Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:58

Hoe is het gegaan vandaag? Wat zei de smid? Ach gut

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:37

Hij wil eerst samen met de DA de foto's bekijken...

aan haar hoef te zien is het niet mogelijk wat de DA zegt...

Afbeelding

Dit zal er elke keer afmoeten...

Zo ziet het er heel anders uit dan op de rontge foto's Knipoog



Bedankt voor de berichtje's, erg fijn. Doet me goed Bloos

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:42

maar als je dat eraf doe, dan zit je toch in het leven, of niet?

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:46

ik geloof dat de smid niet helemaal snapt wat de dierenarts bedoeld. zo kan het inderdaad niet. dan zaag je namelijk dwars door het hoefbeen heen.

de DA bedoeld dat de teen teruggebracht moet worden tot aan de witte lijn, misschien wel tot aan de rand van de zool, maar wel verticaal (dus vanaf de bovenkant) , niet horizontaal zoals de rode lijnen het laten zien.

vervolgens moeten de verzenen zo ingekort/teruggebracht worden dat het hoefbeen weer parallel met de grond komt te liggen. er mag ABSOLUUT NIKS van de zool afgehaald worden voor de punt van de straal. anders maak je de zool daar nog dunner. die is daar vast al dun genoeg.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:58

Afbeelding
zo dus (rozige lijn)?
en als ik het goed snap zou de voorkant van de hoef uiteindelijk de groene lijn moeten volgen?

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 22:23

@Duhelo: Ja idd, de bedoeling is dat de hoef weer recht komt.

de rode lijn die ik getekend heb, zit echt tussen de 2 en 3de nagel in, dit is dus wat mijn DA bedoeld Knipoog

Volgends de foto's is het stuk 'leeg' het klinkt ook hol als er op klopt...

Ik weet het allemaal niet meer, helaas te weinig verstand van hoeven Bloos

Ik heb van de week samen met de vorige eigenaar ( goede kennissen van mij ) een heel gesprek gehad, en we gaan samen kijken of we hier aan gaan beginnen... ze is met 3 jarige leeftijd gekocht door vorige eigenaar, met nog slechter hoeven dan nu. al ongeveer 10 jaar zijn we bezig met haar hoeven, pas nu sins april is ze van mij, en omdat ik dacht meschien dat er een oplossing was, wou ik haar op de foto hebben...

1,5 jaar pijn vinden wij te veel, helaas zullen wij deze merrie waarschijnlijk moeten laten gaan... ze loopt nu erg kreupel, ondanks dat ze nu al op pijnstillers staat... ze heeft nu al te veel pijn... ze straalt niet meer... ze staat maar in haar landje, mag niet meer op stal, mag geen gras, mag geen krachtvoer of iets anders eten dan alleen maar hooi...

Een paard met zo veel beperkingen en zo veel pijn... en eigelijk een eindeloos uitzicht...

moeten we eerlijk zijn...



Maar we staan nog altijd open voor iedeen en hulp,

Erg lief van jullie dat er zo super word mee gedacht, dit doet mij zeer goed

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:25

Afbeelding

de dunne blauwe lijn op de foto volgt ongeveer de ligging van het hoefbeen volgens de röntgenfoto. langs de dikke groene lijn aan de toonkant moet de hoef ingekort worden. vervolgens moeten de verzenen verlaagd worden langs de onderste groene lijn.

dit is mijn eerste poging met lijntjes tekenen/foto bewerken. neem me niet kwalijk als ik nog niet zo perfekt ben.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:35

amigootje, als je paard goed bekapt wordt zal ze geen anderhalf jaar pijn lijden. ze heeft nu pijn omdat de toonrand van het hoefbeen in de zool drukt, die volgens mij zowiezo al erg dun is. als het hoefbeen zoveel mogelijk weer in de goede stand gezet wordt is de pijn duidelijk minder. verder klinkt de voorkant hol omdat de witte lijn daar uitgerekt is en waarschijnlijk van zeer slechte kwaliteit is. door het beslag wat er nu onder zit word ze gedwongen om over de toonwand af te rollen. daardoor komen trekkrachten op de witte lijn wat erg pijnlijk is voor haar.

als je wilt kan ik je de telefoonnummer van mijn bekapster geven, die graag samen wil werken met je dierenarts om je paard weer beter te krijgen.

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 22:41

Afbeelding

de rode lijn in deze foto is haar buitenkant van haar hoef ( hoe noem ik dat ?! )

De blauwe lijn is haar hoefbeen

En het roze zou er elke keer afmoeten !


{EDIT} Haar hool is idd erg dun...

Het moet geen toeval geweest zijn dat jij zoveel regeerd in mijn topic, het paard waarom het gaat heet Jacky Haha!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:54

toeval bestaat niet. Jackie is de naam van de dochter van mijn ex-hoefbevangen merrie Knipoog .

dat bedoel ik ook. de "neus" van de hoef inkorten tot aan de roze lijn. dat doe je een keer radikaal en daarna hoef je het alleen nog bij te houden. wel moeten tegelijk ook de verzenen aangepakt worden, zodat de achterkant van het hoefbeen weer richting grond gaat. die is nu te hoog. dus bij elke hoefbewerking laat je de achterkant wat zakken en werk je de voorkant van de hoef weer bij.
meestal is het hoofdzakelijk werk aan de achterkant, omdat de voorkant niet zo hard groeit.

de hoefbewerking tot nu toe is allesbehalve deskundig te noemen.

bij welke kliniek ben je geweest met je paard?

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 22:56


jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:28

hebben ze ook een hoefsmid waar ze me samen werken? kan op de site niks daarover vinden.

ik heb hier http://www.mijnalbum.nl/Album=MVDEUQ6U

een artikel ingescand uit de tijdschrift Perfect Horse. als je de foto's van het artikel opent kun je nog een keer in het venster klikken om te vergroten.

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 23:30

Ze werken niet samen, ik moet dat met mijn eigen DA doen !!

Ik heb sins een korte tijd een nieuwe smid, die heeft haar nu 1 keer beslagen..

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:07

jackie schreef:
amigootje, als je paard goed bekapt wordt zal ze geen anderhalf jaar pijn lijden. ze heeft nu pijn omdat de toonrand van het hoefbeen in de zool drukt, die volgens mij zowiezo al erg dun is. als het hoefbeen zoveel mogelijk weer in de goede stand gezet wordt is de pijn duidelijk minder. verder klinkt de voorkant hol omdat de witte lijn daar uitgerekt is en waarschijnlijk van zeer slechte kwaliteit is. door het beslag wat er nu onder zit word ze gedwongen om over de toonwand af te rollen. daardoor komen trekkrachten op de witte lijn wat erg pijnlijk is voor haar.

als je wilt kan ik je de telefoonnummer van mijn bekapster geven, die graag samen wil werken met je dierenarts om je paard weer beter te krijgen.


Ik sluit me helemaal bij Jackie aan, als je je paard nog een kans wil geven laat het dan door deze bekapster doen.

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 19:45

Wie is dat ?!

Op wat voor manier werkt ze ?! Geen NB er ?!

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:59

Annette Nielsen, wel een NB-er, maar dan iemand die opgeleid is in Amerika en werkt volgens de AANHCP richtlijnen en dus constant bijgeschoold wordt.
Of misschien kun je een soort samenwerking regelen tussen DA, hoefsmid en NB?
Jackie zal je ongetwijfeld veel meer kunnen vertellen, ik heb wel ervaring met hoefbevangenheid maar niet in deze mate.
Ik wens je heel veel succes en ik kan me voorstellen dat het om moedeloos van te worden is en het is echt verschrikkelijk om je paard te zien lijden.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:06

amigootje schreef:
Wie is dat ?!

Op wat voor manier werkt ze ?! Geen NB er ?!


ik stuur je even een PB

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 20:24

Ik wacht je PB even af !!

@Kinke: Het is idd moedeloos, zoals ik haar vandaag aantrof, ze wou geen stap zetten, toch deed ze een paar passen richting mij toen ze me zag Verdrietig

Ik ga volgende week op 'vakantie' ik moet helaas mee... daar zie ik ook tegen op Verdrietig

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:54


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:28

amigootje schreef:
Ik wacht je PB even af !!

@Kinke: Het is idd moedeloos, zoals ik haar vandaag aantrof, ze wou geen stap zetten, toch deed ze een paar passen richting mij toen ze me zag Verdrietig

Ik ga volgende week op 'vakantie' ik moet helaas mee... daar zie ik ook tegen op Verdrietig


Houd moed!
Zoals Jackie en Kinke ook al zeggen het komt echt goed!

Kan me goed voorstellen dat je niet met een lekker gevoel op vakantie gaat, dat is heel vervelend Ach gut

amigootje

Berichten: 2394
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:33

Dankjullie wel voor alle berichtje's en het meedenken !!

Erg fijn Ach gut

Na overleg gehad te hebben met 2 verschillende hoefsmeden, hebben ze allemaal niet echt een postief beeld er van, ze denken niet dat is de juiste oplossing voor haar is, omdat haar zool zo dun is, en waarschijnlijk ook het hoefbeen ( door de erge kanteling) nooit meer helemaal goed komt...

We willen een secion opintion ( schrijf je dat zo ?!) Daar voor willen we naar Drs. Hofland, Dierenarts is Bodengraven toe.

Ik ga morgen ochtend vroeg weg, (helaas op vakantie) en als ik terug ben ga ik een afspraak maken daar...

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:22

succes. deze dierenarts is overigens erg te spreken over Natural Balance. bekapprincipes van Natural Balance zijn dezelfde als van natuurlijk bekappen.

een gekanteld hoefbeen kan wel weer goedkomen als er op de juiste manier bekapt wordt. de witte lijn gaat niet weer krimpen. hoefbeen moet in de goeie stand gebracht worden en dan groeit er vanaf de kroonrand een nieuwe hoef aan vast. als een hoefsmid zegt dat dat niet mogelijk is dan is hij niet goed geïnformeerd. je moet het zien als een nagel aan je vinger die je kwijt bent geraakt. er groeit toch ook weer een nieuwe aan je vinger vast, mits je niet je hele vingertopje kwijt bent.

ik zie dat je meeleest op het dunne zolentopic. een dunne zool wordt over het algemeen veroorzaakt door er teveel in te snijden. als dat niet meer gebeurd, wordt de zool weer dikker. het is wel belangrijk, dat de hoefwand niet langer wordt dan 1-2 mm boven de zool.

het probleem met beslag is dat dit te lang blijft zitten en de hoefwand vaak veel langer wordt. paard wordt dan gedwongen op de wand te lopen. die buigt onder het gewicht van het paard en trekt de witte lijn kapot. precies wat er bij jouw paard gebeurd is.

omdat de witte lijn niet meer functioneel is kan het hoefbeen makkelijk kantelen.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:06

amigootje, stuur anders eens een pb-tje naar isapaardje, haar pony had ook een verzakt hoefbeen en ze heeft de nodige ervaring hiermee (en horrorfoto's ter vergelijking)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:39

Isapaardje meld zich Clown

Hier een foto van hoe mijn vorige hoefsmid het dacht op te lossen toen mijn pony een gezakt hoefbeen had ... Teen is er rigoreus afgevijld (je kijkt op de witte lijn). Verzenen hadden nog lager gemogen is mijn mening.

Afbeelding

Deze actie werd niet door iedere hoefsmid goedgekeurd. Ook niet door iedere paardeneigenaar en eigenlijk heb ik er zelf ook altijd mijn vraagtekens bij gezet.

Feit is wel dat ze, toen ik later nog eens foto's heb laten maken, een weer recht zittend hoefbeen had. Nu heeft de pony inmiddels hoefschoenen aan voor kar en verder loopt ze gewoon zonder ijzers door het leven.

Toch blijf ik van mening dat dit ook zonder ijzers had kunnen worden opgelost.

Ander verhaal over pony Wendy:
vorig jaar raakte een van de huifbedpony's bevangen. Door langdurig verkeerd bekappen, maar ook door de medicijnen die ze had ivm een longontsteking. Zij had een braam aan het hoefbeen (zgn. hoedenrand) en een verticaal gezakt hoefbeen (soort sincker). Ze was ziek, heel erg ziek. Over de 40 koorts, dat dagen aan een stuk. Kon nauwelijks op haar benen staan (4 hoeven). Toch met schoenen aan gaan lopen, in de stapmolen soms zelfs op standje heel langzaam. Een open stalletje met modder uitloop. Dikke dekens ivm de longontsteking. Het was triest om te zien. Maarrrrr ... ze heeft het gered. Nu na een jaar intensief (natuurlijk) bekappen icm hoefschoenen heeft ze weer keurige hoeven gekregen. Wel krijgt ze vitamines en biotine bijgevoerd. Haar bevangenheid is wel chronisch want die braam krijg je niet van het hoefbeen af. Maar aan de buitenkant zie je er niet veel meer van. Ze loopt zelfs op blote voeten (in stap) voor de kar op de harde weg. Ze wordt niet meer bereden, maar wel iedere maandag nog een paar uur ingespannen onder het huifbed.

Hierbij een foto van hoe haar hoef toen was (heb nu nog geen foto's van haar "nieuwe" hoeven)

Afbeelding

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Ervaring gezocht: paard chronische Hoefbevangen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:58

@isapaardje, zijn er röntgenfoto's van die hoeven? het hoefbeentje in die hoef moet vreselijk gekanteld zijn.