Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 202 van de 203 [ 5053 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 199, 200, 201, 202, 203  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Spat

 
Profiel   

Mijn ervaring is dat het een beetje op en af zal gaan. Mijn merrie heeft 3,5 jaar terug de diagnose gehad en de ene dag loopt ze de sterren van de hemel en de andere dag denk je dit komt niet meer goed. De ene keer duren de goede periodes langer dan de andere keren. Omdat het zo onvoorspelbaar is heb ik mijn wedstrijdambities met haar aan de kant gezet en genieten we nu van de goede dagen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-19 17:55 



 
Profiel   

sorbetje schreef
Mijn ervaring is dat het een beetje op en af zal gaan. Mijn merrie heeft 3,5 jaar terug de diagnose gehad en de ene dag loopt ze de sterren van de hemel en de andere dag denk je dit komt niet meer goed. De ene keer duren de goede periodes langer dan de andere keren. Omdat het zo onvoorspelbaar is heb ik mijn wedstrijdambities met haar aan de kant gezet en genieten we nu van de goede dagen.


Hier inderdaad hetzelfde!
Hij is vorig jaar november (dus zegmaar 1,5 jaar geleden) voor het laatst behandeld. Hij krijgt nu enkel nog 2 supplementen ter ondersteuning. En daarbij is hij een jaar geleden verhuisd naar een paddock paradise. Dat heeft hem enorm goed gedaan. Geen last meer van dikke benen enz. Verder is het inderdaad erg wisselend. Soms loopt ie heerlijk en soms op eieren en draai ik na een paar 100 meter terug richting stal. En dan kan het best zijn dat ik 2 dagen later weer prima kan rijden.

Hoe staat het paard gestald? En geef je verder nog supplementen of iets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 09:02 



 
Profiel   

Jessica_R schreef
sorbetje schreef
Mijn ervaring is dat het een beetje op en af zal gaan. Mijn merrie heeft 3,5 jaar terug de diagnose gehad en de ene dag loopt ze de sterren van de hemel en de andere dag denk je dit komt niet meer goed. De ene keer duren de goede periodes langer dan de andere keren. Omdat het zo onvoorspelbaar is heb ik mijn wedstrijdambities met haar aan de kant gezet en genieten we nu van de goede dagen.


Hier inderdaad hetzelfde!
Hij is vorig jaar november (dus zegmaar 1,5 jaar geleden) voor het laatst behandeld. Hij krijgt nu enkel nog 2 supplementen ter ondersteuning. En daarbij is hij een jaar geleden verhuisd naar een paddock paradise. Dat heeft hem enorm goed gedaan. Geen last meer van dikke benen enz. Verder is het inderdaad erg wisselend. Soms loopt ie heerlijk en soms op eieren en draai ik na een paar 100 meter terug richting stal. En dan kan het best zijn dat ik 2 dagen later weer prima kan rijden.

Hoe staat het paard gestald? En geef je verder nog supplementen of iets?


Herkenbaar en de slechtere dagen zijn in de winter meer aanwezig dan in de zomer. In regenachtig periodes is het vaak ook meer wisselend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 14:11 



 
Profiel   

sorbetje schreef
Herkenbaar en de slechtere dagen zijn in de winter meer aanwezig dan in de zomer. In regenachtig periodes is het vaak ook meer wisselend.


Klopt ja, regen en kou zijn niet echt gunstig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 19:27 



 
Profiel   

Sorry dat ik het topic omhoog wip


Mijn pony is in jan 2017 (toen 8 jaar, juni 9) op de foto gezet voor evt spat. Spronggewrichten waren tip top in orde.
Vandaag chiropractor gehad. Zo nu en dan maakt ze rechtsachter een verkorte pas. Dat het niet helemaal lekker voelt, overigens alleen in draf voor de eerste 3 voltes. Daarna niks meer aan de hand. Nu zei ze dat ik evt contact met de DA kan opnemen ivm spat mochten de klachten dus langer gaan aanhouden.

Kan bij een 9 jarige pony, binnen 2 jaar nog spat ontstaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 17:43 



 
Profiel   

Ja, hoor spat kan zich binnen enkele weken zelfs ontwikkelen.Maar als er 2 jaar terug aan gedacht werd en toen schoon bleek is er dan niet iets anders aan de hand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 20:45 



 
Profiel   

sorbetje schreef
Ja, hoor spat kan zich binnen enkele weken zelfs ontwikkelen.Maar als er 2 jaar terug aan gedacht werd en toen schoon bleek is er dan niet iets anders aan de hand?


Twee jaar terug was het keuring en wilde de dierenarts ivm haar leeftijd toen ook graag beide spronggewrichten.

Ze doet alles verder prima, springen, bos, sgw. Verder nooit een pas kreupel geweest. Staakt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 20:50 



 
Profiel   

Ik ga dit topic weer even omhoog schoppen. Ben nu al zo’n anderhalf jaar aan het kl*te met mijn paard met spat. Is +- 6 weken geleden voor de derde keer ingespoten. Ze is wel een stuk beter geweest (zeker na 20 min rijden zag je er weinig aan) maar nu staat ze sinds 3 dagen weer kreupel.

Dierenarts heeft vorige keer al gezegd dat als de behandeling niet aanslaat de laatste optie is een jaar lang de wei op doen en dan hopen dat het zichzelf hersteld.

Hoe lang zijn jullie zoet geweest voor het eindelijk beter ging?/ aan elkaar gegroeid was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 22:11 



 
Profiel   

Bij mij 3 maanden denk ik. Het ergste dat mijn dierenarts me zei was rijden door de kreupelheid heen. Echt niet het leukste advies, maar bewegen bleef het beste. Mijne heeft geloof ik maar 1x een inspuiting gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 05:11 



 
Profiel   

Veraaaaah schreef
Ik ga dit topic weer even omhoog schoppen. Ben nu al zo’n anderhalf jaar aan het kl*te met mijn paard met spat. Is +- 6 weken geleden voor de derde keer ingespoten. Ze is wel een stuk beter geweest (zeker na 20 min rijden zag je er weinig aan) maar nu staat ze sinds 3 dagen weer kreupel.

Dierenarts heeft vorige keer al gezegd dat als de behandeling niet aanslaat de laatste optie is een jaar lang de wei op doen en dan hopen dat het zichzelf hersteld.

Hoe lang zijn jullie zoet geweest voor het eindelijk beter ging?/ aan elkaar gegroeid was?


Ik ben nu ruim 3 1/2 jaar verder en is nog niks aan elkaar gegroeid.


Laatst bijgewerkt door sorbetje op 23-02-24 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 08:11 



 
Profiel   

Advies van mijn DA was ook gewoon doorrijden. Dit een hele tijd ook gedaan en daar verbeterde ze wel op! Maar nu is ze weer echt kreupel. Zat er aan te denken gewoon rustig te stappen (als het weer wat frisser is en geen 40 graden :o ) en dan maar even aankijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 11:02 



 
Profiel   

Je kan altijd nog chirurgisch (in slaap op de operatietafel) of via injectie met irriterende stoffen in het gewricht het spronggewricht aan elkaar laten groeien. Lukt eigenlijk heel goed. Ze op de wei gooien en hopen dat het op termijn aan elkaar groeit kan ook, maar dan weet je niet hoe lang het gaat duren en of het ooit wel gefixed geraakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 11:30 



 
Profiel   

Wie heeft er ervaring met een nieuw soort infuus tegen spat?
Wie ervaring met laseren bij spat?
Zijn er hier ervaringen met mennen met een paard/pony met spat?
Thanks voor jullie info :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 20:02 



 
Profiel   

Donald73 schreef
Wie heeft er ervaring met een nieuw soort infuus tegen spat?
Wie ervaring met laseren bij spat?
Zijn er hier ervaringen met mennen met een paard/pony met spat?
Thanks voor jullie info :)



2 jaar geleden werd spat geconstateerd bij onze shet, toen 18 jaar. Ze heeft een infuus solendroline gehad en krijgt dagelijks cortaflex.

We zorgen dat ze elke dag beweging krijgt wandelen, fietsen of mennen.

We stappen altijd 15 min warm en stappen altijd 15 min uit.

Ze gaat nu 2 jaar later erg goed. Ze loopt Z dressuur mennen, ze is districtkampioen geworden en ze mag starten op de hippiade. Ook loopt ze Z vaardigheid waarbij ze ook districtkampioen is geworden en dus ook voor de vaardigheid naar de hippiade mag.

De dierenarts had 2 jaar terug zijn twijfels of ze ooit weer in de sport zal komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 08:00 



 
Profiel   

Solendroline kan ik niet ergens iets over vinden. Dierenarts had het over een opvolger van Tildren.
Wat super dat je pony weer volop in de sport meeloopt! Mijn pony wil erg graag werken dus ben nog zoekende of ik wel/niet infuus ga geven. Ik wil niet rijden terwijl hij pijn heeft namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 09:58 



 
Profiel   

Donald73 schreef
Solendroline kan ik niet ergens iets over vinden. Dierenarts had het over een opvolger van Tildren.
Wat super dat je pony weer volop in de sport meeloopt! Mijn pony wil erg graag werken dus ben nog zoekende of ik wel/niet infuus ga geven. Ik wil niet rijden terwijl hij pijn heeft namelijk.


Mijn paard is behandeld met osphos injecties. Dit is vergelijkbaar met Tildren maar dan in 3 simpele injecties. Dit heeft hem goed geholpen in combi met 2x inspuiten van de gewrichten. Daarnaast is hij verhuisd naar een paddock paradise. Ik heb hem toevallig vorige week (1,5 jaar na de laatste behandeling) laten checken door de DA en zij was super tevreden. Benen zijn helemaal droog en hij liep zuiver! :D Zij denkt dat het bij Victor een eind vast gegroeid is en de klachten daarmee sterk afgenomen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 14:20 



 
Profiel   

[ img ]

Herkennen jullie deze stand? Ze probeert haar been wel redelijk vaak te ontlasten :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 18:12 



 
Profiel   

Nee, die van mij staat echt op rust. Maar zij zet haar been in beweging ook gewoon onder de massa alleen zijwaarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 21:47 



 
Profiel   

Goh, ik heb geen idee of het typisch is, maar mijn paard zet zijn spatbeen idd ook altijd wat naar achter

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 21:58 



 
Profiel   

Sorry dat ik dit topic naar boven zet. Ik heb nu een half jaar een eigen paard. Ben er helemaal gek mee. Toch merk ik dat hij best vaak zijn benen (net als jou Veraaaah) zet. Volgende week komt de dierenarts. Ik heb nooit aan spat gedacht tot dat ik vandaag een topic van iemand anders tegen kwam die iets wel wat zelfde symptomen had als mijn paard. Mijn paard zet namelijk vooral zijn linkerachterbeen op rust als ik hem bijvoorbeeld uitkrab. Verder gelukkig niet, maar wel in zo'n 'scheve' stand. Hij loopt verder niet kreupel. Maakt ruime passen, maar toch. Iets klopt er niet. Kunnen dit tekenen van spat zijn? Hoe ontdekte jullie dat er iets mis was? Hij is trouwens 6 maanden geleden volledig op de foto gezet inclusief hals en rug en daar stond die mooi op aldus een dierenarts van Wolvega.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 18:30 



 
Profiel   

HorseTimeXL schreef
Sorry dat ik dit topic naar boven zet. Ik heb nu een half jaar een eigen paard. Ben er helemaal gek mee. Toch merk ik dat hij best vaak zijn benen (net als jou Veraaaah) zet. Volgende week komt de dierenarts. Ik heb nooit aan spat gedacht tot dat ik vandaag een topic van iemand anders tegen kwam die iets wel wat zelfde symptomen had als mijn paard. Mijn paard zet namelijk vooral zijn linkerachterbeen op rust als ik hem bijvoorbeeld uitkrab. Verder gelukkig niet, maar wel in zo'n 'scheve' stand. Hij loopt verder niet kreupel. Maakt ruime passen, maar toch. Iets klopt er niet. Kunnen dit tekenen van spat zijn? Hoe ontdekte jullie dat er iets mis was? Hij is trouwens 6 maanden geleden volledig op de foto gezet inclusief hals en rug en daar stond die mooi op aldus een dierenarts van Wolvega.


Ik ontdekte dat er wat mis was doordat mijn merrie soms ineens wat onregelmatig was. Niet echt kreupel, maar ik had ook het gevoel dat er iets niet goed zat. Ik had haar nog niet lang dus ze was ook ongeveer een een half jaar eerder op de foto geweest. Na van alles nagekeken te hebben waar niks uitkwam, heb ik toch maar foto’s laten maken en daar kwam spat uit. Ze stond ook continu op rust met 1 achterheen en leek wat kramperig bij de smid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 19:25 



 
Profiel   

HorseTimeXL schreef
Sorry dat ik dit topic naar boven zet. Ik heb nu een half jaar een eigen paard. Ben er helemaal gek mee. Toch merk ik dat hij best vaak zijn benen (net als jou Veraaaah) zet. Volgende week komt de dierenarts. Ik heb nooit aan spat gedacht tot dat ik vandaag een topic van iemand anders tegen kwam die iets wel wat zelfde symptomen had als mijn paard. Mijn paard zet namelijk vooral zijn linkerachterbeen op rust als ik hem bijvoorbeeld uitkrab. Verder gelukkig niet, maar wel in zo'n 'scheve' stand. Hij loopt verder niet kreupel. Maakt ruime passen, maar toch. Iets klopt er niet. Kunnen dit tekenen van spat zijn? Hoe ontdekte jullie dat er iets mis was? Hij is trouwens 6 maanden geleden volledig op de foto gezet inclusief hals en rug en daar stond die mooi op aldus een dierenarts van Wolvega.



Ook mijn paarden zonder spat staan regelmatig op rust en vaak op zelfde been. Ook met uitkrabben van de hoeven. Ik zou mij niet direct zorgen maken. Het voelde bij mij op den duur of er een slag in het wiel zat nadat ze een blessure had gehad door trap, niet heel kreupel maar net niet ok. Daarom op foto laten zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 20:45 



 
Profiel   

Weer een schopje van mij! Komt spat vaker voor in 1 of 2 benen? Ik ben bang dat ze het ook rechts heeft. Die kant loopt ze soms ook verkort. Heb een half jaar geleden gevraagd of de DA voor de zekerheid geen foto wilde maken en dit wilde ze niet (paard had er klinisch geen last van).

Zelf zegt mijn gevoel dat ze het in beide benen heeft nu. Is vorige week ook weer enorm kreupel geweest (zo’n 3 dagen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 20:40 



 
Profiel   

En ja ik maak dit topic weer wakker!

Ik blijf maar sukkelen met mijn merrie. Morgen komt de dierenarts voor iets anders maar ik laat weer röntgen maken van haar spat om te kijken hoe het zich vordert.

Zou op rust zetten helpen? Alleen overdag op de wei? En veel in het bos/rechte wegen?

Zit met mijn handen in het haar. In de zomer liep ze vrij goed. Nu loopt ze weer kreupel/zeer onregelmatig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 20:20 



 
Profiel   

Mijn paard met spat heeft bijna een jaar vrij gehad, ben nu weer twee maanden met hem aan het werk (longe en werk aan de hand). Hij blijft nu goed, dus het heeft hem in ieder geval goed gedaan. Scout heeft spat in beide achterbenen en is pas vijf helaas. Vooralsnog ben ik positief, hij is nu echt niet onregelmatig (al zeker een halfjaar niet meer).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 20:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 202 van de 203 [ 5053 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 199, 200, 201, 202, 203  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen