierenarts jou aan om je paard voor op ijzers te zetten?
Dat zegt hij niet zomaar neem ik aan?

omdat winston een hoefzweer heeft gehad, aan de voorkant.
http://www.mijnalbum.nl/Album=PDNO4NHJ

de hoefsmid raad ijzers aan omdat het anders door zou scheuren.
ik heb mij hoefsmid vanmiddag gebeld, en die gaat eerst overleggen met de DA (hij kent de DA)
en dan belt hij terug.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:50

hmmm....hoefsmid en DA die ijzers aanraadt.....denk dat ze besluiten om er ijzers onder te leggen Knipoog

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:48

zo'n scheur kun je ook wegkrijgen met goed bekappen en eventueel ontsmetten als eer een schimmel/bacterieninfectie onder zit (white line disease). daar zijn geen ijzers voor nodig. je kunt aan je smid vragen of hij de scheur wat open vijlt. zodat je er makkelijker bij kunt met ontsmettingsmiddel.

ik word er zo moe van dat voor dit soort simpele problemen steeds maar ijzers worden voorgeschreven.

mijn DA heeft ook ooit na een hoefzweer ijzers aangeraden en ik heb tegen hem gezegd dat ik niet van plan was om van de hoef die al een gat van het hoefzweer had zwiterse gatenkaas van te maken door er een ijzer onder te timmeren.

en zo'n teenscheur heeft een van mijn paarden ook gehad. white line disease erachter. het is ook zonder ijzers verbeterd.

fransje23

Berichten: 15389
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:03

Bij Cookie is er vanwege een stukje losse wand ook zo een stuk uit haar hoef gesneden door mijn smid. Hij heeft er toen geen ijzer onder gezet maar wel het stukje van binnen mooi rond gevijld zodat het niet kon gaan scheuren. Ik heb anderhalve week later er probleemloos een endurancewedstrijd meegereden. De plek is niet verder gescheurd en mijn paard heeft er geen dag kreupel van gelopen.

Het bewijs Knipoog , rechtsvoor is er een stuk uit:

Afbeelding

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:13

_Emm_ schreef:
de hoefsmid raad ijzers aan omdat het anders door zou scheuren.
ik heb mij hoefsmid vanmiddag gebeld, en die gaat eerst overleggen met de DA (hij kent de DA)
en dan belt hij terug.

sorry ik bedoelde de DA raad ijzers aan, maar de hoefsmid ging eerst de DA bellen om te overleggen of het wel echt nodig is.

ik heb nog geen telefoon terug gehad van de hoefsmid maar als ik maandag nog niks gehoord heb bel ik hem zelf op.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:22

DA raadt altijd ijzers aan, zelden anders gezien...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:43

Nee hoor. Mijn DA is inmiddels ook ervan overtuigd dat hoefschoenen net zo goed een uitkomst kunnen bieden. Alleen zien vele hoefsmeden daar dan weer geen heil in, omdat die weer vrij snel aan alleen die "nooddingen" denken Clown

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:16

Nou wat mij betreft zijn die hoefschoennen nooddingen. Ben er iedere rit wel 1 kwijtgeraakt. Het ze aldoor nog weer teruggevonden, maar tijdens mijn laatste Endurance wedstrijd ben ik er nu echt 1 kwijt. Dus wat mij betreft toch maar weer gewoon ijzers.....

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:44

Dan heb je de verkeerde hoefschoenen denk ik. Een goed passende schoen raak je zo maar niet kwijt.
Overigens een ijzer kun je ook verliezen Clown

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:53

ik vind ijzers alleen nodig als je bijvoorbeeld wedstrijden op gras rijd met je paard, als het paard gevoelige hoeven heeft of als je veel op verharde wegen rijdt. Ik werk op Ameland, hier staat ook een paard die gevoelige hoeven heeft en hij draagt daarom ijzers. Ook de paarden die voor de kar lopen dragen ijzers. Dit vind ik wel noodzakelijk want anders slijten de hoeven veel te snel. Ik vind ijzers dus wel goed.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:56

Citaat:
Bij een normaal functionerend hoefmechanisme van de blote hoef, heeft deze voldoende grip op gras en zijn ijzers af te raden.

uit de hoefslag (!)...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:09

Moet je even tegen de spikkel zeggen die met de cross onderuit ging in een bocht Haha! Haha!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:15

Ik heb nu sinds ongeveer 3 weken hoefschoenen.

Waarom geen ijzers mee?

1.
Ik ga binnenkort verhuizen naar een plek waar ik bijna niet meer op de weg hoef, dus het noodzakelijke kwaad in de vorm van ijzers zou daar overbodig worden.

2.
Mijn merrie krijgt van ijzers altijd enorme platvoeten. zelf heb ik wel een certificaat hoefbekappen maar met ijzers kan ik daar natuurlijk niks aan doen.

3.
Aankomende April wil ik haar laten insemineren, wat natuurlijk inhoudt dat ze over een tijdje niet meer fanatiek gereden kan worden (althans dat is mijn keuze).
Nu wil ik wl dat ze tegen die tijd weer vrolijk op haar gezonde blote voeten kan rondlopen.

Waarom dan nu hoefschoenen?

Mijn merrie loopt altijd ontzettend gevoelig wanneer de ijzers eraf zijn...dit kan wel maanden duren.
Ik wil haar geen maanden stil zetten dus leken hoefschoenen mij een goed tijdelijk alternatief..
En dat bleek ook inderdaad zo te zien, ze loopt er zo gemakkelijk op weg, het enige verschil dat ik merk is dat ze op het gras en in het bos veel stabieler is...

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:31

mickey1989 schreef:
ik vind ijzers alleen nodig als je bijvoorbeeld wedstrijden op gras rijd met je paard, als het paard gevoelige hoeven heeft of als je veel op verharde wegen rijdt. Ik werk op Ameland, hier staat ook een paard die gevoelige hoeven heeft en hij draagt daarom ijzers. Ook de paarden die voor de kar lopen dragen ijzers. Dit vind ik wel noodzakelijk want anders slijten de hoeven veel te snel. Ik vind ijzers dus wel goed.

Ik niet, ik rijdt ook wedstrijden met mijn paard en tot vorig jaar ook met mijn pony. Met mijn pony sprong ik ook (L) en reed L1 dressuur. Hij heeft nooit last gehad van glijpartijen of iets dergelijks.. Mijn paard ook niet, maar die springt sinds zijn blessure ook geen wedstrijden meer.. dus het kan echt prima zonder..! als het zo nat is dat ze echt uitglijden dan worden de wedstrijden meestal toch afgeblazen, en tegen een beetje nat grasveld kunnen ze heus wel.. ik heb dan ook zoiets van: "laat hem maar een keer uitglijden als hij raar doet, dan doet hij het tenminste ook niet weer.."

fransje23

Berichten: 15389
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:33

Isapaardje schreef:
Dan heb je de verkeerde hoefschoenen denk ik. Een goed passende schoen raak je zo maar niet kwijt.
Overigens een ijzer kun je ook verliezen Clown


Een ijzer verlies je als je ze op tijd laat vervangen niet zo heel snel. Die klacht over hoefschoenen hoor je trouwens wel heel vaak. Ook van mensen die heel enthousiast over de werking etc zijn. Is dat toeval?

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:35

Speedster schreef:
Citaat:
Bij een normaal functionerend hoefmechanisme van de blote hoef, heeft deze voldoende grip op gras en zijn ijzers af te raden.

uit de hoefslag (!)...

dat bedoel ik dus.. Ja ijzers vind ik daarom niet nodig bij wedstrijden op gras, zelfs niet bij springen.. ja in de M paarden of Z ponys ofzoo dan heb je meer grip nodig, ook om in barrages eventuele korte wendingen te kunnen draaien, maar dan kies ik toch de gezondheid van mij paard zijn benen vóór die ene seconde sneller, en misschien de pijs die je nu nét niet had..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:37

nogmaals moet je even die spikkel uitleggen die mooi in de bocht onderuit gleed......

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:42

dat kan altijd, ook mét ijzers.. en met cross lijkt mij wat anders dan met dressuur en spingen in de L bij de ponys..

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:42

fransje23 schreef:
Een ijzer verlies je als je ze op tijd laat vervangen niet zo heel snel. Die klacht over hoefschoenen hoor je trouwens wel heel vaak. Ook van mensen die heel enthousiast over de werking etc zijn. Is dat toeval?

Zelf is mijn pony vaker een ijzer verloren dan een hoefschoen ...

Maar ja ik heb ook op maat gemaakte hoefschoenen. Die zitten letterlijk om de hoef gegoten Clown

Mijn kennis rijdt er al 3 jaar 2 span aangespannen mee en is in al die tijd dat hij door bossen en waterpartijen crosst, en in die vele km's die hij maakt, nog maar 3x eentje kwijt geraakt, waarvan 1x niet meer gevonden (in de waterbak achter gebleven). Valt dus mee. Of is hij een uitzondering?

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:44

Mijn Tinkermerrie heb ik niet op ijzers staan.
Waarom niet?
Op de eerste plaats al vanwege de kosten (knieperd Clown)
Daarnaast heeft zij als veulen een bokhoef gehad en mijn vorige hoefsmid destijds afraadde om haar niet op ijzers te zetten omdat je dan juist het natuurlijke slijtingsproces afremt. Onderhand zie je niks meer aan die hoef (behalve dat hij in de breedte ietsje smaller is dan haar andere voorhoef).
Vorige week waren uit haar voorhoeven opeens 2 vrij grote stukken hoef afgebroken. Ik vreesde al dat ze aan de hoefijzers moest maar de hoefsmid vond het niet nodig en kon het goed bijwerken met bekappen.
Mocht het toch ooit nodig zijn omdat haar hoeven gaan brokkelen of omdat ze te snel afslijten en de hoefsmid/DA raadt mij aan om hoefijzers onder te doen dan zal ik zeker hun raad opvolgen.

Mijn Shet is 2 en loopt ook nog steeds blootvoets. Hij heeft keiharde hoeven maar zal misschien vanaf volgend jaar ook aan de ijzers moeten. Dan wordt hij namelijk beleerd voor de kar en zal hij veel buiten over het asfalt gaan lopen. Of hij dit blootvoets kan volhouden moeten we maar afwachten.

Zelf rij ik zonder ijzers op (nat) gras met meer vertrouwen dan met ijzers op (nat) grijs.
Laatst bijgewerkt door flettie op 29-08-06 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:45

Justarman schreef:
dat kan altijd, ook mét ijzers.. en met cross lijkt mij wat anders dan met dressuur en spingen in de L bij de ponys..


met ijzers en stiften had het niet gebeurd Haha! Haha!

Was gewoon in een flauwe bocht, maar net een glad stuk

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:46

nogmaals:cross is ook wel wat anders dan springen in lagere klassen en dressuur ..