Als ijzer los is nog wel rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MikeRick

Berichten: 902
Geregistreerd: 18-04-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:42

Nou dan rijdt ik een dag niet Knipoog en als het me te lang duurt voordat de hoefsmid komt dan haal ik het ijzer er zelf voorzichtig af.

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:02

Armaris schreef:
Ik vind het gewoon egoïstisch,het ijzer zit niet voor niets los en kan bij elke beweging losschieten


Wie noem je hier nou egoïstisch dan? want in dit topic vroeg ik alleen maar of je met een los ijzer kunt rijden.. ik vraag iets en dat is egoïstisch? lijkt me duidelijk dat ik wel om mijn paard denk anders vraag ik dit hier niet! Hoefsmid is al geweest en ik had hem nog even gevraagd of je wel kunt rijden. Hij zei: dat ligt eraan hoe los het zit en als het niet zo los zit dan kun je nog best een beetje rijden als je maar niet te veel galopeerd. Als je ijzer echt erg los zit kun je beter niet gaan rijden..

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:15

kelly0188 schreef:
Armaris schreef:
Ik vind het gewoon egoïstisch,het ijzer zit niet voor niets los en kan bij elke beweging losschieten


Wie noem je hier nou egoïstisch dan? want in dit topic vroeg ik alleen maar of je met een los ijzer kunt rijden.. ik vraag iets en dat is egoïstisch? lijkt me duidelijk dat ik wel om mijn paard denk anders vraag ik dit hier niet! Hoefsmid is al geweest en ik had hem nog even gevraagd of je wel kunt rijden. Hij zei: dat ligt eraan hoe los het zit en als het niet zo los zit dan kun je nog best een beetje rijden als je maar niet te veel galopeerd. Als je ijzer echt erg los zit kun je beter niet gaan rijden..


Ik vind het egoïstisch dat je er uberhaupt nog aan twijfelt of je wel of niet zou rijden

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:45

Citaat:
Ik vind het egoïstisch dat je er uberhaupt nog aan twijfelt of je wel of niet zou rijden


ook als het ijzer maar een beetje los zit? dan is het dus al egoïstisch om te twijfelen? Nouja ik denk dat een hoefsmid het beter weet als ons..

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:56

Laat Armaris maar in haar sop gaar koken, Kelly. Als je haar profiel even bekijkt zul je, net als ik, al snel tot de conclusie komen dat ze gewoon niet wijzer is. Veel geblaat en weinig wol. Wat wil je ook van een meisje van 16...

Nou ja, da's nou eenmaal typisch voor Bokt, dit soort posts is er helaas bij gaan horen. Ik raad je aan om alleen de reacties van mensen die wèl verstand van zaken hebben ter harte te nemen en laat die onnozele wichten maar raaskallen.

daantjuhhh

Berichten: 26926
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:18

Ik vind zo gauw je er geen frixie in kan krijgen (beweging met je vingers)
Het du nog wel kan.
Zoals ik laatst had.
Ik hoorde als ze op de straat liep bij een ijzer een ander geluid dan bij de rest.
Ik kon dus horen dat hij los zat..
Maar ik kon met mijn vingers geen beweging in het ijzer krijgen.
En dan kan het dus echt geen kwaad om te rijden..

Maar als je er beweging in kan krijgen ,zou ik ook even de smid bellen en daarna gaan rijden.


(verder vind ik eric ook wel een klein beetje over dreven..)
Komop, dit is niet alleen op bokt, dat is op elk forum.
Je hebt altijd met verschillende mensen en denk wijze's te maken.
En daarbij horen ook mensen met verschillende gradatie's en leeftijden!
Maar om ze nou meteen onnozele wichten te noemen gaat te ver!
Besef gewoon dat mensen niet allemaal gelijk zijn!
En dat is maar goed ook!

daantjuhhh

Berichten: 26926
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:20

MikeRick schreef:
Nou dan rijdt ik een dag niet Knipoog en als het me te lang duurt voordat de hoefsmid komt dan haal ik het ijzer er zelf voorzichtig af.

Dit vind ik dus wel link.
Je hoeft het maar iets verkeerd te doen!
Je haald je ook niet zelf een spijker uit de hoef als een paard daar intrapt? dat laat je ook aan profs over!
(Tenzij het een noodsituatie is)

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:23

Armaris schreef:
Ik vind het egoïstisch dat je er uberhaupt nog aan twijfelt of je wel of niet zou rijden

De TS stelt een heel normale vraag waar een heel normaal (praktisch) antwoord op gegeven kan worden. Het is niet nodig om daar een waardeoordeel 'egoïstisch of niet' aan te hangen. Dat komt de sfeer in dit topic zeker niet ten goede.

MikeRick

Berichten: 902
Geregistreerd: 18-04-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:43

daantjuhhh schreef:
MikeRick schreef:
Nou dan rijdt ik een dag niet Knipoog en als het me te lang duurt voordat de hoefsmid komt dan haal ik het ijzer er zelf voorzichtig af.

Dit vind ik dus wel link.
Je hoeft het maar iets verkeerd te doen!
Je haald je ook niet zelf een spijker uit de hoef als een paard daar intrapt? dat laat je ook aan profs over!
(Tenzij het een noodsituatie is)


Ik heb een keer meegemaakt dat het ijzer erg los zat de hoefsmid niet opnam en het gevaarlijker was om deze te laten zitten met kans op afbreken van een stuk hoef dan voorzichtig de hoefnagels terug te slaan en het ijzer er voorzichtig af te halen dus dan kies ik ervoor om het ijzer eraf te halen. (hoefsmid belde wel een week later terug, je begrijpt ik heb een andere hoefsmid tegenwoordig).

Nee zelf een ijzer eraf halen is niet het eerste wat in me opkomt als het los zit maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt en doen waarvan jezelf denkt dat dat het beste is en in deze was dat dus het ijzer er zelf afhalen.

De hoefsmid doet dat in 5 minuten en ik in bijna een uur maar de hoef was intact en alle hoefnagels eruit Knipoog

daantjuhhh

Berichten: 26926
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:51

Ja dan is het dus een nood situatie.
We hebben het hier zelf ook wel een keer gedaan.
Het paard kon niet fijn meer lopen het kromme ijzer bungelde onder zijn voet!
Tja, hoefsmeden nemen niet altijd even snel op!
Dus dan maar voorzichtig zelf.

Maar dan heb je dus een noodsituatie!

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:37

O.k en dan nu ff het oordeel van de smid. Clown Haha!
Liever niet rijden ivm het beschadigen van de hoef ivm uitlubberen van de nagelgaten en al helemaal niet aan de lip gaan zitten timmeren . Dat is niet zo'n goed advies, om dat je het ijzer dan iets verplaatst onder de voet en je druk op de nagelgaten opbouwt. Als het echt niet anders kan(moet bewegen) zou ik gewoon ff een dagje gaan wandelen . Cool
Vaak kan het ijzer nl gewoon weer vast gezet worden met een paar nieuwe nagels in de oude nagelgaten. Als hij het ijzer aftrapt loop je risico's

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:28

EricPrast schreef:
Laat Armaris maar in haar sop gaar koken, Kelly. Als je haar profiel even bekijkt zul je, net als ik, al snel tot de conclusie komen dat ze gewoon niet wijzer is. Veel geblaat en weinig wol. Wat wil je ook van een meisje van 16...

Nou ja, da's nou eenmaal typisch voor Bokt, dit soort posts is er helaas bij gaan horen. Ik raad je aan om alleen de reacties van mensen die wèl verstand van zaken hebben ter harte te nemen en laat die onnozele wichten maar raaskallen.


Ik ben 16 maar ik kan misschien wel meer verstand hebben als jij Clown
Bovendien heb ik wekenlang alleen maar hoeven gezien,dus ik weet wel waar ik over praat Knipoog
Enne,als je mijn uitleg onzin vind,vind je dat van CherokeeChum ook onnozel?Want aja,deze smid kent er ook niets van omdat hij net hetzelfde zegt als ik? Clown

Edit:als ik je profiel lees moet ik ook niet teveel van jou verwachten

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:30

kelly0188 schreef:
Citaat:
Ik vind het egoïstisch dat je er uberhaupt nog aan twijfelt of je wel of niet zou rijden


ook als het ijzer maar een beetje los zit? dan is het dus al egoïstisch om te twijfelen? Nouja ik denk dat een hoefsmid het beter weet als ons..


Ja ook dan,het risico is gewoon té groot

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:32

Vroeger reed ik gewoon door totdat het ijzer er vanzelf afviel Clown, zelfs een keer in draf het achterijzer bovenop mijn cap gekregen (zo zie je maar weer waar een cap allemaal goed voor is Haha! )

Nu zou ik dat niet meer doen, maar ja ik ben dan ook uberhaupt tegen ijzers...

Korleon

Berichten: 1538
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Tilburg

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:33

Je kan met een los hoefijzer gewoon rijden. Helemaal niets ernstigs. wanneer je denkt dat het ijzer te los zit mag je het er ook zelf afhalen met een klemtang. Dit heeft de hoefsmid bij ons voorgedaan en hebben het zelf regelmatig toegepast. Ook dan kun je nog op een zachte ondergrond rijden.

Fammiie_x

Berichten: 3008
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Delft

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:39

Ik gaa gewoon rijden met een loshoefijzer op me verzorgpony, de eigenaar zegt ook dat kan gewoon, daar krijgt hij nog niks van Knipoog Het is denk ik wel beter als je op een zachte ondergrond rijd, in een bak Knipoog:P

Ibbel

Berichten: 49249
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:18

Het modteam zou het waarderen als er niet persoonlijk gereageerd zou worden in wat een waardevol topic is.
Lees: wie nog een keer persoonlijk wordt kan een OW verwachten.

Dus: graag alleen on-topic onderbouwde meningen over wat je wel en niet kan doen met een los ijzer.

hvjmerlin

Berichten: 400
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Nijverdal

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:58

ik zou er gewoon mee gaan rijden als je als hoefijzer er echt los aan zit even proberen zelf er af te halen maar volgens mij kan het geen kwaat om nu gewoon te rijden

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:32

Arabesk schreef:
... zelfs een keer in draf het achterijzer bovenop mijn cap gekregen (zo zie je maar weer waar een cap allemaal goed voor is Haha! )...


Haha stel je voor dat je k.o. gaat door zo'n geintje! Levensgevaarlijk zo'n los ijzer!

Ik denk dat iedereen zelf toch wel kan bedenken dat het de hoef niet bepaald ten goede komt om hiermee door te rijden... (idd uitlubberen van de nagelgaten en de druk op de wand, maar ook verkeerd belasten én het risico dat het ijzer verschuift onder het rijden..) Iedereen moet het voor zich weten maar bel gewoon de smid en laat hem weer goed vastzetten. En laat hem er als het te lang gaat duren (langer dan twee dagen) afhalen door iemand die het kan.