ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 09:49

Mijn e-pony Remy is zo'n 4 weken terug zijn beide voorijzers verloren. Hij stond toen nog op zijn achterijzers en is eigenlijk gewend om altijd vierkant op ijzers te staan. 1,5 week later zijn ook zijn achterijzers er vanaf gehaald en omdat zijn voeten door de droogte zó versleten waren dat er tijdelijk geen nieuwe ijzers onder konden. Nu loopt hij dus al 3 weken op blote voeten.

Ik doe qua beweging helemaal niks met Remy op het moment; hij staat 24 / 7 op het land waar hij natuurlijk genoeg beweging krijgt. Ik houd zijn hoeven goed in de gaten en verzorg ze extra om te voorkomen dat ze verder slijten en er straks weer geen ijzertje onder kan.

Gisteren heb ik hem even aan de longeerlijn laten draven om eens te kijken of hij iets minder gevoelig zou lopen, maar nog steeds loopt hij niet lekker en erg onregelmatig door zijn gevoelige hoeven. (De bak waarin ik hem longeer is vrij zwaar en zacht overigens.)
Ik had wel gezien dat hij in de kroonrand wat rode vlekken heeft wat hij normaal gesproken niet heeft... Het lijken wel kneuzingen in z'n voeten.

Wat kan ik nu het beste doen ? Van de ene kant denk ik; juist hem af en toe gaan longeren zodat zijn hoeven eraan wennen, er een nog betere doorbloeding komt en minder gevoelig worden, en aan de andere kant wil ik hem ook niet over zijn pijngrens heen laten gaan natuurlijk.

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:52

hii, ik zou contact opnemen met de hoefsmid kijken wat hij erover zegt , sterkte !!!!!

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:42

Nou, wanneer je rode vlekken ziet, zou ik als de duvel de dierenarts erbij halen of een hele goede hoefsmid. Wat jij beschrijft lijkt mij een ernstige zaak. Zeker niet doorgaan met longeren!

Sorry voor alle niet-ijzerfanaten, ik denk dat wanneer je paard aan ijzers gewend is, je hem die ijzers nooit meer af kunt nemen!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 17:47

Het gaat er ook niet om dat ik er geen ijzers meer onder wil, het is puur dat het nu niet kán. Door het droge weer heeft hij zijn voeten zo snel versleten dat hij geen wand meer over heeft waardoor de smid er geen nagels in kan slaan.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:04

lennie schreef:
Sorry voor alle niet-ijzerfanaten, ik denk dat wanneer je paard aan ijzers gewend is, je hem die ijzers nooit meer af kunt nemen!

Als je paard altijd al op ijzers heeft gestaan; zijn over het algemeen idd de hoeven zo slecht geworden dat ze tijden gevoelig blijven lopen. Maar dat wil niet zeggen dat ze er altijd maar onder moeten, als je de oorzaak bestrijd en niet de symptomen verdoezelt is het probleem simpel op te lossen.

TS:
wat heeft de smid gezegt over 'de rode plekken'? Kneuzingen moet je wel voorkomen, laat het paard niet over paden lopen waar steentjes, kiezeltjes, of stukjes hout ofzo liggen. Enkelt vlakke ondergronden. Kijk ook goed zijn wei na.

Als hij wel goed bekapt is loop dan elke dag een klein rondje met hem over vlak en schoon asfalt of beton, elke dag je rondje wat groter. Longeren zou ik even niet doen, iig niet zolang hij nog onregelmatig loopt om overbelasting te voorkomen.

en wat doe je om 'zijn hoeven te verzorgen'?
Vet ze iig níet in! zeker niet met dit weer. Spuit zijn hoeven liever 2x per dag af, of zet ze in een emmer water. verder niet eraan doen; je maakt het waarschijnlijk alleen maar erger.

vergeet niet, gevoelig lopen is eigenlijk een soort voor stadium van bevangenheid. Zijn hoefbeen hangt niet meer stevig in de hoef en drukt daardoor op de zool, dit is voor het paard pijnlijk (zool word immers geplet tussen grond en hoefbeen). Om te zorgen dat het hoefbeen niet verder loskomt, en het straks wel echt bevangenheid is moet de hoefwand kort blijven, anders word deze door het gewicht van het paard naar buiten en dus los van het hoefbeen gedrukt. Zorg ook dat de straal de grond goed raakt; dan groeit de hoef sneller.

persoonlijk zou ik een andere smid nemen, deze legt de ijzers toch niet echt goed onder, anders had dit niet zo erg moeten zijn. Misschien ook een idee om, als de hoef weer sterk genoeg is, er kunststof onder te doen, omdat het genezen nog wel een half jaar kan duren en met een ijzer zal het nooit goed genezen, met kunststof al een stuk meer en dan kan je toch alles doen wat je met ijzers zou kunnen(kalkoenen draaien e.d.).

daandriaan

Berichten: 3218
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Oudesluis

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:14

Ik zou de smid en de da er bij halen. Je weet maar nooit wat het is. Idd eens kijken hoe een andere smid het doet. Misschien zaten zijn spijkertjes er wel verkeerd in dat hij nu pijn heeft aan zijn hoeven.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 21:55

Bedankt voor de reacties ! Lachen

Ten eerste; het ligt niet aan de smid. Remy is bij hem altijd perfect beslagen alleen had ik Remy in januari verkocht. Na een half jaar heb ik hem dus weer terug en is hij 1 of 2 keer bij de mensen waar ik hem dus aan verkocht had beslagen. Die smid bij die mensen heeft hem absoluut verknald.

De reden dat ik hem weer terug op ijzers wil hebben is ten eerste omdat hij het gewend is, ten tweede omdat ik weer veel wil gaan buitenrijden met hem en ten derde om te voorkomen dat zijn hoeven slechter worden. (scheuren en dergelijke door stenen)

Wat ik onder verzorgen versta: ik zet hem bijna dagelijks met al zijn voeten in een emmer water, om ze inderdaad flink vochtig te houden. Daarnaast schaaf ik de hoekjes als er stukjes af zijn door oneffenheden op het land weer rond zodat het niet verder kan slijten. Verder houd ik ze goed schoon.

De smid heeft inderdaad bevestigd dat het kneuzingen zijn. Ik mag hem juist van de smid niet op het asfalt laten lopen om slijtage te voorkomen. Daarnaast is er in de omgeving waar ik met hem sta geen stuk wat echt netjes glad asfalt is. Ik ben dus verplicht om eerst over een stuk asfalt met veel steentjes erin te lopen. Dat probeer ik juist te vermijden.

Bevangenheid heb ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht! Remy staat natuurlijk wel op het land nu en beweegt niet dus heeft wel een buikje... wat zijn de symptomen waar ik op moet letten als hij bevangen zou zijn ?? (glanzende vacht en verder ??)

Kunststof "ijzers"; zou je me svp willen uitleggen waarom het met een kunststof ijzer beter zou genezen dan met een ijzer ??


Ik bel in ieder geval morgenochtend de veearts even, ook op aanraden van de smid. (die heb ik vanavond even gebeld)

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:05

lennie schreef:
Sorry voor alle niet-ijzerfanaten, ik denk dat wanneer je paard aan ijzers gewend is, je hem die ijzers nooit meer af kunt nemen!

Dit is dus niet zo!
Ik ben niet persee anti-ijzers, maar als het zonder kan vind ik dat persoonlijk wel beter. Ik heb een merrie gehad (sinds een tijdje verkocht) die vierkant op ijzers stond toen ze bij mij kwam... waarschijnlijk al een aantal jaren aangezien ze Z2 dressuur heeft gelopen. Na een aantal weken werd het tijd voor de smid en heb ik ze eraf laten halen en nooit meer eronder gedaan. Ze loop nu nog steeds zonder ijzers (ook bij de nieuwe eigenaar).

Dus jouw quote is onzin Ja Uitgezonderd medische gevallen of paarden met extreem gevoelige voeten o.i.d.

ontopic: Er zijn ook ijzers die onder de hoef gelijmd kunnen worden, misschien is dat (een tijdelijke) oplossing?

Anoniem

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:28

VSW --> BEH.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:39

Hum dit probleem heb ik nu ook Boos!

Mn pony heeft altijd op ijzers gestaan !
Ooit geprobeerd om ze er af te laten maar dat ging niet zo goed.

Wegens een peesblesure die ze nu heeft moest ik proberen van de dierenarts om ze er onder van daan te halen.
Ondankt dat ze 28 is vondt de dierenarts dat ik het toch maar moest proberen.
Zo gezegd zo gedaan.

Haar hoeven brokkelen nu zo erg af er zijn zellfs hele stukken uit !
En ze is zo gevoelig niet normaal...
Ze gaat gewoon bijna onderuit !
Echt bizar dat had ik echt niet verwacht !

Jij ook succes verder met je paardje ..... Ach gut

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:48

Maudje schreef:
De reden dat ik hem weer terug op ijzers wil hebben is ten eerste omdat hij het gewend is, ten tweede omdat ik weer veel wil gaan buitenrijden met hem en ten derde om te voorkomen dat zijn hoeven slechter worden. (scheuren en dergelijke door stenen)


1. .. omdat hij het gewend is..?
2. slijtage is geen argument voor ijzers, regelmatig bekappen en veel beweging voorkomen ook overmatige slijtage. Desnoods hoefschoenen.
3. de hoeven zullen juist slechter worden MET ijzers, hiervoor verwijs ik je naar het discussie topic, dit is niet de plek om de discussie ijzer(loos) te houden anders verzanden we weer

Dat je paard nu zo gevoelig loopt zegt iets over de schade die is aangericht door de hoefijzers! Als je je bedenkt dat natuurlijk bekapte paarden blootsvoets over grind kunnen gaan zonder problemen... Gevoelig lopen geeft aan dat er een PROBLEEM is en dat kun je wel bestrijden met ijzers maar NIET oplossen en genezen.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:56

Dat je paard nu zo gevoelig loopt zegt iets over de schade die is aangericht door de hoefijzers!

Hu? dat snap ik niet !!!!
Mijn pony moest altijd op ijzers omdat ze al 28 is en dat niet ten goede kwam van haar beenstand !
Van de dierenarts moest ik proberen om ze eronder vandaan te halen wegens dr peesblessure...
Maar het gaat echt niet... Kijk het nog even aan en anders moesten ze er weer onder van de smid..... Sigaar

Hoe kan dit dan?
Laatst bijgewerkt door mariekie op 27-07-06 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:59

is geen goede ontwikkeling........ denk beter er weer een ijzer onder.

Ik heb mijn meneer van de ijzers afgehaald toen hij bij mij kwam, nog niet een pas onregelmatig gelopen. maar als je paard al 3!! weken niet goed loopt, dan moet er gewoon weer een ijzer onder....... het dier heeft pijn, en iemand met goed fatsoen laat niet een paard met pijn doorlopen.....

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 14:21

Even lezen mensen; er KAN geen ijzer onder op het moment.

Net de veearts gesproken en die adviseert om hem voorlopig even te laten lopen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:23

lekker op het land , of hoefschoenen onder

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: ijzers eraf - na 3 weken nog gevoelig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:28

Kun je er ook niet een ijzer (of kunststof) onder lijmen? Vettec heeft daar producten voor, schijnt best aardig te werken en ik zou het in zo'n geval als het jouwe eens uitproberen. Of het op de langere termijn ook goed werkt weet ik niet, maar voor een acute situatie lijkt het me een goede optie. Paard langdurig met pijn en zoolkneuzingen laten lopen vind ik een groot risico op meer problemen.