Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 203 [ 5053 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 203  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Spat

 
Profiel   

oke,laat even weten nog hoe het is gegaan,ben wel benieuwd,succes ermee
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-07 21:23 



 
Profiel   

Merci. Jij ook sterkte met jou paardje want zo'n nieuws krijg je liever niet hé.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-07 22:39 



 
Profiel   

paard van mijn vriendin heeft het ook gehad, door mishandeling en verwaarlozing, maar door dat het al vroeg is geconstrateerd is hij erover heen gegroeid en heeft hij er totaal geen last van

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-07 22:41 



 
Profiel   

Armani88 schreef
paard van mijn vriendin heeft het ook gehad, door mishandeling en verwaarlozing, maar door dat het al vroeg is geconstrateerd is hij erover heen gegroeid en heeft hij er totaal geen last van

hoezo? ik snap hier het verband even niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-07 09:15 



 
Profiel   

Mijn vorige paard had spat, de reden waardoor is onbekend, maar waarschijnlijk een erfelijke factor. Wij hebben van alles geprobeerd, wiggen, aangepaste ijzers, rust, doorgaan met werken... Mijn paard bleef kreupel, zelfs na een week lang stapritjes. Ik hoop dat het bij jou beter gaat. Het hoeft namelijk niet dat ze er last van blijven houden. Succes in ieder geval ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-07 09:18 



 
Profiel   

De zwelling bij mijn paard is nog maar 1/4 zo dik als gisteren dus ben wel opgelucht. En ze mankt er niet mee dus het ziet ernaar uit dat het gelukkig geen spat is. Had niet gedacht dat spat zo serieus was. Succes met jullie paardjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-07 10:27 



 
Profiel   

haf_jessie schreef
Volgens mij kan je spat ook krijgen door een trauma,dus in dit geval die trap misschien,en is het anders geen ocd,een botsplinter?Wat heeft de dierenarts nu geadviseerd?


Mijn paardje heeft zijn spat waarschijnlijk ook opgelopen door een trauma (de 1e nacht op stal na de zomerperiode, vastgelegen?). Acute spat noemen ze dat geloof ik. Het had ook een 'gewone' gewrichtsirritatie kunnen blijven, maar het is helaas spat geworden... Hoe dat kan, weet ik niet precies.

Door de trauma is het gewricht overrekt/overbelast. Er onstaat irritatie en een onsteking. Daardoor wordt het gewrichtssmeer waterig en kan het het kraakbeen niet meer goed voeden, waardoor er botwoekering onstaat. Het is wel een beetje een 'kip en het ei' verhaal.

Na zijn 'trauma' had hij overigens geen zwelling, de zwelling is pas maanden later gekomen met de botwoekering erbij. Als er een rontgenfoto zou zijn genomen direct na de 1e nacht op stal, dan zou er ook niks te zien zijn geweest. Zijn gewrichtsspleten zijn namelijk nog in tact, ook nu nog. Alleen is er die harde bult (met beetje zwelling) aan de voor-onderkant bijgekomen. Het zou een gewone schieffel hebben kunnen zijn, maar dat is het niet. Het vocht om de harde bult is namelijk waterig gewrichtssmeer dat uit de gewrichtsspleet komt en geen gewoon wondvocht.

Pasi: succes met je paardje, het lijkt er nu inderdaad op dat het een gewone zwelling is gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-07 19:34 



 
Profiel   

Ja, dat veronderstel ik want ze liep daarstraks vlijtig rond terwijl de DA zei dat ze er waarschijnlijk wel veel pijn aan zou hebben. Nou niet dus Bloos Ben tot nu toe erg opgelucht. Zeker omdat de zwelling zoveel is afgenomen op 1 nachtje.

Blijkbaar kan zoiets veel sneller gebeuren dan je verwacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-07 20:51 



 
Profiel   

Jenyxx hoe is het nu met jouw paardje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-07 16:07 



 
Profiel   

haf_jessie schreef
Jenyxx hoe is het nu met jouw paardje?


Beetje laat antwoord, maar ik ben weinig op bokt en veel op stal ivm m'n paardje die dag&nacht op stal moet blijven. Ik weet nog niet hoe het met hem gaat Bloos Hij mag namelijk alleen nog maar aan de hand 2x per dag stappen. En ik kan pas op een kleine cirkel rechtsom zien of hij linksachter nog kreupel is. Soms is ie erg boos, maar ik graas veel met hem aan de hand en zo houdt hij zich redelijk Clown Donderdag moet ik weer met hem terug naar de kliniek. Dan gaan ze kijken hoe hij loopt en wordt het gewricht weer ingespoten. Spannend dus. Hoe is het met jouw merrie? Moet je nog steeds longeren voor haar rug ondanks haar spat? Wat heeft ze aan haar rug?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-07 14:41 



 
Profiel   

Mijn paard had het door trauma, in combinatie met ocd. heb hem weg gedaan, en op een wei gezet. want was pas 6jarige. en kon er niets mee, en wou hem geen pijn laten leiden, maar het is bij elk paard verschillend. mijn paard had 3. dat is ernistige vorm

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-07 14:45 



 
Profiel   

even ter opfleuring van iedereen hier. Ik heb vandaag met mijn spatpaard mijn comeback gemaakt in het M1. Laatste keer was feb 2006, laatste sgw dressuurproef in mei 2006, en vandaag scoorden we 174 en 183 punten *LOL*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-07 17:51 



 
Profiel   

Gefeliciteerd Lielle!

Helaas is mijn paardje (met acute spat en net ingespoten in zijn gewricht) net losgebroken en heeft onwijs gerend (terwijl hij maar 2x per dag 10 minuutjes aan de hand mag stappen). Ook is ie een aardappelveld ingerend waar hij tot aan zijn spronggewricht wegzakte...hij viel 2x Huilen Ik hoop zo dat het genezingsproces niet verstoord is.... Ik baal ontzettend... arm paard...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-07 18:32 



 
Profiel   

Oh, dat is naar Verdrietig Wel raar trouwens, ons paard moest na het Tildren infuus 3 maanden de wei op. Het valt me wel op dat er heel veel verschillende behandelingen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-07 18:33 



 
Profiel   

Lielle schreef
Oh, dat is naar Verdrietig Wel raar trouwens, ons paard moest na het Tildren infuus 3 maanden de wei op. Het valt me wel op dat er heel veel verschillende behandelingen zijn.


Da's helemaal waar.

Ik moest 2 weken stalrust geven, maar dat was voor mijn paard geen optie. Ze is dus wel met haar maatjes gewoon in de wei gegaan. Daarna was het een week of 4 (weet niet meer precies) stappen en draven aan de hand, daarna onder zadel. Volgens mij is de wetenschap er nog niet uit wanneer Tildren nu het beste resultaat geeft.

Nog maar een reactie ter opfleuring. Ik ga vanaf het outdoorseizoen weer starten met wedstrijden rijden (vind het indoor niet leuk). Eerst een paar L2 wedstrijden om er weer in te komen en dan de overstap maken naar het M1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-07 19:51 



 
Profiel   

Fijn alle reacties ter opfleuring,balen jenny dat je paard is losgebroken.Bij jessie zitten haar wervels achter het zadel iets dichter op elkaar,het is geen kissing spines gelukkig.En ze zit heel erg vast in haar rug.Daarom moest de arts kiezen van ja wat is nu het meest belangrijk,en dat was de rug.Ik ben nu 5 keer per week aan het longeren,gaat om de overgangen.Ik ren wel mee op lange rechte stukken.2 keer in de week zit ik er op.Van haar rug merk je meer als van de spat.Je ziet alleen dat ze in draf soms iets korter bijzet,maar dat is alles.Ik moet over een maand terug voor nog een inspuiting voor de spat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-07 23:04 



 
Profiel   

O ja nog een vraafje voor de opfleurders,in welke mate heeft jullie paard spat? en de botoplossende vorm of de andere vorm?Jessie heeft nl niet de botoplossende vorm,alleen aanmaak van een stukje bot

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-07 23:05 



 
Profiel   

Sel heeft de botoplossende vorm. Ik moet er wel bijzeggen dat haar spat in een beginstadium was en dus nog niet veel schade aan had gericht.
Toch blijft het wel een zwak punt natuurlijk. Bij haar is het belangrijk dat ze goed getraind wordt en blijft, ander krijgt zij allerlei klachten (bijv. kreupel linksvoor, rechtsvoor, enz). Dit ontstaat omdat haar kracht in de achterhand verminderd.
Maar hoe dan ook ik mag niet mopperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-07 09:09 



 
Profiel   

Raimaer had ook de oplossende variant, en achteraf gezien moet dat al anderhalf jaar gespeeld hebben, zonder enige kreupelheid of stijfheid Verdrietig

Maar ik moet zeggen dat Raimaer met gewoon rijden zoals altijd nu nergens last van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-07 09:10 



 
Profiel   

Mijn 3 jarige heeft net als de 3 jarige Jessie de beginnende botwoekerende vorm en niet de oplossende, alleen heeft mijn paard acute spat. Heeft botwoekering een minder goede prognose? Wie heeft daar ervaring mee?

Mijn paard is overigens niet met Tildren ingespoten, omdat dat voor de botoplossende vorm is. Hij is ingespoten met Hyaluronzuur. Misschien dat mijn paard alleen aan de hand mag stappen, omdat hij daarvoor al 3 maanden op de wei heeft gestaan en kreupel bleef. Alhoewel ik een standaard brief mee kreeg met instructies en daar stond ook alleen maar stappen op. Mocht ie maar op de wei...

Haf_Jessie: verbetert zijn rug wel door de beweging?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-07 12:47 



 
Profiel   

nadina schreef
Mijn vorige paard had spat, de reden waardoor is onbekend, maar waarschijnlijk een erfelijke factor. Wij hebben van alles geprobeerd, wiggen, aangepaste ijzers, rust, doorgaan met werken... Mijn paard bleef kreupel, zelfs na een week lang stapritjes. Ik hoop dat het bij jou beter gaat. Het hoeft namelijk niet dat ze er last van blijven houden. Succes in ieder geval ermee.


Balen dat hij niet beter werd! Had je paardje de oplossende of de botwoekerende vorm? En in wat voor mate (2, 3 etc)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-07 12:49 



 
Profiel   

_Emm_ schreef
Bij winston is vorige week woensdag ook spat geconstateerd... Heel vervelend...

Hij is nu ingespoten met ontstekingsremmers, en ik moet eerst 3 weken stappen, daarna weer een weekje rustig longeren en dan weer terug vaan de praktijk voor rontgenfoto's.

Je ziet bij hem heel goed een 'bobbel' zitten op zijn been van het vergroeide bot en vocht van de ontsteking.


Hoe is het nu met Winston? In welke mate heeft hij spat? En die bobel (bot) die je ziet, zit die aan de buitenkant van de gewrichtsspleet? Of komt ie vanuit de spleet vandaan?


Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 29-01-07 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-07 12:52 



 
Profiel   

Die van mij heeft ook spat achter: een 3tje en een 2-3tje. Maar ze heeft er totaal geen last van, ze buigt em heel goed en er is niks aan te zien. Ik geef wel primeval gelatinaat bij (ook o.a. vanwege haar andere, ernstige, beengebreken).

Ondanks dit allemaal loopt ze 100% en rijd ik er ook wedstrijden mee (L2)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-07 12:54 



 
Profiel   

cardy schreef
Die van mij heeft ook spat achter: een 3tje en een 2-3tje. Maar ze heeft er totaal geen last van, ze buigt em heel goed en er is niks aan te zien. Ik geef wel primeval gelatinaat bij (ook o.a. vanwege haar andere, ernstige, beengebreken).

Ondanks dit allemaal loopt ze 100% en rijd ik er ook wedstrijden mee (L2)


Wat goed! Heeft jouw paard de botoplossende of de botwoekerende vorm?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-07 12:56 



 
Profiel   

geen idee eigenlijk haha Tong uitsteken Ik weet wel dat ze bij het 3tje op de foto dit heeft: normaal zie je heel duidelijk de lijnen van het spronggewricht, bij dit been waren ze vrijwel bijna helemaal verdwenen.
Andere been, stukke minder
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-07 12:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 203 [ 5053 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 203  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen