Nakomelingen Odermus R

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:10

Gave foto's Lielle! Zeg het nog een keer ;-): wat lijken onze monsters toch op elkaar!

Leuke schimmel witje paard! hoort ook duidelijk bij de family :-D

Mijn Odermus is vaak in strijd tussen haar schijterigheid en nieuwsgierigheid. Gelukkig wint d'r nieuwsgierigheid vaak (en beetje aanmoedigen helpt ook wel). Moet wel zeggen dat ze niet aanvoelt als 1.62 m op momenten dat mevrouw iets in het vizier heeft; hahaha
Opstappen gaat bij die van mij altijd wel goed, maar we hebben er bij haar wel meer aandacht aan moeten besteden dan bij veel andere jonge paarden.
Ze leert nieuwe dingen heel snel en vind het dan ook heel erg snel normaal (vliegenspray, balkjes draven, dekens, opstappen), maar ze reageert wel erg heftig als ze ergens een slechte ervaring mee heeft gehad.

Welkom Billy! Ik ken hier in de omgeving ook iemand met zo'n grote Odermus vos die aan het profiel voldoet
(geen idee of jij het bent eerlijk gezegd ;-) ...)

O, ja, concours. Ging redelijk :-). Meneer was al meer dan een jaar niet meegeweest en dan zijn de tent, bbq, etc etc naast de ringen toch rede genoeg om je lekker strak te houden. Kwam daar zelf niet snel genoeg helemaal doorheen, waardoor de aanleuning en impuls wat te wensen over lieten. 172 en 178. Dit wordt wel weer makkelijker als ie weer wat vaker mee gaat.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:13

toch netjes jolo :j

Geeske heeft inmiddels de foto's, dus die zal ze er wel opzetten :j

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:17

Thanx biertapje

leuk, foto's van jullie Crosley!

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:20

da's snel :-)
Ziet er goed uit!
en dan dat alerte koppie met die grote neusgaten, erg herkenbaar

Hij is wel mooi groot, of niet?
Laatst bijgewerkt door Jolo op 11-06-10 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

witjepaard

Berichten: 145
Geregistreerd: 18-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:26

Jolo schreef:
Gave foto's Lielle! Zeg het nog een keer ;-): wat lijken onze monsters toch op elkaar!

Leuke schimmel witje paard! hoort ook duidelijk bij de family :-D

Mijn Odermus is vaak in strijd tussen haar schijterigheid en nieuwsgierigheid. Gelukkig wint d'r nieuwsgierigheid vaak (en beetje aanmoedigen helpt ook wel). Moet wel zeggen dat ze niet aanvoelt als 1.62 m op momenten dat mevrouw iets in het vizier heeft; hahaha
Opstappen gaat bij die van mij altijd wel goed, maar we hebben er bij haar wel meer aandacht aan moeten besteden dan bij veel andere jonge paarden.
Ze leert nieuwe dingen heel snel en vind het dan ook heel erg snel normaal (vliegenspray, balkjes draven, dekens, opstappen), maar ze reageert wel erg heftig als ze ergens een slechte ervaring mee heeft gehad.

Welkom Billy! Ik ken hier in de omgeving ook iemand met zo'n grote Odermus vos die aan het profiel voldoet
(geen idee of jij het bent eerlijk gezegd ;-) ...)

O, ja, concours. Ging redelijk :-). Meneer was al meer dan een jaar niet meegeweest en dan zijn de tent, bbq, etc etc naast de ringen toch rede genoeg om je lekker strak te houden. Kwam daar zelf niet snel genoeg helemaal doorheen, waardoor de aanleuning en impuls wat te wensen over lieten. 172 en 178. Dit wordt wel weer makkelijker als ie weer wat vaker mee gaat.


Ja hoor als ik jullie omschrijvingen lees en de foto's zie voel ik me helemaal thuis :o

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:31

witjepaard schreef:
Ja hoor als ik jullie omschrijvingen lees en de foto's zie voel ik me helemaal thuis :o

+:)+
ben benieuwd of de mijne met 15 jaar ook zo wit is. Op moment wordt elk half jaar een stuk lichter in ieder geval.
Waar heb je haar trouwens vandaan? Is ze bij Roelofs zelf gefokt?

@ Geeske; oh, sorry, 't is een merrie... Mooie maat! (en zal ook nog wel een beetje doorgroeien).

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:33

Lastig voor anderen is wel een meer gehoorde 'klacht'bij paarden van Roelof's hengsten. Leuke paarden staan hier trouwens.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:35

ja en ik denk dat ze ook nog wel wat groeit :o
Crosley is trouwens een odermus x orame x nimmerdor x nabuur

witjepaard

Berichten: 145
Geregistreerd: 18-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:40

Jolo schreef:
witjepaard schreef:
Ja hoor als ik jullie omschrijvingen lees en de foto's zie voel ik me helemaal thuis :o

+:)+
ben benieuwd of de mijne met 15 jaar ook zo wit is. Op moment wordt elk half jaar een stuk lichter in ieder geval.
Waar heb je haar trouwens vandaan? Is ze bij Roelofs zelf gefokt?

@ Geeske; oh, sorry, 't is een merrie... Mooie maat! (en zal ook nog wel een beetje doorgroeien).


Ze is inderdaad bij Roelofs geboren en volgens mij ook in de sport geweest..

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:41

tja, wat is 'lastig'....
een paard wat net dat stukje extra power en koppigheid heeft als hij voor je werkt zal vaak ook een beetje meer van zich laten horen op moment dat ie het ergens niet mee eens is.
Ik hou daar wel van, maar is soms is het niet makkelijk.

Kan me wel voorstellen dat als je een ongecompliceerd paard zoekt, dat het niet altijd de eerste keus is.

dank voor je compliment lithya (ook namens de rest als het niet over die van mij ging ;) )
En over dat lastig... er zijn (waarschijnlijk terecht) veel discussies gaande over waar de grens ligt tussen kwaliteit voor de sport en (te) sesnisbel/fel/ heet/ koppig (lastig) en of het gemiddelde paard wat voor de sport gefokt wordt ook het paard is waar 90% van de ruiters op zit te wachten. Laat ik er maar niet verder over doorzagen nu ;-)
(moet weer aan het werk ipv op bokt zitten.....)

leuke bloedlijnen zie ik ook voorbij komen! Inderdaad allemaal geen slaapmutsen 'op papier' :D }>

edits; slordig aan 't typen vandaag....
Laatst bijgewerkt door Jolo op 11-06-10 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

billy1
Berichten: 872
Geregistreerd: 22-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:44

Jolo schreef:
Welkom Billy! Ik ken hier in de omgeving ook iemand met zo'n grote Odermus vos die aan het profiel voldoet
(geen idee of jij het bent eerlijk gezegd ;-) ...)


Ik woon wel in de omgeving van Twente dus in dat opzich zou het kunnen ;) Alleen heb ik hem nog niet vaak meegehad naar wedstrijden... Denk ook eigenlijk dat het ziet mee zo heel veel zal gebeuren, het was nl eigenlijk het paard van mijn vriend maar die is gestopt met rijden dus willen we eigenlijk dit paard verkopen.

billy1
Berichten: 872
Geregistreerd: 22-08-07

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:45

Die van ons is trouwens helemaal niet fel en sensibel!!!

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:47

die ik ken is ook nog niet echt meegeweest op concours (jonge paarden wedstrijd in Haaksbergen vorig jaar). Maar ik geloof niet dat ie te koop staat ;-)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:50

Crosley kan soms wel snel omdraaien enz. maar zit meestal een tikkeltje vertraging in ;) ze kan zich wel helemaal dubbelvouwen als het moet :D

billy1
Berichten: 872
Geregistreerd: 22-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:53

Jolo schreef:
die ik ken is ook nog niet echt meegeweest op concours (jonge paarden wedstrijd in Haaksbergen vorig jaar). Maar ik geloof niet dat ie te koop staat ;-)


Dat ben ik iig niet ;) En die van ons staat ook niet te koop hoor! Ben bang dat ik er dan niet de juiste mensen voor krijg........

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:56

@ billy1
nee, bedoelde eigenlijk ook niet 'te koop' als in op internet ofzo, maar weet toevallig dat zij juist wel zelf verder wil met dit paard.
Als ie niet in de weg staat, kun je rustig uitkijken naar een heel goed thuis en kieskeurig zijn in kopers, toch?
Succes daarmee in ieder geval....
(ga je er zelf niet mee verder?)


Biertabje schreef:
Crosley kan soms wel snel omdraaien enz. maar zit meestal een tikkeltje vertraging in ;) ze kan zich wel helemaal dubbelvouwen als het moet :D


vertraging doet die van mij niet aan (maar is ook makkelijker als je lijf niet zo groot is), dubbelvouwen wel ja :-)
volgens de dierenarts/ ostheopaat extreem lenig
ook dat zorgt soms voor grappige situaties in de wei en onder het zadel :):)
Zal binnenkort eens wat filmpjes opzoeken van vorig jaar
en nu mezelf een schop geven en weer aan 't werk :wave:
Laatst bijgewerkt door Jolo op 11-06-10 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:57

*schop* :)

ben benieuwd naar de filmpjes :j

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:00

Biertabje schreef:
*schop* :)

ben benieuwd naar de filmpjes :j


kga nu echt! :D filmpjes houden jullie tegoed :evaw: :evaw:

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:23

Jolo schreef:
tja, wat is 'lastig'....
een paard wat net dat stukje extra power en koppigheid heeft als hij voor je werkt zal vaak ook een beetje meer van zich laten horen op moment dat ie het ergens niet mee eens is.
Ik hou daar wel van, maar is soms is het niet makkelijk.

Kan me wel voorstellen dat als je een ongecompliceerd paard zoekt, dat het niet altijd de eerste keus is.

dank voor je compliment lithya (ook namens de rest als het niet over die van mij ging ;) )
En over dat lastig... er zijn (waarschijnlijk terecht) veel discussies gaande over waar de grens ligt tussen kwaliteit voor de sport en (te) sesnisbel/fel/ heet/ koppig (lastig) en of het gemiddelde paard wat voor de sport gefokt wordt ook het paard is waar 90% van de ruiters op zit te wachten. Laat ik er maar niet verder over doorzagen nu ;-)
(moet weer aan het werk ipv op bokt zitten.....)

leuke bloedlijnen zie ik ook voorbij komen! Inderdaad allemaal geen slaapmutsen 'op papier' :D }>

edits; slordig aan 't typen vandaag....


Vandaar dat ik lastig tussen "" zet. Wij hebben thuis geen nakomeling van Odermus en fokken bewust niet met hengsten van Roelofs omdat wij een merrie uit de lijn van Roelofs hebben (Ramiro X Joost X Abgar). Van mij mogen ze ook prima een eigen mening hebben als ze met je willen vechten in de ring. Ik wil dat ook niet als lastig bestempelen, maar de paarden krijgen vaak wel die stempel.

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:02

was ook geen kritiek op jou hoor lithya, deed me gewoon aan de inmiddels bekende discussie denken.
en klopt, die stempel komt er dan ook al snel op
(er is iemand op bokt met het onderschrift; "hoe groter de kwaliteit van het paard, des te meer kwaliteit ie van de ruiter zal eisen" of zoiets, zit wat in!)

Wat betreft je merrie heb je denk ik wel een punt (leuk bloed trouwens!). Karakter meenemen in hengstenkeuze wordt helaas niet altijd gedaan.
Ik roep ook altijd, als ik deze merrie ooit laat dekken moet het (naast nog een paar andere eigenschappen) een hengst zijn die koel in 't koppie is. Dan is de kans op een veulen waar goed mee te werken is door de gemiddelde ruiter toch groter (los van 1001 andere factoren en feit dat fokken toch nooit zekerheid geeft, maar goed, je moet een uitgangspunt hebben). Te weinig pit ben ik met mams niet zo snel bang voor :-)
(Veulen hoeft niet perse minder pit te hebben dan mams, maar nog meer is niet wenselijk.
Je kunt er toch niet vanuitgaan dat je veulen uit al die anderen zo'n topper is dat een moeilijk karakter wel voor lief wordt genomen door die ene topruiter. Als je niet voor jezelf fokt, is het toch realistischer als mikt op de gemiddelde ruiter)

utopie
Berichten: 149
Geregistreerd: 06-02-08
Woonplaats: Twente

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:05

Nou mensen van het weekend weer voor eerst met mijn topper op concour geweest. In het M2 en we hadden 177 punten. Hij liep geweldig, dus was super trots. Maakte zelf twee domme fouten, anders was het gewoon een winstpunt geweest. Jammer genoeg heeft hij nu wel erge spierpijn. Hebben meer mensen ervaring ermee dat de paarden na een rustperiode moeilijk op te pakken zijn? Dat ze dan vaak snel spierpijn hebben? Ondanks dat het werk rustig opgepakt wordt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:12

goed gedaan, proficiat! Het spierpijn verhaal herken ik niet zo, ik gebruik wel na de cross neutradex, ter voorkoming.

Onze Odermus deed zaterdag een zeepaardje na:


verslagje schreef:
Ik had dus Ukkie bij me in de eerste groep, en dat ging heel erg lekker. Mooie trakehner gesprongen, afsprongetjes prima, echt top. Daarna bij de waterbak wat haagjes, en de waterinsprongen die ook prima gingen. Ter afsluiting nog een keertje door het water draven voor de beenspieren, en toen ging het even niet zoals gepland. Ukkie schrok van een paard dat kwam terug draven, en schoot naar rechts weg. Op zich niet erg, ware het niet dat het daar dieper wordt en het dus is afgezet met een touw (dat half onder water hing). Ukkie over het touw, vervolgens in paniek vanwege de zwaar modderige bodem en in een soort hiphop verder om weer vaste grond onder haar hoefjes te krijgen. Ik heb me toen maar laten vallen, zodat ik niet langer in de weg zat. Ging dus prachtig kopje onder, en bij boven komen zag ik Ukkie - nog steeds paniekerig - richting kant vertrekken waar ze gelukkig al snel gevangen werd. Doorweekt maar weer op gestapt, en nog een keer het water in gegaan voor het vertrouwen, en dat deed ze dan ook weer zonder enig probleem :+: Ze was wel erg ontdaan, zelfs thuis keek ze nog beduusd, maar verder gelukkig geen enkele schade. Ik heb alleen mijn grote teen gekneusd :? en inmiddels voelt het behoorlijk stijf, maar ook hier geen echte problemen. Training met Ojee ging ook nog top, dus toch wel een zeer geslaagde dag.



En nu de foto's:
in paniek richting de kant (lees: het diepe)
Link

Afbeelding

en nog een paar om te laten zien dat ze echt superfijn had getraind
boom op heuvel
Opsprong
Afbeelding

thumbnails zijn clickable, er volgt nog wel een apart topic[/quote]

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Re: Nakomelingen Odermus R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:45

Gefeliciteerd met je goede concours Utopie!
spierpijn herken ik ook niet zozeer van het weer langzaam opbouwen.... Heeft ie op concours dan veel meer/anders gedaan dan met stevige training thuis?
Misschien even rustig los longeren vandaag en morgen en verder lekker lang buiten laten lopen? Dan is ie er misschien weer het snelst vanaf.

Oei, Lielle... gelukkig is die zwempartij goed afgelopen. Als er touwen in de weg komen te zitten is wel even schrikken.
Gave foto's verder!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:26

netjes Utopie, spierpijn herken ik ook niet zo zeer. ik zou ook zeggen lekker naar buiten en misschien wat longeren.

hij blijft cool Lielle :D

Geeske heeft vanavond de odermus gelongeerd met zadel... bij het opdoen(1ex) gaf ze er al niks om, dus maar meteen longeren... niks aan het handje

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:40

Wow, stoere foto's Lielle.
Als zoiets dan toch gebeurt is het wel leuk zo leuk (voor ons) als de fotograaf blijft doorklikken :D

Maar op de andere foto's vind ik het ook een gaaf dier hoor :Y)