Oorzaken van hoefzweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Oorzaken van hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 08:44

Hi

Bam had eigenlijk elk jaar wel een hoefzweer en ik heb me er eigenlijk altijd oppervlakkig laten informeren, maar wil er nu meer over weten, en dan vooral over de oorzaken. De behandeling (wegsnijden, soja, hoefzak etc) kan ik zo op een rijtje zetten, maar de oorzaken dus niet.

Bam is overigens 17 jaar, heeft niet geweldige goede hoeven en staat op zooltjes die er niet onder vandaan kunnen omdat zijn leven dichtbij de hoefrand zitten en hij dan eieren gaat lopen.

Wie kan mij hier wat meer over vertellen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Oorzaken van hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:58

Er zijn verschillende ideeen over oorzaken van hoefzweren:

- zaagsel in de stal
- te weinig beweging en dus te weinig doorbloeding van de hoef
- ineens heel veel beweging (een lange dagrit waarbij veel afvalstoffen zich kunnen ophopen in de hoef)
- voeding (universiteit van Wageningen vermoedt dat biks een slechte invloed heeft op de afvoer van afvalstoffen in de hoef)

Over het algemeen kan gesteld worden dat een slecht werkend hoefmechanisme de oorzaak is van het ophopen van afvalstoffen in de hoef, die vervolgens een hoefzweer kunnen veroorzaken. Wat dan weer ten grondslag ligt aan een slecht werkend hoefmechanisme kan weer heel verschillend zijn.

Voor de zekerheid stap ik mijn paard altijd 20 minuten uit op het harde, na werk op een zachte bodem. Hij loopt onbeslagen.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Oorzaken van hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:23

Ze kunnen ergens in trappen en zo een gaatje maken wat gaat onsteken.
Mijn paard had vroeger zelfs elke 3 maanden een hoefzweer!
Kwam dus achteraf doordat hij op zaagsel stond, nu staat hij al een jaar of 4 op stro en heb geen last meer gehad!...