Pony beslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hairspray
Berichten: 82
Geregistreerd: 26-07-05

Pony beslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 20:12

hey ik heb een nieuwe pony gekocht , hengst , 1m37 en 3 jaar
ik ben bezig met hem op te leren in de weide omdat ik geen piste heb en dit gaat goed, ga ook al wat wandelen in de velden ,. Nu ik meer ga beginnen rijden denk ik dat het tijd is om hem te gaan beslagen ?? Kan iemand me een schatting geven hoeveel dit gaat kosten en het echt nodig zou zijn ?
Hij kan ook nog niet zo goed zijn voetjes geven , vanvoor kan ik ze al goed oppakken maar vanachter trekt hij ze soms wel eens uit mijn handen nog.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Pony beslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:32

Zo lang het goed gaat zonder ijzers zou ik het lekker zo laten Lachen Mijn tinker staat ook lekker zonder ijzers, we rijden ook in de weide en in het veld, gaat heel goed. En als je merkt dat het niet meer goed gaat kun je er altijd nog ijzers onder laten zetten Lachen
Ik neem aan dat je paardje al vaker bekapt is? Ging dat altijd goed? Je kunt altijd bij anderen vragen wie een smid kent met veel geduld.
Voor de kosten kun je dan het beste je smid bellen, het verschilt best veel per regio.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Pony beslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:15

Probeer je pony zonder ijzers te houden, want het is echt veel beter voor de hoeven.. ijzers maken de hoef onnodig kapot, en kunnen veel problemen geven...

Hairspray
Berichten: 82
Geregistreerd: 26-07-05

Re: Pony beslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 12:30

ja dat weet ik maar in de velden liggen zo van die steentjes en loopt hij vanvoor gevoelig , misschien moet ik alleen vanvoor laten beslagen ?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Pony beslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:28

charly16V schreef:
ja dat weet ik maar in de velden liggen zo van die steentjes en loopt hij vanvoor gevoelig , misschien moet ik alleen vanvoor laten beslagen ?


Eerst de oorzaak zoeken naar de gevoeligheid

Hairspray
Berichten: 82
Geregistreerd: 26-07-05

Re: Pony beslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 10:59

ja ik heb ook gemerkt dat zijn straal hoger ligt dan de hoef zelf omdat die snel afslijt dus denk ik er toch aan om vanvoor te late beslagen omdat ik veel ga wandelen en de hoef snel afslijt , vanachter is het probleem minder

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Pony beslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:37

Overweeg eens de aanschaf van hoefschoenen. Dat is ongeveer net zo duur als rondom beslaan.

Ik zou niet onnodig hoefijzers er onder laten timmeren, er kleven teveel nadelen aan. Met hoefschoenen heb je die nadelen niet.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Pony beslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:40

Hoefschoenen hebben ook nog eens het voordeel dat je ze alleen tijdens het rijden aan doet. Ijzers zitten er altijd onder. En als het sneeuwt, kan je paard met ijzers de wei niet in omdat je dan ijsklonten onder de ijzers krijgt. En dus ook niet in de sneeuw rijden. Je paard eerst op ijzers zetten, en ze er daarna weer afhalen zorgt alleen maar voor meer gevoeligheid.

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Pony beslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:44

Zou ook zo lang mogelijk zonder ijzers laten en geregeld laten bekappen door een goede hoefsmid.
Wanneer je echt overgevoeligheid ondervindt zou ik de oorzaak hiervan zoeken, raadpleeg je hoefsmid hiervoor.
Hoefschoenen zijn inderdaad een goede oplossing om gevoeligheid op te lossen en toch geen ijzers nodig te hebben.
Succes met je keuze.