Blessure gewrichtsband

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinne84
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-04

Blessure gewrichtsband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 13:28

Mijn pony heeft in het voorjaar een blessure opgelopen aan zijn rechtervoorbeen thv de kogel. Hij heeft een gewrichtsband verrokken en een stukje van de aanhechting was gescheurd. Nu zijn we nog steeds bezig met zijn lange revalidatie. We zijn nu vnl bezig met staptraining.
Doordat hij in het gips heeft gezeten was zijn been erg stijf en heeft het lang geduurt voor hij terug normaal op zijn been kon steunen. Nu kan hij er terug goed op steunen en het stappen gaat goed. Maar rond zijn kogel blijft het toch nog wat dik. Gaat dit er terug af gaan? Heeft iemand ooit al eens een gelijkaardige blessure gehad?

Dewi

Berichten: 894
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Blessure gewrichtsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:22

Ik heb wel vaker paarden behandeld met deze blessure. Pm me anders voor meer info...

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Blessure gewrichtsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:54

Ik heb sinds vorig jaar een zelfde blessure aan het achterbeen. Thv de kogel de band (aanhechting) van het gewricht gescheurd. Oorzaak onbekend en er was niks aan hem te merken verder. Ik kon gelijk beginnen met stappen en na 3 maanden ging ik er voorzichtig weer op (iom VA). Omdat het allemaal goedging deed ik steeds meer tot het weer ging ontsteken dit voorjaar. De kogel werd warm en de vooruitzichten waren niet goed. Ik heb hem 4 maanden in de wei gezet, en vorige week van de VA weer het groene licht gekregen om langzaam weer te gaan beginnen. Ik heb dus weer een paar keer gereden maar ben heel erg voorzichtig. Hij zal waarschijnlijk nooit meer in de ring verschijnen.
De prognose vorig jaar was 1 a 1,5 jaar revalidatie. Wat heeft jouw VA gezegd? En hoe gaat het nu? Mijn pony heeft trouwens zelf al maanden nergens last van. Je ziet ook niet dat de kogel dik/warm is.

tinne84
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Blessure gewrichtsband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 16:34

Onze pony heeft in het gips gezeten voor 8 weken. Hierna was hij erg stijf en steunde hij niet meer op zijn been. Het heeft een tijdje geduurd voor hij er terug goed op kon steunen. Wij zijn nog steeds aan zijn revalidatie bezig (wat nu zo'n 5 maanden zijn). De kogel blijft nog een beetje dik maar niet warm. Stappen gaat heel goed nu maar draven zijn nog maar kleine stukjes.

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Blessure gewrichtsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:22

De blessure zoals onze pony's ze hebben zijn behoorlijk zwaar voor een peesblessure. Doe vooral niet te veel, ook niet als het beter gaat. Die 'fout' heb ik gemaakt, waardoor ik nu maanden extra bezig ben.

Gister heb ik me op stal trouwens nog zeer boos gemaakt. Er staat een meisje met een fries bij ons die sinds 6 maanden een peesblessure had/heeft. Omdat hij weer met z'n been omhoog stond had ze hem op stal gezet een paar dagen geleden. En gister ging ze de bak in die heel zwaar is en ging er gelijk volop in galop tegenaan!

tinne84
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Blessure gewrichtsband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:47

Ik ben zeer voorzichtig met hem omdat ik hem zeker niet wil overbelasten. Meteen galoperen zou ik zeker niet doen.