Overkoot: Wat nu??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chello
Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-06

Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 21:11

Mijn paard staat sinds een korte periode vaak overkoot Boos!
Hij doet dit met zijn achterbenen, Ja hij doet het dus met beide benen.
Heb echt geen idee waar het vandaan komt en wat moet ik er in hemelsnaam aan doen.
Heeft iemand dit ooit eerder van jullie mee gemaakt en wat hebben jullie hier aan gedaan.
Hoop maar dat jullie me kunnen helpen, ben nog maar kort op bokt, en weet niet hoeveel jullie ervaring is.
Ga zo proberen een foto erbij te zetten nu maar hopen dat jullie die dan ook allemaal kunnen zien.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:27

mag ik vragen wat dit is eigelijk?

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:38

Deze (bijna altijd aangeboren) "afwijking" komt voor bij een heel steile kootstand.
Nou is mijn vraag: staat hij alleen overkoot of gaat hij ook overkoot als hij loopt? Als hij ook overkoot gaat namelijk, heb je heel snel kans op irritaties en ontstekingen van de gewrichten en gewrichtsbanden. Als hij alleen overkoot staat is het minder erg, maar ook erg vervelend.
Het paard wordt hierbij vaak iets weker dan normaal bekapt (verzenen inkorten) en bij het overkoot gaan kan er evt. een toe-extention (werd vaak in de western gebruikt) of evt. een snavelijzer gebruikt om de voet voorin ondersteuning te geven.
Dit is alles wat ik ervan weet, maar het komt ook niet zo heel vaak voor!
Groet en suc6

chello
Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 22:15

Inderdaad het is vaak een aangeboren afwijking, alleen mijn paard is het pas gaan vertonen na ongeveer 14 jaar.
Dat is het vreemde aan alles, hij his eerst overkoot gaan staan en nu gaat hij er sinds kort ook mee lopen.
Hij doet het alleen niet elke keer, dat is het vreemde er aan.
Volgens mijn hoefsmid is er weinig aan te doen en komt het waarschijnlijk ergens anders vandaan, Maar waar, en hoe kan ik het verhelpen.
Heb ook echt geen idee of de koot net als een knie op slot kan gaan, en zou hij er nu ook pijn aan hebben.
Hij werkt altijd graag voor me maar of dit ook pijn mee brengt dat kan ik er niet uit halen.
Hoop maar dat er meer mensen zijn die ooit dit soort problemen hebben ervaren.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:38

Staat hij ook steil?
Het kan ook komen door een plots veranderde voetstand, pijn door kreupelheid oid...
Waar ik ook aan denk is dat de buigpezen bij zo'n stand heel hard trekken. Is hij kreupel geweest? Wanneer begon het precies?

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:46

Fysio of Osteopaat laten komen? Die kunnen beter onderzoeken waar in het lichaam de oorzaak zit.

chello
Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 20:59

Mijn paard staat niet stijl en het dus dan ook geen aangebore afwijking.
Kreupel loopt hij nog niet echt, wel heb ik soms het idee dat hij achterhand weg zakt tijdens een volte halve baan.
En het maakt dan niet uit welke kant ik dan op rij, in theorie is mijn paard vrij soepel dat wil zeggen dat hij niet echt vast/ harder is op 1 speciale kant.
Kan inderdaad wel een fysio laten komen maar neem aan dat een arts dit ook had kunnen voorschrijven.
Heeft iemand wel eens een botscan laten maken van zijn paard

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:55

Dit lijkt mij een rugprobleem, ergens ter hoogte van het heiligbeen, ik zou er eens naar laten kijken door een osteopaat,of een fysio. Ben zelf hoefsmid en ik zou geen reden
kunnen bedenken van overkoot gaan als het paard niet te stijl staat.Het wegzakken daarentegen duid vaak op problemen in de onderrug die wel door slecht bekappen kunnen ontstaan.
Ps; dierenartsen verwijzen niet snel door naar fysio i.d regel om dat hun vakgebied dit niet beslaat. Succes!

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:13

Ik heb er ook sinds mijn laatste post mee in mijn hoofd gezeten, en kan ook geen andere reden bedenken waarom een paard van 14 ineens overkoot gaat terwijl hij niet steil staat en geen rare dingen heeft gehad! Goed doorgedacht CherokeeChum!

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:18

Wij hadden bij ons een veulen die verschrikkelijke overkoot had vanaf de geboorte dus. Dit kwam volgens de dierenarts door het grote gewicht die plots op de benen ruste en omdat de botten nog wat week waren. Deze overkoot is inderdaad na enkele dagen volledig verdwenen en is nu niets meer van te zien.

Het is best vreemd dat een paard dit op zo'n late leeftijd dan nog plots krijgt. Staat hij dik? Misschien zijn de botten door een of andere reden niet meer zo stevig, of heeft hij ergens anders pijn waardoor hij vreemd gaat lopen.
Zou ook een fysio raadplegen.

chello
Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 21:37

Wat bedoel je met staat hij dik?
Hij heeft geen dikke benen als je dat misschien bedoelt, we gaan in oktober naar Utrecht ben erg benieuwd wat ze daar zullen vinden, hoop maar dat het niet te ernstig is en dat hij geen pijn zal krijgen op de lange duur. Want daar vrees is nog het meeste voor.
De kosten zullen dan ook wel eens hoog op kunnen lopen.

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:44

Neen dik in het algemeen, in de zin van te zwaar.

chello
Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Overkoot: Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 21:54

Nee hij is zeker niet te zwaar.