[INFO] Spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:13

Pollewops, bij Raimaer is het infuus direct na de uiteindelijk diagnose gegeven. Dat duurde een half uurtje, DA bleef erbij. Ze is meteen op de terugweg naar de wei gegaan, op aanraden van de DA. Daar hebben we haar dus 3 maanden laten lopen (af en toe gezwaaid Knipoog ) en voorzichtig weer opgebouwd. Ze liep toen meteen weer goed, alleen is ze een paar weken later flink uitgegleden op het beton, en dat heeft weer een tijd gekost. Ik weet nog niet of dat toen weer de spat was, of een verrekte spier, maar nu loopt ze iig prima.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:55

haf_jessie schreef:
Met jessie gaat het weer slechter.Zodra ik erop ga trapt ze met rechtsachter(spatbeen)naar voren,Ze blokkeerd sommige stukken.Aan de longe zie je niks,dus ik denk echt dat dit probleerm uit de rug komt


Wat balen dat het nu weer slechter gaat! Als je aan de longe niks ziet, dan lijkt het inderdaad uit de rug te komen. Mijn pony loopt aan de longe kreupel als het spatbeen aan de buitenkant is. Ik moest ook een tijdje de rugspieren van mijn pony trainen, nadat zijn bekken rechtgezet waren. Ik moest hem toen veel balkjes draven (los in de bak of aan longe) en af en toe met de pessoa longeren. Misschien een tip voor jou?

Waar zit de botwoekering bij Jessie als het niet tussen de spleten zit? Bij onze paarden kan de gewrichtsspleet dus niet dichtgroeien (wat de pijn zou doen wegnemen). Kunnen wij alleen maar wachten dan dat het sinovia minder waterig wordt (ontsteking weg) en dan het kraakbeen beter kan gaan voeden zodat het niet verder woekerd?

Ze zeggen dat de botwoekerende vorm minder ernstig is. Zou dat zijn, omdat wij niet hoeven te wachten tot de gewrichtsspleet dichtgegroeid is? Al lijkt het uit de verhalen van anderen, dat als de gewrichtspleet vergroeid is, de paarden niet meer kreupel lopen, wat ook goed klinkt..

Weet iemand hier antwoorden op? Op internet kan ik helaas vrij weinig vinden Scheve mond Weet iemand een goed boek hierover (en over acute spat)?

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:35

Wat ik begrepen heb jenny,is er dus bij jessie een stokje bot aangegroeid,en het is met ontstekingsremmer ingespoten om verdere aannmaak te voorkomen.Had je de botoplossende vorm gemaakt,dan had je wil het tildren kunnen geven volgens mijn dierenarts,want dan wil je juist dat gewrichtsspleet snel dichtgroeit en het niet meer tegen elkaar komt.Maar dat is bij ons dus helemaal niet van toepassing,bij jessie is er niks mis met die gewrichtsspleet zelf.Er is niks te vinden idd op internet,balen he.Ik moet haar nu los in de bak een beetje opjagen,zodat ze wel blijft bewegen.

inke
Berichten: 216
Geregistreerd: 23-01-07

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:27

hey, mijn paard heeft ook ongeveer zo'n zwelling op de voorkant (iets meer de buitenkant) van haar ene sprongewricht; (zoals op de foto's van jenny) Ze loopt niet kreupel of onregematig ..ik ben niet zeker wat het is, .. ik dacht mss eens proberen met groene klei en primeval bijgeven als het mss niks ernstigs was.. maar ik ben zo bang dat het OCD is ,of bolspat ,.. ze heeft ook wel wat galletjes op de achterbeenkogels (die bijna niet meer te zien zijn) en ook een 'gal'? op haar pijpbeen ,dus op het been waar ze dus ook die zwelling zit . (is niet zo groot dus ik begon te twijfelen ) pfff moet ik de DA erbij halen? kan het ernstig worden als het toch iets is?.. Ik heb het al aan mensen laten zien ,maar die zeggen dat het niks is.. wat kan ik geven om de 'vochtafvoer' in de benen te verbeteren? want dat is de oorzaak van die galletjes toch? groene klei heb ik geprobeerd. primeval gelatinaat wil ik nu weer gaan geven.

pollewops
Berichten: 227
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Beverwijk

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:21

Lellie, bedankt voor de info. Is idd wel een goeie om haar na het infuus op het land te zetten. Mijn pony is een kou kleum dus dat wordt nu niets. Wellicht wacht ik nog even met de tildren kuur tot dat het wat warmer wordt zodat ze daarna ook meteen op het land kan. Geeft weer even wat om over na te denken.

Inke als je het zeker wil weten kan je het beste foto's laten maken. Dan kan de DA uitsluitsel geven. Succes

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:53

Inke, bij Raimaer was absoluut niets te zien aan de buitenkant, spatproef (buigproef achter) en foto's leverder duidelijkheid op. Galletjes zijn niet erg, en als het niet warm en ze niet stijf of kreupel loopt zou ik me niet al te druk maken.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:15

inke schreef:
hey, mijn paard heeft ook ongeveer zo'n zwelling op de voorkant (iets meer de buitenkant) van haar ene sprongewricht; (zoals op de foto's van jenny) Ze loopt niet kreupel of onregematig ..ik ben niet zeker wat het is, ..


Hoi inke, mijn paardje had de bult aan de voor-binnenkant van zijn spronggewricht. Ik weet niet of spat ook aan de voor-buitenkant kan zitten. Zelf zou ik het een weekje aankijken en afspuiten. Als het niet weggaat inderdaad ff de veearts raadplegen. Succes!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:20

pollewops schreef:
Lellie, bedankt voor de info. Is idd wel een goeie om haar na het infuus op het land te zetten. Mijn pony is een kou kleum dus dat wordt nu niets. Wellicht wacht ik nog even met de tildren kuur tot dat het wat warmer wordt zodat ze daarna ook meteen op het land kan. Geeft weer even wat om over na te denken.


Mijn paard met spat mag dus absoluut niet op de wei Verdrietig Hij loopt gelukkig wel al wat beter en hij is nu voor de tweede keer ingespoten. Hij mag pas over 2,5 maand de wei op... De veearts is bang dat hij op de wei te veel gaat rennen en te krap gaat draaien. Over 10 dagen mag ik wel beginnen met gecontroleerd aan de hand stappen en draven (hopelijk heeft de veearts dit ook aan mijn paard zelf uitgelegd en houdt ie zich rustig straks... Clown )

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:58

Jep, ook ervaring mee.
De HoefSmid heeft hem nu zo geveild dat de binnenkant ietsje korter is zodat het niet vast komt te zitten, nergens last van dus en ook sinds dien nooit meer kreupel oid Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:04

wat apart dat hij absoluut de wei niet op mag? Meestal is bij spat zoveel mogelijk beweging nodig.

Overigens heb ik gisteren weer gesprongen met Raimaer, wat een kanon!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:16

Ik hoor inderdaad dat anderen hun paard wel op de wei hebben gezet na de spatbehandeling. Toch denk ik dat het voor mijn paard niet zo goed is nog. Want voor de behandelingen heeft hij 3 maanden op de wei gestaan en elke keer als hij wat beter begon te lopen, rende hij te veel op de wei of draaide te snel om en was hij weer kreupel.... Hij krijgt nu tijdelijk een paddock van 5x5 naast de wei.

Het is al eens eerder in dit topic gevraagd, maar er is nog geen antwoord op gekomen Tong uitsteken Weet iemand misschien een trainingsschema om weer op te bouwen na spat-rust?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:42

Jenny, ik heb alleen gelezen (en van mijn DA gehoord) dat met spat je juist veel moet bewegen, om die ontsteking in feite te stimuleren zodat de gewrichtsspleet dichtgroeit.

mijn schema (na 3 maanden wei dus):
- week longeren
- 6 weken rustig rijden (1e instantie veel stap/draf, na een week galop gaan uitbouwen)
- daarna weer redelijk normaal aan het werk

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:49

Jenny, ik herken wel wat jij moet doen. Toen Selena haar eerste Tildrenkuur had gehad, moest ik haar 2 weken boxrust geven. Nou als de rest van de paarden naar buiten mag en zij moet blijven staan in haar box, wordt dat natuurlijk een drama. Ik mocht toen bij hoge uitzondering haar ook in de wei doen, maar dan in een klein stukje (10x10m). Pff, ik heb dat niet gedaan en haar gewoon bij de rest in gedaan. Na die 2 weken moest ik met haar stappen aan de hand over het harde, daarna mochten we ook draven. Dat heb ik gedaan totdat ik zo'n beetje een marathon kon lopen en toen onder het zadel uitgewerkt. Onder het zadel steeds weer stapmomenten ingelast. Na circa maand onder zadel ook galop meegenomen. Rchtrichten en haar rechterachterbeen activeren waren in van de belangrijkste dingen in de training.
Longeren mocht ik al helemaal niet ivm teveel belasting op dezelfde hand.

Het valt me wel op dat er geen eenduidigheid bestaat over de wijze van trainen na de Tildrenbehandeling.
Ik heb zelf veel dingen uit moeten proberen en kon ook niet veel vinden wat nu juist wel doen en niet. Wat dat betreft begijp ik je vraag ook heel goed "hoe nu trainen?" Ik heb het op mijn manier gedaan en ik weet niet of die wijze ook bij jouw paard past. Bij mijn paard werkte het heel goed, maar als ik de opbouw van Lielle haar paard zie, staat dat bijna haaks op wat ik moest doen en gedaan heb.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:52

Bizar he! Maar goed, als het voor onze paarden heeft gewerkt, - en daar lijkt het wel op, ik blijf voorzichtig - telt dat toch Haha!

ik heb zondag weer crossles, 8 maanden nadat ze met spat de wei is op gegaan.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:51

Lielle ik blijf ook voorzichtig. Maar wij mogen zeker niet mopperen. Jij hebt na 8 maanden natuurlijk een enorme progressie gemaakt. Bij mij heeft het toch wel een jaar geduurd, terwijl de spat niet zo ernstig was. Mogelijk dat de oorzaak er van (scheef bekken) wel beroerder is.

Het zal altijd kwetsbaar blijven. Ik heb Selena nu 2 maanden rust moeten geven omdat ik problemen had met mijn zadel. Gevolg is wel dat ze weer minder goed haar rechterachterbeen gebruikt. Ik weet dat het nu een kwestie is van weer sterker maken, maar happy voel ik me er nooit bij. Hopelijk zijn de weergoden me gezind, en kan ik blijven trainen. Dan komt het vast weer goed!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:31

Alani schreef:
... Na die 2 weken moest ik met haar stappen aan de hand over het harde, daarna mochten we ook draven. Dat heb ik gedaan totdat ik zo'n beetje een marathon kon lopen en toen onder het zadel uitgewerkt. Onder het zadel steeds weer stapmomenten ingelast. Na circa maand onder zadel ook galop meegenomen.


Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik het ook zo ga doen. In de tijd dat je die marathonnen liep Knipoog deed je dat rechtuit en buiten? Of ook in de bak? Aangezien mijn paardje nog niet helemaal ingereden is en erg energiek (en als wij buitenrijden moeten we langs een drukke weg), zei de veearts dat ik in geval van nood wel mocht longeren omdat veiligheid voor gaat. Maar ik ga echt niet longeren, dat durf ik niet aan. Als compromis ga ik waarschijnlijk wel in de bak aan de hand stappen en later draven, maar dan in de hoefslag, dus een zo groot mogelijk rondje. Dat opbouwen en dan op een gegeven moment er op. Hoe lang zal ik aan de hand moeten draven, voordat hij sterk genoeg is om mij te dragen denken jullie?

Misschien ligt het verschil in weidegang of niet aan het feit dat mijn paard botwoekering heeft en geen botverval? Bij hem kan de gewrichtsspleet dus niet dichtgroeien, want die is nog geheel in takt. Er zit 'alleen' een ontsteking waardoor de sinovia te waterig wordt en het kraakbeen niet goed kan voeden en de boel irriteert, waardoor (of doordat) er een botwoekering vlak onder de gewrichtsspleet is gekomen. Die irritatie moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Vandaar dat mijn paard waarschijnlijk niet op de wei mag, waar hij gaat rennen en kort draaien enzo..

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:35

Alani schreef:
Rchtrichten en haar rechterachterbeen activeren waren in van de belangrijkste dingen in de training.


Doe je dat dan op een gegeven moment (als het opbouwen klaar is) toch gewoon op bv een kleine volte enzo? Of blijf je altijd grote circels rijden, om dat been te ontlasten?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:13


Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:33

Lielle, ik begrijp zelf ook nog niet alles Blond Bedankt dus voor het artikel! In het artikel hebben ze het alleen maar over de botwoekerende vorm van spat en niet van botverval. En....ze schrijven hier wel dat bij de botwoekerende vorm de gewrichtsspleten dicht moeten groeien zodat de kreupelheid weg gaat. Eerder hadden 'we' geconcludeerd dat alleen bij de botverval-vorm de gewrichtsspleten dicht konden groeien, nadat met Tildrin de botaanmaak gestimmuleerd was.

Jessie en mijn paard hebben de botwoekerende vorm, maar mijn paard heeft alleen botwoekering onder die gewrichtsspleet en niet tussen of op de rand van de gewrichtspleet. De veearts zei ook dat bij hem niks dicht kan groeien, omdat de spleet in tact is. Daarom kreeg hij ook geen Tildrin. Wie snapt het nog? Of zou het bij ons een voorstadium zijn? Dat als het proces verder gaat er wel bot tussen de spleet aangemaakt wordt? Maar hoe zit het dan met de botverval-vorm?

Is het verschil tussen Lielle's paard en mijn paard, dat bij Lielle's paard de botwoekering gestimuleerd moest worden, om de gewrichtsspleet te doen dichtgroeien. En dat dus veel beweging goed is. En dat bij mijn pony, die dus alleen nog maar een 'schieffel' heeft, de botwoekering juist gestopt moet worden, zodat de gewrichtsspleet in tact blijft?

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:37

http://www.dekeerhoeve.nl/spatp.htm

Nog een klein artikel over spat. In het begin hebben ze het wel over de 2 vormen van spat, maar daarna gaat het alleen over botwoekering.. Mijn paard heeft die botwoekering aan de rand, maar (nog?) niet tussen de spleten. Hoe ziet de botvervalvorm er dan uit?

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:00

Ik weet niet of het er duidelijker op wordt Bloos maar hier nog een klein stukje over spat http://www.hethazewinkel.nl/viewarticle.asp?art=78

Hier lees je dat Tidrin inderdaad voor de botvervalvorm is. Al snap ik nu dan niet meer hoe bij de botvervalvorm de gewrichtsspleet dicht kan groeien... Oh Haha! ik denk dat Tildrin dan het botverval stopt door het botaanmaak te stimuleren. En dit nieuwe bot kan dan de spleet dichten. Toch? En omdat bij Jessie en Twister de spleet nog in tact is, hoeven zij (nog) geen Tildrin, want het hoeft niet vast te groeien nog. Toch?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:24

zoiets denk ik idd ook Jenny. Ik ga donderdag toevallig naar de DA (ander paard), dus ik zal het eens vragen.

Voor de geinteresseerden, in het Engels heet het bone spavin.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:12

Jennyxx schreef:
Alani schreef:
... Na die 2 weken moest ik met haar stappen aan de hand over het harde, daarna mochten we ook draven. Dat heb ik gedaan totdat ik zo'n beetje een marathon kon lopen en toen onder het zadel uitgewerkt. Onder het zadel steeds weer stapmomenten ingelast. Na circa maand onder zadel ook galop meegenomen.


Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik het ook zo ga doen. In de tijd dat je die marathonnen liep Knipoog deed je dat rechtuit en buiten? Of ook in de bak? Aangezien mijn paardje nog niet helemaal ingereden is en erg energiek (en als wij buitenrijden moeten we langs een drukke weg), zei de veearts dat ik in geval van nood wel mocht longeren omdat veiligheid voor gaat. Maar ik ga echt niet longeren, dat durf ik niet aan. Als compromis ga ik waarschijnlijk wel in de bak aan de hand stappen en later draven, maar dan in de hoefslag, dus een zo groot mogelijk rondje. Dat opbouwen en dan op een gegeven moment er op. Hoe lang zal ik aan de hand moeten draven, voordat hij sterk genoeg is om mij te dragen denken jullie?

Misschien ligt het verschil in weidegang of niet aan het feit dat mijn paard botwoekering heeft en geen botverval? Bij hem kan de gewrichtsspleet dus niet dichtgroeien, want die is nog geheel in takt. Er zit 'alleen' een ontsteking waardoor de sinovia te waterig wordt en het kraakbeen niet goed kan voeden en de boel irriteert, waardoor (of doordat) er een botwoekering vlak onder de gewrichtsspleet is gekomen. Die irritatie moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Vandaar dat mijn paard waarschijnlijk niet op de wei mag, waar hij gaat rennen en kort draaien enzo..


Pff, ik heb weer een heleboel te schrijven Cool . Vooraf wil ik aangeven dat ik geen deskundige ben, maar slechts iemand die me in deze materie goed ingelezen heeft.

Als ik het zo lees heeft jouw paard nog geen spat, maar een ontsteking aan het beenvlies. Spat ontstaat / begint door een ontsteking aan het beenvlies waardoor de balans van botafbreuk en -aanmaak verstoort raakt. Tildren zou deze balans moeten herstellen (dus ook bij de woekervorm). Als ik het goed begrijp is bij jouw paard de gewrichtsvloeistof niet in balans. Ik heb gelezen dat hiervoor vaak gewrichten ingespoten moeten worden. Ik vraag me dan ook af, of rust of een mate van rust de ontsteking niet zou genezen. Heeft jouw da je aangegeven dat je aangepast moest trainen? Dan nog even over de botwoekering; waar heeft je paard dat dan?

Dan even mijn reactie op het marathonverhaal Pling
Ik deed dat destijds gewoon op straat. Waar de paarden staan is het qua verkeer heel rustig, dus dat was geen probleem.
Ik deed een blokje om van ongeveer 15 minuten en dat 2x per dag. Dit heb ik zeker 4 weken gedaan. Later 4x per week onder zadel en de keren dat ik niet reed, weer aan de hand. In de bak deed ik nooit, vond ik zelf veel te zwaar Haha!
Maar goed, als je geen andere mogelijkheid hebt, dan is het natuurlijk wel een optie. Misschien kun je de wei hiervoor ook gebruiken. Is voor jezelf een stuk minder zwaar.
Wanneer je paard jouw kan dragen is denk ik niet de vraag, maar meer hoe jij hem onder zadel onder controle kan houden. Dat is iets dat je moet aanvoelen en gewoon je eigen boerenverstand zult moeten gebruiken (is moeilijk om vanachter de pc te bepalen).

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:17

Jennyxx schreef:
Alani schreef:
Rchtrichten en haar rechterachterbeen activeren waren in van de belangrijkste dingen in de training.


Doe je dat dan op een gegeven moment (als het opbouwen klaar is) toch gewoon op bv een kleine volte enzo? Of blijf je altijd grote circels rijden, om dat been te ontlasten?


Dat is ook weer een kwestie van aanvoelen. Op het moment dat de ingelaste stapmomenten minder worden, ga je de training een beetje verzwaren. Dus een keer een volte van 20 m of 18 m. Een keertje vaker schoudervoor meenemen. Ook in contra. Maar alles steeds weer afwisselen en niet te lang achter elkaar doen, als ze het na een paar passen goed deed, dan ging ik weer wat anders doen. Ook een keer extra bij elkaar rijden (zowel in stap als draf), maar ook hier geldt weer....niet te lang achter elkaar. Het belangrijkste is dat jezelf blijft voelen wat er onder je gebeurd. Ik heb er altijd ook voor gezorgd dat ik iemand op de grond had die op de grond stond. Mijn instructrice heeft me hierin fantastisch begeleid.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:20

Jennyxx schreef:
Lielle, ik begrijp zelf ook nog niet alles Blond Bedankt dus voor het artikel! In het artikel hebben ze het alleen maar over de botwoekerende vorm van spat en niet van botverval. En....ze schrijven hier wel dat bij de botwoekerende vorm de gewrichtsspleten dicht moeten groeien zodat de kreupelheid weg gaat. Eerder hadden 'we' geconcludeerd dat alleen bij de botverval-vorm de gewrichtsspleten dicht konden groeien, nadat met Tildrin de botaanmaak gestimmuleerd was.

Jessie en mijn paard hebben de botwoekerende vorm, maar mijn paard heeft alleen botwoekering onder die gewrichtsspleet en niet tussen of op de rand van de gewrichtspleet. De veearts zei ook dat bij hem niks dicht kan groeien, omdat de spleet in tact is. Daarom kreeg hij ook geen Tildrin. Wie snapt het nog? Of zou het bij ons een voorstadium zijn? Dat als het proces verder gaat er wel bot tussen de spleet aangemaakt wordt? Maar hoe zit het dan met de botverval-vorm?

Is het verschil tussen Lielle's paard en mijn paard, dat bij Lielle's paard de botwoekering gestimuleerd moest worden, om de gewrichtsspleet te doen dichtgroeien. En dat dus veel beweging goed is. En dat bij mijn pony, die dus alleen nog maar een 'schieffel' heeft, de botwoekering juist gestopt moet worden, zodat de gewrichtsspleet in tact blijft?


Een schieffel is beslist geen spat. Er zijn veel jonge paarden die dit hebben. Meestal zonder problemen. In een enkel geval drukt de schieffel op een pees, dan zal er operatief iets aan moeten gedaan worden.