Ernstige Hoornzuil agv hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Ernstige Hoornzuil agv hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 09:02

Nav mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=650662&hilit=
ben ik naar een hele goede smid geweest. Deze heeft de hele voorkant weggehaald en de hoornzuil zat tot helemaal bovenin de hoef, waardoor ook het hoefbeen flink gekanteld is. Ze heeft nu een speciaal ijzer en ik moet haar weer gaan rijden (in de bossen) om de doorbloeding van de hoef te doen bevorderen. En ik moet laurierzalf op de hoef gaan smeren om de groei te bevorderen.

Deze smid zei dat het kwam door een fout van de hoefsmid, deze had dat een jaar geleden al moeten opmerken, dat had het beestje ontzettend veel pijn gespaard. Boos!

Ik hoop dat het nu weer beter met haar gaat, ze is erg afgevallen de afgelopen weken.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Ernstige Hoornzuil agv hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:27

jeetje marijke, wat een verhaal zeg! ik zal voor je duimen.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Re: Ernstige Hoornzuil agv hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 23:28

Thanx Anzj.

dollemina

Berichten: 878
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Ernstige Hoornzuil agv hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 01:35

Je verwacht dat een hoefsmid toch kundig is en dit opgemerkt had moeten hebben.
Helaas zijn goede hoefsmeden erg zeldzaam. Ik neem aan dat je nu bij die smid blijft die het heeft opgelost?
Veel beterschap met je paard.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ernstige Hoornzuil agv hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:00

Je kunt niet zomaar de smid de schuld geven.
Een hoornzuil kun je vaak alleen op een foto zien en dat kan een smid dus niet snel zien als hij je paard doet.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Re: Ernstige Hoornzuil agv hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:55

ElCamino schreef:
Je kunt niet zomaar de smid de schuld geven.
Een hoornzuil kun je vaak alleen op een foto zien en dat kan een smid dus niet snel zien als hij je paard doet.


Ik ben bij een supergoede smid geweest nu, die zei het direct: Dit is dus een fout van de hoefsmid.
Het was in dit geval, op het moment dat je het ijzer eraf haalde, overduidelijk te zien. Verder heeft onze smid (degene die de fout maakte) ook op de hoeven getikt en meende niks te horen, maar toen de goede smid tikte, hoorde hij het direct.
Dus in dit geval had de smid het al veel eerder moeten opmerken!

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ernstige Hoornzuil agv hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:56

Moet je eerlijk zeggen dat we alleen ervaringen hebben met hoornzuilen die naar binnen toe woekeren. Deze kun je dus echt niet op de hoeven zien bij het afnemen van de ijzers.

Echter, de hoornzuil moet wel verwijderd worden anders wordt het paard niet rad.
Bij ons wordt dit operatief door de DA en de smi samen gedaan.
Eerst een rontgenfoto, toen de hoefwand met een frees opengemaakt waardoor de hoornzuil bloot kwam te liggen. De D heeft hem toen operatief verwijderd en de smid is er een ruim half jaar mee bezig geweest om de wand weer goed gesloten te krijgen.

Weet je zeker dat het door een hoornzuil werd veroorzaakt??
Als er een losse wand zit met lucht ertussen hoor je dit nl ook met tikken op de hoef...

Of bedoel jij die kleine plekken op de zool?? Dat heet volgens mij geen hoornzuil....

mentos

Berichten: 56
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: zuid holland ambacht

Re: Ernstige Hoornzuil agv hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:06

ik duim ook

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Re: Ernstige Hoornzuil agv hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 13:49

Nee het is echt een hoornzuil. Er zijn röntgenfoto's gemaakt en de smid heeft de zuil blootgelegd. De hoef is nu helemaal open aan de voorkant. En je ziet duidelijk een sleuf lopen waar de hoornzuil zit. Het zal ook zeker een jaar duren voordat dit weer helemaal is bijgegroeid, aangezien het al helemaal tot bijna aan de kroonrand zat.
Moet nu op zoek naar een goede smid die haar verder kan gaan beslaan in de toekomst.
Gr. Marijke