Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 15:19

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die deze hoefijzers kennen en gebruiken/gebruikt hebben.
Wat vind je ervan? Voor en nadelen?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:33

Bij het bedrijf waar ik gewerkt heb stonden de huifkarpaarden op ijzers met wideapunten. Ivm overmatige slijtage anders. Uiteindelijk krijg je toch slijtage van het ijzer op de plaatsen waar die punten niet zitten en gaan de punten uitsteken en krijg je een soort permanente 'stiften'. Wat verder niet zo'n punt is als ze op het weiland staan, maar in stallen etc glijden ze sneller uit.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:28

ik ken alleen met die kleine punten,
dus geen echte stiften, met een paar kleine puntjes.
op het gladde beton schaatsde ze wat minder.
alleen de bodem van je trailer gaat er wat sneller aan (vooral als ze niet zo netjes stil willen staan.)

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:53

Mijn vroegere verzorgpaard had dat ook (een deels gelderse merrie en haar zoon, een deels tuiger). Dat was inderdaad om de ijzers te beschermen tegen de kilometers die met de kar werden gemaakt. Ik heb er weinig nadeligs aan gemerkt. Het ijzer ging inderdaad wat langer mee. Maar ik denk wel dat ze pas echt nuttig zijn als je zo ongeveer kilometers eet Haha!

Pops

Berichten: 2649
Geregistreerd: 28-10-03

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:57

Mijn ene paardje heeft er twee in ieder ijzer van haar voorbenen zitten.. Aan de voorkant zijn er twee gaatjes geboord met een heel klein puntje in.. Dit is omdat ze schart met haar voorhoeven, de eerste maand dat ik haar had had ze haar ene hoefijzer in twee gekrabt en het tweede was ook in twee toen de smid het eraf trok.. Rolleyes
Ook omdat we veel op de weg gaan enzo... Sinds we wideapuntjes erin hebben hadden we er geen last meer van...

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 11:51

Bedankt voor de reactie's.
Ik moet zeggen, dat ik er er ook erg tevreden over ben. Wij maken ook kilometers en op deze manier blijft hij betere grip houden op de weg, ook al zijn de ijzers wat afgesleten.

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:56

Ik heb eens horen zeggen dat het helemaal niet zo goed is voor je paard. Ze krijgen namelijk elke keer schokken in de gewrichten doordat de beweging zo plotseling geremd word.

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:57

Ik heb eens horen zeggen dat het helemaal niet zo goed is voor je paard. Ze krijgen namelijk elke keer schokken in de gewrichten doordat de beweging zo plotseling geremd word.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:00

Om die reden worden ze in de endurancewereld sterk afgeraden. Er wordt vaak gedacht dat ze juist daar goed van pas komen omdat er veel kilometers worden gemaakt (ook in draf over asfalt) en met widiapunten kun je de ijzers sparen, maar in deze tak van sport veroorzaken ze juist blessures doordat de pezen en gewrichten bij iedere pas een extra (onnatuurlijke) schok te verwerken krijgen. Zeker over langere afstanden geeft dat een grote kans op lichamelijke problemen.

Mijn paard heeft ze één keer gehad, hij durfde niet meer te ontspannen (los te laten) op harde bodem in draf, hij glibberde alle kanten op, ook in de stalgang, hij kreeg bemerkingen van de DA op zijn locomotie tijdens de keuring op een endurancewedstrijd en dat was dus één keer en nooit meer. Maar bij paarden die aangespannen lopen hoor ik er goede verhalen over, blijkbaar is de belasting van aangespannen paarden zodanig anders dat ze er geen problemen door oplopen.

Mendi

Berichten: 2291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:05

Mijn DA raadt het ten zeerste af, om de genoemde reden dat er teveel plotselinge remming kan ontstaan, wat heel slecht is voor de pezen en gewrichten in de benen.
Er bestaan ook dikkere ijzers (voor tuigers en menners en zo, die veel over de weg rijden), daar kan je dan wat langer mee doen Knipoog

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:28

Mendi schreef:
Mijn DA raadt het ten zeerste af, om de genoemde reden dat er teveel plotselinge remming kan ontstaan, wat heel slecht is voor de pezen en gewrichten in de benen.
Er bestaan ook dikkere ijzers (voor tuigers en menners en zo, die veel over de weg rijden), daar kan je dan wat langer mee doen Knipoog


Yep mee eens, en er zijn ook andere opties zoals de rits van het ijzer doortrekken en oplassen met mangaanstaal,wel de voordelen en niet de nadelen, en er zijn ook ijzers met hardmetalen inlays.

Tevens kan je het paard wat sneller laten afwikkelen met een ruimere opzet en dmv het ijzer wat terug te leggen. Sommige smeden leggen het ijzer teveel voor op de voet,dwz 3 a4 mm voor de toon, waardoor het breakover
punt teveel voor op de voet ligt. Hierdoor zal de hoef niet goed basculeren
bij het landen,en niet economisch afwikkelen, met extra slijtage van het ijzer en het paard tot gevolg.

succes!

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 09:33

Goed om te horen wat de nadelen ervan kunnen zijn.

Hij staat nu twee weken op deze ijzers. Achter had hij het al, maar nu dus ook voor. En hij loopt echt als een huis, niet meer glijden. Echt heerlijk.
Reden waarom ik het eronder heb laten zetten:

Max heeft een hanetred been, rechtsachter, alleen vanuit stilstand moet hij het been twee maal hoog optrekken en dan is het over. Hij is een keer linksachter uitgegleden, wou rechtsachter bijzetten, maar dan kan niet, die moet eerst zo gek omhoog, gevolg, een flinke valpartij.
Max is 25, dus hij moet dat niet al te vaak hebben!
Met dit ijzer, duseerst aan de achterbenen, liep hij al heel stevig. Maar aan het eind van de twee maanden werd hij voor glibberig, en oeps, het ging net goed. Vandaar de keuze voor ook voor. En het gaat prima!
Zijn ijzers zijn trouwens ook dikkere, zoals die voor aangespannen paarden.

jan__timmer
Berichten: 231
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Hierden

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:44

na een poosje gaan de widia puntjes uitsteken
als je dan op klinker bijvoorbeeld komt stoot dit wat meer wat dus niet echt bevordelijk is voor de gewricht
dus als het paard 8 a 10 weken met de ijzers doet zou ik er geen widia punten onderzetten

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 14:14

Gelukkig komen wij alleen op asfalt en beton;
Wat bedoel je met uitsteken?

Vorige keer slijtte het alleen maar af, maar gelukkig was er nog wel voldoende grip.
Het probleem van het glijden is hiermee wel opgelost.
En vooral in die laatste weken was het qua glijden echt geen doen, op de weg wel, maar in de stallen niet (beton).
We doen tussen de 9 en 12 weken met ijzers.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:44

Ik heb zelf nu een jaar widia punten bij mijn paard eronder gedaan. Het is ook zo dat jet niet zo goed is voor de gewrichten van het paard. Maar mijn paard is atactisch en glijd snel uit en zonder die puntjes kan ze dus haar liezen verrekken of erger. Dit was reden een dat ik het moest doen. Reden twee was dat ze door haar OCD operatie iets anders is gaan lopen (of door de ataxtie) waardoor haar ijzers schijn afslijten, en dan zodanig dat haar ijzers met drie weken echte scheermessen zijn. Gevaarlijk dus. Zonder ijzer was ook geen optie. Het is kiezen tussen slecht en slechtst, en in dit geval met de puntjes dus. We zijn ook dit jaar begonnen met endurance en dat gaat ook top!!!

cindy69
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Gouda

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:06

voor bepaalde paarden zal het best een goede oplossing zijn.maar als je een gezond paard hebt zou ik het niet aanraden, de kans op gewrichts en pees blessures veel groter.
als je dit risico wilt nemen moet je het doen.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:19

mijn tinker heeft ook extra dikke ijzers met alleen achter widiapuntjes erin om dat hij naar binnen wegdraait ze slijten daardoor dus echt enorm scherp af binnen no time
vandaar de puntjes hij loopt er super mee

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:25

Mijn paard heeft ze sinds een aantal maanden in zijn achterijzers. Hij heeft voor een peesblessure en hij ging nadat de nieuwe ijzers er een week of twee onder zaten onwijs glijden. Lag zowat op zijn kont en van voor gleed ie ook als bambi op het ijs. Sinds de puntjes er achter in zitten gaat dit een heel stuk beter. Voor kan hij zich nu ook beter in evenwicht houden. De eerste week/twee weken had hij moeite met overgangen terug maken, van stap naar halthoude, ging dan struikelen. Maar nu hij er aan gewend is zal ik niet anders meer willen.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:56

Ik heb nooit verschil gezien in haar lopen ze "glijd" ook goed door als ze land tijdens een draf op het harde, dat zie je aan de lange witte strepen op het wegdek

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:23

Die van mij heeft het nu ook sinds 3 maanden en ik ben er erg blij mee!
Ik heb het eronder laten zetten omdat hij zo erg glijd op het manege terrein. Nu glijdt hij helemaal niet meer.
Wat betreft de schokken, dat valt volgens mij wel mee want waar hij gelopen heeft zie je streepjes van 4 a 5 cm lang, dus zo stug is het niet. Ze zijn ook maar 1 millimeter hoog, misschien wel 0,5 millimeter, dus je kan dat niet vergelijken met stiften.
Ik rij ook alleen maar in de bak, op het harde stap ik alleen. (Vanwege hoefkatrol)
Hij heeft er onder elk ijzer 1 zitten, op het draaipunt.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:21

*een wat oudere post - ik weet het- maar toch een vraagje

Wat is nu het verschil inuitwerking op het zgn "biljarderen" van een hoef als een paard net beslagen is, dus als de nagels nog niet afgesleten zijn, of het plaatsen van widia puntjes. In beide gevallen zou dat dan toch "slecht" voor de pezen zijn of vergis ik me nu?

As vrijdag laat ik ook ijzers met widia plaatsen omdat die van mij steeds uitglijdt op gladde vloeren.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:19

Die van mij biljardeert van achteren ook een beetje, maar met die widiapunten merk ik geen verschil.
Ik ben er nog steeds heel tevreden over.
En op een blessure door het vele uitglijden zit je toch ook niet te wachten.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:53

Nee precies! Thx voor het antwoord.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:59

Wat zijn dat voor een punten? heeft iemand een foto ervan?

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Wie heeft er ervaring met een ijzer met Widiapunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:18

over 2 weken wordt mijn paard weer opnieuw beslagen zal kijken of ik dan een foto kan schieten van de onderkant met puntjes.

Je moet je er niet teveel van voorstellen, ze zijn super klein en van gehard staal waardoor het minder wegslijt.