Zijn dit tekenen van artrose?? graag jullie reactie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Zijn dit tekenen van artrose?? graag jullie reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:30

Ongeveer een maand geleden haalde ik mijn paard kreupel van de wei, vermoedelijk is hij getrapt of heeft hij een rare sprong gemaakt.
Hij kon bijna niet meer lopen, echt zo zielig!
Na een week van voorzichtig wandelen en afspuiten was er nog geen verandering dus hebben we de dierenarts erbij gehaald.
Na veel zoeken kwam ze erachter dat het probleem in zijn kogel zit, het gewricht is ook helemaal vol met vocht gelopen en dat deed hem waarschijnlijk zeer. Ook vermoedde ze dat hij artrose heeft aangezien het gewricht ineens vol vocht is gelopen en dat schijnt bij een paard met artrose vaker voor te komen.
Op dat moment heeft ze hem een pijnstiller gegeven en hij kreeg voor nog een week pijnstillers, daarna zou het beter moeten gaan.
Dat ging het ook, op het harde loopt hij in stap en draf vrij goed en wil best vooruit maar de bochten zijn nog erg moeilijk.
Inmiddels zijn we een maand verder maar er is nog geen verdere verbetering gekomen, op het harde lijkt hij goed te lopen op de bochten na.
Nou dacht ik vorige week, ik ga lekker met hem buiten op straat stappen want dat vindt hij veel leuker want dan heeft hij wat te zien en dan laat ik hem op een grasveldje even lekker eten.
Dus ik de straat op maar die liep heel lichtjes aan de zijkant af, toen zag ik dat hij ineens weer slecht begon te lopen.
Het vreemde is alleen dat hij bv 10 passen goed loopt en dan ineens 3 slecht, hoe zou dit kunnen komen?
Ik heb echt zoveel medelijden met m'n paardje Verdrietig Ondanks alles blijft onze kanjer vrolijk en lief en doet netjes wat er van hem gevraagd wordt Lovers

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Zijn dit tekenen van artrose?? graag jullie reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:20

ik zou naar een goede kliniek gaan en foto's en een echo laten maken. het kan van alles zijn en artrose kan je alleen duidelijk zien op foto's. voor hetzelfde geld heeft hij een pees beschadigd of een los stukje bot of zo. mijn paard liep ook kreupel. er zijn thermofoto's, rontgenfoto's en een echo gemaakt en hieruit was te zien dat hij een pees in z'n kootholte beschadigd had en dat hij artrose in z'n kogel had. hier konden ze alleen maar achter komen door foto's te maken.

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Re: Zijn dit tekenen van artrose?? graag jullie reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:35

Tieme schreef:
ik zou naar een goede kliniek gaan en foto's en een echo laten maken. het kan van alles zijn en artrose kan je alleen duidelijk zien op foto's. voor hetzelfde geld heeft hij een pees beschadigd of een los stukje bot of zo. mijn paard liep ook kreupel. er zijn thermofoto's, rontgenfoto's en een echo gemaakt en hieruit was te zien dat hij een pees in z'n kootholte beschadigd had en dat hij artrose in z'n kogel had. hier konden ze alleen maar achter komen door foto's te maken.


En wat gaat dat ongeveer kosten?

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Zijn dit tekenen van artrose?? graag jullie reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 00:07

Reken zowiezo op een honderd of 2 à 3.
Ligt er net aan wat ze voor onderzoek gaan doen.

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Re: Zijn dit tekenen van artrose?? graag jullie reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 10:47

Sjef gaat maandagochtend naar de kliniek om foto's te laten maken, ik hoop echt dat het niks ernstigs is want hij is zoooo lief!
Maar er spookt nu natuurlijk wel vanalles door mijn hoofd, ik hoop in ieder geval maar dat het goedkomt en hij geen pijn meer heeft.
Voor mezelf heb ik in ieder geval al wel het een en ander op een rijtje gezet.
Als het arthrose is en hij zou moeten leven op pijnstillers, voedingssuplementen en speciaal beslag dan is het gewoon over, dat lijkt mij ook het eerlijkste tegenover hem.
Maar ik hoop stiekem dat het gewoon een blesure aan z'n pees is en het even tijd nodig heeft om te genezen.
Maandag weten we meer, ik houd jullie op de hoogte!

enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Zijn dit tekenen van artrose?? graag jullie reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:00

artrose wil nog niet zeggen dat t gedaan is met het paard.
ik zou het eerst even afwachten voordat je zulke uitspraken doet.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Zijn dit tekenen van artrose?? graag jullie reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:06

Artrose hoeft niet het eindstation te zijn hoor! Toen wij de foto's kregen een half jaar geleden, zei de dierenarts meteen dat ze alleen nog maar constant op pijnstillers zou kunnen lopen omdat de artrose zo erg was.

Maar omdat mijn paard pas een korte tijd (2 weken) kreupel was en artrose lang nodig heeft om zich te ontwikkelen, heb ik thuis nog even met mijn instructrice overlegd en hebben we toch besloten om speciaal beslag met supplementen een kans gegeven. Ze staat nu op de Cortaflx en speciaal beslag en doet het geweldig.

Misschien dat het voor jouw paard anders is, omdat hij zo te horen artrose heeft kregen van een trauma op het gewricht, maar ik zou hem toch niet zomaar afschrijven.

Veel succes bij de kliniek! Misschien blijkt het wel iets heel anders te zijn!

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Re: Zijn dit tekenen van artrose?? graag jullie reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 15:10

Ik hoop ook dat het allemaal wel meevalt!
Het is ook niet zeker dat het artrose is want het kan ook een blesure oid zijn die tijd nodig heeft.
Het enige wat ik hoop is dat hij zonder pijn verder kan leven, het is zo erg om te zien hoe hij nu rond strompelt Verdrietig