Kreupele jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 22:52

Gister kwam ik bij mn jaarlingen, we zouden even een stukje met ze gaan wandelen.

We kwamen erachter dat de ene nogal onregelmatig liep. We hebben direct op stal gekeken of we wat konden vinden, maar helemaal niks. Geen zwellingen, nergens warm, (ook de hoeven niet), niks in de hoeven, enz. enz.

We hebben hem even losgelaten in de bak en hij bleek rechtsvoor aardig kreupel te lopen. Vooral in korte bochtjes. Het werd steeds erger, dus we hebben hem op stal nog maals een keer helemaal nagekeken en gevoeld, maar weer niks.

Vandaag was het nog erger als gisteren.

Iemand een idee wat het kan zijn?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:41

hoefzweer? hoefkneuzing, peesblessure? kan van alles zijn, werd er niets dik nadat je hem op stal heb gezet meestal door het stilstaan word er wel iets dik...

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:32

Haal je DA er maar snel bij vooral als je zelf al aangeeft dat het erger wordt. Het kan inderdaad vanalles zijn.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 21:28

HIj staat dag en nacht buiten, hij heeft alleen op stal gestaan om even goed te kijken naar zn benen. Er zit nog geen verbetering in.
Verder heb ik t idee dat hij wat last heeft van zn schouder. We kijken het nog even aan en anders gaan we met m naar de kliniek.

mirl
Berichten: 211
Geregistreerd: 13-07-05

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:30

misschien heeft hij wel een tijdje geleden een trap gehad van een van de andere paarden en is de zwelling al afgenomen maar heeft hij er nog wel last van.. zou iniedergeval de DA er naar laten kijken

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:30

Heb je de hoefsmid al laten kijken?
Mijn tweejarige trok ik ook een dag zo van het land, leek uit de schouder te komen. Het was dus een dikke hoefzweer die zo diep zat dat de hitte van de infectie niet aan de buitenkant te voelen was. Een keertje de hoefsmid laten komen is een stuk goedkoper dan naar de kliniek, dus misschien het proberen waard?

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 21:34

Hoefsmid is net vorige week maandag geweest. Heb nog gedacht dat het misschien door het bekappen kwam, maar dat lijkt me sterk na 1,5 week?

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:37

Dat kan best hoor, die van mij was ook nog maar net geweest ( ik denk een week of 2 eerder ? ). Is zijn weerstand voor de rest wel o.k., die van mij was toen net een beetje slap, waardoor de zweer waarschijnlijk makkelijker is ontstaan dan anders. Nou, ja, ik dacht, het is misschien het overwegen waard. Als je het niet vertrouwd is het natuurlijk altijd een goed idee om de VA erbij te halen.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 21:54

Hij is verder net zo als anders, beetje ouwehoeren, goed oplettend, er blijkt verder uit niets dat hij pijn heeft.
Hij loopt ook niet elke pas kreupel, heel raar. De ene keer een paar passen red tot licht onregelmatig, de andere keer flilnkt onregelmatig tot kreupel

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 22:15

Oh trouwens, rechtsvoor had hij aan de binnenkant, bovenaan een opgezet bloedvat. Nu lees ik net in een topic dat dit het begin van hoefbevangen heid kan zijn. Iemand ervaring hiermee?

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:23

een jaarling die hoefbevangen is lijkt me wel heel onwaarschijnlijk
het kan ook zijn dat het paard uitgegleden is en/of een spierscheuring iod heeft opgelopen of een beschadigde pees
als het langer als een week duurt zal ik toch de dierenarts eens laten kijken
voor spierblessures kan ik je www.happyathlete.nl adviseren
deze metode werkt heel erg goed en snel

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:25

zal vast een klap gehad hebben en daar wat stijf van zijn, voor de zekerheid kan je een va inschakelen....... maar bij die jonkies doe ik dat niet al te snel

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:22

Nee wij ook niet, zelf dachten we ook al aan een verrekte spier oid omdat hij flink heeft lopen ouwehoeren dinsdag. Maar goed, dit zou dan na t weekend toch wel minder moeten zijn? Hij heeft er echt stukken tussen dat hij echt goed kreupel loopt. Is het na het weekend nog niet over, dan gaan we naar de VA, dan moet hij maar eens kijken wat er aan de hand is.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 00:34

Hoefbevangenheid komt ook bij jaarlingen voor helaas.
Dit lijkt me echter niet het geval om dat hij niet constant kreupelt ,heeft ie niet gewoon en lel gehad van 1 van de andere
veulens,of zich bezeert met spelen?
Zou het zere been gewoon koelen,baat het niet schaad het niet.
En als het niet verminderd kan je i.d de vet even laten kijken.
succes.

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Kreupele jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 00:00

Wat dacht je van ocd? Misschien een los botstukje wat irriteert maar ook van plek veranderd? Toch even naar kliniek, foto'tje en misschien wel iets heel simpels! Succes iig!