Te veel op asfalt gelopen met blote voeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Te veel op asfalt gelopen met blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 19:29

Onze haf heeft te veel op het asfalt gelopen zonder dat hij ijzers onder had en loopt nu licht kreupel Verdrietig . Onze eigen schuld, maar we wilden gewoon proberen of hij zonder ijzers kan. Kan iemand mij misschien vertellen hoe snel dat weer hersteld is en we weer kunnen mennen?

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Te veel op asfalt gelopen met blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:35

Denk dat het uitmaakt of hij kreupel loopt doordat de voeten teveel gesleten zijn zodat hij gevoelig loopt, of dat hij zowiezo niet zonder ijzers kan. is ie al een dagje ouder, of niet? Eerlijk gezegd: lijkt mij ook dat je had kunnen zien dat hij niet lekker liep op z'n voeten de laatste dagen, voordat hij kreupel ging lopen, dus dat je deze lichte kreupelheid had kunnen voorkomen? Zonder ijzers proberen is altijd een aandachtspunt (heb het zelf geprobeerd bij mijn oudere merrie, 5 jaar geleden was het geen probleem, nu kan het niet meer, dus weer terug op de ijzers).

Zowiezo lijkt mij nu: niet op het harde voorlopig, totdat de klachten weg zijn en hij met zekere passen over het harde kan (al dan niet zonder ijzers). Ik zou zeggen: paar weken wachten, of de hoefsmid erbij.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Te veel op asfalt gelopen met blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:28

Als je je paard aan het asfalt op blote voeten wilt laten wennen, dan doe je dat stukje bij beetje. De hoef moet wennen aan de snellere slijtage, door harder te gaan groeien en steviger materiaal aan te maken. Dit duurt echter even. Ga dus dagelijks maar een klein stukje over het asfalt en de rest door de berm. Als je ziet dat de hoef niet afgesleten is tijdens de rit, dan kun je de volgende dag weer. Is het wel afgesleten, dan wacht je een paar dagen voordat je de weg weer opgaat.

Voorlopig in de berm blijven. Kijk na een week hoe het gaat, en dan evenentueel een klein stukje asfalt. Bouw het langzaam op. Haastige spoed is zelden goed...

Chii_Weslo

Berichten: 123
Geregistreerd: 31-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Te veel op asfalt gelopen met blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:02

ik zou een hoefsmid erbij halen en kijken wat hij/zij er van zegt. maar ik zou als je nu gaat rijden in de berm blijven en niet meer op het asvalt rijden of soms maar ik heel klein stukje.
suc6 ermee

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Te veel op asfalt gelopen met blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:26

toen mijn paard van de ijzers(na 8 jaar incl speciaal beslag) ging reed ik zoveel mogenlijk in de berm.

Onderweg moet je vanzelf wel stukjes asfalt oversteken. Als ik langere stukken moest stapte ik af.
Nu ben ik bijna 3 jaar verder en kan ik weer draven over het asfalt misschien zelfs wel in galop.

Steentjes blijven een probleem, gelukkig kom ik die eigenlijk nooit tegen.

De hoeven hebben wel degelijk een klap gehad van de ijzers. Tot hij een jaar of 5 was reed ik altijd zonder en dat was geen enkel probleem. Nu na jaren weer zonder merk ik wel dat het nooit meer 100% wordt.

Wat jou betreft rustig opbouwen en wellicht een hoefschoentje laten aanmeten.
En het vooral niet volgende maand al goed willen hebben. Trek er zeker een half jaar vooruit al dan niet langer. De hoef heeft immers een jaar nodig om zichzelf geheel te vervangen.

EsSmee
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Te veel op asfalt gelopen met blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:34

Ik rij ook altijd buiten zonder ijzers maar men paard heb er nog nooit last van gehad maar hoelang reed jij buiten zonder ijzers??

Leoniee
Berichten: 1490
Geregistreerd: 07-12-04

Re: Te veel op asfalt gelopen met blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:26

Als je paard nu kreupel loopt door te veel op asfalt te lopen op blote voeten, kan je toch beter ook niet weer gaan mennen als hij weer goed loopt? Ik zou of het rustig opbouwen (wat wel lastig is als je wilt mennen) of er weer ijzers onder laten zetten.

HoRsI
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Te veel op asfalt gelopen met blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:35

JA DAT IS NORMAAL HE ALS JE OP ASVALT LOOPT
ze krijgen geen hiel meer
en dan krijgen ze blenen
maar kreupel?
Raar Ach gut