[discussie] Hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:47

nogmaals Haha! was in een flauwe bocht Haha! Haha! En een oefencross Haha! dus ook daar niks moeilijks aan Haha!

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:51

KiWiKo schreef:
met ijzers en stiften had het niet gebeurd Haha! Haha!

Ik heb ook paarden met stiften onderuit zien gaan. Ja

fransje23 schreef:
Die klacht over hoefschoenen hoor je trouwens wel heel vaak.

Ik hoor/lees die klachten (hoefschoen verliezen) niet vaak; juist zelden. Oorzaak kan zijn dat de schoen niet goed past of dat de schoen niet goed bevestigd wordt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:55

klopt Jovarna Haha! Haha! maar in dit geval weet ik zeker dat het niet gebeurd was Haha!

paard en ruiter zijn ongedeerd uit de val gekomen, en ik denk dat dit te danken is uit het feit dat het beessie ijzerloos was en mooi doorgleed.

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:56

[quote="Isapaardje"]
Zelf is mijn pony vaker een ijzer verloren dan een hoefschoen ...

Maar ja ik heb ook op maat gemaakte hoefschoenen. Die zitten letterlijk om de hoef gegoten Clown
[quote]
Mijn hoefschoen is overigens terug gevonden in de bossen van Kootwijk en hij wordt opgestuurd Go jij! Go jij! Voor de reserf vind ik ze leuk, maar niet voor permanent. Ik heb de Easyboots. Mijn vriendin heeft de op maat gemaakte, maar ik vind die zolen te dik. Te onnatuurlijk en haar paard struikelt er vaak over. Ik vind dat net als je paard op super dikke ijzers zetten.

Ik raak de hoefschoen nl kwijt doordat hij met achter de voorvoet aantikt en de schoen aftrapt. Maar iemand had nog een idee, dat ga ik uitproberen. Om er springschoenen over heen te doen. Misschien stapt ie dan niet in de schoen met achter, is de moeite van het testen waard....

Maar de klacht over het verliezen van hoefschoenen hoor je vaker. Daardoor laten veel mensen ze in de kast liggen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:20

Ik had zelf veel problemen met hoefijzers en totaal geen problemen met hoefschoenen. Dat zal mijn enthousiasme dan ook wel verklaren voor het laatste en de afkeer tegen het eerste Clown

Ik rij ook geen wedstrijden ... gewoon lekker recreatief rondhobbelen met de pony in het bos Haha!

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:29

Mijn paarden staan in het zomerseizoen rondom op ijzers. Na eens met paard en al onderuit te zijn gegaan op een glibberige grasmat weiger ik zonder stiften een concoursterrein op te gaan.

Als je een goede hoefsmid hebt wordt het hoefmechanisme maar heel minimaal beperkt. Dan kan je ook zien als de ijzers eraf gaan. Dan zitten aan de binnenkant van de ijzers glimmende plekken. S'winters gaan bij mijn paarden de ijzers er weer af (al is het alleen maar vanwege de kosten). Mijn paarden lopen direct na het verwijderen van de ijzers even spatzuiver als daarvoor. Als je een goede hoefsmid hebt, je paard op tijd laat beslaan/bekappen is er echt niets aan de hand. Mijn vorige paarden/pony zijn ook op hogere leeftijd nog kerngezond.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:16


Stolzie
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:32

Mijn Paard kan niet zonder ijzers,
ze zijn bij de vorige eigenaar niet goed onderhouden en verkeerd afgesleten door buiten lopen zonder ijzers!!! waardoor ik nu met katrol problemen zit en ijzers met wiggen een van de oplossingen is maar we zijn er nog niet ik heb nu zelfs de keus of een zenuwsnede of ergens anders een snede........ Huilen ik ga het laten doen bij de da omdat ik hem nog een kans wil geven hij is 7 jaar oud en als ik het niet laat doen en hem nu gelijk laat inslapen blijf ik altijd een schuldig gevoel houden. dus bedenk goed wat je doet!!!!!!!!

gr ik en stolie

fransje23

Berichten: 15391
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:54

Stolzie schreef:
Mijn Paard kan niet zonder ijzers,
ze zijn bij de vorige eigenaar niet goed onderhouden en verkeerd afgesleten door buiten lopen zonder ijzers!!! waardoor ik nu met katrol problemen zit en ijzers met wiggen een van de oplossingen is maar we zijn er nog niet ik heb nu zelfs de keus of een zenuwsnede of ergens anders een snede........ Huilen ik ga het laten doen bij de da omdat ik hem nog een kans wil geven hij is 7 jaar oud en als ik het niet laat doen en hem nu gelijk laat inslapen blijf ik altijd een schuldig gevoel houden. dus bedenk goed wat je doet!!!!!!!!

gr ik en stolie


Heb je je al verdiept in andere methoden dan een zenuwsnede zoals bijv. de methode de Bodt? Een zenuwsnede is namelijk symptoombestrijding (pijnprikkels komen niet meer door) en lost het echte probleem niet op.
Buiten lopen zonder ijzers veroorzaakt echt niet zomaar katrolproblemen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:04

Stolzie schreef:
Mijn Paard kan niet zonder ijzers,
ze zijn bij de vorige eigenaar niet goed onderhouden en verkeerd afgesleten door buiten lopen zonder ijzers!!! waardoor ik nu met katrol problemen zit en ijzers met wiggen een van de oplossingen is maar we zijn er nog niet ik heb nu zelfs de keus of een zenuwsnede of ergens anders een snede........ Huilen ik ga het laten doen bij de da omdat ik hem nog een kans wil geven hij is 7 jaar oud en als ik het niet laat doen en hem nu gelijk laat inslapen blijf ik altijd een schuldig gevoel houden. dus bedenk goed wat je doet!!!!!!!!

gr ik en stolie


Inderdaad bedenk goed wat je doet.

Ik begin langzamerhand te denken, omdat zo veel paarden niet zonder ijzers kunnen, dat er misschien van begin af aan niet goed met de hoeven van een paard wordt omgesprongen. Ligt het er misschien aan dat veulens alleen maar in de wei worden gehouden en geen beweging op het harde krijgen en dat later de ruiter het harde mijdt door de angst voor slijtage. Zo kweek je een hoef die alleen op zachte bodem uit de voeten kan en krijg je problemen zodra je op het harde gaat, met als gevolg dat er ijzers onder gaan en wanneer die er langdurig onder zitten, ze volgens de eigenaar niet meer zonder kunnen.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:11

ze zijn bij de vorige eigenaar niet goed onderhouden en verkeerd afgesleten door buiten lopen zonder ijzers!!!

En daarom heeft mijn pony ook ijzers omdat ik buiten rij !

Met welk paard kan je wel uren dagen en maanden op de verharde weg lopen zonder dat de hoeven slijten?
Maakt niet uit of je dan goed bekapt enz...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:24

mariekie schreef:
Met welk paard kan je wel uren dagen en maanden op de verharde weg lopen zonder dat de hoeven slijten?


Ik stap en draaf nu 's winters toch totaal 1 uur over de weg, zou ik vroeger niet in mijn hoofd gehaald hebben. Zonder slijtage, want daar ben ik super alert op.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:19

mariekie schreef:
Met welk paard kan je wel uren dagen en maanden op de verharde weg lopen zonder dat de hoeven slijten?
Maakt niet uit of je dan goed bekapt enz...


*meld zich*

wat Opala al beschrijft vroeger zou je het niet in je hoofd hebben gehaald.

Nu doe ik alles, 20 km over asfalt, galopperen over asfalt Ja

Stolzie
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:23

als het paard zich door slecht bekapping laat berijden op asfalt kan deze slijtage opduiken.en weet hoe hun met hem om gingen, ik heb ook zijn eerste bazin gesproken omdat ik het aan het uit zoeken was hoe lang hij het al zou kunnen hebben. zo ben ik ook aan foto's gekomen. en daar was niks aan te zien zou kon ik het bevestigen voor mij zelf dat het daar door kwam. in de tijd dat ik hem heb is het nauwelijks verergert maar zonder ijzers doe ik dus nooit meer maar dat is ook aanbevolen door de dierenarts en hoefsmid.

gr s en s

Stolzie
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:26

ik ben ook alle websites aan het na gaan of er echt niets anders aan te doen is heb tot maandag avond dus als iemand een site weet????? please let me know!!!!!!!!!!


bedankt

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:50


Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:03

www.hoofcare.nl/ ofzo? Van Nassau heeft ook veel ervaring met orthopedisch beslag/bekappen.

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:08

Stolzie, ik zou zeker nog geen zenuwsnede laten doen. Hoefkatrol kan zeer goed verbeterd worden door een kundige smid en rijtechnisch kan er een hoop opgelost worden.

Een paard krijgt geen hoekatrolontsteking door ijzers of blote voeten! Je kunt een paard wel verrijden en daar kan hij het wel van krijgen! Sterker nog, dat is vaak de reden dat een paard kapot gaat. Ik zou idd eens gaan kijken bij AdB. 10 tegen 1 dat hij het oplost.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:14

Oe alle mensen die links plaatsen, pas op, voor je het weet heb je een OW te pakken, wegens spammen. Daarom durf k ze niet te plaatsen.

Van Nassau, Antion de Bodt en Veldman hebben oplossingen voor HKO, ik heb een pb gestuurd met de links.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:17

Afbeelding

Bron: Een paardenleven lang gezond, auteur Dr. H. Strasser, dierenarts

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:15

Isapaardje schreef:

Zelf is mijn pony vaker een ijzer verloren dan een hoefschoen ...Maar ja ik heb ook op maat gemaakte hoefschoenen. Die zitten letterlijk om de hoef gegoten Clown


Dan had jij geen goede hoefsmid.. bij een goede smid, verliest een paard geen ijzers!

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:17

Arabesk schreef:
Oe alle mensen die links plaatsen, pas op, voor je het weet heb je een OW te pakken, wegens spammen. Daarom durf k ze niet te plaatsen.


Ow, mag dat dan niet? Dit is toch geen spam, maar nuttige info waar naar gevraagd wordt?
Tja, ik kan het nu toch niet meer editten.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:22

ShannaY schreef:
Isapaardje schreef:

Zelf is mijn pony vaker een ijzer verloren dan een hoefschoen ...Maar ja ik heb ook op maat gemaakte hoefschoenen. Die zitten letterlijk om de hoef gegoten Clown


Dan had jij geen goede hoefsmid.. bij een goede smid, verliest een paard geen ijzers!


Hoeft niet, als je een paard met slechte kwaliteit hoeven hebt kan een smid daar weinig aan veranderen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:35

knolliepower schreef:
Hoeft niet, als je een paard met slechte kwaliteit hoeven hebt kan een smid daar weinig aan veranderen.


Met ijzers maak je de slechte kwaliteit van de hoeven niet beter. Hoe slechter de kwaliteit, hoe vaker een ijzer verloren zal worden. Tot het punt dat er zelfs geen ijzer meer onder geslagen kan worden omdat er gewoonweg geen hoefwand genoeg meer staat waarin genageld kan worden. Zaak is dus geen of alleen tijdelijk ijzers onder slaan.

dollemina

Berichten: 878
Geregistreerd: 15-08-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:59

opala schreef:
Afbeelding

Bron: Een paardenleven lang gezond, auteur Dr. H. Strasser, dierenarts


WAT EEN RAAR PLAATJE.
Geen enkele goede hoefsmid zal een paard zo bekappen of op ijzers zetten.
Zoals je kunt zien zijn op dit plaatje de verzenen erg hoog.
Dit is niet traditioneel hoor.
Een goede hoefsmid zal een paard ook aan de achterkant wat lager zetten.
Alleen een natuurlijk bekapper zet een hoef extreem laag aan de achterkant.