dik spronggewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 16:30

Vanmorgen ontzekte ik bij mijn paard dat ze aan de binnekant van het spronggewricht een lichte zwelling heeft. Het voelt niet warm aan, alleen wel netalsof er een hoop vocht in zit. Ook heb ik met haar op harde ondergrond gedraafd en gestapt maar ze is er niet kreupel van.

Wel heb ik al gekoeld en osmonds witte olie er op gedaan ( is een paardenmiddel).

Ik heb nog geen dierenmarts gebeld omdat het mij niet dringend lijks ( geen kreupelheid) En a.s donderdag komt de DA toch voor de jaarlijkse enting.

Aan dit been heeft ze ook een piephak, wat ze al een hele tijd heeft maar geen hinder van heeft, kan dat met elkaar te maken hebben?

iemand tips wat het zou kunnen zijn of wat ik nog meer kan doen tot5 de tijd dat de DA komt?

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:58

is het echt ineens gekomen...of misschien altijd al gehad en is het niet opgevallen...? Bij mijn paard is het ook wat dikker als bij het andere been....maar is niet erg als ze idd nmaar niet kreupel lopen.....gewoon vocht denk ik..soort gal zeg maar weet niet op die piephak ermee te maken heeft....

Zandruiter
Berichten: 94
Geregistreerd: 29-07-06

Re: dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 00:55

In de wei naast de mijne loopt een Friese tweejarige hengst met een enorm spronggewricht. Ik ben laatst even gaan kijken en kon er ook aan zitten met de handen. Het is niet hard, voelt meer als vocht en het is ook niet warm. De eigenaar heeft er bij mijn weten geen dierenarts bijgehaald en de eigenaar zei dat hij het eerst niet had. Ik heb gezien dat het paard wel een beetje onregelmatig loopt maar echt kreupel is hij niet. Hij heeft het al een jaar denk ik. Wat kan dit zijn? Ik heb er vaak genoeg op gehamerd dat die man er naar moet laten kijken. Een piephak is het niet want ik weet wel hoe dat eruit ziet.

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 11:41

Ik heb gister ff mijn boeken nagepluisd en volgens mij is het bolspat, dat komt overeen met een piephak, en is meestal blijvend. Ik heb vandaag weer gewoon gereden maar ze heeft er geen last van. Wel balen dat het blijvend is, alhoewel het wel minder kan worden, de piephak is ook minder geworden.

Wel steigert ze veel in de bak naar de bomen om blaadjes te pakken ( ik heb helaas niet zoveel wei dat ik ze er de hele dag in kan doen)
Zelf denk ik dat het daardoor komt.

En volgens mij is het idd ineens gekomen, het is mij in ieder geval nog nooit eerder opgevallen.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 01:06

het kan spat zijn, maar ook OCD, ik zou toch even een foto laten maken.
Het is toch een vorm van irritatie die erger kan worden tot zelfs blijvende kreupelheid.

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 11:22

Donderdag komt de dierenarts dus dan vraag ik het meteen. OCd is ze al eens op getest en dat had ze toen ook, in lichte mate, maar dat is alweer 3 jaar geleden.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:37

OCD gaat niet over. Het kan dus zijn dat het fragment niet ingekapseld is en gaat zwerven.
Mogelijk dat daardoor de overvulling door ontstaat.
Tijd voor weer een foto ?

Succes