Stuk hoef lijkt los te laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 11:49

Ja het lijkt me ook niet stevig vast zitten idd!
Maar hebben ze dat stuk niet nodig om op te lopen, zou zn been dan niet teveel naar binnen omknikken?
Ik hoop dat de hoef snel weer bijgroeit.
Zou biotine bijvoeren helpen?

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:59

Ik heb geen ervaring met biotine voeren, maar heb gelezen dat het wel even duurt voor het aanslaat en dat je het over een langere periode moet voeren...
Vind je het goed als ik even iemand hier naar je topic verwijs voor advies?

Morrie

Berichten: 22332
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:07

als je iets wil geven dat op korte termijn werkt, zou je aan Kerabolkunnen denken, geweldig middel bevorderd hoefgroei en het hoorn wordt sterk en elastisch....

*lijk wel een reclamesportje*

het is vloeibaar, je doet het door het voer.

bijkomend verschijnsel is dat mijn paard een hele mooie vacht en staart/manen kreeg...... weet niet of dat altijd zo is

Ik voerde al 3 jaar biotine bij maar het had nit het gewenste effect, Kerabol wel dus

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 13:12

Kinke, tuurlijk vind ik dat goed, alle advies is welkom Haha!

Bedankt Morrie, dat klinkt heel goed!
Zou dat ook in de ruitersport winkel te koop zijn? En anders bestel ik t straks via internet Lachen
Doe je lang met zo'n fles? Tis best duur zie ik, maar als t goed werkt wil ik dat zeker proberen!

Morrie

Berichten: 22332
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:38

ik heb het nog nooit in de ruitersportzaak gezien, maar ik kom daar bijna nooit.
Ik heb 4 maanden met een fles gedaan, je kan het via de dop heel goed doseren, dus je verspilt geen druppel.

Als ik mijn paard onder de spuit zetm, is het net alsof ik een regenpak sta nat te spuiten, zo waterafstotend is z'n vacht ervan geworden Haha!

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:39

hey miek!
die scheuren kunnen toch door het warme weer komen. Een stalgenoot van me heeft dat ook nu deze zomer en ze heeft het paard al járen. Dit was voor haar de eerste keer.
De smid kon er niet veel aan doen. ze heeft nu een dunner ijzertje eronder zitten en ze moet de hoeven 30min. in het water zetten (per hoef). Ik hoop dat het snel over is bij mysticje Ja

(die oude hoefsmid wat je zei, is dat henri??)

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 13:50

Oh 4 maanden dat is wel n hele tijd, dan ga ik t wel halen Lachen
Mystic zn vacht glanst ook heel erg, ik voer altijd lijnzaadolie bij, maar zn hoeven groeien maar langzaam, hopelijk werkt t snel!

He Marijke, ja de scheuren zijn idd van het droge weer, ik heb Mystic nu 2 jaar, en t is de eerste keer dat ie t heeft.
Een ijzer zet ik er liever niet onder, dat zou ik echt alleen als laatste redmiddel gebruiken. En inderdaad goed nat houden doe ik wel. Mystic is gelukkig wel zo'n sul die lekker blijft staan in twee emmers tegelijk Haha!
We hebben inderdaad Henri gehad, die heeft nu n dubbele hernia gehad.. Nu hebben we Maurice, maar die was dus op vakantie, en nu kwam ene Debeije of zoiets.. Uit Spaubeek..

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:09

Ik meen de laatste keer gezien te hebben dat mijn hoefsmid kerabol verkoopt. Hij heeft een webwinkel waar je het online kunt bestellen http://www.kaval.nl

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 18:12

Dat is inderdaad de site die morrie ook al gaf, dank je Lachen

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:08

je smid heeft gelijk als hij zegt dat het met bekappen op te lossen is. alleen had hij wel wat meer mogen doen dan alleen maar een hap eruit knippen. de hoeven van je paard zijn wel aan ee bekapbeurt toe. ik zie op de foto wat dood zoolmateriaal en wat lange steunsels. de hoefwand kan volgens mij ook ingekort en afgerond worden wat verder scheuren voorkomt.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:31

gam heeft dit soort dingetjes ook wel eens, ik vijl ze zelf bij. Lachen en idd ik had dat puntje ook rond gevijld, dit vraagt om nog meer brokkeltjes, scheurtjes.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 22:39

Ja je hebt gelijk jackie, hij had zeker even de hoeven helemaal kunnen bekappen, maar hij dacht er zo 'gemakkelijk' over dat ik bang ben dat ie de hele hoef dan ook maar 'even snel' zou bekappen. Dus ik wacht liever tot mijn eigen smid weer terug is van vakantie, dan kan die em weer goed bekappen..

Toch vind ik dat die het ook niet echt perfect doet, hij is vier weken geleden nog geweest. Helaas heel moeilijk om een goede smid te vinden hier in de buurt. Ik heb er zelfs nog nooit een gehad die bijvoorbeeld kijkt hoe mijn paard op zn voeten staat (zn sokken optilt bv) of een stukje ermee loopt..

Het is wel zo dat ik nu een weekje niet meer op het asfalt heb gereden, normaal doe ik dat regelmatig, even draven, en dan slijt de zool ook weer wat en ziet het er weer wat netter uit.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:34

MysticTinker schreef:
Oke bedankt, ik hoop dat t inderdaad zoiets is. Ik doe zowiezo elke week de toon bijvijlen, dus een beetje meer vijlen moet geen probleem zijn.


Misschien daarom.. het gedeelte waar de scheur zit ziet er langer uit dan de rest van de voet. Op een gegeven moment 'klapt' dat opzij en gaat het scheuren.. Maar goed je ziet dit inderdaad vaker bij tinkers, Friezen en andere sobere paarden.
Je smid heeft het goed opgelost. Hij had het nog meer weg kunnen halen, maar dit is al effectief. Ga niet te veel vijlen, want dan maak je de wand dunner (=zwakker). Succes!

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 14:47

Oke bedankt Lachen
Ik ga zowiezo niet te veel vijlen, zeker niet de wand dunner vijlen, ik heb alleen dan stukje wat uitsteekt een beetje rond gevijld zodat hij nergens achter kan blijven hangen daarmee..

Mijn smid doet eigenlijk ook alleen de toon bijwerken, aan de zijkanten doet hij eigenlijk nooit iets. Hij knipt er een stukje vanaf van onderen, maar het vijlen doet hij alleen bij de toon.

Ik kreeg nu de tip om kwartierboogjes toe te passen. Dat is eigenlijk bij de scheur de hoef iets hoger vijlen zodat er daar geen druk op staat en dus ook de hoef niet zo breed wordt op dat punt.
Dus dat heb ik uitgeprint en ik ga aan de hoefsmid vragen wat hij daar van vind.

Whis_Serada

Berichten: 6004
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: delft

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:16


8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 10:07

Ik heb eens gekeken, bedankt voor de link, maar er staat niets over de scheur zoals mijn paard em heeft.

Whis_Serada

Berichten: 6004
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: delft

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:10

jawel hoor ik zal het eens voor je op zoeken er staan foto's waar mee het begint(zoals jou scheur)

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 10:38

Oke ik ben benieuwd

De scheur is trouwens niet meer verder gegaan, ik heb de hoeven goed natgehouden en dat stukje hoef een beetje rondgevijld, hopelijk groeit het snel eruit.

Gisteren is de fles Kerabol binnengekomen Haha! Nu maar hopen dat t snel werkt!

Whis_Serada

Berichten: 6004
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: delft

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:48


8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 11:06

Ahja idd, bedankt Lachen
Maar zij willen alles oplossen door er ijzers onder te timmeren, ben ik zelf niet zo voor. Als ze er dan weer onderuit gaan begint t weer opnieuw.. Ik ga t met kwartierboogjes proberen, dat lijkt me beter Lachen

Morrie

Berichten: 22332
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:09

Citaat:
Gisteren is de fles Kerabol binnengekomen Nu maar hopen dat t snel werkt!


als 't niet werkt, krijgt je paard in ieder geval onwijs mooie vacht en manen Clown

ik was een weekje gestopt omdat de fles leeg was, ben van de week weer begonnen en zie nu het verschil alweer. Bij mijn paard werkt het dus perfect!

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 11:17

Waaw dat klinkt heel goed Haha!
Zeg weet je misschien of ik ook nog lijnzaad erbij kan voeren of zou dat teveel worden? Ik geef daar meestal elke dag een klein scheutje van om verstoppingen te voorkomen, en hij vind t heel lekker Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22332
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:21

ik geef dagelijks een scheutje lijnaadolie erbij, doe ik al jaren, ben te lui om lijnzaad te koken

Ik meet alles door wat ik voer en dan ook nog eens de combinatie van het gemengde prutje, zo weet ik zeker dat ik niets geef wat niet goed voor hem is

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 11:27

Oke das fijn, dat weet ik iig dat t geen kwaad kan!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Stuk hoef lijkt los te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:00

els hoe zit dat met die dosering van kerabol? een liter flesje is best prijzig zag ik.