Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blend
Berichten: 278
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Rotterdam

Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 03:11

Vandaag is mijn paard bekapt door een nieuwe hoefsmid en hij ontdekte een beginnende rotstraal in de Middelste straalgroef, een heel klein plekje.
Dit is inderdaad een plekje wat bijna helemaal dicht gegroeid was en waar ik op het laatst met mijn hoevenkrabber niet meer bij kon komen.
Niks ernstigs volgens hem.
Op mijn vraag hoe ik nu verder moest met behandelen zei hij dat ik het goed moest schoonmaken, dus uitborstelen met water en betadine en dan teren. Óf ik kon er na het uitborstelen een watje in duwen met azijn (en deze er na 3 dagen weer uithalen en herhalen indien nodig).

Nou heb ik even de zoekfuncie gebruikt en teren word juist hier op bokt eigenlijk afgeraden, maar een watje met azijn heb ik nog niemand over gehoord.
Dussé iemand hier een idee over??

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:26

Bij rotstraal is teren niet verkeerd, hoor. Van die azijn had ik nog nooit gehoord, ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:30

Teren sluit de hoef af en de bacterieen vinden dit geweldig dus word de rotstaal erger dit werd mij ook door de DA gezegd.
Ik heb van de DA een potje gehad met paars spul erin en dat moest er iedere dag opgesmeerd worden, rotstaal was hierdoor snel weg.
Azijn heb ik ook nog nooit van gehoord.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:39

Ik ben ook niet voor het teren, om dezelfde reden die hier boven aangegeven wordt.
Het paarse medicijn waar deschels het overheeft ken ik ook en dat werkt goed! Verder kan je volgens mij ook bleekmiddel gebruiken.

Ik vind een watje met azijn drie dagen in een hoef laten zitten nogal vreemd, alleen. Maar wie weet werkt het perfect!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:01

Heb wel eens gehoord dat je het kan behandelen met 1 deel azijn en 1 deel dettol. Dan met een watje erin. Dit moet je dan wel iedere dag verversen. Was een tip van een hoefsmid.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:43

Niet teren! Ons vorig paard had dit ook, en toen hebben we betadine erin gedaan en niet meer in de modderige of natte wei. Het is helemaal opgedroofd dan.

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:57

Mijn paard is ook gevoelig voor rotstraal en mijn veearts adviseert altijd ctc spray. Dit is een blauwe spray die ontsmet en is alleen verkrijgbaar via de veearts of kliniek. Busje kost rond de euro 13. Werkt bij mijn paard goed.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:33

Azijn voor behandeling van hoefzweer heb ik nog niet gehoord, maar het zou kunnen, ben geen vakman. Mijn smid adviseerde de laatste keer Chloroform....

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:35

Heb hetzelfde probleem alleen is de rotstraal al erger geworden. Je moet er Egyptische zalf van de apotheker opsmeren. Duur goedje maar werkt supper! Je mag idd niet teren of vetten als de hoeven nat of vochtig zijn. Dan dringt het vocht in de hoef omdat het niet wegkan vanwege de vettigheid, daardoor "rot" de hoef of straal.

Blend
Berichten: 278
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 13:56

Bedankt alvast voor de antwooden tot nu toe!

Teren was ik al niet van plan, ben bang dat ik daar meer kwaad mee doe als goed...
Maar ik opende dit topic eigenlijk meer voor het azijn verhaal, want hier had ik echt nog nooit van gehoord.
En was ook eigenlijk wel benieuwd naar de werking van azijn in een rottende plek Verward

Kyona schreef:
Heb wel eens gehoord dat je het kan behandelen met 1 deel azijn en 1 deel dettol. Dan met een watje erin. Dit moet je dan wel iedere dag verversen. Was een tip van een hoefsmid.


Kijk vermengen met dettol klinkt dan al veel logischer, dettol ontsmet en dood bacteriën. Máár wat doet die azijn dan???? Blond
Ik heb dettol staan en azijn ook, misschien dat ik maar eens een poging waag. Alleen lijkt het mij inderdaad wel dat het elke dag verschoont moet worden.

Beeker

Berichten: 504
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:06

Kzal ook voor de egyptische zalf gaan. Je kan dat bijna overal kopen en dat werkt idd echt super. Je ziet bijna gelijk resultaat.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:30

Ja dat hebben we ook met succes gebruikt, die zalf Lachen

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 00:43

Egyptische zalf is een fijn middeltje tegen rotstraal. En dat ruikt naar azijn. Haha!

Palhaço

Berichten: 1587
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 00:58

wat echt héél goed helpt is ctc spray!!! mijn paard had het erg en de hoefsmid sneed veel gleufjes weg toen zag het er niet mooi glad uit.. toen spoten we ctc spray er telkens op en de straal werd mooi hard en weg was de rotstraal!!!
echt super goed!! echt om te proberen!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 03:21

Ik denk dat de azijn het rotten tegengaat.
In azijn zit zuur, dus dan kan je zorgen dat de wond niet 'bederft', niet verder gaat. Net zoals je eten in zuur kan stoppen zodat het niet bederft. Maar dat is alleen wat ik denk...

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:14

Gewoon hoef even goed uitborstelen en dan 3 dagen blauwspray/ ctcspray erop, klaar. Niet zelf gaan dokteren! en niet in een natte stal.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:56

Gewoon losse delen wegsnijden helpt al genoeg of indien je perse wilt ontsmetten:jodiumtinctuur droogt het uit

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:30

egyptische zalf werkt prima tegen rotstraal, na het bekappen een watje met zalf in de opening drukken, elke dag even verschonen.

teren helpt alleen als je paard net bekapt is, daarna maakt het de hoef alleen maar onnodig hard.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:38

blauwspray/ctc spray raadde zowel dierenarts als hoefsmid ons aan. Het heeft ook goed geholpen. Voetje op tillen, spuiten en gooi maar weer los.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:41

Egyptische zalf kan misschien wel goed werken maar dat mag je maar 5dagen gebruiken Haha!

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:48

Citaat:
Egyptische zalf kan misschien wel goed werken maar dat mag je maar 5dagen gebruiken


als het goed is heb je het dan al aardig onder controle Knipoog
heeft je paard regelmatig last van rotstraal, de behandeling na elke bekapbeurt even herhalen. sommige paarden zijn er nou eenmaal gevoelig voor(voor rotstraal)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:34

Hoezo mag je EZ maar 5dagjes gebruiken?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:20

welshfreak schreef:
Hoezo mag je EZ maar 5dagjes gebruiken?


Even lezen op het potje Knipoog

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:01

Ik heb even gegoogled, en dit is wat eruit kwam over azijn:
''Al in de oudheid was men zo overtuigd van de heilzame werking van azijn dat er wonden en ontstekingen mee werden behandeld.''
(bron: http://www.olijfenzo.nl/azijn.html )

''Het natuurlijk azijnzuur is een efficiënt ontsmettingsmiddel, luchtververser en reinigingsmiddel dat vet en zeepschuim reinigt, minerale ophopingen verwijdert, en bacteriën en schimmels bestrijdt.''
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Azijn )

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Beginnende rotstraal. Behandelen met azijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:15

Ik heb ook gehoord dat azijn kan helpen tegen rotstraal. Het schijnt uit te drogen en bacterien te doden.

Mijn verzorgpaarden staan de laatste weken in een nat weiland en hebben dus ook natte hoeven van dat zand. Niet altijd worden ze netjes uitgekrabt, dus staan ze nogal wel eens met hompen nat zand in de voeten.
Nu met uikrabben gaan ze vies ruiken en worden de stralen zacht. Ik kan ook het witte een beetje wegschrapen.

Ik heb weinig/geen ervaring met rotstraal, maar hoe krijg ik dit weg??? Bij 1 paard kan ik geen spuitbus gebruiken, dus het moet vloeistof ofzo zijn....