Eén voorhoef korter bekapt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 22:03

Ik heb even een vraagje. Gister is mijn smid geweest en hij heeft vrij kort bekapt. Dit kwam omdat de buitenkant van zijn rechtervoorhoef er een stuk weg was en hij het zo mooier kon maken.
Maar de linkervoorhoef is alsnog 5mm korter!
Hij loopt er op het harde behoorlijk gevoelig op in de bak nauwelijks. Het gevoelige vind ik op zich nog geeneens zo erg, dat zal wel snel over gaan. Maar het hoogteverschil, kan dat geen kwaad voor de pezen/gewrichten/spieren? Als ik een inlegzool van 5mm in mijn ene schoen doe, dan krijg ik daar ook last van...
Wat vinden jullie? En wat zou een oplossing kunnen zijn? Een zooltje? Of zo laten...
Afbeelding
Afbeelding
stap:
Afbeelding[/img]
draf:
Afbeelding

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:08

Wat staat jou paard slecht op zijn voeten zeg.
En dan die 2 lippen aan het ijzer is ook al zo slecht.
Hier moet een goede smid bij komen wil je in de toekomst geen problemen krijgen.
Ik denk dat je paard misschien nog wel beter af is zonder de ijzers.
Als de ijzers er zo slecht onder zitten doen ze meer kwaad dan goed.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:13

Ben ik het mee eens, tijd voor n nieuwe smid..
Er zijn helaas echt heel weinig goede smeden te vinden ben ik zelf achter gekomen.

Lida

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: assendelft

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:15

Heeft je smid een cursus bij het LOI gevolgd?

Dit werkelijk verschrikkelijk.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:51

Hey hallootjes,

Je smid is echt wel goed, maar je paard heeft een standsafwijking (bekende kost hihi), waardoor het denk ik ook wat vertekend.
Hij heeft zijn stages in Emmeloord gevolgd en weet echt wel waar hij mee bezig is.
HIj heeft ook mijn paard helemaal 'goed' gekregen, wat geen andere reguliere smid gelukt is! Voor zover dat kan met een chronisch hoefprobleem.

Beetje kort door de bocht, de reacties hierboven

lirasso
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-06-06

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:11

nou als dit een goede smid is, dan wil ik wel eens werk van een slechte zien. Wat een verschrikkelijke rommel zeg

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:44

somokkele schreef:

Beetje kort door de bocht, de reacties hierboven


Denk je werkelijk dat we dit zeggen om te pesten?
Als dit in jouw ogen door een goede smid gedaan is dan vind ik dat heel triest.
Zo hoort een paardenvoet er niet uit te zien.
Ik heb geen zin om het hier helemaal uit te leggen maar geloof me dat dit heel slecht werk is.
Misschien zijn er hoefsmeden op dit forum die hier iets over willen schrijven.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 00:17

Ik zie een brokkelwand rechtsvoor, een scheef bekapte voet, dwz te hoog aan de binnenzijde, waardoor er te veel druk op de buitenzijde ontstaat,resultaat een kapotte wand.
Achterijzers op voorvoeten zonder opzet,het linkervoorijzer ligt te krap aan de binnenzijde,hmmm, neuh,dit kan beter ...
Ben benieuwd hoe het zijaanzicht eruitziet.

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 00:37

Ja ik dacht ook altijd een goede smidt te hebben.
En dat was hij ook bij mijn andere paard.
Maar mijn huidige paard heeft een steile binnenkant (een soort deukje) aan een hoef (mijn nieuwe smidt zegt dat dat komt doordat er volbloed achter schuild) dan heb je er genetisch gezien meer kans op ofzo, ik zeg dus niet dat alle volbloed paarden dat hebben of doorfokken)
En het leek bij mijn vorige smid net alsof z'n voetje steeds steiler werd aan de binnenkant en z'n andere voetje steeds platter.
Mijn huidige smid is dit nu voor zo ver dat nog kan aan het corrigeren en dat kost heel veel tijd.

Kijk of jou paard een slechte beenstand van zichzelf heeft of door verkeerd bekappen kan ik niet zeggen.
Ik kan wel zien dat het werk er gehaast uitziet!

Ik zal morgen anders eens foto's maken van de voeten van mijn paard die 2 dagen geleden geweest is.
Dan zie je echt HEEL VEEL verschil!

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 00:54

Ai. Ik geloof dat je misschien een 'second opinion' wel zou kunnen overwegen. Ik wil je smid niet in discrediet brengen ofzo, maar de hoeven zien er niet helemaal 'lekker' uit.
Veel succes ermee! Lachen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 01:16

somokkele schreef:
Hey hallootjes,

Je smid is echt wel goed, maar je paard heeft een standsafwijking (bekende kost hihi), waardoor het denk ik ook wat vertekend. Hij heeft zijn stages in Emmeloord gevolgd en weet echt wel waar hij mee bezig is.
HIj heeft ook mijn paard helemaal 'goed' gekregen, wat geen andere reguliere smid gelukt is! Voor zover dat kan met een chronisch hoefprobleem.

Beetje kort door de bocht, de reacties hierboven


Vergelijk de ene hoefhelft eens met de andere, nadat je een denkbeeldige vertikale lijn hebt getrokken vanaf het middelpunt van de kogel tot de grond Huilen .

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:30

Een verticale lijn, de verticale lijn zal je anders moeten plaatsen aangezien hij een standsafwijking heeft (en dit had ie al bij de koop). Daarnaast vind ik dat je van deze foto's weinige af kunt leiden. Het is nl geen vooraanzicht en geen zijaanzicht. Het vertekend dus ten alle tijden. '

Maar goed, lekker makkelijk om van een smid te roepen dat hij het niet kan. Dat zijn voeten er wel eens beter uit hebben gezien, tja, das een ding wat wel zeker is.

Maar of dat nou door de smid komt, het weer, doordat hij zijn ijzer afgetrapt heeft, verzin het maar. De brokken liggen eraf, moet hij hem dan zo kort bekappen dat hij aankomende maand niet kan lopen?? Misschien zonder ijzer, tja, zou kunnen. Elke smid heeft zijn eigen oplossing. En er zijn nog altijd meerdere wegen die naar Rome leiden gelukkig

Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 08:56

Pff zo zeg, dat gaat lekker hier. Even een paar dingen, Broes is op zijn voorbenen toontredend. Dus logisch dat de as verstoord is. Hij loopt hier al 13 jaar mee en als je dit wil gaan corrigeren roep je juist problemen over je af.
Mijn paard kan niet zonder ijzers omdat hij wat dunne zolen bij zijn voorhoeven heeft.
De want is niet gaan brokkelen door een verkeerde stand door bekappen.
Doordat hij met zijn achterhoef zijn voorhoef heeft geraakt, werd dat een kneuzinkje en later scheurtje. Die groeide naar beneden uit en brak er toen uit. Daar kan mijn smid niets aan doen.

Misschien had ik er in het begin bij moeten zetten dat hij een standafwijking had, maar omdat het me meer om het hoogteverschil ging, heb ik daar niet zo om gedacht.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:02

Het paard heeft inderdaad een standafwijking,deze word echter versterkt door scheef bekappen,dwz een toontreder staat lager aan de bi-zijde als aan de bu-zijde.Als je paard vervolgens zich zelf aantikt, komt dat vaak omdat het voorbeen niet snel genoeg is(niet altijd) je smid kan er voor zorgen door de achter
voet wat stijler te zetten (indien mogelijk) en de voorvoet wat sneller te maken door middel van correct bekappen en een goede opzet,dat hij voor wat sneller word.
Wat betreft de voetas heb je dus gelijk,echter er is wel degelijk aan gesleuteld en vandaar ook dit probleempje .
Dit is echter met kennis van zaken,in een week of 8 op te lossen.
Ik denk ook dat dit een wat ongelukkige moment opname is,ik zou echter wel je smid verzoeken voortaan voorijzers te gebruiken aan de voorvoeten. Heel veel succes!
ps; ik zou een andere raadgever zoeken als somokkele, iemand met verstand van zaken bijvoorbeeld.

Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 11:44

Mijn paard raakt met zijn achterbeen zichzelf bijna nooit aan zijn voorbeen. Dit was eenmalig in een rare bok. Dus ik ben er niet voor om voor deze eenmalige actie, de stand achter te veranderen door stijler te zetten. Het paard is 13 en dat zou alleen maar problemen geven.

Qua stand vind ik het zelf erg moeilijk te beoordelen. Zoiezo al bij normale beenstanden, en dus helemaal bij toontredigheid.

Als mijn paard morgen niet beter loopt, hij heeft nu duidelijk pijn, dan komt hij langs.

Ik denk ook dat het even een slecht moment is, maar dat vind ik evengoed wel kwalijk. Hopelijk is het snel over!

ps: zal ik zelf bepalen wie ik als 'raadgever' heb.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:56

Enne..........de raadgever heeft echt heel veel raad gegeven CherokeeChum.... Nl geen. Ik heb alleen aangegeven dat ik het niet netjes vind om gelijk aan te geven dat het aan de smid ligt. De rest trek ik mijn handen vanaf. Als ik alles zelf had geweten, had ik niemand nodig gehad, en ging ik niet elke 2 maanden naar de kliniek met mijn eigen paard. En aangezien zij daar ook deze smid aanraden..... En ik heb nooit klachten over hem gehad.

Trouwens, het is en blijft mensenwerk. Zelfs chirurgen maken fouten, dus ook een smid kan een mindere dag hebben

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:58

Ja, en toch moet je smid langzaam naar een verbeterende beenstand werken.
Dit moet ook allemaal niet van vandaag op morgen, voordat je een stand goed krijgt (voor zover dat mogelijk is)
Voordat een hele hoef vernieuwd is duurd een jaar, met het corrigeren kan je daar nog een jaar bij optellen!!
Al met al ben je wel 2 jaar bezig.
Maar doordat je het op een langzame manier doet zal een paard ook op die leeftijd daar weinig last van ondervinden.
Op een gegeven moment zal hij er juist fijner door voelen!

Mijn paard is nu 10 jaar en ben vorig jaar begonnen met corrigeren.
Hij staat nu al 10 x beter op zijn voeten, hij loopt nu ook makkelijker.
Hij loopt niet gevoelig als de hoefsmid geweest is!
Ik heb gister nota benen wedstrijd gehad terwijl ze maandag avond nog bij de smid stond!
Juist nu die correctie plaats vind heeft ze ook steeds minder last van andere problemen zoals haar rug.
Ze heeft ook meer belans in het lopen.

Als mijn foto apparaat opgeladen is zal ik een foto maken.
Dan zie je echt verschil.
Ookal heeft die van mij ook een verkeerde beenstand.
Ook met een verkeerde beenstand kan je iig netjes bekappen en een paard netjes op de ijzers zetten!

En ja een smid kan een mindere dag hebben, maar dan blijft hij met z'n tengels van mijn paard af.

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:14

Afbeelding

Hij staat hier wel enorm scheef met z'n voet dus moeilijk te beoordelen.
En ik kon geen nieuwe maken, want de batterij was niet vol genoeg.
Maar t is even voor het idee.
Zo kan het er ook uitzien.
Ondanks een verkeerde beenstand (en 2 verschillende voeten)

Je kan ookal zou je niet corrigeren een paard WEL netjes op de ijzers zetten.

Beslaat jou smid koud of warm??

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:21

Dat ziet er goed uit Daantjuhhh.
Zo hoort het er uit te zien.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:12

Mijn paard staat ook toontredend. Hier is één voet bekapt en één niet om het verschil te laten zien vóót en na het kappen (met zeer kleine correctie, de smid is er niet om het paard zwaar te corrigeren maar om de afwijkende stand niet erger te laten worden):
Afbeelding

En hier zit er een ijzer onder:
Afbeelding

Noot: hier was hij nog aan het bijkomen van een verzwakte hoefwand, dus niet gaan gillen dat er een brokkeltje aan hangt Haha! Haha!

Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 21:13

Dat ziet er inderdaad netjes uit!

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:26

Een paard moet a.h.w. over z'n voorvoeten kunnen rollen. Daarom wordt er vaak een opzetje in de ijzers gesmeedt. De ijzers van jouw paard steken voor de hoef uit. Het paard kan nu helemaal niet meer afwikkelen. Verder zijn die dubbele lippen ook niet goed.
Zie de foto's van Daantjuhh en spikeyblue zoals het hoort.

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:44

germie schreef:
Een paard moet a.h.w. over z'n voorvoeten kunnen rollen. Daarom wordt er vaak een opzetje in de ijzers gesmeedt. De ijzers van jouw paard steken voor de hoef uit. Het paard kan nu helemaal niet meer afwikkelen. Verder zijn die dubbele lippen ook niet goed.
Zie de foto's van Daantjuhh en spikeyblue zoals het hoort.

Ja inderdaad, een voet moet kunnen rollen.
ik heb eens een keer een test gedaan he!
een ijzer zonder opzet en een ijzer met.
leg ze nast elkaar op tafel.
druk je wijsvinger aan de voorkant van het ijzer (net voor half tegen het lipje)
die met de opzet komt de achterkant meteen de lucht in.
die zonder opzet moet je enorm veel druk opzetten voordat die omhoog komt!

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:55

@Daantjuh&Spikey blue;ziet er goed uit! Cool
@ts;wie je om advies vraagt moet je inderdaad zelf weten,paarden gaan me aan m'n hart, en als ik dan zie dat goede en correcte adviezen teniet worden gedaan door iemand zonder kennis van zaken...dan word ik soms wat cru Vriendjes zijn? Ik vergeet weleens daarbij dat wat voor mij logisch is ,voor een ander niet zo vanzelfsprekend is.(hoefsmid sinds 83') Haha!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Eén voorhoef korter bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:01

Laat er eens een andere smid naar kijken.. dit werk is om van te huilen....