Voorzichtig op steentjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 10:31

Ik doe nog niet lang buitenritten met mijn bijrijdpaardje, maar ik merk dat ze altijd begint te aarzelen als er steentjes op de weg liggen. Ze gaat dan heel traag en voorzichtig, weet iemand wat ik daaraan het beste kan doen?

Ze doet het zowel op verharde wegen met steentjes, als op bospaadjes waar stenen liggen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:34

Of dit soort bodems zo veel mogelijk vermijden of hoefschoenen aanschaffen.

JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:43

Bij ons doen alle fjorden het ook....als het pad breed genoeg is laat ik ze hun eigen weg kiezen en dan gaat het beter....

Denk dat het net zo voelt als wij daar op blote voeten zouden lopen.... Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:00

-> BEH

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:04

niet op steentjes rijden hahaha o sorry flauw nee zonder gekheid..mijnpaardje heeft het ook en die stat nu op kunstofbeslag... hij had gewoon gevoelige voetjes Knipoog

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:16

en flink door laten stappen als het niet anders kan. Hoe langzamer hij stapt hoe zeerder het doet.

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:38

Ik laat mijn paard dan altijd zijn eigen weg zoeken, teugels los.. Dan gaat hij meestal door het gras of over een stukje waar een auto overheen is geweest en minder steentjes liggen.. Het zijn bij ons gelukkig maar korte stukjes met zoveel steentjes.
Je zou het ook met hoefschoenen kunnen oplossen. Maar voor kleine stukjes is dat niet zo nodig.

Ebro

Berichten: 218
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Werchter (Belgiƫ)

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:11

Mijn merrie had dit ook toen ze een tijdje zonder ijzers stond, ik heb haar gewoon terug laten beslaan en het probleem was voorbij.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:19

Ebro schreef:
Mijn merrie had dit ook toen ze een tijdje zonder ijzers stond, ik heb haar gewoon terug laten beslaan en het probleem was voorbij.


Het probleem is NIET voorbij,ze zal altijd gevoelig blijven

JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:27

Armaris schreef:
Ebro schreef:
Mijn merrie had dit ook toen ze een tijdje zonder ijzers stond, ik heb haar gewoon terug laten beslaan en het probleem was voorbij.


Het probleem is NIET voorbij,ze zal altijd gevoelig blijven


Misschien dan ook handig om erbij te zetten waarom ze gevoelig blijft....
Als ik dit namelijk lees kan ik er nog niks mee en weet dus ook niet waarom haar pony gevoelig zou blijven.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:50

JoanneArnhem schreef:
Misschien dan ook handig om erbij te zetten waarom ze gevoelig blijft....
Als ik dit namelijk lees kan ik er nog niks mee en weet dus ook niet waarom haar pony gevoelig zou blijven.


Paard is gevoelig en daar is een oorzaak voor.
Nu heeft ze er ijzers onder gedaan maar de oorzaak is nog steeds niet gevonden

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:14

Mijn 2 jarige Shet heeft het sinds kort ook.

Is 2 weken geleden te dun bekapt op de hoefzolen en (als extraatje toen ik de DA erbij had gehaald wegens slecht lopen) zat ook dicht tegen hoefbevangenheid aan.
Nu 2 weken later loopt hij op zachte ondergrond en harde effen ondergrond weer als een kievit maar op harde ongelijke grond (steentjes, eikels, e.d.) loopt hij ook stukken voorzichtiger.
Of dit ooit weer overgaat? Geen idee, ik hou het in ieder geval wel in de gaten en mocht het niet overgaan dan zit ik er over te denken om hem vanaf zijn 3e (als hij voor de kar gaat) op ijzertjes te zetten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:29

IJzers zijn geen oplossing, maar een 'bestrijdingsmiddel'.

Gevoeligheid heeft altijd een oorzaak, die zeker NIET weggenomen wordt door het onderslaan van ijzers.

Met 'natuurlijk bekappen' (=bekappen, leefsituatie EN voeding aanpassen) kan de oorzaak aangepakt worden.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:52

Ja, Arabesk maar die van mij worden niet natuurlijk bekapt. Ben al lang blij dat ik hier in Duitsland een goede traditionele bekapper heb gevonden laat staan dat ik op zoek moet gaan naar een NB-er.
Mijn paarden lopen uitstekend op de TB-manier ware het niet dat mijn Shet deze keer toevallig te kort/dun bekapt is en dit in combinatie met zijn bijna hoefbevangenheid hem nu gevoelig heeft gemaakt. Voor hetzelfde geld loopt hij over een tijdje ook net weer zo ongevoelig over oneffen harde grond.
Leefsituatie (24/7 buiten) en voeding (schraal) is voor mijn Shet al natuurlijk genoeg lijkt me.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:58

flettie schreef:
Ja, Arabesk maar die van mij worden niet natuurlijk bekapt. Ben al lang blij dat ik hier in Duitsland een goede traditionele bekapper heb gevonden laat staan dat ik op zoek moet gaan naar een NB-er.


die zijn er niet meer in duitsland, weggewerkt met de bekende 'grundlichkeit'
Boos!

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:03

Arabesk schreef:
flettie schreef:
Ja, Arabesk maar die van mij worden niet natuurlijk bekapt. Ben al lang blij dat ik hier in Duitsland een goede traditionele bekapper heb gevonden laat staan dat ik op zoek moet gaan naar een NB-er.


die zijn er niet meer in duitsland, weggewerkt met de bekende 'grundlichkeit'
Boos!

Des te meer reden om lekker bij mijn TB-er te blijven Knipoog

Nou moet je niet denken dat ik fel tegenstander ben van NB. NB heeft ook zijn goede kanten voor veel paarden maar voor mij is het gewoon niet mogelijk om op NB over te stappen. Zelf een cursusje gaan volgen en gaan NB denk ik niet aan. De TB hoefsmeden volgen niet voor niets een meerjarige opleiding Knipoog

De gevoeligheid bij mijn Shet komt dus voort uit te kort/dun bekapt en zijn (bijna) hoefbevangenheid. Hoefbevangenheid ben ik aan het bestrijden (meer beweging, minder eten) en wat dat bekappen betreft: moet ik wachten tot het weer is aangegroeid en de eerstvolgende keer dat mijn hoefsmid komt krijgt hij wel de waarschuwing niet weer teveel weg te snijden.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:58

Arabesk schreef:
flettie schreef:
Ja, Arabesk maar die van mij worden niet natuurlijk bekapt. Ben al lang blij dat ik hier in Duitsland een goede traditionele bekapper heb gevonden laat staan dat ik op zoek moet gaan naar een NB-er.


die zijn er niet meer in duitsland, weggewerkt met de bekende 'grundlichkeit'
Boos!


Amen Afgod

En er sneller overheen laten lopen, zodat het minder lang duurt en het dier dus minder pijn heeft, ga ik niet in mee.
Die paarden weten heus wel hoe ze pijn moeten mijden en doen dat door voorzichtig te lopen. Dan hebben ze meer tijd om de druk te verdelen en hele pijnlijke stenen te mijden.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:44

Door je paard aan de steentjes te laten wennen kun je al veel verbeteren. De zool moet harder en dikker worden, zodat ze de steentjes niet meer als pijnlijk ervaren. Je zou bijvoorbeeld voor de wei een paar meter steentjes kunnen neergooien, zodat ze daar iedere dag een paar keer overheen lopen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:35

flettie schreef:
Des te meer reden om lekker bij mijn TB-er te blijven Knipoog

Nou moet je niet denken dat ik fel tegenstander ben van NB. NB heeft ook zijn goede kanten voor veel paarden maar voor mij is het gewoon niet mogelijk om op NB over te stappen. Zelf een cursusje gaan volgen en gaan NB denk ik niet aan. De TB hoefsmeden volgen niet voor niets een meerjarige opleiding Knipoog

De gevoeligheid bij mijn Shet komt dus voort uit te kort/dun bekapt en zijn (bijna) hoefbevangenheid. Hoefbevangenheid ben ik aan het bestrijden (meer beweging, minder eten) en wat dat bekappen betreft: moet ik wachten tot het weer is aangegroeid en de eerstvolgende keer dat mijn hoefsmid komt krijgt hij wel de waarschuwing niet weer teveel weg te snijden.


Er zijn genoeg NBers die ook een lange opleiding achter de rug hebben zoals de aanhcp-ers.

Met natuurlijk bekappen en je paard natuurlijk houden en voeren kun je een hoop problemen voorkomen, maar ook genezen!

Er is helemaal NIETS zweverigs aan, zoals vaak geroepen wordt. Het is een logische conclusie die je kan trekken als je onderzoek doet naar hoeven van wilde paarden en gedomesticeerde paarden.

Niet alleen het bekappen is anders, de manier van paardhouden moet je ook veranderen om NB te kunnen laten slagen. Zijn onze manieren en gebruiken wel goed voor een paard?

- Waarom een paard voeren op tafelhoogte? Als hij in de natuur voornamelijk zijn voedsel op de grond eet. Het lichaam is hier op ingesteld. Eten van tafelhoogte geeft problemen met verkeerde slijtage van de kiezen etc
- Waarom een dier dat gebouwd is om elke dag minstens 15 km af te leggen en soms tot wel 80 km, de hele dag opsluiten in een hok van 3x3 en hem hier maar enige uren per dag uit halen? Dat is vragen om problemen.
- Waarom een dier dat leeft in een kudde, opsluiten in een hok met drie blinde muren en uitzicht op een blinde muur. Is dat niet vragen om het ontwikkelen van gestoord gedrag? Dat wij helaas al niet zo gestoord meer vinden, luchtzuigen en weven....zijn toch wel uitingen van ernstige slechte psychische omstandigheden van een paard.
- Waarom een dier ijzers onder slaan als ze in de natuur tientallen kilometers afleggen over terrein dat ruiger is dan onze asfaltweg?

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Vaak wordt 'maar op een wild paard rij je niet' als argument aangevoerd. Maar hoe lang rijdt een mens per dag op een paard? Hooguit 2 uur. Dat is op 24 uur nog niet eens 10% van de tijd. Er van uit gaande dat mensen gemiddeld een uur rijden per dag is dat dus 4% van een totaal etmaal.

IJzers zijn een 'oplossing' in de vicieuze cirkel: onnatuurlijke leefomstandigheden van het paard -> zwakke hoeven -> ijzers -> nog minder doorbloeding -> nog zwakkere hoeven etc

Doorbreek de vicieuze cirkel en een hele hoop 'middeltjes' zijn niet meer nodig Pling

TB is alleen bekappen en niet altijd op een gezonde manier. Als er bij TB veel van de straal wordt weggesneden krijg je ook een hoop problemen. Bovendien is TB niet regelmatig genoeg om gezonde en sterke hoeven te realiseren.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:10

Arabesk schreef:
Er zijn genoeg NBers die ook een lange opleiding achter de rug hebben zoals de aanhcp-ers.

Met natuurlijk bekappen en je paard natuurlijk houden en voeren kun je een hoop problemen voorkomen, maar ook genezen!

Er is helemaal NIETS zweverigs aan, zoals vaak geroepen wordt. Het is een logische conclusie die je kan trekken als je onderzoek doet naar hoeven van wilde paarden en gedomesticeerde paarden.

Waar hoor je mij zeggen dat NB zweverig is?

Citaat:
Niet alleen het bekappen is anders, de manier van paardhouden moet je ook veranderen om NB te kunnen laten slagen. Zijn onze manieren en gebruiken wel goed voor een paard?

- Waarom een paard voeren op tafelhoogte? Als hij in de natuur voornamelijk zijn voedsel op de grond eet. Het lichaam is hier op ingesteld. Eten van tafelhoogte geeft problemen met verkeerde slijtage van de kiezen etc
- Waarom een dier dat gebouwd is om elke dag minstens 15 km af te leggen en soms tot wel 80 km, de hele dag opsluiten in een hok van 3x3 en hem hier maar enige uren per dag uit halen? Dat is vragen om problemen.
- Waarom een dier dat leeft in een kudde, opsluiten in een hok met drie blinde muren en uitzicht op een blinde muur. Is dat niet vragen om het ontwikkelen van gestoord gedrag? Dat wij helaas al niet zo gestoord meer vinden, luchtzuigen en weven....zijn toch wel uitingen van ernstige slechte psychische omstandigheden van een paard.
- Waarom een dier ijzers onder slaan als ze in de natuur tientallen kilometers afleggen over terrein dat ruiger is dan onze asfaltweg?

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Vaak wordt 'maar op een wild paard rij je niet' als argument aangevoerd. Maar hoe lang rijdt een mens per dag op een paard? Hooguit 2 uur. Dat is op 24 uur nog niet eens 10% van de tijd. Er van uit gaande dat mensen gemiddeld een uur rijden per dag is dat dus 4% van een totaal etmaal.

IJzers zijn een 'oplossing' in de vicieuze cirkel: onnatuurlijke leefomstandigheden van het paard -> zwakke hoeven -> ijzers -> nog minder doorbloeding -> nog zwakkere hoeven etc

Doorbreek de vicieuze cirkel en een hele hoop 'middeltjes' zijn niet meer nodig Pling


Mijn paarden worden naar mijn kunnen zo 'natuurlijk' mogelijk gehouden. Zomers staan ze 24/7 buiten op weilanden van 1-3 ha groot (met zijn 2en!!). Deze weilanden zijn zgn. arme weilanden doordat ze jarenlang al niet meer bemest zijn. Verder verschillen de weiden ook nog eens van ondergrond (zandgrond, kleigrond en veengrond).
Oke, ze staan in de winter 's nachts op stal maar komen alsnog 10-12 uur naar buiten en dat nog zonder de training meegeteld.
Mijn Tinkermerrie heeft altijd zonder ijzers gelopen omdat ik het niet nodig vind om ijzers onder te doen. Haar hoeven zijn hard en sterk genoeg (zelfs door TB) om die buitenritten die ik met haar maak blootvoets af te kunnen leggen.
Mijn Shet loopt op het moment ook nog steeds blootvoets en zal zo lang als enigszins mogelijk is ook blootvoets blijven. Zie maar eens een hoefsmid te vinden die een Shet met ieniemienie-hoefjes wil beslaan (mijn hoefsmid heeft iig al aangegeven dat niet te doen... ivm te zware belasting voor hem bij zo'n ukkie).

Citaat:
TB is alleen bekappen en niet altijd op een gezonde manier. Als er bij TB veel van de straal wordt weggesneden krijg je ook een hoop problemen. Bovendien is TB niet regelmatig genoeg om gezonde en sterke hoeven te realiseren.

Zoals hierboven al geschreven ben ik het hier niet mee eens. Zowel mijn merrie als mijn Shet hebben zeer sterke en gezonde hoeven. Dat toevallig bij mijn Shet deze keer teveel van de straal is weg gesneden kan gebeuren. De hoefsmid is ook maar een mens. Dat hij op dezelfde dag mijn veulen wel goed bekapt is dan misschien een toevalstreffer?

Ik heb al eerder gezegd: natuurlijk bekappen heeft zeker zijn goede kanten en zal voor veel paarden ook goed zijn. Dat bijvoorbeeld het paard van Hippotha weer volledig is hersteld door natuurlijk te bekappen is een zegen voor haar paard en dan zou ik ook zeggen: ga vooral door op deze manier.
Op het moment worden mijn paarden echter traditioneel bekapt. Ik heb het gevoel dat ik mij tegenover jou daarvoor moet verdedigen. Hetgeen ik jammer vindt want we krijgen nu weer een wrang sfeertje/discussie NB vs. TB terwijl dit iets is waar de TS vast niet op zit te wachten. Dit wrange sfeertje ben ik al vaak genoeg tegen gekomen binnen Tinkerend Nederland en het staat mij niet aan.
Live and let live.
Accepteer dat er mensen zijn zoals ik die zich liever bij TB houden want ik accepteer ook dat jullie zweren bij NB.

Edit: wegens taalvaut en irritant allesbeterwetende zus Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door flettie op 26-09-06 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:15

Maar ik heb ook jaren de TB manier gekend, vandaar mijn veel groter enthousiasme voor NB Knipoog . Wanneer je je paard van de ijzers kunt houden, vind ik het goed.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:53

@ Flettie LEZEN, er staat 'niet altijd', ik laat wel degelijk een mogelijkheid open dat het WEL werkt. Ik geef alleen aan dat TB niet kijkt naar omstandigheden, jij als eigenaar kan dat best doen, maar TB is beperkt in die zin dat een HS niks zal zeggen over pas de voeding/omgeving aan.

Niet alles op jezelf betrekken svp, het kan best zijn dat JIJ je paarden wel goed houdt, maar het gaat mij erom dat TB te weinig de levensomstandigheden van het paard in het proces betrekt.

Ik kan niet in ieders achtertuin kijken hoe zijn of haar paarden daar staan, maar wel kritiek leveren op de algehele gang van zaken bij TB en hoefsmeden.

DAT is mijn punt. Niet hoe jij je paarden houdt.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:05

Die van mij heeft dit ook een tijdje gehad en toen bleek dat hij te laag op zijn hielen stond. We hebben hem toen laten beslaan en het probleem was opgelost.

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 12:23

Dan zou het dus ook door hoefbevangenheid kunnen komen... Want de merrie in kwestie is ook hoefbevangen geweest en er is een deel van haar zool weggesneden.
Ik ga er eens op letten of het op natuurlijke wijze betert.

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voorzichtig op steentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:46

Bijke, mijn pony (15) loopt al zijn hele leven op blote voeten, hoeven zijn in superconditie, worden elke 8 weken gekapt en hij is zijn hele leven al gevoelig op steentjes. Er is dus geen lichamelijke oorzaak aan te wijzen. Ik draaf daarom dus nooit op straat en vermijd steentjes waar mogelijk.
Wel heb ik sinds kort hoefschoenen, maar dan loopt hij nog voorzichtig over steentjes.