Nakomelingen van charmeur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:35

Gefeliciteerd Monique, nu nog even blijven duimen, maar het ziet er goed uit zo.

Fokfanaat ik snap het helemaal, een van mijn merrie's had een hele vlotte bevalling maar de baarmoeder was in de veulenhengstigheid totaal nog niet gekrompen en ik heb die overgeslagen. Zelfs na een maand bij de eerste gewone hengstigheid was ze nog niet in orde. We hebben haar toen na een week hengstig gespoten en ze was gelukkig in een keer drachtig.
Ik begrijp jou gevoel volkomen, soms duurt het wat langer, maar nu heb je veel kans dat het meteen goed gaat.

salitka
Berichten: 330
Geregistreerd: 11-03-05

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:22

Oh mij was verteld dat de veulenhengstigheid juist altijd goed pakt, maar wat je zegt klinkt heel logisch, dus ben ik verkeerd voorgelicht.
Ik zal voor je duimen dat het deze keer blijft zitten

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:50

nee de eisprong is er altijd met veulenhengstigheid, maar beter drachtig niet ivm die baarmoeder..

salitka
Berichten: 330
Geregistreerd: 11-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:25

Nou wer wat geleerd, tja dit alles is voor mij de eerste keer dus enige info is altijd welkom

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:38

Vanavond bij de veearts langs geweest en jammer genoeg niet drachtig.
Ik ben er gewoon een beetje verdrietig van. Vorig jaar niet gelukt en dit jaar ziet het er ook slecht uit.
Ik ga maandagochtend terug om te kijken hoever ze is en dat is dan de laatste poging.
Twee jaar geleden was ze in 1 keer drachtig, dus het kan echt, maar nu..............

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:07

sjit Sjarett wat ontzettend balen. Ik kan me helemaal voorstellen dat je er verdrietig van bent! Hoop dat je laatste poging wel lukt! Misschien heeft de veearts nog een goed idee om de kans te vergroten? Misschien dat middel voor een betere innesteling. Wil me er absoluut niet mee bemoeien hoor, jouw veearts is super, verzin ook maar wat want ik gun het je zo.

Spijkerbroek
Berichten: 665
Geregistreerd: 23-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:27

Dat is balen Sjarett, hopelijk lukt het de volgende ronde wel.

Ik heb ook een merrie welke we heel moeilijk drachtig krijgen.
Het 1e jaar toen we met haar dekte, was ze vanaf de 1e poging drachtig.
Daarna 3 jaar !! niet drachtig te krijgen, nu dit jaar vanaf de eerste dag na inseminatie regumate meegegeven en tot nu toe, is ze nog steeds drachtig. Misschien dit eens overleggen met je veearts ?

Dit vond ik nog over regumate :

Aanvullend progesteron hormoon
Tijdens de eerste 120 dagen van de dracht wordt progesteron geproduceerd door het gele lichaam (corpus luteum) op de eierstok (ovarium). Dit hormoon is nodig om de dracht in stand te houden. Vanaf dag 50-70 van de dracht vindt er al een meetbare progesteronproduktie plaats door de moederkoek (placenta). In de tweede helft van de dracht is de placenta de enige bron van progesteron.
Indien u aanvullende progesteron-toediening overweegt tijdens de dracht, kan dit het beste vanaf dag drie tot vier na de eisprong (ovulatie) worden gegeven. Na dag 100 kan het door de placenta geproduceerde progesteron de dracht prima in stand houden. Dus vanaf dat moment is extra toediening van progesteron zinloos. Vanaf dag 80 kan de toediening van progesteron per dag gehalveerd worden en twee weken later kunt u er helemaal mee stoppen.
Het is belangrijk te beseffen dat bij tien procent van de paarden die progesteron krijgen bijgevoerd, het gele lichaam stopt met het vormen van progesteron. Deze paarden zijn dus voor de instandhouding van de dracht helemaal afhankelijk van het progesteron dat ze toegediend krijgen. Dat betekent dat tot dag 80 van de dracht geen dag mag worden overgeslagen met het verstrekken van progesteron.
Voor paarden is alternogest (Regumate) het enige progestativum waarvan bewezen is dat het biologisch actief is. Dit produkt is officieel geregistreerd voor paarden.

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 09:07

ja dat bedoelde ik ook. Fijn dat jij die kennis paraat hebt.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-06-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:19

Hoi allemaal!

Ik heb een onwijs leuke merrie en áls ik haar ooit laat dekken, staat Charmeur hoog op de lijst van genomineerde hengsten :P
Ik ben gek van Duits bloed, het bloederige aan zijn andere kant (jazz) moet ik nog even over nadenken maar in zijn geheel zou hij goed bij mijn merrie passen :+:
Ik ga jullie topic even bijhouden en ben héél benieuwd naar de nakomelingen volgend jaar!!!

salitka
Berichten: 330
Geregistreerd: 11-03-05

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:11

Ach Sjarett, wat vervelend nou!!
Mijn merrie werd vorig jaar ook niet drachtig, dat kan altijd gebeuren, maar als je net besloten hebt om een veulentje te fokken, komt de klap toch best hard aan.
Zeker als je zoals jij nu al voor het tweede jaar bezig bent.
Vind het echt heel sneu voor je, gelukkig probeer je het toch nog 1x en inderdaad ik heb die van mij ook iets bijgevoerd dit jaar, en nu was ze in 1x drachtig. Ik zeg niet dat het helpt, maar proberen kan je het altijd, ik had iets simpels hoor, gewoon van pavo.

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:15

Bedankt voor jullie lieve meeleven en meedenken. Ik zal even iets meer vertellen.
Deze merrie is behoorlijk op leeftijd, dat speelt zeker mee. Maar we hebben de eerste maanden van het jaar verspeeld door met slecht sperma van een andere hengst te dekken.
De eerste keer was er nog geen 20% levende cellen. Ja en van water worden er niet veel drachtig.
Ze heeft al veel veulens gehad en ik denk dat we dit jaar gewoon veel pech hebben.
Ze wordt na het dekken nabehandeld bij de veearts door spoelen en dichtzetten.
Regumate was niet nodig omdat de baarmoeder voldoende spanning vertoonde. Ik heb een andere merrie nu wel aan de regumate dus ben er bekent mee.

Twee jaar geleden heeft Esperanza ook Regumate gekregen omdat er weinig spanning was en dat veulen is blijven zitten tot ze het verworp door de Rhino. Vorig jaar stond ze niet bij mij thuis omdat we haar toen met z'n tweeen hadden. Dit jaar proberen we het alleen. Ze toont zich heel moeilijk hengstig en ik ben er trots op dat ik er niet een hengstigheid heb gemist vanaf januari. Vorig jaar heeft die andere persoon de eerste 2 of 3 gemist dus toen zijn we ook veel te laat begonnen.
Dit jaar heb ik haar in een heel kaal weitje lopen en ze is niet moddervet en bevangen.
Dat was vorig jaar wel zo. Ik probeer de omstandigheden perfekt te hebben, maar ja meer kan je niet doen he.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:15

Dat kale weitje is prima om haar op conditie te houden, maar zorg er zeker voor dat ze meer als voldoende caroteen krijgt.
Dit zorgt er voor dat je merrie goed hengstig wordt, het zit natuurlijk in wortelen maar ook suplementen zoals van Pavo bestaan voor het grootste deel uit caroteen.

Succes er mee!

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:08

Dankjewel Rachral. Ik heb het meer gehoord dat caroteen echt helpt bij de hengstigheid. Maar het gekke is dat ze heel mooi hengstig is en alles volgens het boekje doet, alleen niet drachtig worden.

jvdberg
Berichten: 144
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:20

Leuk om jullie forum te lezen en jullie enthousiasme over Charmeur. Ik heb ook besloten om mijn merrie (Ferro x Rubinstein X Donnerhal) te laten dekken door Charmeur. Merrie heeft een laat veulen gekregen en is nu in haar veulenhengstigheid gedekt (12 juli) en moet 30 juli gescand worden. Ik hou jullie op de hoogte.

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:47

Leuk, weer eentje erbij. Ik ben benieuwd hoeveel hij er nog dekt dit jaar. Als hij de onze nog drachtig krijgt is hij een hele grote, ik heb er een hard hoofd in. Ze is afgelopen maandag hengstig gespoten op dag 20 en gisteren was er een heel klein inimini eitje te zien. Ze ligt nu dus stil.
Balen hoor.

Gelukkig heb ik het Spielberg veulentje in de andere merrie zien zitten en het hartje zien kloppen. Wel nog weinig spanning op de baarmoeder en dus doorgaan met de Regumate.

Anoniem

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:53

Die van mij wordt maandag nog een keer gescand.
Ben benieuwd. Ook naar het totaal aantal dat hij gedekt heeft dit jaar.

Spijkerbroek
Berichten: 665
Geregistreerd: 23-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:56

De onze vandaag op 7 weken nog eens gescand, en alles was OK +:)+

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:46

Welkom jvdberg, leuk bloed heeft je merrie.
Wij zijn vandaag wezen scannen, was ze drachtig van een tweeling. Wel balen. Nu is er als het goed is 1 weggeknepen. Zondag kijken of die andere er nog zit, hoop het zo!!

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:45

Ik duim voor je Jolanda, het zou wel super zijn als die ene blijft zitten, anders zit je ook alweer zo ver in het seizoen om het nog een keer te proberen.

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:56

Ennn...Zit het veulen er nog in???? Ik hoop het voor je Jolanda.

Morgen wordt er hier weer een portie sperma gebracht. Er zit een mooi ei en de baarmoeder ziet er goed uit.
Duimen maar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:16

Mijn merrie was ook drachtig van een tweeling, is er eentje afgeknepen op 16 dagen, op 19 dagen zat er nog een vruchtje, en vandaag op 41 dagen gelukkig ook nog *\o/*
Hartje klopte mooi

Met de rest duim ik mee

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:54

Zondag zat het vruchtje er nog! Nu nog even 3 weekjes hopen dat het écht blijft zitten!
Die van ons is op 14 dgn weggeknepen, op 16 dgn dus 1 vruchtje, was goed gegroeid in die 2 dgn.
Gefeliciteerd Janne!
Duim voor je mee Sjarett!!

salitka
Berichten: 330
Geregistreerd: 11-03-05

Re: drachtige merries van charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:33

A.s. Vrijdag wordt mijn merrie weer gescand, vind het zo spannend of het nog goed zit!!

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:32

En Salitka??? Zit het er nog in?

Ik heb mijn merrie vandaag weer opgehaald bij de veearts. Ze moet nu wel aan de regumate omdat er weinig spanning op de baarmoeder zit, maar als dat nodig is voor een veulen, dan heb ik dat er met liefde voor over.
Donderdag 5 augustus gaan we scannen.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:44

helaas voor mij geen drachtige merrie dit jaar.
Volgend jaar gaan we vroeg beginnen en dan hoop ik echt dat deze prachtige merrie drachtig word van Chrameur :D

Afbeelding