Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

2 benen kreupel

 
Profiel   

Hooiii

Ik heb een verzorgpaard een fries
gisteren was ze aan een been kreupel rechtervoorbeen nu zijn het er 2 wat zouden jullie doen?

Afspuiten en rust ? dat doe ik nu

zou iemand misschien de oorzaak weten rug is goed hoeven ook
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 13:06 



 
Profiel   

Vaak komt dat doordat het paard z'n been wil ontlasten en daarom
z'n andere been overbelast.
Ik zou naar de kliniek gaan om foto's te maken.
Normaal zou ik wachten, maar als het overbelasting is, heeft het paard veel pijn en wordt de kreupelheid alleen maar erger ipv beter.

Is het warm en oof dik?
Enig idee hoe het is gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 13:10 



 
Profiel   

geen idee hoe het is gekomen het is dik en warm

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 13:14 



 
Profiel   

3x daags 20 min koelen en weidegang heel de dag. Dan geneest het het snelst.
Als het na een week niet minder is DA erbij halen Ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 13:16 



 
Profiel   

griebels schreef
3x daags 20 min koelen en weidegang heel de dag. Dan geneest het het snelst.
Als het na een week niet minder is DA erbij halen Ja



Dat zou ik ook doen Knipoog Zeker niet korter dan 20 minuten afspuiten, zegt mijn dierenarts altijd anders heeft het koelen geen zin.
Miss kun je na het afspuiten er coolingsgel op doen nog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 13:23 



 
Profiel   

trix_manu schreef
geen idee hoe het is gekomen het is dik en warm


loopt ze er wel op?
En waar is het dik en warm?
kogel of pezen of ergens anders?
Andere been niet dik of warm?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 13:27 



 
Profiel   

hey,
Ik heb dit probleem ook gehad!!
Zoals ze al eerder zeiden heeft hij/zij pijn aan een been dit gaat hij ontlasten en belast hij het andere been ermee ( die moet voor 2 benen werken).
Ik ben na de Dierenpraktijk horst gegaan en daar hebben ze me prima gholpen alles is achter de rug nu.
Mijn pony had het gekregen van gek dopen in de wei.
Je moet het vaak koelen, en voorkomen dat ie kort gaat draaien, bokken/ steigeren of te hard gaat rennen.
Wij moesten hem dan ook in een kleine weide neer zetten waar dit niet kon!
Let op omdat hij/zij nu minder beweegt mag ie niet stijf worden!!.
Veel aan de hand stappen kun je dan het beste doen. ( op het harde , niet op een hobbelige of vol met gaten weg )
Hou dit zeker 2weken vol ! En kijk of het er beter op word! Het ligt eraan hoe erg het is .
Ik moest het maar liefst 9 maanden vol houden dus...


Veel succes ermee

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 13:44 



 
Profiel   

trix_manu schreef
geen idee hoe het is gekomen het is dik en warm


Welke benen zijn het dan?? twee voorbenen of twee achterbenen, of verschillend? Zijn het of twee voorbenen of twee achterbenen.. Dan zou ik direkt naar de veearts gaan.. helemaal omdat je niet weet wat er aan de hand is..!! Naja.. je moet het zelf maar weten en even kijken wat je doet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 13:46 



 
Profiel   

Sharon92 schreef
hey,
Ik heb dit probleem ook gehad!!
Zoals ze al eerder zeiden heeft hij/zij pijn aan een been dit gaat hij ontlasten en belast hij het andere been ermee ( die moet voor 2 benen werken).
Ik ben na de Dierenpraktijk horst gegaan en daar hebben ze me prima gholpen alles is achter de rug nu.
Mijn pony had het gekregen van gek dopen in de wei.
Je moet het vaak koelen, en voorkomen dat ie kort gaat draaien, bokken/ steigeren of te hard gaat rennen.
Wij moesten hem dan ook in een kleine weide neer zetten waar dit niet kon!
Let op omdat hij/zij nu minder beweegt mag ie niet stijf worden!!.
Veel aan de hand stappen kun je dan het beste doen. ( op het harde , niet op een hobbelige of vol met gaten weg )
Hou dit zeker 2weken vol ! En kijk of het er beter op word! Het ligt eraan hoe erg het is .
Ik moest het maar liefst 9 maanden vol houden dus...


Veel succes ermee


Als je paard dagelijks minimaal een halve dag buiten staan doen ze meestal (uitzonderingen zijn er altijd) niet gek hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 13:50 



 
Profiel   

hmmmz ik zou de dierenarts bellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 14:08 



 
Profiel   

Die zegt toch dat je eerst een week moet aankijken... Dus ik bel bij een normale kreupelheid nooit meteen de DA...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 14:12 



 
Profiel   

deze kreupelheid noem ik neit echt normaal..

In 2 dagen heeft TS van een goed gezond lopend paard, een paard gekregen da aan 2 benen kreupel is..
Lijkt mij meer dan genoeg reden om even een dierenarts te bellen Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 14:19 



 
Profiel   

griebels schreef
Die zegt toch dat je eerst een week moet aankijken... Dus ik bel bij een normale kreupelheid nooit meteen de DA...


En dierenarts bel ik alleen om te hechten etc.

Voor een ernstige kreupelheid moet je naar de kliniek voor foto's.
Ik vind deze kreupelheid ook niet licht en zou in dit geval naar de D.A gaan
Zoals ik al zei, wacht ik bij een normale kreupelheid ook een weekje af.
Als het erg is, kan te late hulp ernstige gevolgen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 14:45 



 
Profiel   

Ik bel niet alleen om te hechten maar zoals jij zelf ook zegt te doen, bij een normale kreupelheid bel ik neit direct de DA...
Of het normaal is weet ik niet, we weten niet hoe hij loopt hoe en waar het dik/warm is etc etc...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 15:10 



 
Profiel   

MD-->BEH

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-07 16:08 



 
Profiel   

Ik heb net hetzelfde voor..pony staat vandaag opeens kreupel aan het rechterachterbeen. De pony draafde op een weggetje met veel stenen, er zijn geen wonden of er zaten geen stenen in de hoeven. Ze ontlast haar been waar ze last van heeft, verkort haar passen en heeft pijn en loopt uiteraard onregelmatig. Verschillende uren later loopt ze met het linkerachterbeen ook een beetje kreupel . Ong 2 weken geleden stond de pony voor het eerst kreupel ook aan het rechterachterbeen, na 3 dagen was de pony niet meer kreupel..nu herhaalt het zich maar is het erger.. been staat dik en voelt warm aan.
In de stal om haar rustig te houden voor haar been of in de wei?
Moet ik de benen 2x met koud water spoelen?
DA wordt verwittigd als het de komende dagen niet verbeterd.
Tips hoor ik graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-07 22:21 



 
Profiel   

trix_manu schreef
Hooiii

Ik heb een verzorgpaard een fries
gisteren was ze aan een been kreupel rechtervoorbeen nu zijn het er 2 wat zouden jullie doen?

Afspuiten en rust ? dat doe ik nu

zou iemand misschien de oorzaak weten rug is goed hoeven ook

hallo
je moet wel koelen en zeker 1uur als het niet langer is met hem blijven stappen.
maar dat is het beste wel 15min laten koelen met koud water en daarna met hem lopen niet in een bak maar op harde grond want in de bak heeft het niet veel zin want dan kan zijn/haar voet in het zand en als het op steenen grond is niet maar steenen grond is beter voor het paard.
is maar een tip ik heb het al zoooo vaak gehad bij verzorg pony s / paarden! maar je moet je paard dan niet op de wei zetten of op stal laten staan want uit verveling kan het paard/pony een geke beweging maken en dan heb je nog groter probleem maar niet op de wei zetten als ie gek doet bn je nog verder van huis (ik bedoel maar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-07 09:42 



 
Profiel   

Anka_ schreef
Ik heb net hetzelfde voor..pony staat vandaag opeens kreupel aan het rechterachterbeen. De pony draafde op een weggetje met veel stenen, er zijn geen wonden of er zaten geen stenen in de hoeven. Ze ontlast haar been waar ze last van heeft, verkort haar passen en heeft pijn en loopt uiteraard onregelmatig. Verschillende uren later loopt ze met het linkerachterbeen ook een beetje kreupel . Ong 2 weken geleden stond de pony voor het eerst kreupel ook aan het rechterachterbeen, na 3 dagen was de pony niet meer kreupel..nu herhaalt het zich maar is het erger.. been staat dik en voelt warm aan.
In de stal om haar rustig te houden voor haar been of in de wei?
Moet ik de benen 2x met koud water spoelen?
DA wordt verwittigd als het de komende dagen niet verbeterd.
Tips hoor ik graag!


Het warme been moet je afspoelen.
Als dat er 2 zijn, die warmer zijn dan "normaal" dan 2 benen afspuiten.
op stal of juist op het land, hangt van de oorzaak af.
In de meeste gevallen, wanneer het paard op het land altijd rustig is,
is het land beter dan de box.
Door het bewegen gaat de bloedsomloop beter en worden dus ook de afvalstoffen
afgevoerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-07 12:05 



 
Profiel   

Ik zou helemaal niks afspuiten, is toch niet ergens goed voor Gewoon 5-7 dagen aankijken, en als het dan niet minder is de DA bellen Lachen Als hij niet ernstig kreupel is in de wei laten staan, als het erg is op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-07 12:09 



 
Profiel   

afspuiten is goed tegen de zwelling......

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-07 17:54 



 
Profiel   

Waarom zou je de zwelling weg willen hebben dan Verward Een zwelling is een herstelproces die noodzakelijk is voor goed herstel. Hierdoor kunnen de afvalstoffen sneller weggevoerd worden. Door het te koelen, worden de bloedvaten nauwer, waardoor je het herstelproces dus verslechterd Knipoog Een zwelling is juist goed, hij gaat vanzelf wel weg als het weefsel hersteld is Lachen Bij het herstel van bindweefsel duurt het ongeveer een week voor de zwelling weg is, bij het herstel van pezen veel langer. Als de zwelling en de warmte langer dan een week aanhoudt, moet je de DA bellen Ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-07 20:17 



 
Profiel   

wat blijkt ze had een spijker in haar hoef ze is maar een been kreupel geweest ik heb er weer voor het eerst op gereden!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-07 14:31 



 
Profiel   

Hoi

Ik heb een haflinger en eergisteren heb ik met mij bij rijder een bos rit gemaakt. We wouw de gaan draven maar toe stopt me haflinger en ze lief gelijk kreupel. De vandaag heb ik haar been is goed gekoeld. En heb haar aan de lange lijn laten lopen eerst links om daar zie je niks dat ze kreupel loopt ze heeft zelf zelf gelop gedaan! Maar zag niks. Toen recht om en vroeg dat ze wouw draven en toen ging ze gelijk kreupel lopen??

Het is een ouderwetse haflinger stevig gebouwd :(

Komt het dat ze hoef bevangen staat ?.

Graag geageerd als je er echt verstand van hebt
Groetjes Adriana

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 20:32 



 
Profiel   

BIj hoefbevangenheid zou ik toch echt verwachten dat je het wel eerder had gemerkt. Paarden kunnen zich bezeren, maar ook last hebben van een hoefzweer of schiefel. Als jij jouw dier goed in de gaten houdt, zie je al vroeg dat er iets is.

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 20:35 



 
Profiel   

Hoi Adriana,

Welkom op bokt!

Bij vermoeden van hoefbevangenheid: meteen de dierenarts bellen!
Hoefbevangenheid is een stofwisselingsziekte - dus met koelen en niet rijden stopt het niet.

Al moet ik zeggen: je deed haar aan de longe - en dat leek niet zo het beeld van hoefbevangenheid (kreupel aan twee of vier benen).
Maar ook dan is 'een belletje naar de dierenarts', voor overleg niet verkeerd.

Beterschap voor je Haflinger!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen