Horizontale scheur en blauwe plekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:28

founder = bevangenheid

ik weet wel dat van plotseling veel beweging op het harde hoefbevangenheid kan ontstaan, maar dat het zich zo uit? Verward

even gegoogled:

Citaat:
1. Road Founder is, when a horse is working on a hard surface such as a road or paved surface, and for what ever reason the foot is pounding the surface upon landing with each step. In this extreme action the laminar attachment of the coffin bone to the hoof wall becomes stretched near to the ground surface of the foot. This stretching may cause a flair or dish at the dorsal (front) of the hoof wall. If this condition persists with out correction, the stretching of the dorsal of the hoof would very well continue up the hoof from the ground surface to the coronary band at the top of the hoof wall. This stretch and subsequent weakening of the Laminar attachment would decrease the structural integrity of the shock absorbing qualities that the lamini are the function of. As more and more of the integrity is lost, the coffin bone would even, by the weight of the horse, could or would sink and rotate towards the ground.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:03

Dan zou er dus een flare bij de toon moeten zitten die dit veroorzaakt, of lees ik dit verkeerd?

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:21

Nou laten we het hopen dat dat het niet is,en dat ie zich gewoon aantikt.
Hiermee ben je een stuk verder van huis.Hoefbevangenheid door overbelasting is niet niks.... Huilen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:24

Bron: http://1stchoicehorseshoeing.kootenayho ... ounder.htm

1. Road Founder is, when a horse is working on a hard surface such as a road or paved surface, and for what ever reason the foot is pounding the surface upon landing with each step. In this extreme action the laminar attachment of the coffin bone to the hoof wall becomes stretched near to the ground surface of the foot. This stretching may cause a flair or dish at the dorsal (front) of the hoof wall. If this condition persists with out correction, the stretching of the dorsal of the hoof would very well continue up the hoof from the ground surface to the coronary band at the top of the hoof wall. This stretch and subsequent weakening of the Laminar attachment would decrease the structural integrity of the shock absorbing qualities that the lamini are the function of. As more and more of the integrity is lost, the coffin bone would even, by the weight of the horse, could or would sink and rotate towards the ground.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:27

Kijk eens 3 posts hierboven Knipoog...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:28

oliebol Bloos

Edit: Ik zou zweren dat het er toen straks niet stond Haha!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:29

opala schreef:
oliebol Bloos


Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:37

Nou ik word nu eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe het paard loopt.. Als je nou een foto maakt, maak die dan recht van voren dat allebei de voorbenen er helemaal op staan. Het lijkt er namelijk op dat de drukverdeling in de voet niet helemaal lekker is (te veel druk op de buitenkant).
Hopelijk is het geen bevangenheid maar dat lijkt me eigenlijk sterk. Ik denk: gestoten of druk.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:38

Lenneke_ schreef:
De voetas is niet scheef, dit is een momentopname. Als z'n hoef toevallig niet recht onder z'n lichaam staat maar net iets naar buiten staat z'n been scheef, maar de hoef natuurlijk niet.
Hier een andere foto. http://img123.imageshack.us/img123/6793/p6200083av0.jpg
Hoe kan hij de voorkant van z'n voorhoef aantikken?
En hoe kan jij van een foto van de voorkant zien dat de hoeven week zijn?

Ik ga de foto's wel naar een aantal dierenartsen mailen. Eens kijken wat zij ervan zeggen.
Mijn eigen dierenarts had nog nooit zoiets gezien.


Op deze foto ziet het eruit alsof de kroonrand niet horizontaal is. Kan een momentopname zijn, maar misschien toch even kijken of er ergens iets niet symetrisch is in de voet of hoger in het been wat een piekbelasting in de hoefwand kan verklaren?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 15:51

De kroonrand is daar niet symetrisch omdat de scheur nog helemaal bovenin zit.

De witte lijn is overal mooi smal en hij loopt totaal niet gevoelig (gelukkig)

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:24

je rijdt toch endurance Len?
Als je paard hoefbevangen zou zijn of niet rad zou lopen, zou je toch niet eens mogen starten, ze keuren daar toch hartstikke streng op?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 16:29

Hij is idd nog nooit afgekeurd. Wel vaak een B (A= goed, B= kan ermee door, C= afgekeurd) Maar dat had ermee te maken dat hij gewoon geen zin had om voor te draven, dan ging hij ongeinterseerd lopen sloffen. Nu heb ik geoefend met wat lekkers. Na het voorbrengen krijgt hij een stukje koek, dan doet hij het ergens voor. Dat werkt, meteen 3 Atjes Haha!

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:34

Mijn shet heeft ook 2 horizontale scheurtjes in zijn hoef. Kan de oorzaak echt niet vinden. Er wordt verder niets mee gedaan, alleen af en toe wandelen langs de weg.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:09

Wij hebben een paard met net hetzelfde ! Hij loopt echter wel op ijzers, en we rijden ook niet urenlang over harde grond. Onze hoefsmid heeft de kloven "uitgekapt" en eronder zat allemaal rot. Nu is hij een soort "nieuwe hoef" aan het ontwikkelen, en omdat het nieuwe stuk over het oude schuift, is hij nu wel erg kreupel. Een beetje zoals je zelf kunt hebben als je een blauwe nagel hebt die uitvalt. De oorzaak ervan kennen we ook niet, maar het is wel een langdurig en lastig probleem. Veel succes iig.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Horizontale scheur en blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:20

Mijn haflinger heeft het ook gehad. Dat kwam doordat ik veel op het harde reed met haar.
Nu heeft ze het niet meer. Hij is er al helemaal uitgegroeit.