Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 09:17

Mijn paard staat momenteel op ijzers sinds april ongeveer.
(ze zijn natuurlijk een aantal keer eraf geweest en nieuwe erop Tong uitsteken )

Ik wil ze eigenlijk per oktober helemaal eraf hebben, maar ben bang dat hij vreselijk op eieren gaan lopen? Is dat al na een half jaartje ijzers?
Of valt het dan wel mee?

Esther v
Berichten: 95
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Helmond

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:33

Ik had bij mijn paard na 3 jaar de ijzers eronderuit laten halen. Mijn smid heeft haar toen niet meteen bekapt, en er was niks aan de hand. Vaak als ze ook meteen bekapt worden lopen ze op eieren. Omdat de wand enz dan te gevoelig is. Ik zou zeggen ijzers eraf halen en na 6 weken laten kijken door de smid of alles nog goed is.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 09:33

ok, bedankt Lachen

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:49

Ik heb mijn paard dat zo'n 10 jaar op ijzers heeft gestaan nu ook zonder ijzers. Hij is geen dag gevoelig geweest. Dit verschilt echter van paard tot paard. Het paard van een vriendin van mij is nog steeds gevoelig op steentjes, al zijn de ijzers er nu bijna een jaar onderuit.

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:43

Het verschilt inderdaad heel erg per paard. De periode waarin je paard wel ijzers heeft gehad maakt niet zo gek veel uit. Door de ijzers zijn ze vaak toch wel korter dan 'zonder' bekapt geweest en dat maakt de meesten op het begin wel wat gevoelig. Mijn ene paard had er absoluut geen last van, bij de andere bleef het maar pijnlijk en die heeft dan ook inmiddels schoenen. Op de wei heeft ze (uiteraard) geen last hoor.

Deerne
Berichten: 698
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Provincie Gelderland

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:28

Mijn paard heeft 10 jaar op ijzers gestaan en heeft nu sinds april geen ijzers meer.
De eerste week was hij wat gevoelig erop maar dat viel mij nog reuze mee.
De hoefsmid is wel na 6 weken terug gekomen om te controleren.
Verder zal het inderdaad per paard verschillen.

Groetjes Bianca

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 17:43

ok dank je, begin september gaan ze eraf.. ik ben benieuwd.

Leoniee
Berichten: 1490
Geregistreerd: 07-12-04

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:16

Dat verschilt heel erg per paard, mijn paard loopt de dag erna al al kreupel dus die kan simpelweg niet zonder ijzers, maar er zijn heel veel paarden die er ook geen last van hebben.

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:20

De mijne loopt nu 3-4 jaar zonder ijzers , en loopt nog steeds gevoelig met draven op de harde weg

Op het zachte geen enkel probleem.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:53

Het zal zeker van paard tot paard wisselen, maar de wijze van bekappen dor de hoefsmid maakt ook erg uit heb ik helaas ervaren. Mijn paard heeft onlangs 8 weken op easywalkers gestaan (gedaan door een andere hoefsmid dan mijn gebruikelijke). Hij bleef gedurende die 8 weken erg rot lopen. Ondertussen waren de hoeven goed gegroeid. De bedoeling was om naar blote voeten te gaan. Na 8 weken zijn de ijzers er afgehaald (ik was daar helaas niet bij wegens vakantie). Daarna was hij zeer gevoelig! Op de harde weg (en dus ook op het erf!) lopen was zichtbaar zeer pijnlijk, in de bak ging het aan het eind van de twee weken redelijk. De hoeven waren echter dermate kort bekapt dat je de oude nagelgaten niet meer kon zien Verdrietig . Ik heb twee weken later mijn gebruikelijke hoefsmid er weer bij gehaald. Die sprak er schande van dat hij zo kort stond! Hij heeft nu weer rondom op ijzers en loopt weer als vanouds Pling

Lessons learnt: - als je tevreden bent met hoe je paard loopt (blootvoets, met ijzers of hoe dan ook), NIET veranderen!
- probeer erbij te zijn als de hoefsmid je paard doet
- iedereen heeft een oordeel over wat je doet. Vertrouw op je eigen gevoel en trek je niks van anderen aan.

Ik heb misschien te weinig geduld gehad met de overgang naar blote voeten, maar ik kon het niet langer aanzien en was erg opgelucht toen mijn paard na twee maanden weer vlot, vrolijk en monter zijn stalletje uit stapte.

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:59

...dus het euvel was gewoon dat het dier niet goed bekapt was , hij heeft dus eigenlijk geen moment netjes bekapt rondgelopen , en nu weet je nog niet hoe hij op blote voeten zou lopen..... ik neem aan dat je er een goede reden voor had om blootsvoets te willen gaan proberen ?

Probeer je het dan niet nog een keer als deze ijzers eraf gaan , en de hoef weer aan een bekapbeurtje toe is , dat een goed bekend staande natuurlijk bekapper de hoeven komt doen om te kijken hoe het zonder ijzers gaat ? Lachen

luna1986

Berichten: 677
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Hoogerheide

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:04

Het verschilt inderdaad per paarden en per hoef! Ik heb drie jaar terug mijn pony's op ijzers gehad rondom! Bij de ene zaten ze er twee maanden onder bij de andere acht maanden (de hoefsmid kwam gewoon (na meerdere keren hem gebeld te hebben) niet meer opdagen). Maar ze zijn er uiteindelijk af gegaan en en zijn daarna gelijk weer blootvoets de straat op gegaan! Ze hebben totaal geen problemen gehad! Ook mijn haflinger heeft zeker drie jaar lang op ijzers gestaan (omdat ze slechte hoeven had) Maar na mijn huidige hoefsmid er bij gehaald te hebben is ze eerst 8 weken op easywalkers gegaan en daarna blootvoets. In het begin moest ik met haar wel rustig aan doen maar na een maand of twee kon ze al weer stukken over de straat zonder rot te lopen! (in de bak liep ze totaal niet rot!) Ook moet ik eerlijk bekenen dat ik een middeltje bij de dierenarts heb gehaald waardoor haar hoeven echt een stuk sterker zijn geworden! Ik ben wel van mening dat je het paard de tijd moet geven om te wennen aan zijn nieuwe situatie!!

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Na hoeveel weken/maanden gevoeligheid als ijzers eraf gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:56

pmarena schreef:
...dus het euvel was gewoon dat het dier niet goed bekapt was , hij heeft dus eigenlijk geen moment netjes bekapt rondgelopen , en nu weet je nog niet hoe hij op blote voeten zou lopen..... ik neem aan dat je er een goede reden voor had om blootsvoets te willen gaan proberen ?

Probeer je het dan niet nog een keer als deze ijzers eraf gaan , en de hoef weer aan een bekapbeurtje toe is , dat een goed bekend staande natuurlijk bekapper de hoeven komt doen om te kijken hoe het zonder ijzers gaat ? Lachen


Ik blijf voorlopig maar ff lekker op ijzers. Er is een grote kans dat we in de zomer van 2007 verhuizen naar Frankrijk waardoor ik mijn paard op een heel ander manier kan gaan houden. Wellicht is dat een goed moment om het nog eens te proberen. Haha!