[discussie] Hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:19

Kijk maar eens goed om je heen, en ja het is inderdaad van hoefsmid tot hoefsmid verschillend. Tussen haakjes: een NB-er zet z'n paard niet extreem laag, laat het paard door middel van het volgen van de zool aangeven hoe hoog of laag het kan, niet extreem, maar zoals het anatomisch bepaald is voor het desbetreffende paard.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:00

Hee allemaal,
Hoefkatrolontsteking heeft met nog veel meer te maken dan alleen (verkeerd) bekappen en/of beslaan. Denk aan overerfelijkheid, overbelasting, te vroeg beginnen met trainen, algehele conditie etc. etc...

Als de ontsteking wordt geconstateerd wordt het paard vaak eerst ijzerloos op het land gezet, onder medicatie, tot de acute ontsteking weg is.
Vervolgens wordt vaak een gepast beslag aangelegd, om verergering te voorkomen. Er zijn verschillende manieren, zoals met hoofpad, eggbars, balkjes etc.

Stolzie, ik hoop dat je een goede beslissing maakt. Want een zenuwsnede is niet zomaar iets.. (dat weet je zelf ook). Als je paard een grote spijker o.i.d. in zijn straal krijgt, zal hij dat niet eens meer voelen. Hij houdt een verdoofd gevoel in de achterste hoefhelft. Misschien is het voor mij makkelijk praten omdat ik niet voor de keuze sta, maar heb je alles al geprobeerd? I.d.d. manier van rijden aanpassen, beslag e.d.?
Veel succes meid groetjes

Stolzie
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:42

hoi sky blue,
ik heb verschillende sites bezocht die mij ook waren aanbevolen in eerdere berichten.nog bedankt van die gene, en heb twee dagen met hem verschillende oefeningen moeten doen bij de dierenarts.
en ik twijfelde heel erg of dit wel de goede beslissing was. heb op www.hoofcare.nl gekeken en vond de informatie die mij geruster stelde en hier stond precies beschreven zoals het bij de dierenarts was gegaan.
mijn paardje is mn alles en ik zal alles voor hem doen om het hem nog naar zijn zin te maken. ik weet ook wat de nadelen zijn, heb met dames van stal ook afgesproken om hem na te kijken dus dat zit wel goed.
en hij zal altijd bloedverdunners moeten blijven slikken om verergering tegen te gaan maar om dat het nauwelijks verslechterd is in de afgelopen tijd dat hij bij mij staat.zal medicatie hem helpen hopelijk oud te worden in zijn kleine paradijsje

ik hoop dat niemand ooit voor deze moeilijke beslissing komt te staan.

morgen is de grote dag ik zie er erg tegen op en ben zenuwachtig.

bedankt voor alle raadgeving van iedereen.
heb bij iedere raad stilgestaan..

groetjes syl en stolie

Stolzie
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:44

oh ja de dieren arts en hoefsmid werekn heel nauw samen en heb ook andere dierenartsen nog opgebeld van Schie in wassernaar en Meursing in Benthuizen. enz en zeggen eigenlijk het zelfde.

gr

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:21

bloedverdunners is het ergste niet daar kan je heel oud mee worden, mens en dier. Het is zelfs goed voor je hart Knipoog

succes

Stolzie
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:57

weet ik dankje ik heb er ook geen problemen mee alleen hij is zo uitgekient en peutert die pillen overal tussen uit dus maar aan de dierenarts of het ook vloeibaar te verkrijgen is.

gr s

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:05

Kun je die pillen niet in een stukje appel stoppen?

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:25

bloedverdunners kun je toch ook als kristallen krijgen? (net suiker)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:22

Ik heb bijna allevier de paarden van de ijzers af. Iones heeft er ruim 12 jaar van zijn leven op gelopen en ik heb ze er ineens af laten halen. Zijn hoeven staan er nu beter bij dan vroeger. Iones heeft slechte knieen omdat daar geen kraakbeen meer zit. Als er ijzers onder zitten, kan het hoefmechanisme zijn werk niet meer doen waardoor er ook geen schokabsorptie meer is in zijn gewrichten (dus ook knieen) erboven. HEt scheelt me scheppen met geld. Alleen Sierra heeft momenteel voor ijzers, maar als de IBOP voorbij is gaan de ijzers eraf.

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:38

Stolzie schreef:
weet ik dankje ik heb er ook geen problemen mee alleen hij is zo uitgekient en peutert die pillen overal tussen uit dus maar aan de dierenarts of het ook vloeibaar te verkrijgen is.

gr s

Mijn pony heeft ook bloedverdunners gehad. Geen idee hoe ik het toen deed. Haha! Je kan ze misschien fijnstammpen en op een broodje appelstroop doen?

Joey_Diamond
Berichten: 344
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:40

de mijne loopt ook op ijzers .. voor en achter .. als ik dat niet zou doen loopt ze heel erg moeilijk ..

ze heeft nu een peesblesure en staat nu alleen maar op de wei .. nu halen we de ijzers eraf omdat ze er anders onderuitgezogen worden in het weiland ..

maar voorderest staat ze altijd op ijzers Haha!

Stolzie
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:27

misschien ook wel een idee kristallen of op brood met stroop
ik ga het navragen thanks

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:20

Poeder, kristallen of vloeibaar laat zich natuurlijk het makkelijkst voeren. Je mengt alles door elkaar en doet er wat water bij. Even laten weken en voila.... een smerige smurrie met daarin het medicijn.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:54

Milo staat zonder hoefijzers. Ik rijd hem voor de kar.
Tessa en Geke staan nog met ijzers. Die rijd ik onder het zadel, maar ze lopen ook voor de kar. Ze staan met ijzers omdat ik de eigenaar nog niet heb weten te overtuigen.

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:27

ik ben van mening dat als een paard geen hoefijzers nodig heefd,je ze er ook niet onder moet laten zetten.

annekeg
Berichten: 114
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Purmerend

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:47

Wij hebben net een paard gekocht dat we al kenden. Hij is een tijd natuurlijk bekapt geweest wat toen heel goed ging. Daarna ging hij naar een handelaar die hem weer op ijzers heeft gezet. Nu zijn we aan het twijfelen tussen natuurlijk bekappen en ijzers. Ik denk dat we eerst maar een gewone hoefsmid laten komen om de voorhoeven wat bij te werken want die zijn ongelijk wat hoogte betreft. gek hé??

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:56

ehj, jullie stonden volgens mij laatst voor de deur bij ons Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:59

als het paard zonder ijzers kan........... lekker zonder ijzers laten dan.

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:02

KiWiKo schreef:
als het paard zonder ijzers kan........... lekker zonder ijzers laten dan.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Onnodig hoefijzers eronder zetten is meer dan alleen geldverspilling.

Zandoo
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: leeerdam

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:03

Mijn pony heeft ijzers voor en achter.. maar hij had achter veeeeeeeeeels te korte hoeven.. Hij krijgt ze zaterdag weer nieuwe en daarna gaan ze er achter miss af..

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:08

KiWiKo schreef:
als het paard zonder ijzers kan........... lekker zonder ijzers laten dan.


Ik sluit mij hier ook volledig bij aan Cool