Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 13:01

Was benieuwd ofdat jullie dat wel eens doen?
Mijn pony heeft op dit moment door de droogte enorme brokkelhoeven, als ik ze niet af&toe een klein beetje rond vijl aan de onderkant, loopt ze ze dr helemaal af.. Hoefsmid komt om de zoveel tijd het echt goed doen, ik haal er vrij weinig vanaf, vijl het alleen maar rond dat het niet verder brokkelt.. Want alleen invetten helpt niet op dit moment.

Dus, brand maar los Haha!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:22

Invetten helpt helemaal niet, je moet de hoeven regelmatig nat maken en dan niet een beetje nat aan de buitenkant, maar een minuut of 10 in het water laten staan. Dan kan het vocht namelijk intrekken. Eventueel zou je daarna kunnen invetten, maar het heeft niet echt veel nut.
Randjes rond houden is heel goed.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:50

Ik doe dat ook altijd, alleen de randjes bijvijlen en als de hoeven echt te lang worden of de straal er niet meer mooi uit ziet laat ik de smid komen, daar zat de laatste keer 3 maanden tussen!
Ik doe ook nooit invetten, alleen af en toe in een emmer water laten weken. Nog beter is een modderbadje bij de drinkplaats.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:55

Dat is juist heel goed. Het is beter om de hoeven zeer regelmatig bij te houden dan er eens in de zoveel tijd heel veel af te laten halen

Simone_S

Berichten: 218
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:00

Ik weet niet. Ik doe het zelf niet, lijkt me best eng om te doen eigelijk !

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 18:03

okee, ik ben zelf ook niet zo van het invetten.. maar ja, dat werd tegen me gezegt dat ik dat maar moest doen, dus dat is wat ik probeerde.. mjah, dr 10 min in een bak water houden met dr hoef gaat me echt niet lukken.. (ireen is niet zo van het water)

Met irena wordt op het moment niet zo veel gedaan, je merkt het echt aan dr hoeven.. hij komt bij ons ook idd maar om de 3 maanden... Voor judy niet zo'n probleem, die slijten steeds mooier recht af..

@ simone_S; het is niet zo eng hoor, gewoon doen.. niet te veel in een keer, maar een simpel randje is niet zo moeilijk.. Lijkt moeilijker dan het is!
Laatst bijgewerkt door MyrtheJ op 27-07-06 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:03

En als je t scheef doet? of bij de ene hoef iets meer er afhaald dan bij de ander? dan heb je volgens mij wel een probleem.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 18:07

dat zie je toch, & dan vijl je het alsnog recht. ik kijk altijd van alle kanten nog een keer ofdat het gelijk is als ze vierkant staat....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:07

invetten helpt wel, als je het juiste spul gebruikt. Alleen water is niet voldoende, water droogt nl uit (kijk maar naar leer wat nat wordt).
Mijn haflinger heeft in de zomer hoeven om te huilen, op aanraden van de smid ben ik dagelijks manenvet gaan gebruiken (binnen en buitenkant, gewoon op de droge hoef) Ik ben er nu 2 weken mee bezig (daarvoor allemaal andere middeltjes) en het lijkt goed te gaan, de hoef ziet er wat netter uit, en vooral, ze loopt niet meer gevoelig op het harde.
Lenneke_, dat kan je niet zomaar zeggen naar mijn idee. Je moet wel heel goed weten waar je mee bezig bent, je kan er meer aan verkloten dan je zou willen. Nu kan TS wel zeggen dat ze het weet, maar ik denk dat je daar niet zomaar vanuit moet gaan en dus voorzichtig moet zijn met dergelijke uitspraken

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:09

myrtheJ schreef:
dat zie je toch, & dan vijl je het alsnog recht. ik kijk altijd van alle kanten nog een keer ofdat het gelijk is als ze vierkant staat....

en dan ga je perongeluk weer scheef, en dan vijl je het weer recht, en dan ga je per ongeluk weer scheef, en dan heeft ie geen hoef meer over....
Even heel zwart-wit natuurlijk, maar ik denk niet dat je over zulke dingen zo licht moet denken

Simone_S

Berichten: 218
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:12

myrtheJ schreef:
okee, ik ben zelf ook niet zo van het invetten.. maar ja, dat werd tegen me gezegt dat ik dat maar moest doen, dus dat is wat ik probeerde.. mjah, dr 10 min in een bak water houden met dr hoef gaat me echt niet lukken.. (ireen is niet zo van het water)

Met irena wordt op het moment niet zo veel gedaan, je merkt het echt aan dr hoeven.. hij komt bij ons ook idd maar om de 3 maanden... Voor judy niet zo'n probleem, die slijten steeds mooier recht af..

@ simone_S; het is niet zo eng hoor, gewoon doen.. niet te veel in een keer, maar een simpel randje is niet zo moeilijk.. Lijkt moeilijker dan het is!


net zoals je nagels vijlen Haha! ?

Jazzit
Berichten: 296
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Roermond

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:19

Mij is vertelt dat vet water buiten houdt... of binnen... dat is dus afhankelijk van de toestand van je hoef. Droge hoeven zou je dus eerst goed nat moeten maken (en dus écht goed nat), om ze vervolgens in te vetten. Dan houdt het vetlaagje het vocht vast in de hoeven.

Praktischer is het inderdaad als het zonder vet kan, door bijvoorbeeld de bodem rond de drinkplaats nat te houden. Maar met de aanhoudende droogte is dat bij mij in de wei vrij lastig.

Vanavond ga ik mijn pony voor het eerst zelf bijvijlen. Ik heb de cursus hoefbekappen in Deurne gedaan, maar laat eigenlijk altijd de hoefsmid komen. Maar omdat hij een paar weken geleden geweest is, en de hoef nog aan de korte kant is, ga ik zelf de randjes bijvijlen. Zolang je van de onderkant afblijft, en niet teveel wegvijlt kan er eigenlijk weinig misgaan. Gebruik de fijne kant van de vijl als je twijfelt. Je vijlt wat langer, maar het risico dat je teveel eraf vijlt is een stuk kleiner.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:24

Citaat:
mjah, dr 10 min in een bak water houden met dr hoef gaat me echt niet lukken.. (ireen is niet zo van het water)

Gewoon heel rustig opbouwen, zelfs mij is het gelukt.
Ik ben begonnen met de hoef met een spons nat te maken, en nu, na anderhalve week steeds iets meer proberen kan ze met haar hoef in een emmer met een laagje water. Ze is het wel heel gauw zat, dus om een paar minuten vol te maken kriebel of borstel ik haar ondertussen. Dan pikt ze het wel.

Morrie

Berichten: 22328
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:29

kathinka schreef:
En als je t scheef doet? of bij de ene hoef iets meer er afhaald dan bij de ander? dan heb je volgens mij wel een probleem.


dat is wel héél erg knap als je dat kan, dan ben je wel met een hele scherpe vijl erg aan de slag geweest.

ALs je gewoon de haaltjes eraf vijlt en de brokkels glad maakt, zodat er zich geen schimmels in kunnen nestelen, kan je er niets aan verpesten.

Vijlen is zo arbeidsintensief dat je, als je het niet dagelijks doet en het gewend bent, niet eens teveel af kán vijlen, tenzij je een bere-conditie hebt Tong uitsteken Helemaal als de hoeven droog en hard zijn, krijg je er , zelfs met een echte, scherpe,nieuwe hoevenvijl, amper wat af.....

Simone_S

Berichten: 218
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:06

Nou ja gelukkig hoef ik het niet te doen * vind het nog steeds beetje eng Haha! *

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:44

Jazzit schreef:
Mij is vertelt dat vet water buiten houdt... of binnen... dat is dus afhankelijk van de toestand van je hoef. Droge hoeven zou je dus eerst goed nat moeten maken (en dus écht goed nat), om ze vervolgens in te vetten. Dan houdt het vetlaagje het vocht vast in de hoeven.


Dat is mij ook altijd verteld, maar aan de andere kant is het algemeen bekend dat water uitdroogt. Mijn man heeft bijv een extreem droge huid, en die moet echt geen bodylotion o.i.d. op waterbasis (en dat zijn dus heel veel producten) gebruiken, die drogen zijn huid alleen maar verder uit.
Ik heb eerst hoefvocht gebruikt van de paardendrogist, daarvoor moest ik de hoeven ook eerst natmaken.
Ik ben tot nu toe veel beter te spreken over het manen vet (wat ik dus op een droge hoef smeer)

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:50

Huid droogt idd uit van (heet) water, hoeven niet. De huid maakt ook zelf een vetlaagje, hoeven niet.

Het beste is nog om je paard elke dag even in de modder te laten lopen en de hoeven dan niet uit te krabben. Het modder blijft dan in de hoef waardoor de hoef vocht uit de modder kan trekken. Als de modder helemaal droog is valt het er vanzelf uit en kan er weer nieuwe modder in.

Als je paard op stal staat kan je ook beter zand en modder in de hoeven laten zitten. Strooisel trekt vocht uit de hoeven. Als de hoeven buiten veel vocht op kunnen nemen en binnen wordt het er vrij snel weer uit getrokken kan de hoef het op een gegeven moment niet meer aan waardoor hij gaat scheuren .
Laat je de modder erin zitten dat trekt het strooisel eerst het vocht uit de modder ipv uit de hoef.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:07

myrtheJ schreef:
mjah, dr 10 min in een bak water houden met dr hoef gaat me echt niet lukken.. (ireen is niet zo van het water)

Wij hebben op onze stal geen echte spuitplaats, maar doen het gewoon in het zand. Daar iedereen dat doet, heb je heel snel een modderpoeltje onder je paard en staat het netjes in de modder zolang je ermee bezig bent. Maakt niet uit of je het hele paard afspuit of alleen de benen, als je er maar vooral alle tijd voor neemt Haha!

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:14

Vraag aan je smid of hij een oude rasp voor je heeft. Hij heeft er vast nog wel een liggen die voor hem te bot is en goed genoeg voor jou.
Zet de hoef op een blok hout en vijl de scherpe randen er af, dan verander je niets aan de stand, maar de hoeven zien er weer netjes uit en scheuren minder in. Niet dat je daarmee veel bespaard op hoefsmidkosten.

Morrie

Berichten: 22328
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:17

en nog een tip: trek (tuin)handschoenen aan als je voor het eerst met een vijl aan de slag gaat, zo'n ding is groter dan je denkt en je moet er echt handigheid in krijgen *ervaring*

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:47

Morrie schreef:
en nog een tip: trek (tuin)handschoenen aan als je voor het eerst met een vijl aan de slag gaat, zo'n ding is groter dan je denkt en je moet er echt handigheid in krijgen *ervaring*


en niet proberen je eigen arm te vijlen want dat mag je 4 tetanus spuiten halen Cool

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 10:50

serieus? jeetje, 4 van die verrotte spuiten in je kont Clown

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:18

Wij doen het ook wel eens als t echt nodig is.. (zelden)

Brammetje16
Berichten: 6284
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:24

ik deed het vroeger bij brametje ook wel eens, bij surprise heb ik het nog nooit gedaan, maar denk dat ik dat wel eens ga proberen want de hoeven hebben een een paar scheurtjes.

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Zelf hoeven bijvijlen als ze beginnen te brokkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:43

Arabesk schreef:
Morrie schreef:
en nog een tip: trek (tuin)handschoenen aan als je voor het eerst met een vijl aan de slag gaat, zo'n ding is groter dan je denkt en je moet er echt handigheid in krijgen *ervaring*


en niet proberen je eigen arm te vijlen want dat mag je 4 tetanus spuiten halen Cool


Heb toevallig gister per ongeluk een stukje van mn duim gevijld, begin nu toch wel bang te worden Clown