Uigegleden in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quartertje
Berichten: 477
Geregistreerd: 31-08-04

Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 09:06

Mijn paardje is dit weekend uitgegleden in de wei.
Hij was hard aan het rennen in het nieuwe weiland en toen hij dichterbij het hek kwam wou hij stoppen en dat ging eerst goed maakte een mooie sliding, maar hij kon dit niet zo lang volhouden en ging op zijn kont. Daarna ging hij wel verder racen en er leek ook niets aan de hand te zijn. Gisteren kwam ik bij hem en toen had hij twee dikke achterbenen. De benen waren warm en er zat een zwelling bij de kogel en een stuk daarboven. Ik heb de dierenarts gebeld en heb van hem een pijnstiller gekregen die ik hem een aantal dagen moet geven. Ook moet ik zijn benen afspuiten en met hem stappen. De dierenarts vertelde mij dat het een soort van verstuiking was....

Vanmorgen ben ik weer bij hem geweest en de zwelling is al wel wat minder geworden. Alleen is zijn rechter achterbeen dikker en deze is ook nog warm vooral boven de kogel aan de binnenkant van het been.

Zijn er mensen die dit ook wel eens meegemaakt hebben en zijn er mensen die mij tips kunnen geven over wat ik allemaal kan doen om de benen nog sneller te laten genezen en wat ik eventueel op zijn benen kan smeren?

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:41

Die van mij heeft zich ook verstapt.
Ik doe haar 5x perdag afspuiten met koud water en meer niet.
Het been was zaterdag erg dik (net boven de kootholte)
En vanmorgen was ie weer normaal.
Ze loopt nu alleen nog stijf als ze in de wei omkeerd.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:44

Dat trekt vanzelf wel weer weg.
Als je wat versnelling wilt kun je het volgende doen:
- azijn op een lap watten doen (dat ze goed nat zijn);
- de lap watten om het been en dan een bandage eroverheen, dat het blijft zitten.

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:57

wat goed werkt tegen verstuikingen is 'witte olie' het stinkt ontzettend maar bevordert de bloedsomloop en helpt de verstuiking te genezen. Het is een soort van tijgerbalsum zeg maar alleen dan voor dieren, niet specifiek voor paarden. Je kunt het meestal kopen bij diervoeders e.d. en hun kennen het denk ik het beste als een middel voor koeien. Het is een witte dikkere vloeistof die je met de bloedsomloop mee moet smeren, staat allemaal op het flesje. Succes met je paard.

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:05

Wij hebben dit ook net gehad met onze ruin, maar hij had zijn kniebanden opgerekt. Van de veearts moesten we 3 keer op een dag minstens 20 minuten koelen en hij moest op stal zodat hij het been zo min mogelijk belaste.
Succes ermee.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 06:26

Wanneer mogelijk 5 x daags ijs erop en daarna Traumeelgel smeren.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:30

Ik heb een jong paard (nu 3) en die tref ik soms ook aan met twee dikke achter benen.
Als veulen gleed hij vaak uit in de modder en sneeuw en zelfs op het droge land.
Dit is al heel wat minder geworden maar af en toe neem hij de bochten nog steeds te krap waardoor hij onderuit gaat.

Ik doe er niets aan.
evt afspuiten maar goed, trekt vanzelf weer weg.
Hij loopt er nooit kreupel mee.

Ik weet niet of jouw paard ook echt kreupel loopt??
Zo wel, dan zou ik wel actie onder nemen (zoals je al gedaan hebt)

Quartertje
Berichten: 477
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 08:27

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik koel zijn benen nu 2 x per dag, ik zou het liever vaker doen, maar ivm mijn werk lukt dit niet en ik wil de eigenaar van stal dit liever niet laten doen. Heb er gisteren groene leem opgesmeerd en zijn benen zien er alweer een stuk dunner uit alleen is de kogel nog wat dik. Hij is ook alweer wat door de wei aan het rennen en dat deed hij eerst niet.

kluk

Berichten: 67
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Zoetermeer vanaf aug Winterswijk Meddo

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:21

Hoi, mijn paard z'n achterbenen waren maandag toen ik hem uit de wei haalde ook opeens allebei dik en warm(misschien ook uitgegleden,of van de warmte, ik weet het niet) Ik spuit ze af met koud water en smeer er arnica gel op. Groene leem werkt inderdaad ook heel goed, dat smeerde ik op z'n voorbeen toen hij een peesblesure had en die geneeste ook goed.
Succes ermee.

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:01

shabbay schreef:
wat goed werkt tegen verstuikingen is 'witte olie' het stinkt ontzettend maar bevordert de bloedsomloop en helpt de verstuiking te genezen. Het is een soort van tijgerbalsum zeg maar alleen dan voor dieren, niet specifiek voor paarden. Je kunt het meestal kopen bij diervoeders e.d. en hun kennen het denk ik het beste als een middel voor koeien. Het is een witte dikkere vloeistof die je met de bloedsomloop mee moet smeren, staat allemaal op het flesje. Succes met je paard.


Witte olie helpt indd.
Heb het nog thuis staan ook! ga het er gelijk opsmeren!

Bedankt!

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:01

beterschap aan je paard en geen dank hoor! Lachen

kluk

Berichten: 67
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Zoetermeer vanaf aug Winterswijk Meddo

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:25

Dat van "witte olie "wist ik nog niet, altijd handig om tips te kunnen gebruiken als het andere niet werkt.
En bij dikke benen en een peesblessure heb ik mijn paard gewoon op het land laten lopen, ik vind hoe meer beweging hoe beter.Ook al duurt het herstel dan wel langer.
Sterkte met je paard.

Quartertje
Berichten: 477
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 08:50

Heb nu ook Witte olie gekocht, ze vertelden mij bij de ruitershop dat mensen met spierproblemen/reuma dit ook gebruiken...heb het zelf even op mijn arm gesmeerd om te kijken wat er gebeurd, het wordt gewoon warm en je moet er niet te veel op smeren zoals ik bij mij zelf heb gedaan, dan wordt het best warm Lachen

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: Uigegleden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:48

Ik heb het zelf ook wel eens gebruikt als ik weer eens er van afgevallen ben of me knie tijdens de marathon weer eens heel erg zeer had gedaan. Werkt goed! Mijn vader heeft jicht, soort reuma, en die gebruikt het ook vaak. Het is goed spul.

Succes met je paard he quartertje