Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nakomelingen Franklin (Ampère x Ferro)

 
Profiel   

Hallo allemaal.

Iemand die kennis/ervaring heeft met nakomelingen van Franklin? (ja die maaier van Ampère)?

Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn en hoef dan ook geen uitleg over of je er wel of niet mee moet dekken. Feit is dat de hengst over veel beweging en souplesse beschikt en een sterk achterbeen. Of je de gok maakt houdt ik even buiten beschouwing maar ik ben erg benieuwd naar de nakomelingen.

Maaien deze ook? Hoe is de beenstand verder aangezien de afstammelingenrapportage KWPN aangeeft dat het voorbeen van voren gezien frans gesteld is, maar de hengst wel toontredend is bij het genetisch profiel. Zo ook zijn vader Ampère (toontredend).
Hoe is het karakter? Hoe is de beweging, stap draf galop? Balans? Maat? Grof of fijn? Etc. Etc.

Ik ben benieuwd hoe de hengst fokt, en welke eigenschappen hij vererft.

Alle info is welkom! Aangezien ik er nog geen topic over had gevonden!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 15:06 



 
Profiel   

Ben je lid van het KWPN? Want daar kan je de afstammelingenkeuring bekijken. Ik vond ze iig opvallend recht in teenstelling tot Franklin zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 15:13 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Ben je lid van het KWPN? Want daar kan je de afstammelingenkeuring bekijken. Ik vond ze iig opvallend recht in teenstelling tot Franklin zelf.


Ja ben ik lid van, enig idee waar ik dit kan terug zien? Kwpn.tv?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 15:17 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Want daar kan je de afstammelingenkeuring bekijken. Ik vond ze iig opvallend recht in teenstelling tot Franklin zelf.


Die mening deel ik. Goede veulens, goede beweging en doorgaans rechter op de benen als vader zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 15:17 



 
Profiel   

Fokt hij meer frans of toontredend? Sommige beweren dat het maaien komt van Ampère die zelf ook erg toontredend is aangegeven in het genetisch profiel. Maar dat zegt nog niet hoe de hengst fokt. Ben ik ook wel benieuwd naar. Beenstand van de nakomelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 15:20 



 
Profiel   

Tja, als je merrie zelf niet goed op de benen staat, is het wellicht beter om uit te gaan kijken naar een andere hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 15:22 



 
Profiel   

Dat begrijp ik. Maar dan is er wellicht iets wat de hengst kan compenseren. Evenals je kan zeggen als je merrie een zwakke galop door fokt dat je dan een hengst kiest met een wat betere galop?! Zo kan deze wellicht ook invloed uitoefenen op de beenstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 15:23 



 
Profiel   

Het leest of ben je op zoek naar mogelijke punten waarop de hengst negatief zal vererven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 15:30 



 
Profiel   

Haha dat is erg kort door de bocht, maar het zijn wel aanknopingspunten voor fokkers om negatieve punten van de merrie te kunnen corrigeren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 15:40 



 
Profiel   

Het is niet zo dat je een rechte fokt als je een toontreder dekt met een hengst met Franse stand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 17:08 



 
Profiel   

EHK --> FB

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-16 19:52 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Het is niet zo dat je een rechte fokt als je een toontreder dekt met een hengst met Franse stand.


Off topic, maar ja dat klopt het is geen gegeven. Zo ook weer het voorbeeld met de galop. Geen gegeven dat je een hengst die een goede galop vererft een goed veulen zal voortbrengen bij een merrie met een matige galop.

Zoals gezegd, de nakomelingen van Franklin lijken minder te maaien dan paps zelf.. Zijn er meer die dat kunnen bevestigen? En ik ben nog steeds benieuwd naar beenstanden, model, beweging stap, draf galop enz. enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-16 08:52 



 
Profiel   

Waarom ga je het niet voor jezelf bekijken op allerhande keuringen die rond deze tijd door het hele land gehouden zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-16 09:05 



 
Profiel   

Dees schreef
Waarom ga je het niet voor jezelf bekijken op allerhande keuringen die rond deze tijd door het hele land gehouden zijn?


Ik heb er eerlijk gezegd bij de merries nog geen 1 op de startlijst gezien, daarbij ontbreekt het aan tijd om zo voor elke hengst naar keuze de nakomelingen te bestuderen. Het mooie aan bokt is daarvan dat iedereen zijn ervaringen kan delen met elkaar, zodat dingen die een ander mist alsnog gehoord kunnen worden.

Wellicht dat er bij de veulenkeuringen en veilingen wel weer een franklin op de lijst staat. Zodra dat is zal ik zeker kijken of er tijd voor gemaakt kan worden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-16 14:00 



 
Profiel   

Absoluut doen.
Want "het mooie van Bokt" is direct ook een heel groot nadeel.
Weet jij veel wie wat zegt? Er wordt heel veel geroeptoetert en helaas is daarvan ook veel enorme onzin :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-16 14:50 



 
Profiel   

Ik zou eens een aantal grotere fokkers en opfokbedrijven bellen of ze Franklins hebben staan. Dan kan je er diverse gaan bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-16 14:58 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Ik zou eens een aantal grotere fokkers en opfokbedrijven bellen of ze Franklins hebben staan. Dan kan je er diverse gaan bekijken.


Of de hengstenhouder/eigenaar zelf. Die weet er vast een aantal te staan en misschien zelfs zelf wel een aantal.

Vind Franklin zelf ook een hele fijne hengst, maar wil inderdaad eerst meer (oudere) nakomelingen zien voor ik de gok aan ga met mijn eigen merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-16 10:11 



 
Profiel   

Via de hengstenhouder kun je wel adresjes opvragen en een rondje gaan doen, alleen zie je dan meestal wel de beste ;) Daarnaast de keuringslijsten bekijken en als het de moeite waard is, zeker langs gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-16 08:09 



 
Profiel   

ik heb dit jaar mijn jazz merrie door Franklin laten dekken
vd week horen we of het gepakt heeft ...

wat mij echter opvalt is dat er via de veilingen weinig Franklins worden aangeboden ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-16 19:36 



 
Profiel   

Denk dat Franklin ook niet meer zo makkelijk beschikbaar is, nu die bij Helgstrand staat.
Liep vandaag in Ermelo trouwens maar een matig rondje, beetje met de handrem erop. Beest zelf zou volgens mij veel meer kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-16 20:56 



 
Profiel   

Dees schreef
Denk dat Franklin ook niet meer zo makkelijk beschikbaar is, nu die bij Helgstrand staat.
Liep vandaag in Ermelo trouwens maar een matig rondje, beetje met de handrem erop. Beest zelf zou volgens mij veel meer kunnen.


Er zit toch wel een ruiter op die het allerlaatste uit een paard kan halen.

Ik was er overigens ook niet gecharmeerd van vandaag. Matige stap op het onkante af, weinig souplesse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-16 21:01 



 
Profiel   

Ik heb zelf een franklin nakomeling. Het is een hengst jaaarling. Staat super op de benen en het karakter is verder ook goed. Word wel een behoorlijk groot paard in de maat zoals het er nu naar uit ziet maar niet te grof gebouwd. De beweging is ook heel erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-16 21:31 



 
Profiel   

Malissaa schreef
Ik heb zelf een franklin nakomeling. Het is een hengst jaaarling. Staat super op de benen en het karakter is verder ook goed. Word wel een behoorlijk groot paard in de maat zoals het er nu naar uit ziet maar niet te grof gebouwd. De beweging is ook heel erg goed.


Gaaf, wat zit erachter voor bloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 23:42 



 
Profiel   

Een oud topic, maar er zijn nu vast meer mensen met een Franklin nakomeling, ik heb een veulen v Franklin gekocht.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-18 11:31 



 
Profiel   

Een beetje nieuw leven in dit topic blazen :D

Ik ben als het meezit maandag de trotse eigenaresse van een Franklin X Lord Leatherdale merrie van 3 jaar.
Heel fijn braaf dier , paar weken onder het zadel maar al erg save.

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 18:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen